ändläge på motor

Startat av boggi, 19 augusti 2016 kl. 21:08:56

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

boggi

hej!
är det nån som vet hur man kan få till ändläges stop på en motor.har kollat på CTI'S esm-2..men det verkar som om man ska ha två microbrytare ihop med den.något som det inte finns plats för..tror att dessa är mekaniska och ska tex trycka mot ett flak alt. ram,och då bryts strömmen [conf]. CTI har även en som heter servo thor.(finns ej på danskens sida).vet ej heller om det är nån lösning på detta. är det nån som har en lösning så det funkar som ett servo fast med en motor.
att jag inte vill ha ett servo är att det blir för stort om det ska orka med,ett litet microservo är även det stort och är också då för svagt.
tacksam för ideer.
MVH Ronny
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

GöranA

Ursäkta en okunnig, vad är det du bygger eftersom du inte får plats med microbrytare?

freco

I ett servo sitter väl en vridpot som ger feedback om servots position. Om du har en motor för att få en linjär rörelse (jag vet inte vad det är du bygger, men gissar på det) så skulle du ju kunna driva motorn med servoelektroniken och ta ur vridpot:en, alternativt ersätta den med en linjär pot, som ger feedback.

Vet dock inte om detta tar mindre plats än microbrytare. Det finns ju väldigt små brytare att köpa. Tänk bara på att om du når den ena ändlägesbrytaren så att den bryter så måste du ändå kunna köra motorn åt andra hållet, annars blir det stopp.

Blicken

#3
När jag byggde min trailer till stridsvagnen för många år sedan så använde jag två mikrobrytare för att stoppa rampen i ändlägena. Jag tog en begagnad elektrisk black & decker skruvdragare av liten rak modell (fick den då den var trasig) och såga itu den. Tog således bort batteriet och lödde dit två kablar på motorn i den. Jag fick fast en gängstång på den som löper i en svirvel (mutter) som sitter i rampen och gör att den går upp och ned. I rampen sitter sedan en stång som följer med in eller ut, på denna sitter mikrobrytarna. Jag har en till/från/till brytare som ett microservo rör på och den polvänder motorn och mikrobrytaren bryter strömmen i ändläget. Min konstruktion hade inga större begränsningar på utrymme då trailern är helt scratchbyggd av mig, men principen funkar att förminska.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

boggi

tack för alla ideer!
jag ska bygga en boggilyft som ska efterlikna en org. montage.har tänkt att använda en kork till en sprayflaska.lite svårt att beskriva hur det ser ut,men det ska se ut som en luft bälg  är det tänkt..har köpt ett landningställ och delat på,den har en liten motor o en gängstäng.det jag skulle vilja är att det blir nån sorts elkontroll till motorn som man kan placera i tex hytten,men det verkar som att man måste ha mekaniska brytare vid boggilyften,ESM-2 är nog den som är minst,å sen kan man ju köpa jättesmå microbrytare å montera antingen utanför el försöka att placera dem i "luftbälgen".humm det blir att tänka en hel del [vogel]
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

boggi

Är det nån som vet hur CTI.S.  PS 16 modul funkar.jag tror att man håller tex vippbrytare el en spak,då går motorn så länge man håller inne den.är det nån som vet nåt om denna modul..
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

802°

Har du någon länk till den modul du pratar om?
Har för mig att PS16 är för hydraulpump

Instagram = @802dgre

boggi

kolla på danskens sida. tror också att den är till pumpar,men det är väl så att så länge du håller inne en brytare så får den väl signal,den funkar säkert som även en motorstyrning gör i vanliga fall [vogel]
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Actros861

Om den inte är ändrad sen jag hade en så har du tyvärr fel boggi, PS16 går konstant tills du själv stänger av den :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Blicken

Det är kul att gå tillbaks på gamla byggen, lista ut hur man tänkte. Jag ville visa hur jag fixade brytaren och hur jag kopplade för att vända motorn med brytaren, och få mikrobrytarna att fungera som ändstopp. Det gäller bara att sätta dit rätt mikrobrytare på rätt sida av, i mitt fall en ramp, så att den stannar uppfälld eller i nedfällt läge. Sedan för att hitta mikrobrytare och andra komponenter billigt, Skruva isär apparater och elverktyg som pajat, jag hitta två mikrobrytare som är perfekta för små projekt i min elektriska häcksax som pajade, så det kan vara lönt att skruva isär grejer, och man lär sig något med.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

boggi

Ja där ser man .då går ps16 bort.det blir en esm-2 med microbrytare då.det blir lite meck att få dit dom men det ska nog gå bra.tack för all hjälp <tumb>
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.