Mått från vändskiva till bakänden på era bilar?

Startat av Slarvar, 3 juli 2016 kl. 23:54:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Slarvar

Håller på att lura lite på ett släp men vet inte hur mycket utrymme jag behöver ha från kingpin till der första som kommer ta i bakändan på bilen så att säga.
Trött och svårt att forumelar mig men jag tror ni fattar.  [sleep]

Skriv gärna vad ni har för bil, mått från kingpin till bakändan på lastbilen, vore väldigt uppskattat så man slipper flytta tappen om man ska hänga släpet efter en annan bil av någon anledning.

Mvh Daniel

Slarvar

Över 40 visningar och ingen kan tänka sig att plocka fram något att mäta med  ???

Är frågan helt jävla tokig eller måste man ha kommit in i gänget ordentligt för att få svar på denna sida?


Likadant när jag frågade efter en pinjong i köp och sälj, inte ett endaste svar.
Visst kan det vara så att ingen hade någon att sälja men artikelnummret frågade jag ju även om, hade inte tillgång till manualen när jag efterfrågade den men jag hittade det ju givetvis när jag sedan tittade i den.

Man börjar lura lite på om man kommit på kant med er på något vis (kanske gör nu om inte annat)?
Tyckte alla var så väldigt pratglada och trevliga nere i vårgårda men här verkar det knäpptyst.


Med vänliga hälsningar Daniel

Peteruqh

Hej. Mätte på min MAN 6x4. För att det ska gå fritt när man svänger, så behövs 145mm.
/Peter

Thomsson

Knight Hauler:ca 118mm från Kingpin till baklyktorna.

cege

Hej Daniel,

Du kommer inte på kant eller har varit där.
Det kan vara trögt här ibland och ibland så hinner man inte med.

Jag har varit på semester i 4 veckor t.ex.
Har du hittat en pinjong?
Har nog en liggande.

Fortsätt att ställa frågor och häng med på det som händer.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Slarvar

Hoppla då, där kom det ;)

Mycket tacksamt grabbar!!

Vore verkligen intressant att höra några fler, r620 bland annat. Borde väl egentligen inte skilja några mängder med tanke på att släppa passar diverse bilar.
Hade säkerligen varit smartare av mig att fråga var tappen på släpet sitter.

Semester och dylikt gör givetvis att man har lite mindre tid, eller mer beroende på person för datorn.

Tack cege!
Växellådan fick jag ihop med hjälp av Håkan Eriksson. Det som saknas för att kunna provköra är en medbringare till bakaxeln sen ska den kunna rulla.
Riktigt taggad på att få provköra kan jag säga!



Slarvar

Måttade som hastigast för jämförelse och 118 och 145 stämmer jäkligt bra med 470:n med så jag misstänker att dom varit så fiffiga att dom använt sig av ett standardmått.

Tackar igen!!

GöranA

Följdfråga från en som också håller på att bygga släp.
Mått från kingpin till framkant på trailern?
Så inte trailern tar i hytten på olika dragbilar.

Har precis fått min FH12 rullbar och snart körbart chassi, utan hytt.
Hyttmålning och montage blir väl någon gång i vinter, hoppas jag.

cege

Jag har original på mina bilar och ändrade på Kyltrailern.
Där satte jag på en längre aluminiumbit och flyttade kingpin bakåt.

Jag skulle vilja komma en bit bakåt ytterligare så det blir tätare.
Men som sagt, mät upp så att framstam inte tar i eller stödbenen häktar upp sig.

Kom ihåg att borra ett nytt hål i trailergolvet om ni kör IR.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

freco

Citat från: GöranA skrivet  6 juli 2016 kl. 12:14:39
Följdfråga från en som också håller på att bygga släp.
Mått från kingpin till framkant på trailern?
Så inte trailern tar i hytten på olika dragbilar.

Har precis fått min FH12 rullbar och snart körbart chassi, utan hytt.
Hyttmålning och montage blir väl någon gång i vinter, hoppas jag.

Jag har tyvärr inget svar angående trailer i den här skalan, men på en "standard EU-trailer" brukar det se ut ungefär så här. Kanske kan ge lite vägledning.