6kammars veromak

Startat av boggi, 26 juni 2016 kl. 18:48:42

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

boggi

Har köpt 6kammars ifrån veroma.på kopplinschemat så står det att man ska ha (tror ja)motstånd vid 12v..kan ha tolkat det fel men isåfall vilken ohmstorlek på dessa ska man då ha.det ser ut som motstånd på bilden..på mitt släp så har ja trailerbelysningen odär har jag inget motstånd det är 7,2på den har det betydelse??
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Ellis

#1
Dom säljs ju för 7.2v alt. 12v och består av SMD-dioder. Frågan är om inte motstånden är SMD också och då är färdiglödda på kortet  [conf]

Eller kan det vara så att du köpt för 7.2v och då inte fått med något motstånd?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

freco

Vet inte om jag förstod din fråga rätt, men kanske detta kan hjälpa dig.

Om du köper för 7,2V och sen driver med 12V så finns stor risk att lysdioderna överhettas och förstörs. I så fall behöver du ha ett motstånd emellan. Hur stort det skall vara beror på hur mycket ström som lysdioderna drar. Du kan ta reda på storleken på motståndet på (minst) två olika sätt.

1) Prova dig fram. Börja med ett stort motstånd (400-600 Ohm kanske) och minska sedan till mindre och mindre tills lysdioderna lyser lagom mycket. Då skall också spänningen över lysdioderna (med motståndet inkopplat och matning 12V) vara runt 7,2V.

2) Koppla in lysdioderna till 7,2V, tex en acc. Mät hur mycket ström som går genom kretsen, antagligen några mA. Sen kan du med Ohms lag (U=R x I) räkna fram resistansen. U är det spänningsfall du måste ha över motståndet, dvs 12-7,2=4,8V. R är resistansen och I är strömmen.

Om strömmen är 25mA (dvs 0,025A) så blir det så här:

U=R x I =>   R=U/I    =>   R=4,8/0,025=192 Ohm, dvs välj ett motstånd på ca 200 Ohm.

Lycka till!


boggi

tack för svaren!!!
jag har köpt 12v så jag tycker det verkar en smula tokigt att sätta motstånd då.så här ser manualen ut.det finns inga motstånd el dligt på kablarna de är helt rena som de andra..
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Ellis

Då är det nog en miss från Veroma, har själv köpt en del belysning från dom och då har det alltid medföljt motstånd om man ska köra med 12v.
För enkelhetens skull och eventuellt slippa elda upp dioderna genom att prova dig fram så skicka ett mail och fråga vilket motstånd det ska vara.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare