Lägga till fler axlar på Tamiyas Scania R620

Startat av freco, 7 juni 2016 kl. 23:29:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freco



Jag skall beställa en Scania R620 och tänkte då förlänga chassit och lägga till en eller två axlar så det blir en 4- eller 5-axlig bil. Har inte riktigt bestämt mig för om det skall bli en anläggningsbil med lång hjulbas och tridem eller en tungdragare med ganska kort hjulbas. Hursomhelst så funderar jag nu på hur jag skall göra med axelupphängningar till de extra axlarna. Har försökt läsa diverse trådar här på forumet och funderat en del själv och kommit fram till följande så här långt:

a) En extra styrande framaxel => köp komplett original framaxel med original fjädring (sen behövs lite länkarmar mm för att få den att styra ihop med ordinarie framaxeln)

b) Om man lägger på två axlar till bak (drivna, ej drivna, eller styrda eller en kombination av dessa) så borde man bara kunna köpa en original bakre upphängning för två axlar och skruva fast, dvs man får totalt 4 axlar baktill

c) Om man bara vill lägga till en axel bak (tex för att få en tridem) så kan man köpa upphängning avsedd för trailer, eller...? Alternativt, är det bättre att köpa en komplett upphängning av den typen som används bak på de tvåaxliga bilarna? Känns som om fjäderpaketen kan krocka lite med fjädrarna till de andra två axlarna, om ni förstår vad jag menar?

d) För styrda axlar bak bör man använda den typen av rak (dvs ej nedsänkt som framaxlarna är) axel som är avsedd för styrande axlar på trailers.

Har jag fattat detta rätt??? Ni får gärna korrigera och kommentera så jag inte går och köper helt fel delar  ;)

freco

Kan man köpa en komplett framaxelupphängning någonstans (dvs inklusive framaxel, knuckles, fjäderblad, stötdämpare, ramfästen mm)? Jag hittar enskilda delar men det blir ju snabbt så dyrt så det snart lönar sig att köpa en bil till och plocka delar av...


freco

Tack så mycket! Precis vad jag behövde. Köpt!

Spirit

#4
Jag hakar på och kapar tråden med en liknande fråga, eftersom trådskaparen fått svar - förhoppningsvis till hjälp för någon annan.

Är inne på 8x8 och axlar finns ju att köpa i parti och minut, men resten av prylarna då, typ fjädrar, styrstag m.m. Hur har ni andra gjort? Jag funderar på om det mest prisvärda är att köpa axlar + en ny bilbyggsats, eller om det finns några andra lämpliga kit.

Edit: Jag vet förstås att jag kunde köpa ett liknande kit som ovan, men är nyfiken på om det är lämpligt för drivande axlar.
V8 or bust!!