Lödning av div elektronik

Startat av thf uppsala, 5 september 2012 kl. 23:53:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

thf uppsala

Eftersom jag vill ha lite mera ljus på dragare och 2 trailers kommer man att behöva löda en del.
Finns det några bra rekommendationer om vad för typ av lödkolv/lödstation + tillbehör man bör införskaffa ??, för även här vill jag köpa bra grejor redan från början  <tumb>

Olof

En lödstation med inställbar temperatur är väldigt trevligt när man löder finare elektronik, jag har en såkallad hjälpande hand också. Men jag är väldigt skakig på hand så det är för mig ett måste.

Gärna lödtenn i olika tjocklekar kan också vara smart, men det är kanske lite överkurs.
Mvh, Olof!

thf uppsala

Aha låter som ett bra tips  ;D, ska undersöka det närmare nästa gång man är i civilisationen  ;D

Actros861

Denna har jag.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodstationer/lodstation-med-lcd-p40255
Har funkat mycket bra. Kommer inte ihåg när jag köpte den men ett par år sen är det i alla fall. De har en billigare version utan digital inställning också, jag hade den först men den höll inte så länge. Kan dock vara jag som pajjade den för jag körde alltid på full värme med den.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Jag kör med 80w lödkolv, funkar fint, lött allt från 8awg-kablar till dom där satans LED's som vi envisas att ha på våra bilar! :D
Funkar fint, bra allround-kolv!:)

Men, en lödstatition är ju att föredra - fast lödkolven kostade mig bara 4,5$ :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

thf uppsala

Citat från: Actros861 skrivet  6 september 2012 kl. 05:55:21
Denna har jag.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodstationer/lodstation-med-lcd-p40255
Har funkat mycket bra. Kommer inte ihåg när jag köpte den men ett par år sen är det i alla fall. De har en billigare version utan digital inställning också, jag hade den först men den höll inte så länge. Kan dock vara jag som pajjade den för jag körde alltid på full värme med den.

Priset var helt överkomligt och den ser vettig ut så jag ska kolla in den lite närmare  <tumb>

Thomsson

En lödstation är helt perfekt.

Tänkte bara lägga till att skall man löda annat än komponenter så bör man nog ha något med lite mer drag i.
Man bör nog upp på 100W + för att det skall hända något om man skall löda metallstycken som är lite större.
Finns billiga sådana på byggvaruhusen.

Så en lödstation och en 100W lödkolv,då kan man löda det mesta i vår värld.

thf uppsala

Aha det bör man kanske ta hänsyn till med ja  ;D, även om det förmodligen tar ett tag innan jag kommer in på den typen av lödning men jag ska ha det i åtanke innan jag handlar något  <tumb>

freco

Citat från: thf uppsala skrivet  6 september 2012 kl. 12:38:06
Aha det bör man kanske ta hänsyn till med ja  ;D, även om det förmodligen tar ett tag innan jag kommer in på den typen av lödning men jag ska ha det i åtanke innan jag handlar något  <tumb>

Jag instämmer helt och hållet! Jag har en kolv som ligger runt 100W med ca 10mm bred lödspets och den kommer man ganska långt med även i (tunn) mässingplåt. Faktum är att jag gärna använder denna även för många mindre jobb också. Den tillför massor av värme väldigt snabbt så värmen hinner inte sprida sig så att tex andra redan lödda fogar lossnar. Då slipper man (i viss utsträckning) hålla på med metallklämmor och våta trasor för att kyla såna känsliga delar. Man kan också använda tennlod med olika smältpunkt för olika fogar för att undvika såna problem.

När lödkolven är på gränsen till tillräcklig kan man "puffa på" lite med en varmluftspistol. Och sen när inte det går så är nästa steg gasolbrännaren. Jag har byggt modeller i delar av 5mm tjock mässing och det är inga problem att löda med gasol. Men värmen sprider sig så klart snabbt i mässing.

När man löder är det också bra att ha nån form av fluss till hands. Det tar bort oxider som annars gör att ytorna inte vill fästa mot varandra. I vanlig lödtråd till elektronik brukar det finnas kanaler med fluss i ("rosin core" på engelska). För elektroniklödning (tex LED) så räcker det långt. Skall man löda mässingplåt så är det bra att putsa av ytorna med lite fin slipduk före lödning, även om plåten ser blank och fin ut. Det tar bort fingeravtryck och annat smuts. På Biltema finns slipmaterial som ser ut ungefär som den gröna sidan på en Scotch Brite svamp, fast dom är ca 20x10cm. Dom är utmärkta till detta då ytan ruggas upp utan att just något material slipas bort.

Ibland räcker det inte med flusset i tråden. Då finns lödfett som man kletar på lite innan värmning av ytorna som skall lödas. Det gör att tennet flyter ut väldigt fint och man får en fin och stark fog. Men jag rekommenderar INTE att lödfett används till elektronik då prylarna måste tvättas ordentligt efter lödning för fett som ligger kvar har en korroderande effekt över tiden. Kan också vara ett problem att få färg att fästa på mässing som fått lödfett på sig. Kräver noggrann rengöring. Sen skall man också tänka på att röken som bildas inte är nyttig att andas in. Detta gäller även för flusset i tenntråden.

Ett tredje alternativ är att använda lödvatten, eller zinkklorid. Det har ungefär samma egenskaper som lödfettet men man slipper den feta ytan. Å andra sidan rinner det ju av om ytan man skall löda lutar. Lödvatten kan man köpa färdigt eller göra själv. Lägg bara ner en bit zinkplåt i saltsyra och vänta tills det bubblat klart (det skall finnas kvar lite zinkplåt, annars lägg i mer). Vätgas avges (rök inte ovanför burken...) och kvar blir zinkkloriden.

Med rena ytor och bra värmekälla så har man alla förutsättningar att lyckas med lödningen!

Lycka till!

thf uppsala

Tack för den <tumb>, det här var riktigt nyttig läsning