Ström till mottagaren via servonaut?

Startat av Spirit, 13 februari 2016 kl. 23:40:35

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spirit

En liten elektronikfråga. Jag har en Servonaut M20+ som matas av batteriet via en strömbrytare. Den är kopplad till kanal (ingång) 3 och 4 på mottagaren som är en Futaba R7008sb. I bruksanvisningen till mottagaren står tydligt att kanal (ingång) 7 ska användas som strömmatning, och jag kopplade därför även inång 7 via sin egen strömbrytare till batteriet. Resultatet blir då alltså två strömbrytare från batteriet, en till servonauten och en till mottagaren. Jag gissar att flera av er andra inte har den lösningen, och det vore skönt att slippa ha det så.

Det första jag observerade var att vilken strömbrytare jag än slår på först, så tänds både mottagaren och servonauten. De matar alltså varandra via servoutgångarna. Jag kopplade därför bort den separata strömförsörjningen till mottagaren och låter servonauten sköta allt, dvs det blir då kopplat som på schemat nedan.

http://www.servonaut.de/shop/media/products/0719808001295631016.pdf

Men nu till frågan... det sitter ju några servon kopplade till mottagaren och de drar ju naturligtvis ström. Är det någon som vet om mottagaren riskerar att överbelastas på något sätt när den matas med ström via annan ingång än nr7? Det fungerar som sagt när jag provar, men jag gissar att Futaba pekat på ingång 7 av en anledning.

Någon som vet? Kan jag alltså lita på kopplingschemat från Servonaut, och skippa den separata strömmatningen till mottagaren?
V8 or bust!!

swerecon

JA, mata INTE mottagaren med ström från båda hållen. Använd bara Servonaut matningen. Använder du båda finns det stor risk att mottagaren brinner ner. Säkerställ att du även satt "jumpern" rätt på M20+ för val av batterityp 7,2-12v och Ni eller LiPo.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490