Behöver man måla bakljusglasen (plasten)?

Startat av jimmy, 29 januari 2016 kl. 19:30:58

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimmy

Hej!

Har en scania r620 6X4 och har fått i dioder till bakljusen. Använder orginalhålen och bromsljus och bakljus är på samma men lyser starkare vid broms.
Backljus finns samt blinkers.

Nu är ju plastbiten som sitter som skydd för dioderna helt genomskinlig/vit och jag tror de flesta av er vet vad jag menar för plastbit. Frågan är om man ska måla den eller inte. Tycker det ser okej ut när det lyser och blinkar men vill ha lite mer kött på benen då det kanske finns en jättebra anledning till att måla innan jag limmar fast bitarna.

Alla dioderna är utan färg i glaset så det syns inte någon liten röd prick eller gul när ljuset är av.

:)

Spirit

Är det lyktglasen du pratar om? Eller har du köpt ett kit (som jag gjorde) där dioderna sitter på ett kretskort, och det finns en vit plastbit som skydd på baksidan av kretskortet?
V8 or bust!!

jimmy

#2
Det är lyktglasen som sitter orginal på lastbilen.

Spirit

#3
Tja, jag antar att det är lite modernt med helvita lyktglas men jag har inte sett det på en 1:1-lastbil någon gång.

Jag målade mina, det ser riktigt bra ut, både när det är tänt och släckt.  Använde Tamiyas "genomskinliga" färger orange och röd och målade från insidan. Backlampan fick vara "naturell", dvs omålad.

Smaksak kanske, men jag vet i alla fall att jag kommer måla dem nästa gång också.
V8 or bust!!

tobbe

som tidigare sa!!!det är en smaksak men jag själv har ej målat o det funkar hur bra som helst sen tyckte jag eftersom man stylar bilen varför inte vita baklysen!!!men som senare vart svart tonade borde synas hur det blev på något foto om du följer min byggtråd!!! Med vänlig hälsning Tobbe r620
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

jimmy

Citat från: tobbe skrivet 30 januari 2016 kl. 20:22:04
som tidigare sa!!!det är en smaksak men jag själv har ej målat o det funkar hur bra som helst sen tyckte jag eftersom man stylar bilen varför inte vita baklysen!!!men som senare vart svart tonade borde synas hur det blev på något foto om du följer min byggtråd!!! Med vänlig hälsning Tobbe r620

Har nu kollat din byggtråd och svarta bakljus ser ganska okej ut  :).
Har lite att fundera på nu, tack Tobbe  <tumb>