Val av 7.2 eller 12 volt vid bygge?

Startat av Spirit, 11 december 2015 kl. 13:42:59

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spirit

Hej på er, nybörjare på lastbilsområdet på ingång!

Jag är inte nybörjare på radiostyrt, men på den tiden det begav sig så pysslade jag mest med förbränningsmotorer medan det elektriska var ganska sekundärt. Nu är jag sugen på en Scania-lastbil från Tamiya, och då tar frågorna en lite annan riktning märker jag.

Jag har hittat massor av intressant information bland annat här i forumet, men en sak lyckas jag inte riktigt komma till botten med. Kanske har jag missuppfattat något - men det verkar finnas ett distinkt vägval när man ska köpa motor och andra tillbehör - 7.2 eller 12 volt. Det verkar finnas en hel del saker att ta ställning till.

Så frågorna jag vill ställa innan jag börjar belasta mitt kreditkort är egentligen:

  • Varför välja 7.2v eller 12v, vilka för- respektive nackdelar finns det med det ena eller det andra?
  • Vilka komponenter påverkas av att gå på 12v, vad behöver bytas ut i grundsatsen, vad behöver man tänka på vid övriga inköp? (motor och ack är uppenbart, men i övrigt?)
  • Och så en tredje, lite annan fråga. Kan man få V8-ljud ur Tamiyas MFC-03, eller måste man köpa något annat? Vad? (Utan V8 ingen Scania) :)
V8 or bust!!

Mad Max

Hej och välkommen.  <happy>

Vad det gäller Tamiyas MFC så tror jag inte att den går att köra på 12V, bara 7,2 V. Då bör du nog satsa på Servonaut istället. Kan köras på både 7,2 och/eller 12 V.
Som du säger så måste du köpa motor/ack därefter. Rekommenderar Truckpullermotorn.

Ljudmässigt och vad det gäller valmöjligheter så har Sevonauts artiklar mer att erbjuda än Tamiyas färdiga modul. Kostar lite mer men väl värt pengarna.
Servonauts ESC är riktigt bra och ger en riktigt fin och mjuk körning.

Jag tror att de flesta som kör lastbil kör med 7,2 V. Ska du bygga en 8x8 tippbil så kanske 12 V är bättre då det blir lite mer kraft.
Mvh Kristoffer.