Val av 7.2 eller 12 volt vid bygge?

Startat av Spirit, 11 december 2015 kl. 13:42:59

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spirit

Hej på er, nybörjare på lastbilsområdet på ingång!

Jag är inte nybörjare på radiostyrt, men på den tiden det begav sig så pysslade jag mest med förbränningsmotorer medan det elektriska var ganska sekundärt. Nu är jag sugen på en Scania-lastbil från Tamiya, och då tar frågorna en lite annan riktning märker jag.

Jag har hittat massor av intressant information bland annat här i forumet, men en sak lyckas jag inte riktigt komma till botten med. Kanske har jag missuppfattat något - men det verkar finnas ett distinkt vägval när man ska köpa motor och andra tillbehör - 7.2 eller 12 volt. Det verkar finnas en hel del saker att ta ställning till.

Så frågorna jag vill ställa innan jag börjar belasta mitt kreditkort är egentligen:

  • Varför välja 7.2v eller 12v, vilka för- respektive nackdelar finns det med det ena eller det andra?
  • Vilka komponenter påverkas av att gå på 12v, vad behöver bytas ut i grundsatsen, vad behöver man tänka på vid övriga inköp? (motor och ack är uppenbart, men i övrigt?)
  • Och så en tredje, lite annan fråga. Kan man få V8-ljud ur Tamiyas MFC-03, eller måste man köpa något annat? Vad? (Utan V8 ingen Scania) :)
V8 or bust!!

Mad Max

Hej och välkommen.  <happy>

Vad det gäller Tamiyas MFC så tror jag inte att den går att köra på 12V, bara 7,2 V. Då bör du nog satsa på Servonaut istället. Kan köras på både 7,2 och/eller 12 V.
Som du säger så måste du köpa motor/ack därefter. Rekommenderar Truckpullermotorn.

Ljudmässigt och vad det gäller valmöjligheter så har Sevonauts artiklar mer att erbjuda än Tamiyas färdiga modul. Kostar lite mer men väl värt pengarna.
Servonauts ESC är riktigt bra och ger en riktigt fin och mjuk körning.

Jag tror att de flesta som kör lastbil kör med 7,2 V. Ska du bygga en 8x8 tippbil så kanske 12 V är bättre då det blir lite mer kraft.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Spirit

#2
Tack för svar. Har också försökt surfa runt lite till samtidigt, och det verkar just vara de mer "extrema" byggarna som kör 12 volt, så det lutar nog att börja med 7.2. Visserligen drömmer jag lite om att bygga en 6x6 eller kanske rentav just en 8x8 tippbil på sikt, men ska jag vara realistisk så lär jag nog inte komma dit på ett bra tag.

Sneglar just nu på en Scania 6x4, tänkte inleda med kullagersats för att slippa bygga om senare. Tänkte också köpa truckpullermotorn och Servonaut-ESC M20+ och så får resten av eventuella dyrgripar följa senare. Det här blir väldigt fort en hel del pengar märker jag. :)

Kikar förresten på Carsons 14-kanalsradio som verkar vara väldigt mycket kanaler för pengarna. Bu eller bä?
V8 or bust!!

e21242

Citat från: Spirit skrivet 15 december 2015 kl. 20:22:13
Tack för svar. Har också försökt surfa runt lite till samtidigt, och det verkar just vara de mer "extrema" byggarna som kör 12 volt, så det lutar nog att börja med 7.2. Visserligen drömmer jag lite om att bygga en 6x6 eller kanske rentav just en 8x8 tippbil på sikt, men ska jag vara realistisk så lär jag nog inte komma dit på ett bra tag.

Sneglar just nu på en Scania 6x4, tänkte inleda med kullagersats för att slippa bygga om senare. Tänkte också köpa truckpullermotorn och Servonaut-ESC M20+ och så får resten av eventuella dyrgripar följa senare. Det här blir väldigt fort en hel del pengar märker jag. :)

Kikar förresten på Carsons 14-kanalsradio som verkar vara väldigt mycket kanaler för pengarna. Bu eller bä?

BÄ många som har haft problem med deras radio. = Störningar.
Satsa på en radio från någon av de stora tillverkarna så kommer du bli nöjd.

Mvh
Håkan E som kör FUTABA radio.

Olof

Ett tips, snåla inte på radion. En bra radio gör otroligt mycket för känslan!  <happy>

Futaba, Sanwa och Spektrum är exempel på 3 stora märken inom radio. :)
Mvh, Olof!

Spirit

Tydligt BÄ alltså, då skippar jag Carson.  :)

Känner till dessa märken sen förr, men det är inte lätt detta med kanalerna. Har givetvis sett en del svar på forumet om att så många kanaler som möjligt är bra, men som färsking är det lite svårt att förutse exakt hur många och exakt vilka funktioner jag en dag kommer att ha på bilen.

Har hittat denna men vad säger ni? Det jag far efter är helt enkelt max pang för pengarna.
http://airmedia.se/produkt/futaba-t8fg-super-2-4-ghz-med-r6208sb-mottagare/
V8 or bust!!

Lumbago

Kolla in Turnigy 9XR från Hobbyking. Väldigt prisvärd! Jag har två st själv och de funkar bra.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51441__Turnigy_9XR_PRO_Radio_Transmitter_Mode_1_without_module_.html

Nya Pro-modellen kan tydligen hantera upp till 24 kanaler (jag har aldrig testat mer än 9 kanaler).

Enda svaga punkten jag upptäckt på mina är att spakarnas 0-lägen kan flytta sig lite ibland, vilket kräver lite trimmande (eller omkalibrering som tar ca 10 sekunder via menyn). Lätt att leva med med tanke på vad motsvarande radio av "fint" märke kostar...
Eller så byter man spakar/potar.

Olof

Tycker Turnigys radio är väldigt plastig. (Ja, jag äger en själv)

Priset är ju trevligt dock!
Mvh, Olof!

Spirit

#8
Nu kan jag i alla fall högtidligt meddela att jag passerat snackstadiet, och tagit mitt första steg ner i lastbilsträsket! 8)

En Tamiya Scania 6x4 är inköpt i butik för hyggligt pris, tillsammans med lim och primer, den kommer under andakt packas upp under kvällen.  <tumb>

Det enda övriga som är beställt än så länge är kullager som är på väg via posten. Kommer att följas upp med truckpullermotor och servon och jag har låst på 7.2v. Nu tänker jag att bygget så smått kan påbörjas, och så får resten av inköpslistan mogna i mitt huvud under tiden.
V8 or bust!!

e21242

Kul och grattis. Spring genast och köp servon för det är det första som ska monteras i bilen när du öppnar ritningen.

<hands> [dance1]

swerecon

Trevligt att du kommit igång,  se till att skapa en byggtråd för det :)

En sak som jag ofta funderar över när det det skrivs om sändare här är att folk verkar tänka lite kortsiktigt. Det förefaller dom man tänker en bil = en sändare och inriktar sig på det för stunden aktuella bygget. Det är ju inte som med leksaksmodeller där sändare ingår i kitet.
Tänk större, du kan bara köra en modell i taget (om du nu inte helst vill kunna låna ut modellen) och du kan ha väldigt många modeller på varje sändare. Brukar vara från 20 till 50 i vanligaste fall. Bara jöpa en mottagare till varje. Byte av modell görs på 5 sekunder i sändaren.

Själv använder jag Spektrum DX 18 respektive DX 10 och är toknöjd.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Spirit

Tackar, har skapat en nybörjarbyggtråd nu, så jag fortsätter där. :)
V8 or bust!!