Snart en Scania R620 6x4 highline Blue edition

Startat av jimmy, 28 november 2015 kl. 15:12:32

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimmy

Hej!

Är ny här på forumet och kikat runt lite. Har beställt en R620 från Conrad och har läst lite olika trådar att kullagren behöver bytas. Detta gäller även motorn då den har för mycket rpm. Nu undrar jag om det fortfarande är så att Tamiya inte gjort förbättringar på dessa saker då 99% av alla som köpt modell från dom byter ut vissa delar?

Om det nu är så att kullager fortfarande behövs bytas ut är det dessa storlekar och antal jag behöver:

27st 5x11x4
2 st 6x12x4
1 st 5x8x2,5
Och dessa storlekar är i mm antar jag. (Någon som har tips på ett billigt ställe?) Vilken typ av kullager ska det vara?

Motor (om det behövs bytas fortfarande) tänkte jag en tp3 men vilken esc kan jag ha till den? Vill inte ha servonaut utan en vanlig esc. Kommer skaffa en UCM RC-2 till lastbilen då den är billigare och på sitt sätt bättre.

Är helt ny inom lastbils svängen men har byggt en modellbåt tidigare.

:)

// Jimmy

 

e21242

Citat från: jimmy skrivet 28 november 2015 kl. 15:12:32
Hej!

Är ny här på forumet och kikat runt lite. Har beställt en R620 från Conrad och har läst lite olika trådar att kullagren behöver bytas. Detta gäller även motorn då den har för mycket rpm. Nu undrar jag om det fortfarande är så att Tamiya inte gjort förbättringar på dessa saker då 99% av alla som köpt modell från dom byter ut vissa delar?

Om det nu är så att kullager fortfarande behövs bytas ut är det dessa storlekar och antal jag behöver:

27st 5x11x4
2 st 6x12x4
1 st 5x8x2,5
Och dessa storlekar är i mm antar jag. (Någon som har tips på ett billigt ställe?) Vilken typ av kullager ska det vara?

Motor (om det behövs bytas fortfarande) tänkte jag en tp3 men vilken esc kan jag ha till den? Vill inte ha servonaut utan en vanlig esc. Kommer skaffa en UCM RC-2 till lastbilen då den är billigare och på sitt sätt bättre.

Är helt ny inom lastbils svängen men har byggt en modellbåt tidigare.

:)

// Jimmy

 

Hej Jimmy.
Först så vill jag önska dig välkommen in i lastbils träsket.

Nej man har inte ändrat något i byggsatserna från Tamiya. Om man gör det så skulle priset gå upp och då blir det för dyrt för många att syssla med denna typ av hobby.

Vad det gäller kullager så är det valfritt om man vill byta ut dom. Anledningen till att man byter dom är först och främst att bilen rullar lättare. För det andra så blir det mindre påfrestningar på motorn när man drar något tungt med bilen.

Lager satser finns att köpa färdiga dels från Danmark eller andra som är inriktade på lastbilar. Se länk: http://rcmodeltruck.dk/da/kardanner-og-kuglelejer/49-kuglelejesaet-2-akslet.html. Detta är till en två axlad bil och här till en tre axlad: http://rcmodeltruck.dk/da/kardanner-og-kuglelejer/48-kuglelejesaet-3-akslet.html.

När det sedan är dags för ett ESC så vill jag avråda dig till att köpa ett vanligt sådant. De vanliga som finns på marknaden är inte byggda för att hantera en lastbil. Det som händer med ett vanligt ESC är att strömmen till motorn kommer plötsligt så bilen startar med ett ryck. Du förlorar även krypkörnings förmågan med ett vanligt ESC.

Servnauts ESC är byggda för lastbilar och är bland det bästa som finns på marknaden. Deras S22 fungerar som ett vanligt ESC med fram och back. väldigt prisvärt med om man nu ser till de andra de har.

Mvh
Håkan Eriksson
Stockholm RC Trucks

Gunnar

Och vill du handla i Sverige så har du http://www.kullagergrossisten.se/category/kullager--mm-?sortBy=idDesc&page=1
Han har alla lager du behöver, men inte i färdiga satser utan du får beställa det antal som går åt av respektive sorter.
Lagren bör vara tätade helst med gummitätning men i nödfall med skyddsplåtar, om inte gummitätning finns. De kostar 15-20:-/st.
Bra priser och mycket snabb med leverans, dock vet jag inte vad danskens kostar så det måste naturligtvis kollas.
Vad gäller ESC så har säkert Håkan rätt, men det finns fler alternativ nere i tyskland som nog är lika bra, men som sagt se upp med vad du köper.
Se bara upp så du inte köper en ESC som är avsedd för en outrunner-motor för det fungerar INTE till en borstad motor.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

jimmy

Tack för välkomnandet och era svar. I paketet med kullager från Dansken så var det endast 19 st 5x11x4 men går det inte åt 27 st? Priset var i alla fall okej.

Sedan med ESC. Jag förstår att ett vanligt ESC inte är optimalt men det måste finnas de som fungerar fast mycket billigare.
Skulle inte en sådan här fungera?: http://www.rcbrmin.com/60a-brushed-regler-speed-controller-esc-p-754.html

Det verkar också som servonaut har utgång för lysen vilket jag inte kommer behöva och känns onödigt att betala för nåt jag inte använder. Men S22 är ett altenativ ifall jag inte kan hitta något annat.


Gunnar

Klicka på den andra länken så är det fler lager... men priset är ju absolut inget att klaga på <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Välkommen!

Det är enorm skillnad på Servonauts ESC och vanliga.
Inga vanliga kan mäta sig i känsla med dessa. Jag har provat båda och hade inte velat köra med ett vanligt någonsin igen. Det förtar hela körkänslan. :)

Varför inte lite lysen? Behöver ju inte ha det i början men alltid bra att hamöjligheten att bygga ut.
Mvh, Olof!

jimmy

Citat från: Olof skrivet 29 november 2015 kl. 09:04:18
Välkommen!

Det är enorm skillnad på Servonauts ESC och vanliga.
Inga vanliga kan mäta sig i känsla med dessa. Jag har provat båda och hade inte velat köra med ett vanligt någonsin igen. Det förtar hela körkänslan. :)

Varför inte lite lysen? Behöver ju inte ha det i början men alltid bra att hamöjligheten att bygga ut.

Hej och Tack  :D. Jag förstår att det är skillnad men då jag ska ha en Sound module USM-RC-2 som även har ljus och är prisvärd och har många programmerings funktioner så känns en servonaut onödig. Hittade på Youtube en kille som byggt sin egen esc. Nu hittar jag dessvärre inget mer från den killen men måste finnas andra som klurat ut liknande saker: https://www.youtube.com/watch?v=42FKrFTIBDA


jimmy

Har sett det finns en Carson poison motor för lastbil. Då bör det väl finnas en ESC från Carson också eller?
Har hittat några men det står inte om de är till poison motorn eller om den är rekommenderad till lastbil.