Lipo batteri

Startat av Mad Max, 3 september 2012 kl. 13:08:00

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Var o köpte batteri till tipptrailern idag. Enligt Carson så ska det vara ett Lipo 7,4 v 1000 mah.
Det köpte jag me men min fråga är nu, varför kommer det ut två kabeluppsättningar ur batteriet?
Samt när det gäller laddning av batteriet. Står på batteriet att det endast får laddas av en lithium batteriladdare. Jag har en Fusion AC/DC NX 85 laddare. Hittar inget i manualen ang Lipo batterier. Någon som har någon tanke kring detta? Aldrig haft med Lipo batteri att göra innan.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Gunnar

Utan att veta exakt, men låter inte 1000mAH lite litet?? Och en lipoacce ska laddas med en därför avsedd laddare, bägge sladdparen behövs. Men din laddare kanske är förberedd på detta oxå, kolla i manualen <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

#2
Din laddare klarar inte att ladda liposar. Den kontakten med 3-4 sladdar till är en balanserings kontakt.

Det finns mycket att läsa om liposar om man googlar.
Dom ska hanteras varsamt.

MrLinds

Dom som sålde batteriet till dig borde ha informerat om risker osv.

Mad Max

Hobbex givetvis, frågade ändå. Borde väl fungera med ett av typen man har i bilen 7,2 v nimh 3000-4000 mah? Eller vad tror ni? Får åka i byta igen.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

MrLinds

Klart det funkar med ett gammalt Nihm batteri. Det som är skillnaden är att nihm är slöare och större men bra mycket säkrare. <tumb>

Mad Max

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Ska åka och byta med en gång!
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

MrLinds

Kanske va lite snabb med mitt svar där.
Vad du kan köra med för batteri avgörs av ditt fartreglage som styr motor.
Men jag har ännu inte set ett fartreglage som bara går att köra med lipo.

Du får läsa i bruksanvisnigen till reglaget och kolla om det finns någon inställning för nihm/lipo.
Om man kör med nihm i lipo inställningen så kan reglaget slå ifrån fast det finns bra med juice kvar i batteriet.

Olof

Alla reglage går att köra med Lipo. Det enda vissa saknar är en Lipo Cutoff, dessa går att sätta dit externt om man så vill.
T.e.x en Lipo buzzer från Hobbyking.
Dock är 1000mAh väldigt lite.. Jag har 5200mAh i min lastbil.
Mvh, Olof!

Mad Max

Tack för hjälpen killar, vad skulle man gjort utan er! Nu är det bytt till ett nimh 7,2v 3000 mah. Nu ska jag bara klura ut hur man kopplar in switchen till radion.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Eirike93

1000mAh hade nog räckt till tippen dock!:)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Mad Max

Det fanns inte så då fick det bli ett 3000. Skilde knappt något i pris heller  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Thomsson

Det drar rätt bra när man tippar fulla last,man har aldrig för mycket mAh!