Carson Semi-trailer - fullhöjd!

Startat av Eirike93, 3 september 2012 kl. 07:49:46

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Hejsan hejsan! <popcorn>

Har plockat ner min Carson Semi-trailer i väntan på att kunna få gjort dom tre delarna som behövs! :)
Dessa tre är dom bakre hörnstolparna (ska vara 39mm högre och ha 4 gångjärn (original 3)) och den främre väggen (39mm högre, varken mer eller mindre) :)
Skåpet i sig blir 39mm högre, men håller på att sänka hela chassiet också för det är lite för högt! <tumb>
Blir inte lågprofildäck än, försöker hålla mig ifrån det, dels en extra kostnad - men också för att det är snyggt med dom som följer med! :)

Har tagit bort fjädringen, eller gummibälgar som det ska föreställa, dessa ska ersättas med några egna - dels för att uppnå mjukare fjädring, men också för att få den höjden jag vill! :)


Nåt i stil med denna höjden vill jag uppnå, där är bälgarna borttagna och fjädringen står i bott! <poke>


Fler bilder kommer, men nu har jag iaf lagt upp en tråd! [vogel]
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Enklast möjliga sätt att sänka den på måste ju att vara att bara ta bort de bitarna som sticker ner.
De som hjulupphängningarna sitter i nu.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Citat från: Actros861 skrivet  6 september 2012 kl. 05:50:55
Enklast möjliga sätt att sänka den på måste ju att vara att bara ta bort de bitarna som sticker ner.
De som hjulupphängningarna sitter i nu.

Har grubblat lite, men begriper inte vad du menar? [lier]

Nu ni, nu ni, nu ni! <whip>

Fick idag ett efterlängtat paket, nåja, har inte hunnit längta så mycket <poke>
Specialtillverkade frontplattor och hörnstolpar, alla 39mm högre och precis som jag ville ha dom! <popcorn>
3st uppsättningar blev det - en till bilen, en till trailern och en till ett framtida projekt <happy>

Frontplattan är i princip identisk, har bara ändrat vinkeln till 45 grader och gjort den lite tjockare, annars är den sig lik!







Ny vs gammal!





Hörnstolparna! :)





Ny vs gammal!


Där ser ni att jag har valt att ändra lite på stolparna, har bland annat valt att inte ha urfräsningar för gångjärn - dessa blir nya och inte originala! <beer>

Viktskillnader;
Frontplatta; 1316g, 881g mer än original
Hörnstolpe; 47g, 9g mer än original

Nästa steg är att gänga hålen som jag så lyxigt fick borrade för mig! <beer>
Sen är det bara att börja bygga dörrar och resten av skåpet! <stup>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Citat från: Eirike93 skrivet  2 oktober 2012 kl. 19:29:11

Har grubblat lite, men begriper inte vad du menar? [lier]

Får jag försöka förklara lite bättre då  [vogel]

Jo på första bilden där du visar underredet, så sticker det ju ner bitar där du sätter de övre fästen till luftbälgarna och själva axeln. Bör vara 6 stycken på varje ramhalva, om du bara hade skurit bort dem eller en del av dem i alla fall så måste du få ner den ett par cm. När du skurit bort de bitarna är det ju bara borra nya hål längre upp på ramen, och sen sätta fästen till axeln och luftbälgar där istället. Eller det är något som kommer i vägen då kanske som inte syns på bilden ??? 

Citat från: Eirike93 skrivet  2 oktober 2012 kl. 19:29:11
Sen är det bara att börja bygga dörrar och resten av skåpet! <stup>

Ja det är nog bäst du sätter fart om du ska vara färdig i tid :P
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

thf uppsala

Det här bygget ser spännande ut  ;D ska bli intressant att följa det hela  ;D

Kanske ger det lite mer inspiration för kyltrailer är kul men har redan börjat fundera på att bygga om  lol

Eirike93

Citat från: Actros861 skrivet  3 oktober 2012 kl. 04:05:00
Får jag försöka förklara lite bättre då  [vogel]

Jo på första bilden där du visar underredet, så sticker det ju ner bitar där du sätter de övre fästen till luftbälgarna och själva axeln. Bör vara 6 stycken på varje ramhalva, om du bara hade skurit bort dem eller en del av dem i alla fall så måste du få ner den ett par cm. När du skurit bort de bitarna är det ju bara borra nya hål längre upp på ramen, och sen sätta fästen till axeln och luftbälgar där istället. Eller det är något som kommer i vägen då kanske som inte syns på bilden ??? 

Citat från: Eirike93 skrivet  2 oktober 2012 kl. 19:29:11
Sen är det bara att börja bygga dörrar och resten av skåpet! <stup>

Ja det är nog bäst du sätter fart om du ska vara färdig i tid :P

Ja, så skulle jag kunna göra, misstänker dock att det blir för lågt om jag gör det, sen gillar jag fortfarande inte att den är så hård <poke>
Men, ska kolla om detta är möjligt, om så är så är det den smidigaste lösningen - helt klart! :)
Blir nog lågprofil på dollyn för att få ner höjden - egentligen bara för att jag vill få plats med ett par stänkskärmar också <stup>

Citat från: thf uppsala skrivet  3 oktober 2012 kl. 04:53:39
Det här bygget ser spännande ut  ;D ska bli intressant att följa det hela  ;D

Kanske ger det lite mer inspiration för kyltrailer är kul men har redan börjat fundera på att bygga om  lol

Tackar, hoppas på att hinna bli klar nu snart - mässa står för dörren! <stup>

Det är så det ska va, riv ner och bygg nytt! [laugh]
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Eirike93

Sådär, lite gjort idag, har gängat lite m3! <poke>
Gängtappen gick av när den stod i botten på 12:e hålet, inte fan gick den att få ut heller!
Blev att montera och se glad ut, 3 hål bör räcka, märker väl när nåt lossnar <stup>

Lite bilder i jämförelse med det gamla :)







Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Det blir ett maffigt ekipage detta, ser fram emot se den i verkligheten  <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Citat från: Actros861 skrivet  7 oktober 2012 kl. 20:07:56
Det blir ett maffigt ekipage detta, ser fram emot se den i verkligheten  <tumb>

Tack! <drink>
Tror det blir bättre storlek på det nu! [laugh]
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Storleken har ju betydelse som vi alla vet :P
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Olof

Mvh, Olof!