Vad behöver jag?

Startat av davidmadsen16, 31 juli 2015 kl. 08:27:45

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

davidmadsen16

Hej!

Fantastiskt kul att ha hittat hit!

Nu är det så att jag har allt velat ha min egen lila byggarbets plats och nu ska det bli verklighet!

Problemet är att maskinerna som finns är för dåliga....Dom måste kunna lyfta sand, så det blir till att bygga själv.
Andra problemet är att jag inte byggt en RC själv av något slag.

Vart ska jag börja?

Jag kommer köpa en färdig metal traktor och börja där.

Men vart köper ni grejerna? Motor, servo mm?

Exakt vad behöver jag förutom sändare.?


var in och kollade lite på rc tractor guy när han byggde lite och det verkade se helt ok ut för mig att göra enda grejen jag blev lite osäker på var programmerings biten.
Jag är duktig på datorer men Alldrig programmerat.

Är det nödvändigt?

Mvh David.

davidmadsen16

Såg att det blev tre inlägg 😯 ber om ursäkt för det.
Hade dålig uppkoppling när jag skulle lägga ut det.

Moderator kan ta bort två.

Olof

Välkommen!  <happy>

För dåliga för att lyfta sand?

Alla de riktiga tyska maskinerna klarar både jord, grus och sand utan bekymmer!
Kika runt lite i maskindelen så får du tips :)

Mvh, Olof!

Gunnar

Jag undrar om ni inte talar om lite olika saker :)

Jag tror trådskaparen talar om de lite mindre och enklare "plastleksakerna" medan Olof utan tvekan menar de metallbyggsatserna de flesta av oss använder och som oftast är "Tamiyaskala" dvs ungefär 1/14. Detta påverkar ju tyvärr priset högst avsevärt men är detta vad man vill ha, dvs det ska se ut och fungera som de riktiga maskinerna, då är det metallmaskinerna som gäller med priser därefter. Naturligtvis går det att komma lite billigare undan med lägre krav och om man har möjlighet att tillverka en del delar själv <tumb>

Fortsätt leta och fråga så kommer du säkert underfund med nivån du vill vara på...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

davidmadsen16

Kul att ni svara 😆.

Hade tänk att börja med något som detta.

http://www.farmingtoys.se/radiostyrda-traktorer-och-bilar/claas-axion-850-rc/

Eller

http://www.farmingtoys.se/bruder-leksaker/bruder-traktorer/claas-xerion-5000-bruder/


Tanken med denna är att den ska kunna ha ett släp till och den ska kunna dra ganska rejält dvs tung.


En fråga till vart köper ni era metal traktorer och hjullastare?

vicke rc r620

dom där är i helt fel skala, dom är tusen gånger så små :-\\


Greima_88

Här finns lite olika också.. ej testat något av dom men kanske lite bättre kvalite osv jämfört med dom du länkade :)

http://www.conrad.se/RC-funktionsmodeller-f%26ouml;r-nyb%26ouml;rjare.htm?websale8=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_38338_1202016
//Jimmy

davidmadsen16

Då blev det en sån här då till slut.

http://www.farmingtoys.se/bruder-leksaker/bruder-traktorer/fendt-936-vario/


Nu till några fler frågor.

Jag ser att alla användare sig av två motorer som bak axel och in en.

Varför kör man inte bara med en?


Sen som motor/motorer så hade jag tänkt mig.

http://www.hobbyequipment.se/tillbehor-lastbilar/elektronik/lrp-truck-puller-3-7-2v.html


Hur tror ni det skulle funka? Med två sånna?

vicke rc r620

den där motorn är väldigt bra <tumb>

det blir ju mycket enklare att sätta motorn direkt på hjulet, driver nog bättre men kan ha fel [coffe]

Thomsson

Om du tänker köra med två motorer och driva hjulen direkt blir inte truckpullermotorn bra.
Den varvar runt 6000 rpm,du skall vara nånstans runt 100rpm eller lägre.

Kika på RB35 motorer,några passande utväxlingar till traktorer är 1:50,1:75,1:100

davidmadsen16

Citat från: Thomsson skrivet  2 augusti 2015 kl. 21:26:54
Om du tänker köra med två motorer och driva hjulen direkt blir inte truckpullermotorn bra.
Den varvar runt 6000 rpm,du skall vara nånstans runt 100rpm eller lägre.

Kika på RB35 motorer,några passande utväxlingar till traktorer är 1:50,1:75,1:100
Ok.

Vad är det för skillnad på 1:50 1:75 osv?

Är det storleken?

Thomsson

Skillnaden är utväxlingen,d.v.s. hur stark motorn är.
RB35 motorerna har en inbyggd växellåda,därför talar man om utväxlingsförhållanden.
Ingen skillnad i storlek när det gäller just RB35.

davidmadsen16

Citat från: Thomsson skrivet  3 augusti 2015 kl. 07:27:55
Skillnaden är utväxlingen,d.v.s. hur stark motorn är.
RB35 motorerna har en inbyggd växellåda,därför talar man om utväxlingsförhållanden.
Ingen skillnad i storlek när det gäller just RB35.
Ok så högre utväxling gör den starkare då?

Gunnar

Ja, högre utväxling gör den starkare men samtidigt långsammare. Teoretiskt, eftersom själva motorn är densamma, så blir det så att med utväxling 1/100 kommer traktorn att gå hälften så fort som om utväxlingen var 1/50. Men det finns flera här på forumet som borde kunna säga vilken utväxling som funkar bäst på din traktor. Det är ju en avvägning... den ska ju orka dra släpet (eller vad det nu är den ska dra) men det ska ju helst inte gå som om du körde på ettans växel hela tiden med en fullskala traktor.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar