Droors Grand Hauler Custom

Startat av Droors, 16 juni 2015 kl. 01:15:55

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Droors

Då har man köpt ett nytt byggprojekt och första gången det är något annat än touring och drift 1:10 chassin.

Blev en Tamiya Grand hauler Custom.
Har läst en massa trådar ur nybörjarhörnan ang sevon och elektronik.

Motor: Medföljande till att börja tror jag.
El: Lutar åt servonaut M20+
Ljud/ljus : Servonaut Smx troligen då det var delade meningar om Tamiyas MFC och digitala trim

Hoppas få paketet på Onsdag och börja titta lite på grejerna då.

Badboy

Ska bli kul att följa!
Vill se närbilder på karossfront (dbla framlyktor) & luftfilterna

Badboy

Droors

Japp jag ska fixa bilder på det när jag kommer till den delen BadBoy.

Igår fick jag paketet och man måste ju kolla lite på det..Sluta med att man börja montera ihop.


Sen så har jag gjort lite idag så nu är chassit nästan klart.


Kan se ut som kaos på bordet men det är mitt organiserade kaos  [coffe]
Alla delar rullar riktigt fint och helt klart en utmaning att bygga detta med växlar och dubbla axlar å grejer. Riktigt roligt.

Hur mycket behöver man slipa på hytt och stänkskärmarna? dom är riktigt släta och fina. räcker det inte med att rugga upp och lägga primer och våtslipa?

Badboy

Lite avis ärman ju! Tänk att få ha något att bygga just nu när regner silar ner i gatan!

Badboy

Droors

Hänt en del sen sist.
Har slipat hytt och stänkskärmarna med 320,600 och 1200 papper.
Lagt primer och våtslipat med 2000 papper och sen väntat 1 dygn och lagt en vända med vit färg.

Kom lite paket till projektet i veckan nämligen sändaren, mottagaren och styrservot.
Sen när lönen kom nu så blev det ett fartreglage...Servonaut M20+

Bilder:



Droors

Badboy här kommer bilder som du vill se. :)

Grejat lite mer idag. Satt på stänkskärmar å lite grejer på chassit och monterat ihop luftburkarna





Håller på och lackerar lite men det går inte riktigt som jag vill så inga bilder på det än.

Köper lite grejer titt som tätt och vill inte montera ihop saker för fort så går lite sakta nu när allt väl är monterat.
Köpte ett bluebird servo för styrningen men tänkte inte på att det var lågprofil och de andra 2 servona jag har är standard och max 3kg så blir väl att köpa ett par lågprofil till.

Droors

fått ordning på lacken och börjat montera lite chrome detaljer.  Men vet inte hur jag ska göra med ljuset, kommer ljusen i färdiga kit eller får man köpa lösa dioder och löda ihop själv?

Lackat med guldbotten och sen Candy lime green ovanpå.


Märkte att jag hade satt sidepipesen fel så det är löst nu.

Badboy

Köper du Tamiyas MFU så ingår allt. När det gäller servonaut (?) så har jag ingen aning tyvärr.

Badboy

vicke rc r620

köper du t.ex. m20+ så ingår det inte belysning men man kan köpa som jag gjort med min volvo! dansken har dom och dem kostar 185dk, då är det fram och baklampor! du behöver en till fram och en till bak= två av varje förpackningar! 12v eller 7,2v http://rcmodeltruck.dk/butik/index.php?id_product=1505&controller=product&id_lang=19
http://rcmodeltruck.dk/butik/index.php?id_product=1506&controller=product&id_lang=19

Droors

Tack för tipset! då blir det nog 2 såna. Orkar inte sätta mig och löda med motstånd och grejer. :)

Mullis

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Droors

Mullis haha, ja jag vet  <evilgrin>
Har monterat servon och kollat så dom är centrerade å sånt. Det gick bra men på nåt sätt så går växellådan trögt när jag flyttar mellan växlarna.
Sen har jag inte en aning om hur man gör med sändaren för att få gas och broms på samma.
Detta är mitt stora problem nu. Jag har ingen erfarenhet av flygsändare och hur allt funkar.
Ska man ha på heli, flyg eller glid profil? hur ska profilen se ut osv.'

Turnigy 9X sändare

swerecon

Du skall inte välja glidflyg som profil, det är minst funktioner där, utan välj Heli eller flyg. Nu vet jag inte hur just den sändaren funkar, men det brukar dyka upp flest mixningsmöjligheter med heli. Själv kör jag alla mina modeller på flyg.
Gas och broms på samma? Vad har du för fartreglage? Den sticka du valt som fram/back blir automatiskt både gas och broms, framåt gas, bakåt broms räknat från centrum.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Droors

Servonaut M20+ Fartreglage..
Jag har satt flyg som profil men herre jäklar va grejer det finns att ändra och jag är så jäkla feg att jag inte vågar röra nåt hehe  <stup>

swerecon

Ok, då skall jag rekommendera dig att läsa anvisningarna 1-2-3 gånger avseende inkopplingar av kontakterna. Vi har nog alla gjort våra misstag och det inte fungerar. Bara börja om och göra rätt  <hands> Den sticka du väljer som fram/back blir också den du styr belysningen med. Det finns sedan inställningar du kan göra i själva M20+ modulen genom att föra spaken åt olika håll i menyläget, men det framgår av manualen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490