mixning och dyl.

Startat av krankillen, 6 maj 2015 kl. 18:30:40

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

krankillen

om man kör två servon på var sin kanal, kan man mixa det så dom funkar på samma spak, när man har dom som drivning? alltså när man drar spaken framåt så snurrar däcken på var sin sida framåt och när man svänger höger så bromsar ena servot respektive gasar på med andra servo. typ. svårt å förklara, vill ju inte köra med två spakar på drivningen. finns typ mix på mina spektrum dx6 men funkar dom tro.

swerecon

#1
Förstår hur du menar och det funkar utomordentligt bra :) Ena servot går åt ena hållet, andra servot vänder du på i sändaren (inställning reverse). Båda mixas sen till samma sticka så du kör båda sidorna framåt och bakåt samtidigt. Glöm inte att även mixa så du kan svänga ;) Samma kanaler mixas men du dom måste då gå åt var sitt håll. Det kostar dig 2 mixar att fixa det. Jag har så på min Komatsu grävare i ett av Flightmodelägena när jag skall transportera mig längre eller köra på trailer.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Lumbago

Kollade lite på min DX6 nu. Finns ju V-tail mix som ger den funktionen, men inte på en spak. Elevon (höger spak upp/ner) blir "gas" och rudder (vänster spak sidled) blir "styrning", iaf på min.

swerecon

#3
Använd vanliga mixar om du har det.

Kollade i manualen till din radio, du har ett antal fria mixar, dom som benämns P-mix. Använd dom så kommer det funka :)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

krankillen

GUD vad klurigt! haha!  ska nog funka. det här med att man behöver fyra mixar, nu kommer en idiot fråga! du menar mixarna i sändaren, inte att man behöver köpa till något. ni förstår jag har ju en dx10 oxså! men den fick Elis ställa in åt mig haha  [laugh] , sen har jag inte vågat röra den :)

krankillen

ni är sådana klippor allihop!!! [worthy] [worthy] [worthy]  tack! här ska det tryckas nu!!

swerecon

Haha, lugnt. Du har 5 fria mixar på din radio, dom som heter P-mix. Där mixar du kanalerna för framåt och bakåt, höger och vänster. Vänta nu, tänker nog fel, du behöver nog bara två mixar, det blir ju automatiskt reversering efter mixningen  [banghead]
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

krankillen

det är därför jag kör tamiya mfu grejor koppla in kan inte bli fel, går ju inte sätta kontakterna fel!!  [vogel]

swerecon

Citat från: krankillen skrivet  6 maj 2015 kl. 18:58:12
det är därför jag kör tamiya mfu grejor koppla in kan inte bli fel, går ju inte sätta kontakterna fel!!  [vogel]

Nackdelen är att det innebär begränsningar ;)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

krankillen

jo så är det men jag har mina begränsningar oxå :) hahaha! jag vet om vissa av dom i alla fall. kan inte tro att jag har varit kran elektriker  [laugh]

Lumbago

Behövs det fyra mixar?
Jag tycker jag fick till det med två mixar i min DX6i (finns bara två i den). Så här:




swerecon

Helt rätt, 2 mixar, rättade mig själv längre upp i tråden och även ändrat mitt lite för tidiga uttalande ;)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

krankillen


Lumbago

Bra, då är vi överens.  <happy>

Verkar dock inte som att det går att mixa Throttel på samma sätt, om man vill ha det på vänstra spaken. Konstigt.

swerecon

Brukar kunna vara att det är fasta mixar i "enklare" radios. Brukar vara 4 fasta, dom vanligaste. Sen ett antal fria. Vad jag såg i manualen för Dx6 så var det 5 fria. På min Dx10 och DX18 är det 16 fria efter mjukvaruppdateringen :) 14st används för grävmaskinen :) lol <happy>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490