Tippa flak från radio

Startat av Matjon, 11 mars 2015 kl. 16:28:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matjon

Hej,

Behöver hjälp då jag har ingen aning om vad jag behöver. Ska hjälpa en bekant som har en Scania R470 (MFC-01) med Carson dumpertrailer (tippmotor monterad). Han använder en Futaba F-14 utan tillsatser. Jag vill att han ska byta ut radio mot en modernare Futaba T10J eller T14SG. Det jag ska hjälpa han med är att kunna tippa trailern från radion. Vad behöver jag?

Tack på förhand!

Thomsson

Det här ett sätt man kan göra det på.
Du behöver:En ledig kanal på radion
                  Ett fartreglage.

En Futaba F 14 ska duga bara han har en ledig kanal.
Det sitter väl slideswitchar på den som passar perfekt till tippfunktion.

Koppla in fartreglaget på batteriet som driver bilen och dra två kablar över till tippmotorn på släpet.
Klart!



Matjon

Citat från: Thomsson skrivet 11 mars 2015 kl. 17:12:51
Det här ett sätt man kan göra det på.
Du behöver:En ledig kanal på radion
                  Ett fartreglage.

En Futaba F 14 ska duga bara han har en ledig kanal.
Det sitter väl slideswitchar på den som passar perfekt till tippfunktion.

Koppla in fartreglaget på batteriet som driver bilen och dra två kablar över till tippmotorn på släpet.
Klart!

Tack för svaret. Det är ju så enkelt att det är pinsamt att jag inte tänkte på det :-) Här har jag suttit och kollat på massa grejer från CTI och inte blivit klok på vad jag behöver.
Dock finns där inga slideswitchar på hans F14 så han får köpa ny radio. Jag har hittat slideswitchar på ebay men tycker han bör byta till en modernare 2.4GHz radio.

Tack för hjälpen!

Thomsson

Inga problem,enkla lösningar gillar man.

Jag kan även tipsa om ett sätt att dra kablarna till trailern.
Det kan ju strula till sig med dom om man bara låter dom ligga fritt.
Gör som på 1:1 bilarna,tillverka en arm som är ledad nertil och häng kablarna i armen.
Har kört det på båda mina tipptrailers och det funkar perfekt.
Typ såhär