Hembyggd sändare 2

Startat av Lumbago, 5 februari 2015 kl. 16:08:36

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago





Sändarbygge nr 2 är en rattradio. Skalet är en skrotad FM-sändare från nån gammal RTR-bil, där jag behållit vissa potar och kompletterat med en extra joystick och ett antal 3-lägesbrytare. Elektroniken är exakt samma som i mitt första sändarbygge, dvs Arduino Nano och Orange DSM2-modul. Brytaren närmast ratten är smidig att använda till blinkers, och joysticken på toppen är till tippen på grusbilen och rampen på maskintrailern. En fiffig sak är att jag lyckats "matcha" sändaren med ljusmodulerna i bilarna. För att t ex aktivera varningsblinkers drar man spaken 3 ggr vänster på en vanlig sändare, men här behöver jag bara trycka på en brytare en gång, så sänder Arduinon ut rätt pulser.

För övrigt väldigt mycket skönare att köra bil med ratt istället för spakar.  <happy> [play]

Quart

Riktigt häftigt hur du fått till det. Hade gärna köpt en sån 😄

Gunnar

Jag finner stort nöje i att läsa trådarna om byggena i 1/87, även om det inte är vad jag håller på med...

Nyss snubblade jag över en film från en tysk som handlar om just detta. https://www.youtube.com/watch?v=ssL4QJDtk_k
Om trådskaparen vill att jag tar bort så säg bara till  :) Men som sagt är jag djupt imponerad av av ni gör i denna skala.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Lumbago

Quart: Inte till salu! ;)

Gunnar: Tack! Och detsamma förresten, väldigt kul att läsa om dina fräsarbeten som ju är väldigt långt ifrån det jag pysslar med.

Filmen du länkar passar verkligen i tråden, det var nämligen från den jag fick idén att bygga egen sändare. Testade först Deltang TX2 som tysken använt men det blev bara halvbra, och med Arduino kan man göra mycket mer roligt. :)