Intressekoll Hobbymässa Eriksbergshallen, 1-2/5 2015

Startat av Eirike93, 25 januari 2015 kl. 20:26:49

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof

Är intresset inte större än såhär börjar jag bli tveksam till att få ihop en monter.
Krävs en del jobb från min sida, och även hjälp från andra.

Mvh, Olof!

Swe2540

Var det inte så att jag skulle till aeroseum så hade jag ställt upp. Vi har 2 träffar åt Göteborg nu i vår/sommar och en tredje är minst en förmycket för mig tyvärr
Magom cat320 programmerare :)

Olof

Då detta är första gången för denna mässa kände jag att vi bör vara med även om vi kanske blir få.
Så vi är anmälda. Storlek på plats och detaljer till monter får gärna diskuteras här.  <happy>
Mvh, Olof!

Rickard95

Citat från: 802° skrivet 25 januari 2015 kl. 21:57:30
Fattar inte varför han inte vill samarbeta med Aeroseums hobbymässa som är är i slutet av mars i Göteborg. Kul med mässa men finns det publik för två mässor med en månads mellan rum i gbg?

Rclastbilar.se och rclastbilar i skala 1/87  (rc1-87.se) kommer vara på Aeroseum i alla fall.

Hallå där.
Skall försöka svara på dina frågor men undrar samtidigt varför du inte ställt frågorna till mig personligen då de helt klart verkar vara ställda till mig.


Det har för några år sedan förts samtal med Aeroseum kring ett modelltågs deltagande. De samtalen gick inte så bra då Aeroseum ställde krav på hur många av modelltågsbyggarna som fick vara i lokalen under öppettiderna. Jag var inte med på denna tiden men när Aeroseum tog kontakt med mig och jag ställde frågan på vårt forum till modelltågskillarna blev det blankt nej p.g.a ovan nämnda orsak.
Just därför går det inte att samarbeta då det inte finns något material att jobba med.

Hobbymässan var i grunden en modelltågsträff men utvecklades snabbt till att bli en betydligt bredare mässa då det fanns önskemål om detta både från hobbybutiker och utställares sida.

Jag säger som jag sagt på det andra forumet. Det är upp till var och en om de vill deltaga eller inte. Jag såg en möjlighet att ge de som håller på med andra delar i modellhobbyn en chans att få visa upp sig. Hur man väljer att uppskatta detta eller avböja att deltaga av olika själ är upp till var och en. Jag respekterar dessa beslut.

HobbyMässan på Eriksbergshallen är för att främja alla infallsvinklar/genrer i hobbyn utan vinstintresse. Jag har valt att placera mässan centralt i Göteborg för att göra den tillgänglig för alla.

Jag har på detta forum nu stött på 2 personer varav en av er lite mer talar för att man skall bojkotta en mässa av konkurrenssjäl samt talar om för andra vad de skall tycka eller göra. Jag tycker det är respektlöst mot alla inblandade/tillfrågade framförallt när man utan grund talar för hur utfallet kan bli med besökare och intresset för hobbyn. Hur många fler tror ni får möjlighet eller tar sig tid att besöka en hobbymässa i Göteborg om den ligger nära centralt samt nära till kommunikationer? En hel stad som kan ta en promenad, en båttur över älven eller bussen.

Hur som helst nu när jag är med i loopen så skulle jag hemskt mycket uppskatta ett deltagande från er allas sida.
Bifogar en länk till arrangemanget där ni kan kika mer kring detaljerna.
http://www.modulwest.se/tr%C3%A4ffar/hobbym%C3%A4ssan-g%C3%B6teborg-1-2-maj-2015-25800528

Mvh Rickard

cege

Jag trodde jag var upptagen då men det kan visa sig finnas tid för detta.
Prel. boka mig i alla fall så får jag se hur det löser sig.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Hajen

Jag skulle nog eventuellt vara intresserad av denna mässa, då jag inte kan medverka på Aeroseum!

Eirike93

Det skiljer, som Olof tidigare sa, mycket mellan lokalerna Aeroseum och Eriksbergshallen. Både angående tillgänglighet geografiskt och att lokalen ger en större frihet (till ytan sett alltså).
Aeroseum är en trevlig mässa med ganska brett utbud av hobbys, men det är också den enda hobbymässa i Göteborgstrakten och tyvärr är den ganska begränsad till hur många utställare som får plats, om inte varenda flygplan flyttas ut i solen.

Nåja, jag satsar på att komma dit, just nu är det lite oklart dock.

Prel anmälning:
Eirike93
Olof
Cege
Vicke
Mad Max
Ellis
Actros
Rcmicke
Hajen
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Lite intressant är det att man i annan tråd kan läsa att hobbyn ska växa och samtidigt här läsa att det blir för mycket och för nära annan mässa så det inte går att genomföra...

Välkommen till forumet Rickard <tumb>

Citat från: Rickard95 skrivet  4 mars 2015 kl. 18:00:49

Det har för några år sedan förts samtal med Aeroseum kring ett modelltågs deltagande. De samtalen gick inte så bra då Aeroseum ställde krav på hur många av modelltågsbyggarna som fick vara i lokalen under öppettiderna. Jag var inte med på denna tiden men när Aeroseum tog kontakt med mig och jag ställde frågan på vårt forum till modelltågskillarna blev det blankt nej p.g.a ovan nämnda orsak.
Just därför går det inte att samarbeta då det inte finns något material att jobba med.

Jag är inte alls förvånad över detta med tanke på vad vi själva råkat ut för tidigare utställningar på Aeroseum...

Citat från: Rickard95 skrivet  4 mars 2015 kl. 18:00:49
Jag tycker det är respektlöst mot alla inblandade/tillfrågade

Mvh Rickard


Kan inte annat än hålla med.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

vicke rc r620


Swe2540

Hoppas ni får ihop fler och något man kan sikta på till nästa år.
Magom cat320 programmerare :)

Lumbago

Om inte Aeroseum vill ha med modelltågen har jag full förståelse för att du vill ha en egen mässa. Men ändå, hade det inte varit bättre att placera mässan tidsmässigt längre ifrån Aeroseum, om syftet inte är att konkurera?

(Låter iofs rätt vagt när du skriver "Det har för några år sedan förts samtal..." och "Jag var inte med på denna tiden...")

Citat från: Rickard95 skrivet  4 mars 2015 kl. 18:00:49
Jag har på detta forum nu stött på 2 personer varav en av er lite mer talar för att man skall bojkotta en mässa av konkurrenssjäl samt talar om för andra vad de skall tycka eller göra.

Var har du läst detta? Du syftar inte på den här tråden nu va?


Citat från: Rickard95 skrivet  4 mars 2015 kl. 18:00:49
Jag tycker det är respektlöst mot alla inblandade/tillfrågade framförallt när man utan grund talar för hur utfallet kan bli med besökare och intresset för hobbyn.

Är det RESPEKTLÖST att diskutera och spekulera i hur många besökare/deltagare som kan tänkas komma? I en tråd som heter "Intressekoll..."?

Inga "hard feelings" och missförstå mig inte. Jag gillar hobbymässor, jag ifrågasätter bara att två hobbymässor ska vara i samma stad med en månads mellanrum. Borde gå att diskutera sakligt utan att det kallas för "gnäll" och "respektlöst", eller?

De som tycker att det är bra med så många hobbymässor som möjligt bör besöka både Aerosuem och den här nya mässan för att behålla sin trovärdighet. ;)


Rickard95

#26
I slutet på denna tråden har jag konversation med Anders på Aeroseum. 3 år sedan.
http://www.stinsensforum.se/modultraff-i-goteborg-t6743.html

Här ett mail som låg kvar.
Hej Rickard,

Ja det är lite som du säger. Det finns en gräns för hur många man får vara nere i berget. Om man bedömer att det kommer att bli fler, vid tex en mässa som denna, då ansöker vi hos Räddningstjänsten om att få utöka antalet besökare. Det är en normal rutin som funkar bra.

Det skall finnas ett antal vakter upp till maxantalet besökare. När vi utökar så krävs fler Bergvärdar som de kallas.

Vid Modell & Hobbymässan nu i april har vi pratat med Räddningstjänsten och får ta in fler än normalt så visst finns det utrymme för modulbyggare, nemas-problemas.

/Anders


Det är något år före detta som det hela skar sig mellan modulbyggarna och Aeroseum. Det fanns inget intresse alls från de övriga modeltågsnissarna att ställa ut där. (Notera att jag och Anders inte har något otalt med varandra)
Hemskt tråkigt. Jag kan inte ställa ut ensam. Man brukar vara mellan 30-80 utställare med moduler. Det kräver sin planering. Tid och plats är avgörande. Denna modulträff har tagit hänsyn till höstträffen på Innovatum i Trollhättan.
Intresset bland butiker och utställare har varit stort, dels med hänsyn till pris, läge och arrangemanget. (Läs tänket)

När det gäller vem som sagt vad här eller på andra forum så är det 802° som utmärkt sig mest negativt. (På Rc crawls forum)
Och för bådas del så hade jag kunnat svara på frågan.

Citat från: 802° skrivet 25 januari 2015 kl. 21:57:30
Fattar inte varför han inte vill samarbeta med Aeroseums hobbymässa som är är i slutet av mars i Göteborg. Kul med mässa men finns det publik för två mässor med en månads mellan rum i gbg?

Rclastbilar.se och rclastbilar i skala 1/87  (rc1-87.se) kommer vara på Aeroseum i alla fall.

Citat från: Lumbago skrivet 25 januari 2015 kl. 23:32:38
Jag fattar inte. Behövs det två hobbymässor i Göteborg, dessutom så nära varandra i tiden?

Säkert inget problem att få ihop utställare till två mässor, men att locka besökare är nog inte lika enkelt. Tråkigt om det blir två små mässor istället för en stor.

Modelltågs mässan i Trollhättan som är en liten stad på 47.000 invånare drar 1500-1700 besökare varje år.
Jag har inga siffror på hur många som hade besökt vår kommande mässa med endast modelltåg.
Aerosuem hade ca 1300 besökare 2012 och ca 2300 år 2013 i en stad med 550.000 invånare centralt och ca 1.000.000 i regionen???
Om jag arrangerar en modelltågsmässa och bjuder in alla som vill komma oavsett hobbyinriktning och kallar den Hobbymässa istället är väl det ok. Om man vill kalla det konkurrens, visst ok för mig. Vi har konkurrens överallt i vårt samhälle, både stora som små företag. Bilar, matvarubutiker, möbelbutiker o.s.v. Alla gör sin grej. Jag vill leverera en bra produkt till Göteborgarna och göra något för hobbyn oavsett inriktning. Häng mig inte för det. [conf]

Jag köper resonemanget att man självklart skall få diskutera om det behövs 2 mässor så nära varandra. Jag gillar dock inte att man antyder eller säger något som kan tolkas som att man skall undvika den ena mässan med argument som saknar förankring samt tala för andra och tycka till hur de skall agera.

Hur som helst hoppas jag att de som vill ställa ut kan göra detta utan att få onda ögat på sig från andra som har en annan åsikt.
Mvh Rickard som önskar en trevlig helg.

Lumbago

Ok, ditt inlägg nr 1 på detta forum var alltså ett svar på något som skrivits på ett helt annat forum?
Bra att du förtydligase det, för det var inte helt logiskt och lätt att förstå. :)

Självklart tillåtet att konkurrera,  men inte så förvånande om en och annan som är engagerad i Aeroseums mässa tycker det är dåligt?

För egen del ser jag en risk att det blir glesare med besökare och utställare på båda mässorna, men jag kan mycket väl ha fel på den punkten. I vilket fall tänker inte jag åka (50 mil) till Göteborg två ggr så nära inpå. Jag nöjer mig med Aeroseum.

Actros861

Låser tråden, trött på allt tjafs!!
Vill man vara med eller inte var med skriv det eller låt bli att skriva alls.
Diskussion om hurvida det krockar med andra mässor eller förstör för den ena eller andra spelar ingen som helst roll och har absolut inget med en intressekoll att göra!
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/