Sanwa SD10

Startat av Greima_88, 17 januari 2015 kl. 18:30:59

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greima_88

Skulle behöva lite hjälp med min sändare, har som sagt en Sanwa SD10 men vet inte hur man gör inställningar, har instruktioner på engelska men känner att det är lite invecklat ändå för det står blandat med tyska.
Sen är jag ganska oerfaren inom radiostyrning och sådant, det är väldigt nytt för mej.

Har Servonaut M20+ och SMX!


Är det någon som kanske kör med en sådan och kan ge lite tips på enkla förändringar?




1. Styrningen ligger så att man för den högra joysticken upp och ner, jag vill ha den så man styr till höger och vänster som det normalt är :)



2. Hur ändrar man så inte växellådsservot rör sej så mycket, kan lägga i två olika växlar men de finns tre så servot  rör sej för mycket antar jag.   
Den funktionen ligger på en spak ovanpå sändaren som har tre olika lägen men händer inget när jag flyttar spaken till sista läget. Antar att man kan ändra någonstans så att servot rör en viss "längd" när flyttar spaken mellan dom tre olika lägena.
Det är Tamiyas original växellåda jag har!


3. Dom flesta funktionerna som har med ljus och ljud fungerar, det enda ljudet jag inte får igång är motorljudet, har provat alla möjliga knappar!
Har "brandbilstutan" när jag för den högra joysticken till vänster just nu, men ska som sagt ha styrningen där istället. hört att motorljudet ska vara åt motsatt håll som tutan är men händer inget.
Jag vet inte vad multiswitch är för något, läste något om det på SMX modulens instruktionsbok, att man kan ha ljudet på multiswitch eller på flera kanaler  eller hur de stod, har med dom där jumprarna att göra har jag förstått iafl, har provat att ändra jumprarna en del men får ingen funktion i det ändå :(


4. När jag slår på Halvljuset/positionsljuset så funkar de fint, sen slår jag på helljuset på samma spak, men sen när jag ska stänga av helljuset så stänger allt ljus av, det är bara att tända halvljus och positionsljus igen då men tänkte om det gick att flytta helljuset till en annan knapp, så inte halvljus/position stängs av när man ska stänga av helljuset.



Låter det rörigt kan jag lägga upp bilder eller filmer på hur de ser ut osv :)

MVH Jimmy
//Jimmy

swerecon

Kan hjälpa dig med dom två första (har lite ont om tid just nu).
Byt kanal på styrningen, flytta servokontakten i mottagaren. På höger sida har du kanal 1 o 2, vänster 3 o 4 har jag för mig.

För växlingen så måste du ha knappen i mittläget, servot i nolläge ( där det står när du slår på strömmen) samt att du måste ha 2:an i när du justerar allt. Det innebär sen att du har 1:an åt ett håll, 2:an i mitten och 3:an längst åt andra hållet. Sen kan du justera ändlägena i sändaren på den kanalen.


Hoppas du förstår vad jag menar :)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

Tack som tusan  :D <hands>  jag bytte plats på kontakten för styrningen på mottagaren och nu funkar styrningen som jag vill :D

Nu hamna styrningskontakten där SMX kontakten satt så jag satte SMX kontakten på en annan plats och se på F*n, nu funka motorljudet också :D <tumb>  att jag inte testat de innan :) stirra mej nog blind på Servonauts instruktionsbok [laugh] :)
Nu slapp jag det stygga brandbilsljudet också  <tumb>

Jag förstår hur du menar med Växellådsservot där :) som du skrev så skall jag testa med att ändra servoläget utifall det inte är i nollläge när spaken står i mitten!
men sen är det, att jag inte vet vart i sändaren jag går in för att ändra ändlägena :/
//Jimmy

swerecon

#3
Ger mig på ett nytt försök, har laddat ner manualen till sändaren.
För att ändra ändlägena skall du välja SURFACE menyn, sen går du in under EPA (End Point Adjustment) För att du skall få normal funktion gentemot servonauts prylar måste du ha minst 100% åt alla lägen, gärna 110% annars är det inte säkert du kan styra belysning, växling osv.

I EPA läget justerar du också knappen/spaken du valt för växling. Där kanske du måste ligga något under 100% så servot inte "stångar/surrar" när det står i ändlägena, då bränner du snart servot. Du får testa dig fram lite, ställ frågor om det är något så kan vi säkert hjälpa till.

En sak till, vet inte om det är så i din sändare, men åt ena hållet ställer man utslag i + och andra hållet i -, du kan alltså ha 100% åt ena hållet och -100% åt andra hållet, räknat från 0 position på servo och spak. Undvik att använda subtrimknapparna på sändaren innan du verkligen installerat allting. Det är bara till för ytterst små finjusteringar i samband med användning. Mest användbart för modeller som behöver kompensera för typ vind.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Greima_88

tack för tiden du la ner på att ladda ner manualen och kika igenom den :) jag ska absolut testa detta när jag ska greja nästa gång :) det är till stor hjälp detta du skrivit, annars hade jag nog fått krångla bra mycket för att hitta det själv, och det där med att de inte ska stå på 100% osv visste jag inte alls något om så det är till stor hjälp :)
jag återkommer med resultat när jag kollat på detta :)
//Jimmy