Frågor om målning/lackning

Startat av Greima_88, 18 december 2014 kl. 11:50:33

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greima_88

Jag har några frågor om jag ex ska måla med Tamiyas produkter

1.  Måste jag köpa primer + grundfärg eller är primern grundfärgen? alltså att jag har på primern direkt på plasten och sen målning eller ska man först ha primer sen grundfärg sen måla?

2. Är tamiyas primer (180ml white) på sprayburk eller är de burk så man kan köra den i airbrush? om den är på spraybruk, finns det då andra färger i tamiyas sotriment som är grundfärg som man kan ha i airbrushen?

3. hur man vet om man måste späda färgen ?

det var allt jag kom på just nu :)
//Jimmy

Mad Max

Hej, nu är jag ingen expert på detta men kan beskriva lite ifrån egena erfarenheter.

Jag har alltid kört med tamiyas primer, den grå. Fungerar som både som primer och bra grundfärg. Glöm inte att våtslipa lite med ett fint sandpapper innan du lägger på färgen på primern.

När det kommer till airbrush så får man nästan alltid höra med återförsöljaren hur det ska blandas. Men jag har fått lära mig och gjort det själv, att färgen ska ha en mjölkig konstistens. Den ska inte vara för lös så att det rinner på det du sprutar på och inte heller för tjock för då kommer bara airbrushen att hosta ut färgen om du förstår hur jag menar. Blanda och testa dig fram på en provbit brukar vara det bästa.
Det finns att köpa färdigblandad airbrushfärg men jag vet inte hur den är, tror att Hobbex har en variant. Tänk bara på att det finns oljebaserade och vattenbaserade, ska inte blandas då de olika färgerna kan reagera på varandra. Tex om man lägger en oljebaserad färg uppe på en vattenbaserad primer så kan den lösa upp den oljebaserade färgen upp primern. Inte bra!

Är det någon som har en annan mening om detta så är det bara att fylla på eller rätta men detta är mina erfarenheter.  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

rcmicke

funkar med vanlig grund men ytlacken skal vara Tamiya

Greima_88

okej jag förstår hur du menar :) va bra att primern används som grundfärg samtidigt :)
då får jag isåfall prova blanda lite och pröva på något först så man lär sej :)
nej jag ska inte blanda oljeblandad med vattenbaserad :)
tack för hjälpen :)
//Jimmy