Matjons King Hauler - Black Edition

Startat av Matjon, 11 december 2014 kl. 23:27:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matjon

Då har jag äntligen skaffat mig en lastbil. Har velat bygga en ända sen jag såg dom många många år sen.
Det blev en King Hauler Black Edition eftersom jag är kass på att måla så det vill jag inte hålla på med nu i början.
Kommer bygga ganska så likt original utförande till en början men med vissa options. Efterhand kommer den utrustas med med options.
Började ikväll så jag har inte kommit så långt, men den ska inte stressas ihop.


Olof

Mvh, Olof!

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Badboy

Grattis till kul bygge!!
Välkommen! GLÖM INTE att kolla så bak axlarna vänds åt rätt håll!

Badboy

Badboy

Händer det något här? Mer bilder tack!

Badboy

Matjon

Jodå, lite har hänt  :)

Tack för påpekandet av axlarna, givetvis vände jag bakersta axeln fel! Hade blivit intressant om jag missat det vid första provkörningen  :D
Nu är alla axlar på plats (fullt kullagrade såklart) med stötdämpare. Satte original där bak, vilket skämt till stötdämpare, men det behövs kanske inte mer?
Fram satte jag Tamiya 56515 alu dämpare. Tycker inte dessa heller var så bra, men det är kanske jag som är för van med ordentliga 1/8 oljedämpare. Bladfjädrarna ska ju också hjälpa till. Men jag tar gärna tips på hur ni har gjort?

Matjon

Då var växellådan klar. Monterat en Truck Puller 3 7.2V i denna. Köpte en lite onödig sak, men den var inte så dyr. Tamiyas matta växellåda :-)


Matjon

#7
Har även gjort lite med styrningen. Gjorde dålig research innan jag började samla på mig delar. Köpte Carson styrstag i stål för att få maximal styrning, men den gör ingen nytta alls. Blir att använda original som jag bockar till.
Har satt ett Futaba S3071HV på styrning och ett enkelt S3003 till växlingen. Har även monterat Carson hjulaxel i stål, som ska vara mer glapp fritt. Ingen aning om det är bättre men kul med options :-)
Nu borde jag fundera på radio, har en DX9 men den använder jag även till flyget, skulle vilja ha returfjäder på gasen men orkar inte ändra det varje gång.

*Insåg att det är enkelt att fixa returfjädring på min DX9 så det får bli den jag kör med*

Matjon

#8
Då har jag kommit en bit till, fått snurr på maskineriet. Tänkte kolla med er ifall det låter normalt, jag tycker det låter mycket från växellådan men det är kanske normalt?

www.youtube.com/embed/t2XK55_jJFQ

swerecon

Låter en hel del från tamiyalådan. Men går att få bort det mesta om man justerar in motorn lite
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Matjon

Citat från: swerecon skrivet 24 december 2014 kl. 15:47:02
Låter en hel del från tamiyalådan. Men går att få bort det mesta om man justerar in motorn lite

Tack för tipset, gjorde underverk att justera drevspelet även om jag tycker det är lite väl stort drevspel nu.

Matjon

#11
Har missat att uppdatera här ju. Haulern är i princip färdigbyggd, lite små fix kvar bara.
Blev ganska nöjd med kabeldragningen, har gjort hål i alla tvärgående balkar och dragit kablarna till bakljusen genom hålen. Har inte satt fast kablarna i rambalken än eftersom jag troligen kommer byta ut bakljuset senare.











Detta ormboet ska med fixas till.



Köpte en färdigmålad kaross för att slippa måla. Men såklart ska jag drälla med CA lim och förstöra lacken :-(
Det får bli en omlackering vid senare tillfälle, kan ju faktiskt vara lite roligare med annan färg än svart.



Tanktrailer är beställd så nu får Haulern stå och vila lite innan det börjas byta ut lysen, avgasrör mm mm  :)