Hembyggd sändare

Startat av Lumbago, 4 december 2014 kl. 13:30:36

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Lite klumpigt med en stor flygsändare till grävmaskinen. Bättre att bygga en egen i mindre format. :)



Sändaren består i princip av en Arduino Nano, två Playstation-joysticks och en Hobbyking/Orange DSM2-modul. Total budget ca 350 kr. Det dyraste förutom sändarmodulen är själva lådan från Kjell&co....

Hela förutsättningen för bygget är att jag hittade den här Arduino-koden som någon vänlig själ skrivit och lagt upp:
https://code.google.com/p/generate-ppm-signal/

Jag fattar inte mycket av koden, och hade aldrig kunnat åstadkomma något liknande själv, men det gör inte så mycket. Det enda man behöver fixa själv är att ta fram värdena som ska sändas ut, PPM[], 1000-2000.

Sändaren har i nuläget 7 kanalar, och jag lär inte behöva fler, men det är inget problem att fixa. Kanal 1-4 ligger som vanligt på spakarna, medan kanal 5-7 styrs med de inbyggda trycknapparna i spakarna. Väldigt smidigt. :)

Mixning/utslagsbegränsning/reverse osv görs i programmet i datorn och är lite bökigt att ändra på. Å andra sidan är möjligheterna helt obegränsade! Just nu har jag bara ett modellminne, men det är inget problem att göra flera. Jag har fortfarande 3 analoga och 11 digitala ingångar lediga så det går att koppla in en hel del rattar, spakar och knappar om man vill...

Ellis

Kanonbra!! Passande storlek  <happy>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Lumbago

Jag har jobbat vidare med koden i sändaren, och nu har den 3 modellminnen så att jag kan köra två olika grävare eller hjullastaren. Vilket modellminne som ska vara aktivt väljs genom att trycka in ena eller andra spaken när man slår igång sändaren.

Så här ser den ut inuti:



Den eltejpade svarta grejen är Arduinon, och nere till höger är sändarmodulen.  9V-batteriet är tillfälligt, i väntan på ett 2S Lipo från Hobbyking. Fronten med hål i ska också bytas när jag väl bestämt hur många brytare jag ska ha där...

Jag kommer nog att bygga fler sändare på samma vis. Deltang har en ännu billigare DSM2-sändarmodul. Går kanske att komma under 200 kr i total kostnad.  <happy>

Lumbago

Nu är sändaren helt färdig. Har kompletterat med 2S lipo och en voltmeter så man inte drar ur det för djupt. Satte dit ett par dioder också som visar modellminne och mix (gräva/larva).

Jag har fixat modellminnen till mina 4 grävmaskiner, men jag kommer inte använda den till hjullastare eller bil, då potarna i spakarna har lite för dålig precision. (Jag som trodde man köpte kvalitet för 1$ styck... [angry]  lol) Grävmaskinerna är så långsamma i rörelserna att man nästan kunde köra dem med enbart av/på, så inga problem där.


MikaelP

Hej Lumbago

Projecktet låter och ser Väldigt intresant ut . Har du någe schema på hur du har byggt i grundutförande ? Då
jag funderar på någe liknande skälv .

Mvh
Mikael P
MikaelPettersson

Lumbago

Kopplingsschema? Potarna (=spakarna) är kopplade till Arduinons analog-pinnar och brytarna är kopplade till digital-pinnar. PPM-signalen får man ut pin 10 (har jag för mig, det står i koden).

Sedan fixar man fram de PPM-värden som ska sändas ut, typ så här:

spak1=analogRead(A2);

spak1=map(spak1, 0, 1023, 1000, 2000);

ppm[1]=spak1;


Eller för en brytare:

knapp1=digitalRead(knapppin1);

if(knapp1==1)
{ppm[1]=2000;}
else
{ppm[1]=1000;}