Volvo F12 TMA-bil

Startat av Lumbago, 24 november 2014 kl. 20:13:24

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Volvo F12 TMA-bil

http://youtu.be/mJnhCAYf7y0

Den här bilen byggde jag från början för ca 1,5 år sedan, då som en containerbil:



Den har hängt med sedan dess men jag har oftast inte ens kört den på mässorna eftersom jag har många andra roligare fordon. Därför kändes det helt rätt att bygga om den till en TMA-bil istället..










Bumpern och skylten på taket fälls med hjälp av varsitt servo. Mottagaren är Hobbykings billiga 6-kanalare, och alla belysning styrs med Arduino. Saftblandarna på hytten består av 4 st 0402 dioder vardera och ger en rätt bra illusion av att snurra (syns inte så bra på filmen tyvärr). Lysdioderna på skylten är en större storlek, 0603, och kopplade i "grupper" så att den kan visa vänsterpil, högerpil eller kryss. Jag lade ner en del extra energi på att sätta alla dioderna exakt rakt, men jag missade att varje diod lyser en liten aning starkare i ena änden, och de sitter vända olika håll så det ser likförbannat ut som att pilarna är krokiga.   [angry]<stup>

Varken skylten eller bumpern stämmer väl 100% med verkligheten men det får duga. Innan bygget gjorde jag "research" genom att glo rätt in bland alla blinkande vägarbeten varje natt jag åkte genom Stockholm. Lite farligt eftersom man oftast ska hinna bromsa och väja också... ;)

tsa

Fräck bil med flera servofunktioner o LED-funktioner, är imponerad.
Bästa 1:87-hälsningar
Tore S

nalle

Jädrar vad du ligger i! :D Snyggt!

Quart

Grymt tjusigt, imponerad av hur du får till det med alla dioder

MikaelP

Hej
Såg den på Hobbymässan har bara en sak att säja SNYGT BYGGE.

Mikael P
MikaelPettersson

MikaelP

Hej

Vart har du skaffat led:en ?
MikaelPettersson

Lumbago

Köpt direkt från Kina.

www.aliexpress.com