Förvaring av Lipo?

Startat av Ellis, 27 oktober 2014 kl. 21:19:48

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Efter att ha kasserat två Lipo´s har jag börjat ifrågasätta min förvaring av dessa! Egentligen tror jag att jag vet varför det har blivit som det blivit men...kan ju ändå kolla runt lite hur ni andra förvara era Lipobatterier. Både för långtids- och korttidsförvaring.

Förvarar ni dom fulladdade, urladdade eller i "storage mode"...?

Jag har alltså lyckats få två batterier svullna. Felet jag gjort är att jag nästan alltid förvarat dom fulladdade. Detta för att kunna använda maskinerna direkt när andan faller in...men nu vet jag bättre  [banghead]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Jag gör likadant för det mesta och laddar upp dem då kan kört så de ska vara klara, har ett som har svällt lite, är kanske som du säger, måste forskas lite mer i ämnet känner jag.  ::)
Mvh // John

Ellis

Citat från: SWE IROC skrivet 27 oktober 2014 kl. 21:33:15
Jag gör likadant för det mesta och laddar upp dem då kan kört så de ska vara klara, har ett som har svällt lite, är kanske som du säger, måste forskas lite mer i ämnet känner jag.  ::)

Ja jag är rätt dåligt insatt i det där med Lipo faktiskt. Har läst lite om det nu när man vart drabbad. Vad jag förstår så ska man helst använda sig av "Storage mode" i laddaren just för att förhindra att de sväller.
Ett av de batterierna som svällt för mig var knappt 1,5 år gammalt :(
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Ja man lär sig något nytt hela tiden, nått som är viktigt är att man balancerar dem hela tiden så man inte överladdar en cell i ett paket, ska kolla på laddaren om det finns något färdigt förvaringsläge på den.
Mvh // John

krankillen

Mina är lite hur som helst!  En del fulla och halva. Har haft många över 5-6 år nu. Funkar fin fint. Men glömde två batt i bilarna =drog ur strömmen och blev som fotbollar. Så det är en klurig fråga.

kasoe

Sök lite på nätet, det finns massor med info. Jag har läst på en del och det som dödar en LiPo är främst värme, den uppkommer antingen vid för djup urladdning eller vid felaktig uppladdning. Förvaring ska ske vid en cellspänning på ca 3.84 Volt om jag minns rätt, dvs bättre att förvara laddad än oladdad. Laddning ska ske med kall ack, även användning...

Sjunker cellspänningen för lågt så finns risk att acken går sönder, kan räcka med att det händer en gång så är den slut... "Storage" är en laddning som ligger på ca 80% av fullt så förvaring fulladdad är bättre än urladdad...

Har all info i en annan dator men kan damma av den om det behövs...
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Ellis

Citat från: kasoe skrivet  3 november 2014 kl. 10:14:45
Sök lite på nätet, det finns massor med info. Jag har läst på en del och det som dödar en LiPo är främst värme, den uppkommer antingen vid för djup urladdning eller vid felaktig uppladdning. Förvaring ska ske vid en cellspänning på ca 3.84 Volt om jag minns rätt, dvs bättre att förvara laddad än oladdad. Laddning ska ske med kall ack, även användning...

Sjunker cellspänningen för lågt så finns risk att acken går sönder, kan räcka med att det händer en gång så är den slut... "Storage" är en laddning som ligger på ca 80% av fullt så förvaring fulladdad är bättre än urladdad...

Har all info i en annan dator men kan damma av den om det behövs...

Tack för infon!
Ja ju mer man läser om det desto mer förvirrad blir man! Verkar som det finns lika många teorier som det finns färger på färgkartan...
Använda och ladda kallt vet jag inte...Vet många flygare som använder värmare till batteriet innan både laddning och flygning. Har även sett på många forum och råd från tillverkare att INTE långtidsförvara Lipot fulladdat utan, precis som du nämner, förvara det Storage-laddat.

Men som sagt...det finns mycket råd å rön. Bäst är väl att testa sig fram :)
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

kasoe

CitatHar även sett på många forum och råd från tillverkare att INTE långtidsförvara Lipot fulladdat utan, precis som du nämner, förvara det Storage-laddat.

Jo, det är helt korrekt, men jag tror (egen tolkning här alltså) att om man måste välja mellan "fulladdat" och "okänt urladdat" så tror jag att det är ett bättre val att ladda upp acken innan man lägger undan den än att låta den ligga i ett urladdat läge, om man inte har järnkoll på hur mycket man har kvar...

Jag började skriva några korta råd om ackar på vad som skulle bli en "lapp" men efter 2-3 sidor med tätskriven text så kände jag att det var svårare än jag kunde ana... Men jag har inte gett upp, kanske det blir nerskrivet någon dag... ;)

/Anders
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Mullis

Alltid se till att koppla i balanseringssladden och balanserad uppladdning.
På banan kan man snabb ladda batterierna med balanssladden i laddaren.
Ska batterierna förvaras en längre tid (över en vecka dock ej längre än ett år) så ska man alltid förvaringsladda batterierna.
Kan köra en förvaringsladdning varje år för att batterierna ska må bra.
Förvaras i skyddspåse eller i ett slutet plåtlåda, ammunitionslådor är populära förvaringslådor till LiPo batterier.
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt