Vad behöver jag till Tamiya Scania R470 Highline?

Startat av Andreas13, 7 september 2014 kl. 15:41:31

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas13

Hej, är ny här. Jag har tänkt att köpa Tamiya RC Scania R470 Highline, och undrar vad jag behöver för tillbehör till lastbilen och var allt finns biligast ?

Buffe

Absolut minimum är ett batteriack, fjärrkontrol, mottagare och Fartreglage.

Absolut enklaste är en 2-kanals radio, men då kan du inte växla mellan de 3 växlarna eller bygga ut med extra funktioner.
Så antar att de flesta använder minst en 4-kanals radio.
När du köper så se till att du får både sändare och mottagaren med i samma kit.

Fartreglage, ESC, för borstad motor måste du ha. (Motor ingår i kittet)

Det finns länksamlingar på forumet till diverse sidor som säljer tillbehör osv.
Antingen köper du i Sverige och får vänta 2 dagar. Ok priser
Eller från EU. Runt 1 vecka. Billigare
Eller från Kina. 2-5 veckor. Billigast
Utanför EU får man dock räkna med att man åker på extra tull och moms.


Råddeby

Den använde jag till min första och den funkar kanon
MVH Micke

MAN tippbil, Scania T164 lasväxlare

Olof

Jag hade valt en sändare med fler kanaler och ett bättre märke direkt. Så slipper man byta framigenom.
Sanwa, Futaba eller liknande är bra grejer.
Mvh, Olof!

Råddeby

ja de beror ju lite på om man har tänkt att utveckla bilen eller om man tänker byta
jag körde den till första bilen som är lite av ett test och såg om jag tyckte detta vakul
men de e klart man blir ju rätt fort fast och sen behöver man många kanaler haha
MVH Micke

MAN tippbil, Scania T164 lasväxlare

Badboy

Absolut enklast:

Tamiya Lastbil
Tamiya MFU
Futaba 4YWD

Allt fungerar rakt ur boxarna. Det är vad jag har valt i min King Hauler.

Men vill du som många andra så byt ut radio och MFU till andra modeller/märken.
Då detta är min första lastbil så valde jag den enkla vägen med saker som lirar straight out of box.

Badboy

Andreas13

Om jag skulle vilja ha extra ljus och ljud, hur många kanaler behöver jag?

Andreas13

Blir det här bra.


  • Tamiya RC Scania R470 Highline

    Laddkabel 4mm banan Tamiya hona

    EP 7.2V 5000mah Tamiya

    Futaba S3003 Std servo 4.1kg 0.19s

    Futaba S3010 Std servo 1BB 6.5kg 0.16s

    Carson Reflex Stick 6-channel 2,4GHz

swerecon

Dethär är en fråga vi hanhandlat många gånger på forumet och den är naturlig att den dyker upp när man börjar.

Svaren är dom samma som du fått, växlande med olika tips. Dom flesta väljer samma alternativ som du gjort att changsa på ett enkelt alternativ vilket också är naturligt, det rusar snabbt iväg ekonomiskt.

Lika naturligt är även fortsättningen för dom som verkligen gillar detta, att radion aldrig har för många kanaler, servona var för klena eller av dålig kvalitet, accarna räcker inte, ljudet var kass, det går inte att koppla fler lampor som man vill för man har fel grundsystem i bilen osv osv.

Dom sakerna du har valt fungerar, absolut. Men glöm inte fartreglage som någon tidigare påpekat.Det framgår inte riktigt vilken ambition du har med detta, om det handlar om pröva på eller om du verkligen gillar och vill satsa på rc lastbilar som en hobby. Alla tips du fått är bra tips, men värdera vilken linje du skall välja utifrån ditt eget intresse.



/Bengt
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490