Scania G 400 6x6

Startat av Mad Max, 17 augusti 2014 kl. 16:27:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Tack grabbar! Då är det som med vilken motor som helst. Ändrar bara håll.
Jag ska givetvis läsa manualen en gång till innan jag kopplar in SM7an. Tyvärr så är inte den manualen jätte bra.
Återkommer när det snurrar  <evilgrin>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Då har det lackats lite under ledigheten. Det mesta är klart, några små detaljer plus flak kvar att lacka.
Den blev vit efter lite funderande, tycker detaljerna kommer fram fint med vitt.
Nästa del blir att koppla hydrauliken till tippen. Hoppas hinna det under helgen. Sen väntar jag på bakupphängningen ifrån ScaleArt. Börjar bli lite brådis om jag nu ska få bilen klar till Vårgårda. Hoppas det kommer ett paket under veckan.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Du ligger i riktigt bra! Ser fint ut!  <tumb>
/Peter

Mad Max

Då har ihopsättandet börjat. Fick till lite gråa ränder på hytten. Blir väl något liknande på flaket.
Lampor fram är dragna och funkar fint.
Nu börjar planeringen i hytten för att få plats med allt. Byggde en låda till högtalaren.
Av någon anledning så känns den mycket större när den väl kom in i hytten, men men det ska nog få plats :-)
Ska väl ta mig an hydrauliken imorgon.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Kanonfint! Gör susen med ränderna  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

vicke rc r620


Mad Max

#36
Tack killar  <tumb>
Då är den mesta elen dragen. Pump och hydrauliken kvar till helgen.
Håller även tummarna att SM7an tar tippljudet med den borstade pumpmotorn.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Det där har du lyckats med bra! Stilrent och snyggt!  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

vicke rc r620

snyggt! vad är det för skala på saftblandarna? 1:12 eller 1:16?

Mad Max

Tack!! Vicke dem är ifrån Pistenking och är 1:16  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Nu har jag testar hydrauliken och om SM7an tar ljudet när jag tippar. Det funkar kanon  <tumb>
Kul när det funkar som man vill  :)
Lägger upp lite bilder imorgon.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Härligt, du ser, ibland så är inte allt sant som man läser :)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Nej denna gången hade jag lir tur. Trodde faktisk inte att det skulle funka efter att ha läst lite om borstade motorer. Men skam den som ger sig :-)

Nu är det ytterligare lite gjort. Hydrauliken är påbörjad, pump monterad samt oljetanken. Fick klippa ner kablarna till pumpmotor och ESCn lite. Var långa kablar som absolut inte behövdes när de väl blev monterade. Klippa, löda och krympslanga.
I veckan så kommer nog flaket på plats samt hydrauliken till tippkolven.
Sen hoppas jag att bakupphängningen kommer senast nästa vecka. På med den och lite skärmar samt allt som ska sitta bak till. Då bör jag kunna ha den rullande till Vårgårda.
Nog tjatat, här kommer lite bilder :-)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Nu behöver jag lite hjälp. Ska försöka förklara så gott som möjligt vad jag vill ha hjälp med. Se bifogade bilder.
Det har med tippgångjärnen att göra. Placeringen av dem. Som ni ser så har jag två st aluprofiler till ramen. Om jag sätter tippgångjärnen uppe på den översta profilen så kommer baljan väldigt högt upp. Tanken med gångjärnen är att de ska vila uppe på balken, ena sidan är urfräst (se bild).
På en av bilderna så håller jag ner gångjärnen lite så pass så att det inte blir någon luft mellan baljan och ramen.
För att få det så så måste jag kapa bort lite på den översta profilen. Det är inga problem men jag undrar vad ni tycker? Jag vill inte att det ska se dumt ut med baljan för högt upp. På en av bilderna så har jag lagt träbitar under för att visa hur högt den kommer om jag monterar dem som aluramen ser ut nu.
Vad göra?? :-)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Bild på tippgångjärnet.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.