R/C Entrepenadmaskiner för en Nybörjare ?

Startat av bm1113, 14 juli 2014 kl. 16:50:44

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bm1113

Hejsan

Jag har en svår fråga till er bara för att undersöka saken i alla fall har ju läst mig till i alla trådar här att de flesta behöver mycket underhåll mm.

Finns det alls några intressanta arbetsmaskiner som klarar av att flytta lös sand / jord iaf för en person som inte alls kan meka bla pga funktionshinder är ju inte bara att ringa Swecon om det blir problem direkt ;) 

Vore ju kul med något som kan utföra ett arbete själv då det verkar vara få andra R/C åkare / entreprenörer här uppe i Norrbotten ;)


intressant att undersöka saken i alla fall för framtiden
MVH Alexander

Ellis

Det är väl som med alla andra maskiner både 1:1 och i mindre skalor...Underhåll kommer ju alltid behövas, variationen är väl mest baserat på kvalitén och sättet du kör på etc. Ju bättre underhåll desto bättre livslängd...
Är du ute efter flytta lös sand/jord så funkar ju bl.a. CTI:s elcylindrar helt OK å de är ju lite mer underhållsfria jämfört med hydrauliska kolvar. Är du ute efter att gräva eller transportera?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

bm1113

Ja  smartast är väl att utgå ifrån tex en hjullastare för då kan man ju både lasta ut i en hög som motsvarar grustag och även plannera ut massorna men är ju öppen för alla typer av maskiner men bör nog vara någon som är självständig.

Dumper vore med kul men känns som att då behöver man vara ett gäng så att det finns någon som lastar annars lessnar man nog rätt fort på att bara köra runt  om ni förstår mig rätt :)

Har faktist en 15 år gammal Carson Fendt men den saknar ju möjlighet till någon extrafunktion överhuvudtaget så den blev stående efter en sommar  ::)
MVH Alexander

swerecon

Skall man köra i lättare massor, typ sågspån eller torr sand så borde det funka som Ellis säger med elkolvar. Finns färdiga konverteringskit för Bruder hjullastare vill jag minnas. Har för mig att det är just Cti kolvar som används.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

bm1113

Ja det är helt klart bra att få mycket på fötterna angående sådant en fundering jag haft med är då jag inte ännnu är bunden till någon skala om ni nu har någon uppfattning om dessa hur är dessa tex Siku Control

Sen hittade jag dessa som med vore lite intressant då jag ju även samlar på Metallmodeller i Skala 1:50 men var ganska bra pris med i förhållande till storlek kanske.
http://www.1zu50-rc-model.com/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=115

Fler modeller på gång bla en Liebherr 586 Hjullastare som intresserar mig  och en Bandschaktare.
http://www.1zu50-rc-model.com/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=115
MVH Alexander

bm1113

Hej igen här kommer en annan fråga som jag kom att tänka på bara har ju läst tråden Lipo Batterier   och så finns ju  NiMh-batterierna men för en som inte varit så involverad i RC svängen ungefär hur länge kan man köra på de olika batterierna per laddning och hur länge tar laddningen minns ju för 15 år sedan att man körde RC bilen 20 minuter eller så sen var det till att ladda en timme eller liknande så vi hann ju aldrig köra på någon bana :D
MVH Alexander

swerecon

Skulle vilja säga att körtiden kanske är snarlik, men fördelen med LiPo är att dom levererar i stort sett 100% effekt tills dom är slut. Beroende på vilka LiPo du har kan du ladda dom ganska fort, inte ovanligt med 3C-5C jämfört med en NiMh som du skall ladda med 0,5-1C. Körtiden i sig själv beror på hur många ampere du har i accen. Själv har jag bara LiPo i alla fordon. Lastbilen har jag 3600mha accar, hjullastaren 4000mha och grävmaskinen 5800mha. Körtiden brukar ligga mellan 45-60 min effektiv körning. Laddtiden kan du få ner till runt 20-30 min med dyrare kvalitetsaccar, annars runt 45 min. Men självklart har man minst 2 accar till varje, en man kör på, en i laddaren :)


Hoppas du blev klokare.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

SWE IROC

Det som gör att man kan få längre körtid med Lipo är att man helt enkelt får plats med ett som har högre kapacitet än motsvarande
NiMh ack, där man haft 2200Mha tidigare kan man kanske klämma ett 4000Mha Lipo  :), en annan fördel är att de inte självurladdar
då man inte använder modellen, kan stå på hyllan två månader, bara ta fram och köra, när man vill.  :)
Mvh // John

bm1113

Tack ja det var bra svar helt klart vettiga och då funkar det ju med dubbla batterier om det är ungefär samma körtid som laddning :) Föresten kör någon av er med någon typ av billaddare när ni är ute i fält om nu ciggutaget tex orkar med det ? 
Finns ju även 220V omvandlare om de nu är något som funkar i dessa sammanhang har själv sån när man ska på längre färd och vill kunna ladda kamerans Li-Jon batterier
MVH Alexander

Olof

Laddarna går på 12v egentligen, så någon 220v omvandlare behövs inte. :-)
Mvh, Olof!

bm1113

sedär bra det :)

sitter själv och testar lite med en playstation kontroll och provar spakrörelser med enbart höger hand som det blir i RC sammanhang ;) och inser det jag anat tidigare att Grävmaskin klarar jag inte radiostyrd blir för rörigt när man är van de riktiga spakrörelserna Vanlig grävare där jag har en fullstor spak att greppa med den svaga vänsterhanden går hyfsat men då jag inte kan röra fingrarna är det svårt de små spakarna.  Men Hjullastare funkar då att ha lastaren på ena spaken och fram/back samt sväng på den andra ungefär som riktiga :)
MVH Alexander