Scania Hjälp

Startat av ScaniaMax, 26 augusti 2012 kl. 10:49:10

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Funderar på att bygga timmerbil istället för grusbil, vad tycker ni?

Ja
2 (33.3%)
Nej
4 (66.7%)

Antal personer som röstat: 6

ScaniaMax

Tjena!

Har en Tamaiya Scania R570 (R620)
Den är inte färdig än, har mara motor, sen chassi, ram osv, men ingen kardan axel, mfu, eller kontroll.
Är det de ända jag behöver?

Är det någon som är snäll och har ork att kanske länka allt jag behöver :)



swerecon

Skulle vilja säga att det inte är någon lätt uppgift du frågar om. Enklast är att du börjar med att kolla i bygginstruktionen vad som behövs för modellen, om du nu har en sån. Verkar som du fått tag i lite delar? Men en instruktion går att få tag i, vet att den finns digitalt, minns dock inte var just nu.

Sen är frågan vad du skall bygga för typ av bil? Vilken budget du har? Det finns ett ganska stort utbud på delar för olika typer. Börja med att kolla runt här på forumet vad folk har satt i för saker i sina bilar.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

ScaniaMax

Jag har ingen bygginstruktion :(
Jag hade tänkt bygga en Tippbil :)

swerecon

Då är det inte lätt att hjälpa dig genom att bara berätta vad du skall ha. Du måste precisera dig lite mer.
På sättet du frågar känns det lite som någon försöker skoja med oss på forumet. Återkom gärna med detaljer på hur du tänkt ditt bygge. Har du någon förebildsmodell? Vart har du fått tag i "delarna" du har?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

Börja med att läsa igenom denna tråd ordentligt http://www.rclastbilar.se/forum/index.php/topic,80.0.html

I den får du svar på mycket och kan bilda dig en egen uppfattning om vad du behöver/vill ha.

Jag är själv rätt okunning på det som avhandlas i den tråden, men har haft mycket nytta och glädje av att följa den ordentligt :)

Lycka till!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Var det dig jag pratade med igår på mässan?

Ang delar,
Kardan hittar du lämpligast hos "Der getribedoktor" (länk finns i länksamlingen)
Elektronik får du välja om du vill ha MFU eller Servonaut, det är en fråga om kunskap och budget.
Servo är ett standard servo, gärna lite starkare till styrningen än växellåda.
Mvh, Olof!

Tobiase

Gör det lätt, och förmodligen billigare: sälj det du har och köp en ny bil.
Köpte min R470 från Verkerk, http://verkerk.modelbouw-onlineshop.nl/index.php?cPath=32.
Betalade 33.50E för frakten. 369E för en R620, så du landar på c:a 3600kr, vilket är ett bra pris.
Köp en annan motor på samma gång, så går bilen bättre.

Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

Olof

Jo fast killen vill ju bygga en tippbil, och verkar redan haft en dragbil från början, onödigt att sälja oh börja om då!

Kardan från en dragbil kan man inte använda i en tippbil ändå, och MFU, kontroll osv.. följer inte heller med.

Så det han saknar är inget han får tag i om han köper en dragare. Förstår inte vitsen.
Mvh, Olof!

Mad Max

Hej.

Har för mig att Conrad har en PDF du kan ladda ner via deras hemsida.
www.conrad.se
Tror att den ligger på samma sida som du hittar lastbilen på.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Det är manualen till bilen jag menar, glömde skriva det. :-\
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

Jag råkar veta att han har köpt bilen begagnad från en på RSB.

Kardanaxel vill jag rekommendera att du köper något i den här stilen
http://www.rcmodeltruck.dk/butik/product.php?id_product=338 just denna har jag i 2 av mina bilar och den funkar helt perfekt.

För att få bilen rullande måste du ha ett ESC (fartreglae) köp dig ett helt vanligt standard nu sen när du köper ett riktigt till bilen så använder du det första du köpte till tippen.

Tippflak finns färdiga  eller gör man eget bara att välja.

Här har du manualen till R620

http://www.tamiya.de/CommonFiles/Dickie-Tamiya/PDM_Products/Tamiya/300056323/300056323_Bauanleitung.pdf

I valet av elektronik får du läsa igenom trådarna som ligger under "Elektronik" och skaffa dig en egen uppfattning om vad du vill ha.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

ScaniaMax

Citat från: Olof skrivet 26 augusti 2012 kl. 13:12:44
Var det dig jag pratade med igår på mässan?

Ang delar,
Kardan hittar du lämpligast hos "Der getribedoktor" (länk finns i länksamlingen)
Elektronik får du välja om du vill ha MFU eller Servonaut, det är en fråga om kunskap och budget.
Servo är ett standard servo, gärna lite starkare till styrningen än växellåda.

Ja det var det :)

Det jag hade tänkt skaffa var MFU men funkar den bra? :)
Är Servonaut samma som MFU?
Tack för hjälpen! Du är bäst!

Och du har riktigt snygg lastbil

ScaniaMax

Citat från: Actros861 skrivet 26 augusti 2012 kl. 15:08:36
Jag råkar veta att han har köpt bilen begagnad från en på RSB.

Kardanaxel vill jag rekommendera att du köper något i den här stilen
http://www.rcmodeltruck.dk/butik/product.php?id_product=338 just denna har jag i 2 av mina bilar och den funkar helt perfekt.

För att få bilen rullande måste du ha ett ESC (fartreglae) köp dig ett helt vanligt standard nu sen när du köper ett riktigt till bilen så använder du det första du köpte till tippen.

Tippflak finns färdiga  eller gör man eget bara att välja.

Här har du manualen till R620

http://www.tamiya.de/CommonFiles/Dickie-Tamiya/PDM_Products/Tamiya/300056323/300056323_Bauanleitung.pdf

I valet av elektronik får du läsa igenom trådarna som ligger under "Elektronik" och skaffa dig en egen uppfattning om vad du vill ha.

Japp, eftersom jag köpte den beg så vet jag inte riktigt vad jag har.

Ska genast beställa en kardan!

ESC? Finns det på rcmodeltruck? Vad gör ett fartreglage?


Tack för manualen! Måste säga, den bästa sidan/forumet jag har varit inne på! Snabba svar, bra svar, grymma personer, snälla :)

Olof

Citat från: ScaniaMax skrivet 26 augusti 2012 kl. 20:05:10
Citat från: Olof skrivet 26 augusti 2012 kl. 13:12:44
Var det dig jag pratade med igår på mässan?

Ang delar,
Kardan hittar du lämpligast hos "Der getribedoktor" (länk finns i länksamlingen)
Elektronik får du välja om du vill ha MFU eller Servonaut, det är en fråga om kunskap och budget.
Servo är ett standard servo, gärna lite starkare till styrningen än växellåda.

Ja det var det :)

Det jag hade tänkt skaffa var MFU men funkar den bra? :)
Är Servonaut samma som MFU?
Tack för hjälpen! Du är bäst!

Och du har riktigt snygg lastbil

Haha, tackar!  :)

(MFU: Multi Function Unit, gjord av Tamiya själva)

Jag rekommenderar Servonaut framför MFU, utan minsta tvekan. Men Servonaut kostar mer och är krångligare i installation. (lödning osv..) men slut reslutatet blir betydligt bättre!
Mvh, Olof!

ScaniaMax

Citat från: Olof skrivet 26 augusti 2012 kl. 20:30:14
Citat från: ScaniaMax skrivet 26 augusti 2012 kl. 20:05:10
Citat från: Olof skrivet 26 augusti 2012 kl. 13:12:44
Var det dig jag pratade med igår på mässan?

Ang delar,
Kardan hittar du lämpligast hos "Der getribedoktor" (länk finns i länksamlingen)
Elektronik får du välja om du vill ha MFU eller Servonaut, det är en fråga om kunskap och budget.
Servo är ett standard servo, gärna lite starkare till styrningen än växellåda.

Ja det var det :)

Det jag hade tänkt skaffa var MFU men funkar den bra? :)
Är Servonaut samma som MFU?
Tack för hjälpen! Du är bäst!

Och du har riktigt snygg lastbil

Haha, tackar!  :)

(MFU: Multi Function Unit, gjord av Tamiya själva)

Jag rekommenderar Servonaut framför MFU, utan minsta tvekan. Men Servonaut kostar mer och är krångligare i installation. (lödning osv..) men slut reslutatet blir betydligt bättre!

Bor du i Göteborg?

Men är Servonaut typ samma fast bättre och annat namn? typ lampor, samma funktioner och så? :)
Finns det en länk till den som man kan få kolla på? :D

Får se vad jag tar, men kanske MFU eftersom du skrev det att den är enklare att "installera" på Lastbilen.
Vet du någon bra tipp (stark) som man kan köpa? :)

Tack för alla svar och hjälpen!