Hyr styr ni era hjullastare?

Startat av Lumbago, 10 oktober 2013 kl. 20:15:12

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Hyr styr ni era hjullastare? Vilken funktion har ni på vilken spak?

Min hjullastare (i 1:87) börjar bli klar, men jag tycker det är svårt att köra och funderar på om det blir lättare om man flyttar kanalerna. Nu har jag styrning och fram/back på vänster spak. Arm och skopa på höger spak.

G-Crawler

Jag skulle ha haft som du, samma på vänster spak och på höger upp/ner = höj/sänk skopa och höger/vänster = tilt skopa.

Det är nog bara träning som gäller, tog sin tid att få häng på grävaren för mig också! :)

Actros861

Ställ in det som du tycker känns bäst. Jag hade styrning och drivning på samma när jag började köra hjullastare men fick aldrig något flyt på det med den uppsättningen.
Nu har jag drivning på vänster, fram/bak. Skopan på vänster, tilta upp till höger ner till vänster. Armarna på höger, lyft bakåt och sänkning framåt, styrningen på höger i sidled.

Sen är det som G-Crawler säger också, träning behövs för att få flyt på det hela. Grävmaskin är ännu värre att få ordning på och få det att verkligen se snyggt ut när man kör.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Lumbago

Citat från: Actros861 skrivet 11 oktober 2013 kl. 05:02:04
Nu har jag drivning på vänster, fram/bak. Skopan på vänster, tilta upp till höger ner till vänster. Armarna på höger, lyft bakåt och sänkning framåt, styrningen på höger i sidled.

Det var ju den andra varianten jag funderat på. Då blir det ju lika som bilarna med drivning/styrning, men samtidigt kanske lite rörigt att inte ha arm/skopa på samma spak.

Jag får väl testa...och träna!  :)

Actros861

Ja precis och för min del tror jag det var därför jag inte lyckades få till det på det viset. Alldeles för van att ha styrning på höger så det blev fullständig konflikt innanför pannbenet :P
Föll sig mer naturligt när jag flyttade styrningen. Men man kan säkert lära sig vad som helst om man bara ger sig f... på att lyckas :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/