Volvo 6x4 Med Dumperkorg

Startat av MrLinds, 9 augusti 2012 kl. 22:04:07

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Ricardo

Ser finfint ut där Ampen!  :)
Var tvungen å Tuba Alutite/Durafix, självklart fick jag massa dumma idéer...  :D
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Mad Max

Ser riktigt bra ut <hands> Snyggt jobb med flaket. Ska bli kul att följa fortsättningen  <popcorn>
Gillar den gula färgen på bilen  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

MrLinds

Tackar <beer>
En lite film, som sagt det är ingen raket lol


Actros861

Verkar ju fungera bra <tumb>
En lite snabbare utväxlingn på motorn hade kanske inte varit fel nej :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Beror på om man ska köra på timme eller antal lass. lol

swerecon

Inget fel på funktionen <tumb> Men hela termosen kaffe kommer gå åt innan lasset är tippat och nere igen [laugh]
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Thomsson

Är det en 100:1 motor du kör med?

MrLinds

Jupp, kanske får köpa 50:1och prova med och lägga den här motorn till något annat projekt.

Gunnar

Med 50:1 går det ju dubbelt så fort, men det måste ju vara för långsamt det med. En sak jag funderade på: när baljan vilar på ramen och du precis ska börja tippa är ju vinkeln väldigt liten (eller nära horisontell om jag uttrycker det annorlunda), orkar då motorn om du har lass i korgen? Kraftkomposanten som lyfter blir väldigt liten när angreppsvinkeln är så liten. Jag tror de var Freco som varnade för detta fenomen i någon tråd här, och kom med ett förslag till lösning... Om det är så att det är svårt nu med lass i så blir det ju ännu värre om du minskar utväxlingen, med samma motor förstås. Allt detta sagt för att du inte ska bränna iväg pengar på ny växel innan du testat och tänkt färdigt <happy>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

ulooslagg

snyggt bygge <hands>
se bara till å få fart på tippen så blir det kanon <whip>

Ellis

Tänker du ha nån typ av brytare på tippen, som bryter motorn alltså....för att minimera risken att motorn drar sönder nåt  [vogel]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

MrLinds

Jo jag tänkte nog montera en microbrytare i ändläget.

MrLinds

Citat från: Gunnar skrivet 24 september 2012 kl. 22:47:52
Med 50:1 går det ju dubbelt så fort, men det måste ju vara för långsamt det med. En sak jag funderade på: när baljan vilar på ramen och du precis ska börja tippa är ju vinkeln väldigt liten (eller nära horisontell om jag uttrycker det annorlunda), orkar då motorn om du har lass i korgen? Kraftkomposanten som lyfter blir väldigt liten när angreppsvinkeln är så liten. Jag tror de var Freco som varnade för detta fenomen i någon tråd här, och kom med ett förslag till lösning... Om det är så att det är svårt nu med lass i så blir det ju ännu värre om du minskar utväxlingen, med samma motor förstås. Allt detta sagt för att du inte ska bränna iväg pengar på ny växel innan du testat och tänkt färdigt <happy>.

Nu har jag inte hunnit prova något mer men det känns inte som något problem för när flaket är i botten så har jag ca: 14-15 grader på lyftkolvarna så dom ligger inte helt horisontellt. Men jag ska ställa något tungt på och prova när jag får tillbaka lusten och tiden.

MrLinds

Palrade mig ut och började med dumperkorgen en stund idag.
Måste ha en fungerande lastbil snart.


MrLinds

Har x-antal timmar kvar med slipning och spackling  :-\
Men det börjar ta form.


.

.