Mercedes Actros 6x2 med Goldhofer trailer

Startat av Iccccie, 12 augusti 2013 kl. 16:25:07

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Iccccie

Då har jag haft lite möjlighet att jobba lite till på stjärnbilen.

Började med att korta ner den befintliga kardanaxelen i svarven. Detta ska egentligen bara vara en temporär lösning.

Började med att svarva ner till önskad längd, borra nytt hål för att sedan silverlödda fast själva knuten.

Denna bilden är tagen precis innan lödningen. Men visar slutresultatet.

Sen gjorde jag ett fäste för ett miniservo som sköter växelföraren. Det är inga stora krafter som behövs för Veroma lådan  <tumb>

Filmsnutt när jag testkör lådan finns ju här ovan.

Sen till veckans stooora (eller ska jag säga väldigt lilla?) och "smärtsamma" modifiering eftersom Actros861 inte var så nöjd med Veromas färdig löddade LED-kretskort bestämde jag mig för att anta utmaningen. Efter ha använt svordomsordlistans alla ord, mycket tålamod ömma fingrar så blev resultatet för DRL varselljuset ganska lyckat. Vad jag såg på Mercedes bilder såg det ut som att där satt 5 lysdioder. Så det ville jag också ha plats med.

Borrat med 1,5mm borr framifrån och 1,8mm bakifrån för att ta emot 1,8mm dioder.

Testade fram önskar motstånds värde

Hittills gick allt hyfsat smärtfritt. En diod fick bytas då en diod sprack när jag böjde anoden på ena dioden. Men så beslutade jag mig för att sätta motstånden på ett litet kretskort istället för att ha dem löddade efter varandra. På var sida sitter det totalt 5 motstånd. Dioderna är löddade i serie par om 2 och 3.

Kretskort under uppbyggnad

Nu till det jobbigaste, lödda fast kretskorten på dioderna. På ena sidan bröt jag en till diod, det märkte jag först när jag kopplade på ström.På andra sidan råka kretskortet komma för nära en diod så den kortsluten och grilla dioden, tyvärr satt den i mitten(.....) så fick bryta loss 2 dioder.
Sen för att spara på sladdar så försökte jag lödda sladdarna till Veroma kretskortet, vilket inte va helt enkelt då min löddkolv är rent för stor för sånt här smått pill. Därför ser kretskorten ut som dom gör.

Så till det roliga filmtajm!   <popcorn>

Tamiya Actros DRL light

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mullis

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

flightace

Vilket pilleriarbete!! men snyggt blev det till slut,,måste vart svårt och få hålen i ett jämnt och symetriskt mönster?? vet att hur noga man än är så blir det snett och vint i slutänden när man borrar i plast med små tunna borr,,iaf för mig,,inte ens i fräsen brukar det bli riktigt bra,,,
Inser ju nu hur hedenhösig min MFU är !!