AT&E Bil3 Scania T580 8x6*4 grusbil

Startat av Actros861, 28 juli 2012 kl. 22:47:31

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

#45
Bara så jag ej missförstått... det är centrum i cylinderns fästöra som kan sitta 30mm under rambalkens översida?! Det nya måttet blir alltså 38mm?! ("mina" 30mm + dina 8mm)
Sedan är det ju så att om du är tvungen att flytta cylindern framåt eller bakåt i förhållande till leden (de 270mm) så kommer tippvinkeln att minska resp. öka. Men om du ser att du behöver det så är det enkelt att säga hur mycket vinkeln ändrar sig, så säg bara till.

Om du har svarat på detta imorgon bitti så ska jag ändra på det innan jag åker bort till min verkstad och pysslar med mitt...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Tackar för din hjälp med placering av cylindrarna Gunnar <tumb>

Resultatet blev så här :)

.

.

.

Fick skära bort lite av bultarna för att det ska gå fritt både med fjädring och skärmar.

.

.

En något bättre kabelhärva, finns fortfarande rum för förbättring ;)

.

Ny M20+ mellan rambalkarna precis framför kranen.

.

Fortfarande en massa jobb och småpill kvar på den här följetången. [blah] [blah]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Det glädjer mig att du fick det att funka <happy>. Har du någon uppfattning om "lyftkraften" ännu eller har du inte kopplat in hydrauliken än?
Jag funderade lite igår på om det skulle gå att antingen vrida ena cylindergaveln eller att göra ett nytt inlopp för att få inloppet i cylindern på översidan istället så att den kanske kunde sänkas ytterligare lite...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Thomsson

Å jag som brukar tycka det är trång när jag bygger ochså klämmer du  ner en hel del till.
Det blir ballt det här. <tumb>
Behöver du sätta nån form av distanser vid kolvfästena,som håller kolvarna i position så att säga?

Actros861

Citat från: Gunnar skrivet 10 februari 2013 kl. 20:20:07
Det glädjer mig att du fick det att funka <happy>. Har du någon uppfattning om "lyftkraften" ännu eller har du inte kopplat in hydrauliken än?
Jag funderade lite igår på om det skulle gå att antingen vrida ena cylindergaveln eller att göra ett nytt inlopp för att få inloppet i cylindern på översidan istället så att den kanske kunde sänkas ytterligare lite...

Nej kan tyvärr inte koppla in hydraulen ännu, saknar lite delar jag har en känsla av att det är tillräckligt ändå :)
Nja sänkning är nog möjligt men det kan bli tajt när axlarna rör sig och diffhusen går upp mellan rambalkarna.

Citat från: Thomsson skrivet 10 februari 2013 kl. 20:20:28
Å jag som brukar tycka det är trång när jag bygger ochså klämmer du  ner en hel del till.
Det blir ballt det här. <tumb>
Behöver du sätta nån form av distanser vid kolvfästena,som håller kolvarna i position så att säga?

Ja man är lite skadad :P Totalt sett tror jag inte det själ så mycket mer utrymme än vad en spindel gör, med flaket nersänkt har jag fortfarande plats att ha ett servo till boggistyrningen nerstoppat mellan balkarna. Sen ska det dit en boggilyft också på något vis kan ju bli väldigt spännande att få ner allt det ;)

Ja något som håller kolvarna på plats i sidled kommer att behövas både i flaket och bilen. När jag höjer och sänker för hand så flyttar de sig lite grand och kan komma i kläm, med tanke på vad de kostade vill man inte gärna att de gör sönder. Tror inte jag fått det exakt rakt heller för den ena kolven är lite lite lättare att flytta >:(
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Ett par bilder till. Placerade manometer, strömbrytare och volymkontroll på höger sida. Ordnat med kablarna så nu sitter inredningen på plats igen.



MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Suttit och pillat lite inatt :D

Servo på VBG:en.

.

.

.

.

Så här sitter det på plats.

.

Styrning på boggin bör man ju också ha ;) Började med att sätta axeln på nästa projekt...

.

Servot limmat på plats direkt på axeln.

.

Lite förstärkning, missade en liten detalj här. Parallellstaget behöver ju också ha lite plats :P

.

Fick lösa det med att borra hål rakt igenom förstärkningen :(

.

Här sitter i alla fall axeln på plats igen.

.

.

Upptäckte att det är väldigt lite plats över på vissa ställen :P

.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Styrningen på boggin ligger på egen kanal mixad ihop med styrningen fram, mixen ligger på en brytare så jag kan slå till/från styrningen på axeln. Perfekt när det kommer lyft på axeln också, lyft axel slår man av mixen och så är det ingen styrning längre <tumb>   Hur en lyft ska få plats vet jag inte ännu men problem är ju till för att lösas :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

HillBillyBoy

Ser bra ut <tumb>
Låter lämpligt om du slipper få styrande när den är upp lyft  <hands>


Mvh// Lars-Åke.

tåffår

Er det Wedico tilhengerkobling du bruker? Hvilken servo?   Og høyde fra bordet?
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Actros861

Japp WDC drag.
Ingen aning om vad det är för servo, ett microservo som suttit i en helikopter står inget namn på det :(
C:a 55mm från bordet <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

tåffår

Takk,

Får gå ut fra at det er holdbart, ser Leimbach har brukt det på sin nye henger
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Olof

Mitt har plågats mycket, enda gången det släppte var när jag försökte dra Anders stora grävare.  [haha]
Mvh, Olof!

Actros861

Jo även att det är i plast värkar det tåla en del :D

Film på när den "minigrävaren" flyttas ;)

RC Lastbilar @Nordic Trophy, Elmia
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Så har man fått lite till gjort :)

Förberett slandragning till andra ventilpaketet.

.

Gjorde en enkel koppling med två mässingsbitar mellan skopa och kran.

.

Så här hänger skopan nu på plats, skulle behöva ha lite färg på den men vet inte vilken [conf]

.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/