VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Jag är så imponerad av dina byggen <tumb> Fin maskinpark som du verkligen kan använda också.

När jag ser på dina lyftarmar så ser jag att det finns inga armar som faktiskt ser ut så, Det finns idag 22 st olika armar och jag har exakta ritningar på samtliga- då vi skär alla detaljer på jobbet till Volvos hjullastare så har vi det för kunna kontrollmäta måtten.



Detta är inte samma armar som på L220, det är till nån mindre maskin, men samtliga armar har stoppklacken under nedre fästet. Du ser klacken på bilden, den klacken gör att inte skopan ramlar över för långt så tiltkolven låser och inte kan trycka upp skopan igen.

För att jag ska kunna hjälpa dej med en exakt ritning så behöver jag veta tjockleken på armen, 55 eller 60 mm:s plåt, samt hur lång armen är på den riktiga maskinen.

MVH//ROBBAN C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

Hej Robban, jag har sänt dig ett pm med några frågor...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Om du är intresserad av att studera rörelserna i länkaget på en Volvo hjullastare kan du få titta på en av de jag har på jobbet. Vi har tyvärr ingen L220D men principen är ju densamma. Den största jag kan erbjuda är L180E, den nyaste är L110F och inne i Växjö har vi en L70 (D tror jag).
/Anders

Gunnar

#468
@Anders: Tack för erbjudandet. Vi får se vad Obelix kan fixa... det fanns ju 22 att välja på varav några olika till 220. Mitt länkage fungerar nu så det blir inga ändringar på det, utan vad det handlar om nu är om Obelix kan hitta de armar som mest passar den maskin jag bygger. Gör han det så gör jag även lyftarmarna nya och inte bara det jag pratade om lite tidigare, annars får de gamla armarna duga. Väldigt få vet hur de verkligen ser ut och kan säga om de stämmer eller inte på min modell ;) , men kan det bli mera rätt så är det ju bra <tumb>

Nu har jag fått till rören och anslutningarna även på lyftcylindrarna, så nu får de vara färdiga (bortsett från kolvstångsöronen) och så här ser det ut nu:






Och vad ska jag göra nu då... kolvstångsöronen är väl kanske det naturliga men jag kanske hittar något roligare som får gå före <happy>
Delarna till lyftarmarna vill jag inte börja på innan jag vet exakt vilka armar det blir, för denna gången ska det bli slutlösningen <evilgrin>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille


Gunnar

#470
Jag fortsätter med hydrauliken ett tag till...

Jag har grubblat mycket på hur jag ska få till slangarna som ska till redskapslåsningen. Redskapsfästet tippar så mycket att det var svårt att få slangarna att dels inte kroka i någonstans och dels se snyggt ut. Men nu är det löst <tumb> som framgår av bilden så sätter jag en svivel i den leden som fästet tippar runt. Detta medför att slangen som kommer från ventilpaketet kan fästas på insidan av respektive lyftarm. "Efter" sviveln går det en klen slang till de små låscylindrarna. (Slangarna visas inte av det enkla skälet att jag inte krabbat med att rita in dem)



Sedan har jag samtidigt lyckats lösa hur de slangar som ska gå till snabbkopplingarna (längst ner/ut på lyftarmarna) ska placeras. Praktiska prov har givit detta resultat med bilder:







Och i högsta läget:



De blå slangarna ska naturligtvis bytas mot svarta så småningom...

Det jag visat nu är egentligen inte nytt, men det passade ju att skriva efter Rilles inlägg :), det har blivit lite mer gjort på dumpern istället...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Blir bra det, så du ska ha extra hydraulik för eventuellt hydrauliska redskap också <tumb>

Gunnar

Svar ja!

Det ska vara möjligt att på fästet manövrera 2 ytterligare funktioner... gaffelspridning exvis och jag ska ju ha en timmergrip oxå mm, mm...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

ClassicVAG

Jeg har fulgt med litt her og må si jeg er imponert, dette bygget er helt utrolig.

Et spørsmål i forbindelse med et lite prosjekt jeg holder på med. Har du noen betegnelse på de tetningsringene du har brukt på sylinderene?
Tenker på de som tetter rundt stempelstangen.

Tetter disse ved at du skrur til boltene i endelokket?

Gunnar

#474
Det är svårt att få tag i avstrykare till så här små cylindrar så jag har löst det så här:



På detta sätt slipper jag att svarva o-ringspår inuti ett 8mm hål. Måtten på O-ringen anpassar jag så den kan täta både mot kolvstång och hus som bilden visar. Om skillnaden mellan kolvstång och cylinderdiameter är för stor är det bara att använda 2 olika stora o-ringar med en liten rörhylsa emellan... den mindre oringen tätar mot kolvstången och insidan av rörhylsan och den större oringen tätar mellan utsidan på rörhylsan och insidan på huset. Flänsen på avstrykaren kan antingen se ut som på bilden eller göras så stor att den blir klämd mellan cylindergaveln och huset. Om du tittar på mina tidigare bilder ser du att jag har bägge varianterna <tumb>
Med detta sätt att bygga ihop det behöver det ju inte bli tätt mellan cylindergavel och cylinder och inte heller mellan cylindergavel och kolvstång... tätningen (O-ringen) ligger ju innanför dessa <tumb>. Lätt att ta isär för renovering är det oxå. Och framförallt lätt att tillverka <happy>
Svaret på sista frågan är egentligen nej som du förstår av ovanstående, men visst kan oringen klämmas axiellt oxå fast man brukar inte göra det mot en kolvstång. Det ser så ut på min bild men det beror på att jag bara ritade dit en tätning för att kunna visa principen. Om flänsen på avstrykaren ser ut som på bilden så får ju möjligen oringen hjälpa till att hålla den på plats om den inte sitter hårt nog i gaveln. Men i vilket fall som helst gör ju oljetrycket på ena sidan av oringen att den alltid trycker mot flänsen på avstrykaren.
Är något oklart får du fråga mer ;)

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

ClassicVAG

Genialt, tusen takk, da skal jeg prøve å kopiere dette på mine sylindere og se om jeg får det til.

Regner med du har laget avstrykningen/stempellagringen selv i dreiebenken?

Gunnar

#476
Javisst, allt är svarvat här hemma <tumb>

Så här har jag gjort i tiltcylindern där det behövs dubbla o-ringar:



Den lösa rörbiten jag nämnde gjorde jag i ett stycke med avstrykaren. En o-ring innanför och en o-ring utanför och därmed ingen lös rörbit.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

ClassicVAG

Tusen, tusen takk, da burde det være mulig for meg også å få til noe   <tumb>

pelle3

hej
det här bygget är kanon
jag har försökt komma i kontakt med den tyska hobby däck sidan barnhausen  men får inget svar på eposten
är det någon här som vet något om detta?
är det vettiga däck dom har?
pelle3

Gunnar

#479
Tidigare hade Barnhaussen rykte om sig att vara svår att få tag i, och att vara dyr och att ha långa leveranstider så jag rekommenderar en annan leverantör. Nu är det ett bra tag sedan man hörde talas om honom. Det är/var en enmansfirma och ägaren var gammal redan för flera år sedan...

Beroende på vad för däck du vill ha tag i så finns det ett flertal andra leverantörer att välja på. Om du tittar på detta forums länksida http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=5.0 så får du en bra startpunkt <tumb>

Exvis Wedico som Swerecon köpt från i denna tråd http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?PHPSESSID=00uqv4tqhrf6f99u38f8igcqa2&topic=1046.msg12724;topicseen#new
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar