RcLastbilar.se

Lastbilar 1:14-1:16 => Byggprojekt => Ämnet startat av: SWE IROC skrivet 18 november 2013 kl. 22:23:34

Titel: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 18 november 2013 kl. 22:23:34
Tänkte lägga upp en hyllvärmare som jag började bygga på för flera år sedan, nu ska den göras klar så då kan det ju vara läge för en tråd om den.  :)

Tanken är att det ska bli en tungdragare som kan släpa runt mina maskiner.

Drivningen är en truckpuller 3 motor numer och Carssons 3/1 reduceringsväxel vilket gör bilen urstark men nästan lite långsam, kanske provar att ta bort reduseringslådan.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2FDSC00782.jpg&hash=fc345d5f142c3de7b77e23e6cd39cb0fcc432a56) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/DSC00782.jpg.html)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2FDSC00786.jpg&hash=88c189cf3e141c3af595583f50c69680139c6b31) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/DSC00786.jpg.html)

Pusheraxeln är byggd av en kortad originalframaxel för att få rätt spårvidd med bredfälgarna samt blandat och gott ur bra ha lådan.  :D

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2FDSC00784.jpg&hash=efbc0fd3630e1e915eb7e67eb87383f79c62dfd6) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/DSC00784.jpg.html)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2FDSC00813.jpg&hash=31e75e0a81b8adf76963dac24261e825d7a012a4) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/DSC00813.jpg.html)

Provkörning, då med standard motorn.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2FDSC00808.jpg&hash=fe3acbe3661dd4f1762fdb86372b7509577601fe) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/DSC00808.jpg.html)

Ny mer detaljerad hjulupphängning införskaffad.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2FIMAG0846.jpg&hash=2b5bbde56fedd430ec728a052b1bf5955f1bc7d9) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/IMAG0846.jpg.html)

Just nu funderar jag på hur man ska kunna få "lagom" diffbromsverkan i bakaxlarna för att förbättra framkomligheten, helst skulle man ju haft inkopplingsbara diffspärrar så klart.  :)

Provade att fylla ett diffhus med riktigt trög kopparpasta i kväll men det ger inte tillräcklig broms verkan, får fundera vidare.  ::)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 23 november 2013 kl. 13:17:38
I veckan har det experimenterats med lite olika lösningar för att få diffbromsverkan i axlarna, första med trög kopparpasta går bort i den här bilen men kommer att prövas i en annan som kommer vara betydligt snabbare.  <evilgrin>

Efter lite testande med olika brickor bakom diffdreven så har jag tillslut använt O-ringar bakom de stora diffdreven, genom att använda olika tjocka kan man få olika bromsverkan, kommer till att funka precis som en lammeldiffbroms på en 1:1 bil.  :)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131123_114226.jpg&hash=e531e97cb3d283077c9701579fcba161c0394dad) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131123_114226.jpg.html)

Smorde in huset med siliconfett då det inte påverkar gummit i O-ringarna, visst kanske dom kommer att slitas med tiden men då får man väl plocka isär och göra lite service.  ;)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 24 november 2013 kl. 16:19:06
Efter dagens provkörningar är jag väldigt nöjd med resultatet, framkomlighetet jämfört med förra helgen är dramatiskt bättre utan att styrförmågan har blivit sämre.   <tumb>

Nu har jag bestämt mej för att slopa reducerningslådan och få lite mer frigång för andra axeln så den går att lyfta lite mer, som det är nu kan man lätt hamna på magen då det är ojämnt underlag och tappa drivningen då hjulen hamnar i luften.  :)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Thomsson skrivet 24 november 2013 kl. 19:57:14
Kanonideér, både med axellyftet och diffbromsen. <tumb>
Diffbromsen snor jag rakt av och helt utan skam i kroppen. :D
Den blir gjuten på nya byggen.

Sen ser vi ju fram emot vad det blir av hela bygget,
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 24 november 2013 kl. 20:21:17
Sno på du.  [laugh]

Axellyften kommer att uppdateras lite då det blir mer plats framöver, själva bygget går vidare då jag ser att alla mekaniska lösningar m,m funkar som de ska, sliter på grejorna att pröva ut allt, hade säkert 30kg last i dag.  ;)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 12 december 2013 kl. 19:23:48
Idag kom det lite nya prylar till bilen, nu ryker Carson lådan, istället blir växellådan förstärkt och nerväxlad, däcken är kina men känns helt okej., blir superfina kardanaxlar ochså  :)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131212_185843.jpg&hash=76357c3decf2b1c4813d16874b74ace77fdc2fa5) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131212_185843.jpg.html)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 15 december 2013 kl. 02:38:13
Har fått lite gjort, byggt om upphängningen till pucheraxeln med mjukare rakare fjädrar för att få mer markfrigång då den är hissad och följsammare gång då den är i backen.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131214_194153.jpg&hash=8b35b25d90878ed28a4b51a227e3979907a8bf98) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131214_194153.jpg.html)

Lådan har fått sin uppdatering och blivit nerväxlad, spännande att se hur det kommer att bli.  :)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131215_011215.jpg&hash=cf28533c1b36c7b50fa8dd738d413a7e8e0ca2c4) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131215_011215.jpg.html)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131215_021212.jpg&hash=20030451b32cd947516732f1a1ba20f48d965083) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131215_021212.jpg.html).

Fortsättning följer.  8)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Thomsson skrivet 15 december 2013 kl. 12:52:32
Tjusigt,hur mycket nedväxling blir det och vad är det som styr det?
Är det samtliga drev som är omdrevade eller bara motordrevet?
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Actros861 skrivet 15 december 2013 kl. 15:44:18
Citat från: Thomsson skrivet 15 december 2013 kl. 12:52:32
Tjusigt,hur mycket nedväxling blir det?
Är det samtliga drev som är omdrevade eller bara motordrevet?

Kunde inte ställt frågan bättre själv ;)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 15 december 2013 kl. 18:54:46
Halloj!  :)

Det är bara motordrevet som är ändrat, finns tre olika med, jag har provkört nu och vart väl inte helt nöjd, tycker den är lite för snabb, skulle lagt upp en film men det regnar och är kolsvart  [angry] så det får bli framöver.

Framkomligheten är jag däremot väldigt nöjd med, gräsmattor, gropar och hinder är inga problem.  <tumb>

Alla däcken har jag fyllt med blästermedel samt jobbat med att få så lång fjädringsväg det bara går, funderar på att höja den lite i fram nu då fronten har en tendens att ta i överallt.  :)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131215_160824.jpg&hash=6019c5bc69a4d3f14bc386d742f3b38f9a6d52f2) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131215_160824.jpg.html)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131215_160845.jpg&hash=208616367584f9f8d57bb3e5c421c161389cafb6) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131215_160845.jpg.html)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Olof skrivet 15 december 2013 kl. 19:27:53
Domdär däcken ser rätt mysiga ut.. Känns dom lika bra som dom ser ut?
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: e21242 skrivet 15 december 2013 kl. 19:45:42
Låter lådan mycket?
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Olof skrivet 15 december 2013 kl. 19:56:39
Metall låter ju mer än plast men snedskurna drev låter mindre än raka så är oxå lite nyfiken på det.
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 15 december 2013 kl. 21:34:04
Däcken känns helt okej, lite dålig stadga i dem = mjuka sidor så man ska nog ha foam i dem för att dom inte ska krängas av, känns inte plastiga, tror att det är bra bett i dem dessutom till ett skapligt pris, jag kommer att limma dem på fälgarna eftersom jag kör med blästermedel i dem för att tynga ner så mycket som möjligt.

Växellådan, jo den låter mer nu än med plastdreven, ingreppet i dreven är nästan dubbelt så stort som original och allt är tillverkat med fin precision = mindre glapp men plastkåpan runt dreven blir ju rena resonanslådan.

Ska försöka filma så fort det går så kan man kanske höra skillnaden.  :)

Ska jobba vidare med drivningen då den här bilen bara ska släpa på tyngre grejor så skulle jag vilja få den mitt i mellan som den va förut och nu hastighets mässigt.
Titel: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: ConnyWa skrivet 16 december 2013 kl. 18:29:24
Vill gärna se lite bilder på walking beam upphängningen. Har tittat på dem på ebay och de är yber balla i avsaknad av bättre ord!

Vad är det för avstånd emellan axlarna?
Och om du ställer den på en köksvåg hur mycket behövs för att komprimera bladen fullt ut?

Anledning till att jag frågar är att jag har ett Zil 157 bygge pågång!
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Ricardo skrivet 16 december 2013 kl. 19:57:33
Angående metalldrev i växellådan, jag har samma modell i min Aeromax och råkar ha en liten film.
http://youtu.be/FdeNFdgNRlk (http://youtu.be/FdeNFdgNRlk)

Har ingen ljudmodul i bilen.
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: e21242 skrivet 16 december 2013 kl. 21:20:33
Är det växellådan som låter så mycket?
Så blir det ingen sådan i min bil. Fy vad den skorrade.
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Ricardo skrivet 16 december 2013 kl. 21:31:10
Japp, det är dreven som väsnas, tror nog plastkåporna leker resonanslåda och aluminiumkåpor dämpar ljudet.
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: e21242 skrivet 16 december 2013 kl. 21:48:56
Kan den bli tystare om man fyller lådan med fett tro?
Titel: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: ConnyWa skrivet 17 december 2013 kl. 19:45:03
Jag fyllde min highlift låda. nästan likadan som lådorna i lastbilarna fast utan snedskurna mässingsdrev.
Jag fyllde lådan med tjockt fett och det slutade bara med att det inte gick att växla.
Jag klädde lådan med gummi/neopren duk för att få den "tystare", det blev bättre men inte tyst. Tror att den skulle bli tystare om jag lyckades klä plastsidorna på insidan också.
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Gunnar skrivet 17 december 2013 kl. 21:01:24
Det som låter är så kallat stomljud och det dämpas bäst med ett tungt hölje rent allmänt sagt.
I detta fall skulle jag prova med exvis det som finns under gummimattorna i en bil. Det ser ju ut som tjärpapp men ofta eller ibland är det blyplåt också. Det man vill dämpa är ju vibrationer i, först och främst, höljet. Gummi eller neopren (typ skumgummi) är lämpligt att dämpa s.k luftburna ljud som vanligtvis är med högre frekvenser.

Nu vet jag inte hur bökigt det blir att klä in en Tamiyalåda med "tjärpapp" men det skulle hursomhelst göra mer nytta än det porösa och lätta neoprengummit <tumb>. Om man lyckades "trycka" dit och limma tunn blyplåt (från en gammal elkabel exvis) så skulle definitivt göra nytta. Men den får inte bara ligga lös utanpå för då skramlar det nog bara ännu mer...
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 17 december 2013 kl. 21:10:04
Citat från: Gunnar skrivet 17 december 2013 kl. 21:01:24
Det som låter är så kallat stomljud och det dämpas bäst med ett tungt hölje rent allmänt sagt.
I detta fall skulle jag prova med exvis det som finns under gummimattorna i en bil. Det ser ju ut som tjärpapp men ofta eller ibland är det blyplåt också. Det man vill dämpa är ju vibrationer i, först och främst, höljet. Gummi eller neopren (typ skumgummi) är lämpligt att dämpa s.k luftburna ljud som vanligtvis är med högre frekvenser.

Nu vet jag inte hur bökigt det blir att klä in en Tamiyalåda med "tjärpapp" men det skulle hursomhelst göra mer nytta än det porösa och lätta neoprengummit <tumb>. Om man lyckades "trycka" dit och limma tunn blyplåt (från en gammal elkabel exvis) så skulle definitivt göra nytta. Men den får inte bara ligga lös utanpå för då skramlar det nog bara ännu mer...

Du tog orden ur munnen på mig Gunnar, tänkte precis skriva och tipsa om samma material, jag ska själv testa att klä lådan invändigt så fort jag får tid, har kvar gammal hederlig ljuddämpning i form av självhäftande blymatta.  :)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Ricardo skrivet 17 december 2013 kl. 21:25:23
Jag tror att ett aluminiumhus http://www.rigidrc.com/shop/transmission/163-alum-gearbox-case-for-tamiya-1-14-truck.html (http://www.rigidrc.com/shop/transmission/163-alum-gearbox-case-for-tamiya-1-14-truck.html) får bort mycket av resonansljuden.
Det kostar dock en hel del... :-\
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Gunnar skrivet 17 december 2013 kl. 22:27:59
Citat från: Ricardo skrivet 17 december 2013 kl. 21:25:23
Jag tror att ett aluminiumhus http://www.rigidrc.com/shop/transmission/163-alum-gearbox-case-for-tamiya-1-14-truck.html (http://www.rigidrc.com/shop/transmission/163-alum-gearbox-case-for-tamiya-1-14-truck.html) får bort mycket av resonansljuden.
Det kostar dock en hel del... :-\

Det tror jag också men det blir ju som sagt ett annat pris, så prova med det billigare alternativet först om du inte värderar din tid väldigt högt (för det tar nog en stund att klä in lådan). För övrigt spelar det nog ingen roll om dämpningen hamnar på utsidan eller på insidan, gör det som går enklast...
Titel: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: ConnyWa skrivet 18 december 2013 kl. 10:42:03
Tanke. Gjuta på epoxi på utsidan för att få bukt med stomljudet?
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Gunnar skrivet 18 december 2013 kl. 11:04:34
Ja det går nog men det är ju två (minst) saker som påverkar resultatet: dels tyngden på det du sätter dit och dels att du får bra kontakt mellan denna tyngd och det som vill vibrera och därmed föra oljud. Epoxi är inte speciellt tungt... om vi leker lite med tanken... gör epoxin tyngre genom att blanda i något som är tyngre... sand exvis... eller blyhagel... ju tyngre och tjockare lager "dämpning" du får dit desto bättre blir det. Fördelen med epoxi, eller något annat lim, är ju att det blir mycket bra kontakt med kåpan som ska dämpas, om du sedan som sagt blandar i något tungt så blir det bara bättre.

Bortsett från detta med skrammel, varför byter man till metalldrev i dessa lådor? Håller inte plastdreven eller vad är orsaken. Eller är det bara någon som fått många att tro att det och det blir bättre, med andra ord ett sätt att få oss att köpa något som egentligen inte behövs...
Detta är INTE ironi utan jag undrar verkligen varför man byter.
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Ricardo skrivet 18 december 2013 kl. 21:23:32
Citat från: Gunnar skrivet 18 december 2013 kl. 11:04:34

Bortsett från detta med skrammel, varför byter man till metalldrev i dessa lådor? Håller inte plastdreven eller vad är orsaken. Eller är det bara någon som fått många att tro att det och det blir bättre, med andra ord ett sätt att få oss att köpa något som egentligen inte behövs...
Detta är INTE ironi utan jag undrar verkligen varför man byter.

Originaldreven är riktigt hållbara, har bara sett ett fåtal som slitits ner, jag köpte väl bara för att jag gillar kugghjul och att dom ser hållbara ut, provar järna något nytt som verkar bra, man äter ju med ögonen...  :D
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 18 december 2013 kl. 21:31:23
Jag byter och testar helt på eget initiativ, vill testa och se om man kan få någon vettig funktion / utväxling med originallådan innan jag kastar den över axeln och går vidare med någon annan, lådan är alldeles för högt växlad från början, med det här kittet följer det med olika pinjongdrev så man kan dreva ner den, jag inbillar mej att original drevet i plast som pinjongen går mot inte kommer att hålla något vidare då drevet blir så litet och därmed anläggningsytan minskar = kuggrens, metalldreven är ju snedskurna i 45 gradersvinkel så det blir bra ingrepp även om drevet blir mindre, sen är man väl bara nyfiken att testa något annat.  :)

Här är en film hur min projektbil låter före och efter byte, tycker inte det är någon större skillnad på ljudet, däremot går den för fort nu och har blivit klart svagare mot förut.

(Vid andra klippet så hörs min halvtrasiga kompressor till luftvärmepumpen i bakgrunden)  ::)

  Test Tamiya truck gearbox (http://www.youtube.com/watch?v=tPh3XdK25xw#noexternalembed-ws)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 18 december 2013 kl. 22:25:05
Film på framkomlighet efter lite moddar och även hur lådan låter under lite belastning.  [laugh]

Test traction and hauling heavy load with Tamiya truck under construction (http://www.youtube.com/watch?v=KdsI3auRbDQ#ws)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: swerecon skrivet 18 december 2013 kl. 23:05:33
Ser ut att ta sig fram bra <tumb>
Men attan vad lådan låter [dont]
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Gunnar skrivet 19 december 2013 kl. 09:37:05
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det som låter mest s.k. stomljud, och de fortplantar sig genom alla fasta förbindelser. Jämför med om man knackar i elementet (i ett hus med vattenburen värme då förstås) så hörs det i alla andra element också, om det inte är alltför stort avstånd förstås. Tänk också på att motor och växellåda på en fullskalabil är också upphängda i mer eller mindre mjuka gummiupphängningar. (Tävlingsbilar möjligen undantagna)
Följden av detta är att det blir i alla fall inte sämre av att hänga upp växellådan med motorn i gummibussningar typ servona exvis. Jag bifogar en bild på hur brorsan gjort det och det blir skillnad till det bättre. Det viktiga om man gör detta är att inte dra åt skruvarna så hårt att det blir stumt ändå.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1254.photobucket.com%2Falbums%2Fhh609%2FL220G%2FDSC_4386-1_zps6dfc2848.jpg&hash=b771ce3ed01df8bd048b39c12bb420b565595e4e) (http://s1254.photobucket.com/user/L220G/media/DSC_4386-1_zps6dfc2848.jpg.html)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Actros861 skrivet 19 december 2013 kl. 12:04:34
Jag behöver kanske tvätta öronen men jag tyckte inte det var någon större skillnad på ljudet :P

Vad har du för motor i den? Ser ut att gå hyggligt fort även med 4:1 reduceringen.
Jag var ute en runda med min tungdragare och den har lagom gånghastighet på trean med Truckpuller 3 och Veromalåda :)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: swerecon skrivet 19 december 2013 kl. 14:17:37
När jag byggde ihop min första växellåda lät den fruktansvärt också. Jag testade att fetta drev och bussningar. Den var dessutom helt kullagrad. Dock utan större framgång. Sen testade jag att öka glappet mellan motor och låda (pinjongdrevet) och vips blev den nästan helt ljudlös.
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 19 december 2013 kl. 17:55:05
Att gummi upphänga lådan är en bra ide,  <tumb> jag kör med en truckpuller 3 12V och 3cell lipo och lådan är kullagrad, jag känner till hur viktigt det är med rätt drevspel, är man osäker funkar en bit tidningspapper mellan dreven då man monterar dit motorn, drevet som sitter där nu är så litet så det inte går att få det för tight utan att fila upp justering hålet.

Ska sätta mig och kolla lite vad som ska hittas på, är som sagt inte nöjd med utväxlingen som det är nu. :)
Titel: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: ConnyWa skrivet 20 december 2013 kl. 16:32:10
Rc4wd.se eller com har ju fördelningslådor med utväxling.
Till exempel, finns säkert mer ställen att leta på som är mer lastbilsinriktade.
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 4 januari 2014 kl. 10:42:41
Jag meckar vidare med mitt projekt, tog isär växellådan och klädde så mycket det gick av plastkåporna med självhäftande ljudisolering avsedd för 1:1 bilkarosser, det vart stor skillnad då skramlet i de tunna kåporna försvann, sen kan man kanske fylla lådan med ett väldigt tunt fett för att dämpa ytterligare.  :)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131222_114844.jpg&hash=6c298c7e0f757090c46b5ad309f268fc8bbf4c0c) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131222_114844.jpg.html)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi215.photobucket.com%2Falbums%2Fcc86%2FSWE_IROC%2FScania%2520Tungdragare%2F20131222_130517.jpg&hash=684d736d6f1e1a080179b0e8259901d736093580) (http://s215.photobucket.com/user/SWE_IROC/media/Scania%20Tungdragare/20131222_130517.jpg.html)

Sen gummiupphängde jag lådan precis som Gunnars bror hade gjort och skruvade tillbaka Carsson nedväxlingen igen, men det hade jag ingen för då den bara höll i 4min.  [angry]

R/C Tamiya truck, Test 2 Ljudisolerad växellåda (http://www.youtube.com/watch?v=kVJuygdVsGs#ws)

Nya friska tag.  :)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: fredrik123 skrivet 4 januari 2014 kl. 16:12:07
Den där ser stark ut! <wow>
Vore rätt kul att sätta sig på en skateboard och åka bakom... 8)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: swerecon skrivet 4 januari 2014 kl. 22:48:31
Dags att kasta i rejäla doningar i bilen nu, inget mer plast <poke>
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Actros861 skrivet 4 januari 2014 kl. 22:49:31
Bara att beställa en Veromalåda med andra ord <poke>
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 4 januari 2014 kl. 23:03:34
Jo riktiga grejor är det som gäller nu, funderar evt på framhjulsdrift också om man ändå ska investera, en sådan här framaxel borde ju funka. http://www.doc-gear.de/artikeldetails.php?aid=29 (http://www.doc-gear.de/artikeldetails.php?aid=29)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Actros861 skrivet 4 januari 2014 kl. 23:06:39
Funkar fint den, tror det är den jag har den på min T-Scania :)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: swerecon skrivet 5 januari 2014 kl. 10:50:49
Synd dom är så attans dyra. Men vill man ha prylar som passar och funkar klokt  <tumb>
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: nalle skrivet 28 januari 2014 kl. 13:28:01
Vågar man fråga vad det är för delar du har använt för axellyftet? :) Väldigt smart löst!
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: SWE IROC skrivet 28 januari 2014 kl. 17:03:25
Det vågar du absolut fråga, bara att fråga på så ska jag försöka svara. ;)

Det är blandade delar ur bra ha lådan bla, själva lyftoken som sitter uppe ramen var ett alu uppraderings kit till en RC heli, i övrigt är det en original framaxel som är kortat något och upphängd med ett par mjuka bladfjädrar med en original framvagns upphängning, axeln kommer inte att ta någon lastvikt att tala om utan sitter där mest för syns skull, inga konstiga grejor.  :)

Inne i ramen sitter det ett servo kopplat till en arm som vrider axeln som lyftoken sitter på, jag kommer att programera i radion så hjulen ej svänger då de är hissade.  :)
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: nalle skrivet 28 januari 2014 kl. 19:13:44
Citat från: SWE IROC skrivet 28 januari 2014 kl. 17:03:25
Det vågar du absolut fråga, bara att fråga på så ska jag försöka svara. ;)

Det är blandade delar ur bra ha lådan bla, själva lyftoken som sitter uppe ramen var ett alu uppraderings kit till en RC heli, i övrigt är det en original framaxel som är kortat något och upphängd med ett par mjuka bladfjädrar med en original framvagns upphängning, axeln kommer inte att ta någon lastvikt att tala om utan sitter där mest för syns skull, inga konstiga grejor.  :)

Inne i ramen sitter det ett servo kopplat till en arm som vrider axeln som lyftoken sitter på, jag kommer att programera i radion så hjulen ej svänger då de är hissade.  :)
man tackar för svaret! det var lyftoken jag försökte lista ut vad det var. har funderat på något liknande men då har jag funderat på servo-ok. får klura vidare. tack återigen!
Titel: SV: Scania 8X4 dragbil
Skrivet av: Bo Wallen skrivet 15 mars 2014 kl. 01:53:36
Kollar Detta bygge med stort intresse Keep up the good work Sir !