Jag undrar vilka växlar man använder. Jag kommer bara att kunna ha två växlar så därför undra jag vilka som är dom 2 viktigaste.
1an och 2an skulle jag välja då 3an går aldeles för fort.
Har du originalmotorn så är det 1:an som gäller
Om det är en motor på drygt 6500 rpm (truck puller) så är det 1-2, men 3:an kan användas om det ska gå tyst och bara rakt fram på platt mark <tumb>
Jag har TP motorn och växlar nästan aldrig upp ens på tvåan <tumb>
jag kommer att ha tp motorn men börja bli lite orolig då jag tror den kommer att väga lite mer en orginal. var kan man köpa motordrev om det nu finns mindre att köpa
Vad är mer än original?
Jag har inte haft några problem att köra fullast på bilen (17kg) å fullastad tipptrailer.. (som kanske väger 25?)
Motorn gick inte ens varmt <evilgrin>
runt 30 kg men då är det lugnt då :)
Ja det tror jag inte ska vara några problem.
Men jag är inne på att kasta bort vxllådan och köra neddrevad motor motsvarande första växeln <happy>
Men när det ska ske vet ingen. lol
På min Volvo FH16 kör jag med 2 växlad låda(1an och 2an) och på det har jag en reducering med 2:1.
Känns helt rätt,grymt stark på 1an.
Min Pete 359 har jag spärrat och kör bara på 1an,funkar kanon.
Känns som våra bilar går för fort redan på 2an......
Jag räknade lite på utväxlingarna mellan tamiya och veroma...
Nu varvar original RS540SH 23400rpm
1:an 269rpm(32,49:1), 2:an 493rpm(17,76:1) och 3:an 822rpm(10,66:1).
Veroma växellåda och carson truckpuller motor(6500rpm)
107rpm på 1:an(22,65:1), 109rpm på 2:an(11,32:1) och 430rpm på 3:an(5,66:1).
Det är alltså varvtalet på hjulen(diffens 2,67:1 utväxling inräknat) som är uträknat vid teoretiskt tomfångsvarvtal.