RcLastbilar.se

Miniatyrskala 1:87 => Modeller 1:87 => Ämnet startat av: tsa skrivet 26 oktober 2013 kl. 22:04:39

Titel: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 26 oktober 2013 kl. 22:04:39
Tråden succesivt kompletterad med tysk och engelsk text 20170316 och framöver, för insättning i tyskt forum "78514.homepagemodules.de"

Hej alla 1:87 fordonsfantaster.
Till min mj-anläggning, se "ts mj" i "Min modelljärnväg" i "Svenskt-Mj-forum" håller jag på med att komplettera med Faller Car lastbilar o bussar, se "Faller car bana till min mj-anläggning ts mj" i "Fordon" i samma forum.
Dessutom har jag tanken att på sikt konvertera ett antal fordon med RC. Har börjat med att ställa en del RC- och komponentfrågor i Lumbago:s tråd, då jag är helt novis på detta, se "Radiostyrt i HO. Film" i "Fordon" i samma forum.
Har naturligtvis tänkt att börja med en av de svåraste, ovannämnda Kalmarlastare.
När bygget kommit lite längre, kommer jag att redovisa mina erfarenheter här, även med bilder.
Är mycket dålig på att länka till andra avsnitt, så när byggandet börjar kommer jag att redovisa huvudsakligen i denna tråd.
Med vänliga fordonshälsningar i 1:87.
Tore Svensson

Kalmar Container / Anhänger Ladeausrustung, Kibri 11752, mit fahren und heben Funktionen.

Hallo alle 1:87 Fahrzeuge-Enthusiasten.
Zu meiner Modelleisenbahnanlage, http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0, will ich mit Faller Auto, LKW und Busse ergänzen, http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13181.0.
Außerdem dachte ich schließlich eine Reihe von Fahrzeugen mit dem RC konvertieren. Gestartet mit einige RC und Komponenten Fragen in diesen Forum zu Lumbago, dann ich auf diese Thema total Anfänger ist.
Soll natürlich mit einer der schwierigsten, die vorgenannten Kalmar Lader zu starten.
Da der Bau etwas weiter fortgeschritten ist, werde ich mich auf meine Erfahrungen berichten hier, auch mit Bildern.
Ist sehr schlecht auf andere Abschnitte zu verbinden, so dass, wenn Bau beginnt, werde ich in erster Linie in diesem Thread melden.
Mit freundlichen Grüßen Fahrzeuge in 1:87.
Tore Svensson

Kalmar container / trailer loader, Kibri 11752, with driving respectively lifting option.

Hi all 1:87 automotive enthusiasts.
To my model railroad facility, see http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0, am I doing to supplement with Faller cars, trucks and buses, see http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13181.0.
In addition, I thought to eventually convert a number of vehicles with the RC. Started by asking some RC and component questions in this forum to Lumbago's topic, because I am totally novice at this.
Naturally supposed to start with one of the most difficult, the mentioned Kalmar loader.
As construction progressed a bit further, I will report on my experiences here, even with pictures.
Is very bad to link to other sections, so when construction begins, I will report primarily in this thread.
With friendly greetings vehicles in 1:87.
Tore Svensson
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: MrLinds skrivet 26 oktober 2013 kl. 23:00:31
Det där låter spännande, ser fram emot att följa med på vägen.

Jag lägger in en länk till din tråd på Svenskt-Mj-forum.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0 (http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0)
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 27 oktober 2013 kl. 21:40:00
Citat från: tsa skrivet 26 oktober 2013 kl. 22:04:39
Har naturligtvis tänkt att börja med en av de svåraste,

Det låter bra! <tumb>
Ska bli kul att följa.
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 27 januari 2014 kl. 09:17:14
Hej alla 1:87 byggare.
Har haft dåligt med tid att bygga vidare, men nu äntligen börjar det röra på sig. Vet ej om det är rätt att länka till bilderna, har ej kommit på ännu hur jag lägger in bilderna för direktvisning.

Har nu tagit bort dessa komplicerade bildlänkar, och lägger infon i ett nytt inlägg.
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Gunnar skrivet 27 januari 2014 kl. 10:19:04
Till tsa om inklistringen av bilder: Om jag klickar på din översta länk får jag se din bild och till höger om den finns en ruta med fyra olika rubriker.
Om du klickar på den nedersta där det står "IMG" så blinkar det till "Copied" (du får klicka i området strax till höger om "IMG")
Om du nu går tillbaka till ditt inlägg så behöver du bara klistra in denna länk som jag nu gör på nästa rad

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3492_zps26539f96.jpg&hash=15273bb3b2d21bf0f39454f1da32a89377786281)

Det du nu ser i rutan du skriver i är direktlänken som tar in din bild.
Klicka på förhandsgranska nedan till höger på skärmen så visas ditt inlägg med bild/bilder och text. Blir det fel är det bara att radera länken och försöka igen. Om det är många bilder som i ditt inlägg kan det ta en stund innan förhandsgranskningen visas, men den kommer <tumb>

Jag har alltid två flikar öppna så jag enkelt kan växla mellan Photobucket och vårt forum så går detta rätt smidigt.
För övrigt har de, enligt min och många andras, mening klart försämrat Photobucket för innan diverse ändringar var det mycket enklare och snabbare att göra det vi gör för att visa bilderna här. Photobucket vill nog helst att man tittar på deras site så annonser osv syns... [angry]

Får du det inte att funka så fråga igen, på ett eller annat sätt fixar vi så det går <happy>

PS! Jag har förstås förhandsgranskat och sett att det jag skrivit funkar, däremot kan det tänkas att länkarna på Photobuckets site inte ser exakt ut som jag skrivit, beroende på hur siten visas på din skärm... det är bl.a. det de har krånglat till enligt min mening.


Jag kollade lite... och så här ser det ut i "mitt" Photobucket när jag lagt upp lite nya bilder:

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1254.photobucket.com%2Falbums%2Fhh609%2FL220G%2FA40FFs-Byggbilder%2FPhotobucket-1_zps2d387c79.jpg&hash=131aaa73b910fee626d40640d75819ffef7f8f2a) (http://s1254.photobucket.com/user/L220G/media/A40FFs-Byggbilder/Photobucket-1_zps2d387c79.jpg.html)

Det jag brukar göra är då att markera nere till höger på bilden jag vill ha länken till:

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1254.photobucket.com%2Falbums%2Fhh609%2FL220G%2FA40FFs-Byggbilder%2FPhotobucket-2_zps5d163ea4.jpg&hash=b89a2166c98fa0a483c3cff666ee901a95edb4b6) (http://s1254.photobucket.com/user/L220G/media/A40FFs-Byggbilder/Photobucket-2_zps5d163ea4.jpg.html)

Nackdelen med detta sätt är att jag måste högerklicka och kopiera, dvs det räcker inte att bara klicka som jag skrev ovan, MEN jag slipper ta upp varje enskild bild för att hämta länken. Jag tycker det är enklare att se alla bilderna små men samtidigt när man ska länka in dem till forumet.
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 27 januari 2014 kl. 23:47:06
Hej alla glada 1:87-fordonsbyggare.

Har sedan i höstas haft dåligt med tid att bygga vidare, men nu äntligen börjar det röra på sig. Sänder tidigare påbörjade information igen, sedan Gunnar har gett mig välbehövlig info om, hur jag laddar upp bilder från Photobucket, så de blir enklare för er att läsa, hoppas det funkar.

Hallo an alle glücklich 1: 87-Fahrzeugbauer.

Habe seit Herbst letzten Jahres eine schlechte Zeit hatte zu bauen, aber jetzt endlich zu bewegen beginnen.

Hello everyone happy 1: 87-vehicle builders.

Have since last fall had a bad time to build, but now finally starting to move.

Drivmotor och servo på plats
Der Antriebsmotor und Servo an Ort und Stelle
Drive motor and servo in place

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3492_zps26539f96.jpg&hash=15273bb3b2d21bf0f39454f1da32a89377786281)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3495_zps63b26d04.jpg&hash=b3bc4793b8962b1dbf3b67d948b0f78aff040c6f)

Original styraxel bakifrån
Original-Lenkachse von hinten
Original steering axle from rear side

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3499_zps979c126f.jpg&hash=7d4e7708df9eac63dc7f350de4b8015dc0a63d35)

Dito underifrån
Dito von unten
The same from below
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3500_zpsfcb99bc8.jpg&hash=67a2ec1fe4b6818b6857d8eb55d13cbce262bc62)

Bomlyftmotor, lös i chassit
Traverse Motor, lose im Gehäuse
Lifting arm motor not fixed in chassie

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3501_zpsef7d0b99.jpg&hash=dc94d0f519020b1997e434782c26a9decd374798)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3504_zpsd259b785.jpg&hash=7c57cb7e6e0412fa58248549f0e818d12ffead2b)

Bottenplatta under lyftmotor på plats
Bodenplatte unter Aufzugsmotor anstelle
Base plate under lift motor in place
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3506_zpsa5c100e7.jpg&hash=1da282d83f1d36d91759c3475b9ec4ee547381f2)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3511_zpsc442acfb.jpg&hash=7589c6db7fa1c925683d01a22446cc7335906589)

Vridok uppifrån med monterad spårskruv limmad till mutter i oket, så att vridplattan med 2 öron kan röra sig. Vridväxelns klinga passar i skruvmejselspåret

Dreh/Hebebalken von oben mit Schlitzschrauben auf die Mutter in dem Joch verklebt, so daß der Drehtisch mit 2 Ohren bewegen kann. "Schraubendreher" auf Getriebemotor passt in die Nut.

Turning beanm from above with slotted screws glued to the nut in the yoke, so that the turntable with 2 ears can rotate. Turning gear box "blade screwdriver" fits into the groove
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3512_zpsc3765bb3.jpg&hash=e91d765051a8031fc90e38f7b039181e4f9a42fb)

Dito från sidan
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3514_zps9c261f7a.jpg&hash=6d8732d242484c590414ad79f696b7ec938fcbe7)

Dito underifrån
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3515_zps3a7e6cd9.jpg&hash=ff1a9549dd9cf9400459ff47e3b08c1fa351faf0)

Urtag i bom för vridsnäckväxel
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3519_zpsa057231d.jpg&hash=c25e51a19c3a34e4f0f505286a797a1e86eca35b)

Vridsnäckväxel med klinga monterad på växelaxel
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3531_zpscab377eb.jpg&hash=339c3336fc2161aab8b62bc8b747c5be4bede3e0)

Dito från sida
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3535_zps0c8740fa.jpg&hash=8d52bdbe03e0807679e1f468744008e1007ba754)

Containerok med mot mitten fjädrande gavlar
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3907_zps9516e306.jpg&hash=6bd53a631cebff02da7cb7858af19de51599ea24)

Dito från ovan
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3909_zps3eddae14.jpg&hash=554e3d5a21d8a5ee00dda52bbed91684ed0354b1)

Vridcentrum med spårskruv som passar mot klinga i vridväxelmotor
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3911_zpsb11dae1b.jpg&hash=6a18a7eb11b882cf99b9db01418dcdf90ba34303)

Detalj på hävarm för manuell ok-öppning
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3912_zps37fb1134.jpg&hash=33255a47e4b644620bc9b0281e2bb446ba4c3ebf)

Dragfjäder o hävarm underifrån
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3914_zps05c5a8c7.jpg&hash=a86374866aa39718a6e0385b9075f21af7d69b18)

Klämgavel i okets båda ändar
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3931_zps834dc463.jpg&hash=589fd79ea1749e640668555c88351ba7533bee4d)

Klämgavel underifrån
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3936_zps088ecd41.jpg&hash=73c094a2500a470a1d21738a6e09edd2c90731de)

Hävarm o ok från sidan
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3939_zps8999efc7.jpg&hash=2d17417a80f37e7b5db53e903a377fdf337c666f)

Dito från motsatt sida
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3940_zps63bec5b9.jpg&hash=af765d1205e1efce62fad22e561e2b6f00c59c60)

Planetväxelmotor med 2 limmade momentupptagningsplåtar passande inv. i bommens bakre del + M2 spindelgängstång ock 2 limmade muttrar, varemellan 2 st 1 mm axialkraftsupptagande pinnar genom undre o övre vägg i bakrebomdel
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3941_zps779ab463.jpg&hash=ef89f2df88dba2bf3c55ddb4540a12fe196cf219)

Mässingsplatta med M2 hål, limmad i bakre ände av främre rörliga bomdel
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3944_zps05d0413f.jpg&hash=a2638baced6d1027b25103cb50fe5b223eb29af0)

Vridväxelmotor som limmas i urtag i främre bomdelens högra öra
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3948_zpsf3888b4e.jpg&hash=7a7e9ae67ca16dd85ac8261c49a67a3dab880f95)

Snäckväxelmotor + roterande cylinderhylsa med M2 mutter fastlödad längst upp + M2 gängstångsspindel (som kolvstång) med fastlödad rörhylsa längst upp för övre cylinderfäste. Snäckväxeln ligger lös mellan uppfilniong i gula ramens undersida och den grå skruvade bottenplattan. Bredvid original hydraulcylinder, som monteras på motsatt sida.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3953_zps3ba55b35.jpg&hash=1cb65691a536c81f03ee0ebfc443db5680398678)

Drivaxelhylsor diam 2/1 mm, med tvärhål för snabblimning till utgående växelaxlar. Obs viktigt att lim ej sugs in i växeln, jag sticker axeln igenom plastfilm typ fryspåse, förborrad med knappnål, för att förhindra detta. Plasten tas bort efteråt. Innan jag kom på detta har jag förstört 3 växlar, 2 med fastlimmad utgående axel och 1 med snabblim in i 1:a planetväxelsteget mellan motor o växellåda vid utv. limning av motor. Vilket lim rekommenderar ni i stället för det jag använt, Loctite lättflytande snabblim?
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3957_zps3ee8bdd2.jpg&hash=8f036dfb393fa2c03d577f80ae982b0d994adff4)

Dubbelhjul före montage på mässingsrören.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3958_zpsb7d2c089.jpg&hash=233d0822643bf7cfdb94fe032c22316ede84c2a6)

Dubbelhjulen monterade, snabblimmade i ytteränden.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3962_zpsba0b6bb2.jpg&hash=7815b73c684e874d880effc71e2c9bf70b308acf)

Bomlyftenhet monterad
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3964_zpsd9789510.jpg&hash=52f3793679e72247162bf8290bce5ec9bcea9769)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3965_zps1816197e.jpg&hash=6948eb343570933a86a035ecded6807bf744d33c)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3966_zps0ce4dbc9.jpg&hash=e1a0cc7372a3987607b54ece7d88baf243f8c3cd)

Vänster sida
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3967_zps420ac627.jpg&hash=1ff52e4ada7635fce3fc9f43bfb1e32473d6fb82)

Styraxelns länkarm på plats i servons hävarm
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3968_zpsbb9f71ec.jpg&hash=76bba2f9c4f90ccab2666196d6634a218193d51a)

Driv o bomlyft
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_3969_zps37c764f3.jpg&hash=fc4c3084835f913db964658f560106b069083905)

Mottagare Deltang Rx43d-4-v5 för 4 drivmotorer, 1 styrningsservo o 3 LEDfunktioner, med pålödda diam 0.5 mm kablar, vilka kommer att skatrvas i chassiot till motorkablar resp. LED kablar med förkopplingsmotstånd. Ev komplettering med LED-modul aLF om detta får plats.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4056_zpse1ea5702.jpg&hash=53c87b82891b53b0c006fed9e935a44be01764f9)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4057_zps8a26dc6a.jpg&hash=de340b46178f922188b57b2be0a793d71cedae11)

Hytt med arbets-LED på höger sida, lyft"cylindern", stativ och stödben
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4059_zpsb30fbee7.jpg&hash=cdd2e510a2f03ee40a47b4b8113aaa9779d35749)

Dito framsida, tyvärr missfärgade snabblimmet rutorna i hytten.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4060_zpscb987731.jpg&hash=c104c98de35274bb8caa347c400636530dab6b0c)

Dito vänster sida, spindelns lyftväxelmotor under gula durken. Fick flytta nedre lyftcylinderfästena bakåt på båda sidor för att få plats med lyftdriften
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4061_zpsb1961633.jpg&hash=2b5b9e3110404fd27dfc187d2dc5b59c83228472)

Dito opvanifrån
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4062_zps83357053.jpg&hash=0ced1588de7c5b50dac38815c06b39f9c0b8c371)

Dito underifrån
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4063_zpse3288227.jpg&hash=d3fa0f97be3c61b8d4ef8097e7a662db6baf40c3)

Lyft o drift större bild
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4065_zps0c780b06.jpg&hash=36dab0cc62d476b55c73e863ad07d4b5ae11a662)

Bom med utskjut och vridmotor för oket. Kablar för vridmotor, arbets-LED vänster o höger sida och röd saftblandare upptill drages tillsammans bakåt genom fasta bomdelen. Kablar för utskjutmoptor o bakre röda saftblandare drages tillsammans bakåt.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4068_zps45d85f46.jpg&hash=71caa19b623afe0ecefb58cc0906e2ed466bdf52)

Vridenhet limmas mella främre bommens öron på undersidan för okenheten.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_4073_zps565b3383.jpg&hash=7973237e4587067b2606c76cc459f1416261b0f6)

Så här långt har jag kommit hittills. Nästa fas är att skarva kablar i chassit, samt bestämma motstånd för alla LED:s, samt montera Lipot, strömbrytare o laddhylsor.

Vidare ett mycket stort jobb för mig är att sätta mig in i sändares alla funktioner o programmeringsmöjligheter, har aldrig hållit en sändare i min hand.

Har provkört drivmotorn med direktkopplat 1.5 V pencellbatteri, och som jag nämnde i en av Lumbagos hjullastartrådar så slirar plasthjulen. Kan vara att styrhjulen går något trögt runt sina axlar, skall ta upp hålen något o se om det hjälper. Annars får det bli egentillverkade Biltemahjul enl. samma tråd.

Hoppas det nu fungerade med bildvisningen.

Återkommer när jag kommit lite längre, kan ta lite tid.

Hjärtliga 1:87-fordons hälsningar!

Tore Svensson























Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 28 januari 2014 kl. 07:37:58
Korrigering till bilder ovan.
Ursäkta det stora antalet felstavningar, har i kvällens sena timma sluntit för mycket vid sidan om tangenterna.
Första bilden på styraxel är upp o ner andra bilden är vy underifrån.
Betr. limning av mässingsrör på växelaxlar, så började jag med Loctite snabblim i röränden utan det tvärgående limningshålet, och då hann limmet härda innan jag trätt röret över hela axellängden, man lär sig, men det är dyra lärdomar. Frågade även om annat lämpligt lim för detta ändamål och vill nu även ha info om lämpligt lim för tex fastlimning av motorer och växlar. Har själv använt den viskösa varianten av Loctite "snabblim" men detta är inte speciellt snabbt.
Vänliga 1:87-fordonshälsningar
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 28 januari 2014 kl. 08:18:15
Hej igen.
Lite bakgrundsinformation om mina frågor och diskussioner på Lumbagos tråd i Sv. MJ.forum, Modelljärnvägar, Fordon, Radiostyrt i HO Film.
Här har jag fått min grundläggande kunskap om ämnet, vilket fortfarande bara är som ett strå i en halmstack. Nedan lite om tankarna om drifterna resp. RC-styrningen därifrån.

Har nu kommit lite längre på planerna på min Kibri 11752. Kommer förmodligen ha 4 st hastighetsstyrda fram/back Mikroantriebe motordrifter, på körning 1:324, höjning av bom 1:26 + M2 gängstång stigning 0.4 mm, utskjut av bom 1:64 + M2 gängstång, vridning av containerfästram uppe på bommen 1:2016. Bibehåller neodymmagnet för att koppla containerna.
Har monterat 1.7 g Hobbyking servo HK-5320 för styrningen.
Har beställt Deltang 4-kanalsmottagare Rx43d-4-v5, vilken med 1 st ADD1 har 4 hastighetsstyrda motorstyrningar, om jag förstått det rätt. Mottagaren har då 3 lediga utgångar kvar för LED:s när servon är kopplad eller går det att utöka detta?
Jag vill ha växlande fram/bakljus beroende på körriktningen, blinkers V + H, arbetsbelysning framtill och saftblandare, totalt 6 utgångar, som jag ser det. Förmodligen måste jag då komplettera med något kort (vilket är lämpligt?), för att få ytterligare minst 3 LED-utgångar, eller köra alla 6 LED-utgångarna på ytterligare en mottagare t.ex. Rx43d-1-v5.
Är det möjligt att klara detta med sändare Turnigy 9xR mode 1 + Orange RX. Räcker antalet kanaler resp. manöverspakar till, blir inte riktigt klok på hur man räknar kanaler på sändare + mottagare. Kan man ha 2 mottagare på samma fordon, eller blir det för jobbigt att manövrera? Är sändare resp. mottagare möjliga att på ett enkelt sätt programmera för detta.
Är det någon på forumet som kan räta ut mina frågetecken?
Tack på förhand.
Tore Svensson
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 28 januari 2014 kl. 14:27:17
Hallå

Kul med mycket bilder! Det är en väldigt imponerande och avancerad maskin du byggt!  <happy> Smarta lösningar med gängstång, hoppas du fått lagom hastighet och styrka på dem, men jag antar du räknat på det? Har jag förstått det rätt, att hela lyftcylindern snurrar, när du kör den upp/ner?


Jag tycker att du satt dig in bra i hur radiostyrningen fungerar, och du har valt helt rätt mottagare.
Du kan dock inte styra 4 fartreglage, ett servo och alla de ljusfunktioner du vill ha med den. Enklast är att köpa ett separat ljuskort, jag hade valt detta:

http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=848 (http://www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=848)

Det styr blinkers hö/vä, varningsblinkers, ljus av/på samt "saftblandare" (två växelvis blinkande) med endast en kanal. De olika funktionerna aktiveras med pulser, ex spaken en gång vänster slår av/på vä blinkers, två gånger vä är lyse av/på, tre gång vä är varningsblinkers osv. Sol-Expert har också ett likvärdigt ljuskort men det är större och dyrare.

Du skulle kunna använda två mottagare istället, men det blir bara dyrare och mer komplicerat. Deltang har en funktion som heter "selecta", och med hjälp av den kan man ha flera mottagare igång och använda en kanal till att välja vilken mottagare som ska vara aktiv.

Programmering av sändaren är ett kapitel för sig. I mixermenyn kan du helt fritt välja vilken spak som ska styra vilken kanal, och du kan även välja en switch som slår av/på varje mix. I mina grävmaskiner har jag gjort så at jag har ett "grävläge" där spakarna styr kanal 1-4 som är grävfunktionerna, och ett "körläge" där spakarna istället styr kanal 6-7 som är bandens motorer. Jag växel mellan de två lägena med hjälp av 3-lägesswitchen, (ID0, ID1, ID2 heter den i mixern). Det enklaste för dig är nog att göra något liknande: ett "körläge" med fram/back, styrning och ljusfunktioner, och ett "lyftläge" där du styr lyftfunktionerna.

Mottagaren går ju också att programmera en del, t ex flytta de olika funktionerna mellan kanalerna och styra vilka P-utgångar som ska vara servo eller ljus.


Det är synd att vi bor så långt ifrån varandra för annars hade jag gjärna hjälp dig med sändarprorammeringen. Det känns svårt att förklara med enbart text. En viktig sak att tänka på är att inte ha servooket monterat på servot första gången du slår på strömmen, och helst ha drivningarna så att de kan snurra fritt, om nångon kanal skulle "skena" innan du fått ordning på mixningen.

Hoppas du får till däcken också. Har sett att en del tyskar gjuter av plastdäcken och gör egna av gummi istället. Det kanske kan vara en idé om möbeltassarna inte blir bra?

Ska containern sitta där med magneter, utan någon radiostyrd funktion för att greppa/släppa?
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 28 januari 2014 kl. 15:40:51
Ja, det är lyftcylinderröret som roterar och gängstången med örat som står stilla.
Har frångått lyftmagnetfunktionen som jag hade  på min omotoriserade Kalmartruck. Här har jag limmat på gavelplåtar i ytträndarna på de axiallt rörliga ok-ytterdelarna. En av ytterdelarna drages mot mitten med dragfjöder, som klämmer fast containern i gavlarna. Oket öppnas manuellt med en hävarm. Ser ingen möjlighet att motorisera detta på ett snyggt sätt med tanke på dimensionerna.
Vi får se.
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 28 januari 2014 kl. 23:36:22
Jag vet hur jag hade gjort. Radiostyrda containrar!

Permanentmagneter i trucken. Mottagare och servo i containern, med magneter på servooket, som kan vikas undan när man vill släppa från trucken.

Vet inte hur många containrar du tänkt ha, men HK billigaste mottagare, servo och lipo blir ca 10-15 dollar per container. Alla containrar går på samma kanal, och om jag räknat rätt bör du ha en över?
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 29 januari 2014 kl. 16:05:13
Ja, det låter ju som en dröm. Jag skall fixa allt annat först, och sedan får jag ta ställning till detta.
Tack för all feedback jag får, det uppskattas.
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 19 juni 2014 kl. 00:14:21
Hej alla.
Det har tyvärr varit stiltje i snart 5 månader i mitt projekt, men nu är jag på det igen.
Då jag är helt ny på RC styrning, har jag byggt en testutrustning bredvid trucken med Deltang mottagare Rx43d-4-v5 med 4 st fram/back motordrifter med fria axlar, 1 styrservo med armen fri och 2 LED-funktioner för växlande fram/bakljus samt 1 utgång kopplad till Mikroantriebe HBLT för LED:s för vänster o höger blinkers, saftblandare resp. arbetsbelysning.
Sändaren är Turnigy 9XR + Orange ORX 2.4 GHz DSM2 sändarmodul.
Jag försöker göra en "Binding" men lyckas inte. Mottagarens LED blinkar först långsamt efter 3 V spänningsinkoppling, sedan snabbare efter ca 20 sek. Trycker sedan på bindingknappen på sändarmodulen, samtidigt som jag sätter sändaren i läge ON, men det händer sen inget på mottagarens LED.
För det första passar angivna komponenter ihop med varandra? Vilka inställningar måste göras i 9XR för att det skall bli rätt. Använder Mode 1 men har bytat högra stickan (THR) till dito med mittläge, så alla har nu har alla 4 funktionerna fjäderretur mot mittläget. Måste jag välja kanal på THR för att göra "Binding"?
Tanken är att i steg 1 få kontakt med mottagaren i testutrustningen, och sedan succesivt ändra i sändarens funktioner med brytare, kanaler mm, och även ändra i mottagarens funktioner på  utgångarna. Allt för att lära mig mer om hur RC styrningen fungerar ihop med mottagaren. När detta funkar, implementerar jag detta i Kalmartrucken, vi får se om jag kommer så långt.
Har monterat MJ-slirskydd på de yttre drivhjulen, så nu driver det bättre, men det är svårt att styra. Hade nog behövts differential på driften, då det är så brett mellan ytterhjulen.
Vänliga 1:87-hälsningar
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 19 juni 2014 kl. 00:41:31
Kul att du är på det igen! <tumb>

Det låter som att du gör rätt, konstigt att det inte fungerar. Det ska inte spela någon roll hur kanalerna ligger i sändaren.

Du ska hålla Bind-knappen på sändarmodulen intryckt hela tiden, tills mottagaren bundit. Lyser dioden på sändarmodulen när du håller in knappen? Det ska den göra.

Du kan testa olika avstånd mellan sändaren och mottagaren när du binder, det kan tydligen påverka.

"3 V spänningsinkoppling" skriver du. Det låter lite lågt? Ska nog vara minst 3,3 V för att mottagaren ska fungera ordentligt.

Annars vet jag inte...

Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 19 juni 2014 kl. 15:49:14
Hej igen.
Har ökat spänningen till 4 V, gör ingen skillnad på Deltangs Rx43d-4 mottagaren.
Kopplade för test ihop en Orange Rx 415 4-kanals DSM2 mottagare med 4 servon i stället, motsv. kanal 1 THRO, kanal 2 AILE, kanal 3 ELEV, kanal 4 RUDD. Denna har ju en bygling som skall anslutas vid bindningen, och här fungerade det klockrent med bindning. Alla servona går sina +/- 50% slag från mittläget när stickan föres från mittläget till resp. ändläge. Alla 4 rörelserna är kalibrerade enligt anvisningarna. Blir inte riktigt klok på Deltang-mottagarens bindning, den har ju ingen bygling som de flesta andra mottagare har. Instruktionsvideon visar 1.Anslut Rx o vänta ca 20 sek tills Led blinkar snabbt. 2.Tryck in bindknappen på sändarmodulen, sätt sändaren i läge ON, håll kvar tills bindning är klar. Skall härvid någon av stickorna aktiveras? Kan ev. tydas så på videon.
Återkommer när jag testat vidare.
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 22 juni 2014 kl. 09:05:33
Hej.
Har fortfarande inte löst bindningsproblemen. Läste på freerails forum betr. 2.4 GHz Deltangmottagare Rx43d, att den arbetar med 1024 accuracy, 22 ms frame timing, vilket sändarmodulen också är inställd på, och no more than 7 channels. Kan problemet då vara att jag har en Turnigy 9XR sändare med 8 kanaler ppm/ 9 kanaler pcm? Har någon erfarenhet av detta? Vilken sändare fungerar ihop med nämnda Deltangmottagare om jag vill utnyttja alla mottagarens kanaler? När binding knappen aktiveras lyser Led på sändarmodulen, med inget sker på mottagarens Led, den bibehåller sina snabba blinkningar. Förmodligen kommunicerar de ej med varandra.
Hälsningar
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 22 juni 2014 kl. 20:51:31
Det är konstigt att du inte lyckas binda dem. Väldigt konstigt.

Jag har exakt samma sändare, exakt samma sändarmodul som du och över 10 st Deltang Rx43d i olika modeller, och det är aldrig några större problem att binda. Ibland får man försöka 2-3 ggr innan det går, men det går alltid till slut.

Det verkar ju inte vara något fel på din sändare/modul, eftersom du kan binda med en annan mottagare.
Det skulle kunna något fel på Deltang-mottagaren som gör att den inte binder. Känns inte heller speciellt troligt, men inte omöjligt.

Hade jag bott närmare hade jag gärna kommit över och testat med min sändare.
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 22 juni 2014 kl. 22:47:45
Hej Lumbago.
Förmodligen gör jag fel. Har testat med 2 Deltang-mottagare var för sig, med samma resultat, ingen bindning, medan Orangemottagaren fungerar.
Har lagt in resp. laddat modell 01, 02 resp 03, men Orangemottagaren kör sina 4 servon vid alla modellvalen. Det måste väl vara så att resp. mottagare skall bindas till resp. vald modell, och då kan naturligtvis bara denna vara ansluten? Hur kommer jag dit?
Måste de mottagare som finns på listan men inte är inladdade stängas av från spänningsmatning för att ej aktiveras under körning. Har förstått att sändaren skall stängas av efter val av annan modell. När är det lämpligt att göra bindningen, räcker det att ett nytt modellnamn är inladdat? Kan jag sen göra ev. korrigeringar i sändarinställningarna efteråt? Skall antalet kanaler begränsas till max 6 vid PPM-valet, för att bindningen skall fungera?
Tacksam för svar, men ingen panik.
Hälsningar
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 23 juni 2014 kl. 19:08:15
På Turnigy 9XR med sändarmodul spelar det ingen roll vilket modellminne (modellnamn) du valt i sändaren. Mottagaren binds så att säga till sändarmodulen och inte till själva sändaren. Alla mottagare du bundit kommer att reagera om de är igång.

En del sändare har "Model Match", dvs en unik "frekvens" för varje modellminne. Då reagerar bara den mottagare som är bunden med det aktuella modellminnet. Hur vida det är en fördel eller ej kan ju diskuteras, men din 9XR har alltså inte denna funktion.
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 25 juni 2014 kl. 16:39:16
Hej Lumbago.
Jag tror att mina bindningsproblem håller på att lösas. Troligtvis är det något fel på de två Deltang Rx43d-2 jag har i testuppkopplingarna, de vill inte alls binda hur många gånger jag än försöker (Leden blinkar långsamt o sedan snabbt men det händer sedan inget mer när bindningsknapp tryckes in och därefter ON aktiveras). Har provisoriskt kopplat in spänningsmatning ca 4 V  till ytterligare 5 mottagare i varianterna -1, -2, -3, -32 samt en Rx31, och jag får nu alla dessa till att binda enligt anvisningarna, även den som sedan tidigare är in-limmad i Kalmartrucken, vilket är tacksamt. Har även provisoriskt kopplat in 3 motorer, en servo o 2 Led till utgångarna på en av de fungerande mottagarna. Några av motorerna går samtidigt, fastän bara en sticka manövreras, men förmodligen ligger felet i programmeringen i sändare eller mottagare, får succesivt gå igenom inställningarna på respektive, och lära mig lite mer.
Tack för all hjälp, återkommer med säkerhet längre fram.
Hjärtliga 1:87 fordonshälsningar
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 27 juni 2014 kl. 13:39:05
Hej.
Har ytterligare 2 frågor betr. mottagare Deltang Rx43d-1/2/3/32/4 -v5. Kan variant -3 ändras till variant -4 genom att komplettera  med ADD1 på utgång P1+P2. Har gjort detta fysiskt, men vid programmeringen av utgångarnas funktioner, så går det inte att bläddra fram till H4, stannar på H3. Är de olika varianterna låsta programmässigt från leverantören till det antal utgångar/varianter som beställes? Det går ju att ändra på utgångarnas funktioner med antalet flashes i de olika levels.
Om jag vill binda en ny sändare till Deltangmottagaren, hur får jag bort den gamla bindningen, inte samma uppstartsblinkningar som en obunden mottagare, och det finns ju ingen bindnings-bygling som på andra mottagare.
Tack på förhand
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 27 juni 2014 kl. 17:01:50
Det går att ändra från -3 till -4 om mottagaren har senaste programmeringen, v510. Det står "10" på det stora chipet i så fall.

Nästan längst ner i prommeringsschemat hittar du det, "4 flash = Other", 4 flash = 'H' and 'P' outputs.


Bindningsproceduren är exakt samma om du vill "binda om" med en annan sändare. Bara vänta så börjar mottagaren blinka snabbare. Givetvis förutsatt att sändaren den redan är bunden med inte är igång.
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 27 juni 2014 kl. 19:09:08
Hej Lumbago.
Det fungerade bra att ändra till alt -4 med 4 motorutgångar, detta alternativ fanns ej med på min gamla instruktion för v5.03.
Har en fråga till, har installerat ett HBLT kort för pulsstyrning av Led:s via en kanal. Har kopplat dess styringång till P2. Styrs av stickan för Ch4, Bomutskjut, som normalt går till H3, om omkopplaren ELE/DR är i 0-position, motordriften fungerar i detta läge. Vid Led-pulsning är denna omkopplare i Till-position, och således motorn avstängd, och jag har här valt Ch6 till mottagarens P2. Har provisoriskt satt en Led på P2 utgången, och ser att den får signal vid aktivering av stickan på ena hållet, men får inte rätt funktion på Ledarna för resp. strålkastare, V o H blinkers och saftblandare. Vilket val i P-output-menyn är lämpligt för att pulsa HBLT-kortet? Har valt 32362, ibland lyckas jag få tex blinkers att fungera, men det finns förmodligen ett bättre alternativ att välja. Jag lär mig väldigt mycket genom att ta detta steg för steg, med testkomponenterna ihopkopplade på arbetsbordet i stället för att ha allt i en trång Kalmartruck.
Tack på förhand
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 27 juni 2014 kl. 23:12:13
Den P som ljuskortet är anslutet till ska vara inställd på "servo". Ljuskortet styrs precis som ett servo, av PWM-pulser.
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 28 juni 2014 kl. 08:19:13
God morgon Lumbago.
Tack för all välbehövlig information.
Programmerade om P2 för servoanslutning till HLBT och detta fungerar nu klockrent.
Men så har jag huvudstrålkastarna/bakljusen kvar, tänkte använda E2KSM för detta, och behöver ytterligare en P-anslutning för servo, vilket jag inte har, då P1 går till styrservon.
Om jag går tillbaka o kikar på instruktionen för variant -3 resp -32, så visas att man kan få en extra H-utgång med att ADD1 kopplat till F1 + F2 (hur programmeras detta, 2137 resp 2237). Fungerar den då som de övriga H1, H2 o H3, och jag kan köra fram/back med vald sticka. Om så är fallet får jag P3 o P4 tillgängliga och den ena kan användas för E2KSM kortet.
Tack på förhand!
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 29 juni 2014 kl. 11:36:45
Hej igen.
Om det inte går att programmera F1/F2 för att köra en motor fram/back med stickan från mittläget på en kanal (nr 7), får jag förmodligen minska mina krav på antalet Led-funktioner.
Såvida det inte finns något annat Led-kort med fler utgångar än HLBT. Utöver de befintliga 4, behöver jag ytterligare 2 utgångar för fast sken på strålkastare fram resp. bak.
Tack på förhand.
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 29 juni 2014 kl. 21:22:30
Hej.
Ovanstående ser ev. ut att bli komplicerat, har funderat på alternativet med 2 mottagare, Rx43d-1 + Rx43d-32, om detta nu fungerar rent tekniskt. Om jag på Rx43d-1 väljer Ch5 på H1 för okvrid-motor resp. Ch6 på P2, P3 och P4 för Led:s resp. Ch7 på P5 och P6 för Led:s, medan jag på Rx43d-32 väljer Ch1 på H1 för driv-motor, Ch3 på H2 för bomlyft-motor, Ch4 på H3 för bomutskjut-motor och Ch2 på P1 för styrservot, borde mottagarna ej komma i konflikt med varandra, då samma kanaler ej finns på två mottagare. Går det att binda två mottagare till samma sändare med bara en sändarmodul?
Två mottagare tar förmodligen mindre plats än en mottagare + HLBT + E2KSM + ADD1, samt dessutom mindre mängd kablar mellan enheterna, vilket också är ett plus.
Hör gärna av er om denna tankegång, har någon av er använt denna lösning.
Vänliga 1:87 fordonshälsningar.
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 30 juni 2014 kl. 12:19:07
Det borde absolut fungera att göra så, med två mottagare i samma modell. Jag har gjort så i två av mina grävmaskiner, när jag behövt 6 st "H". Det är bäst att sätta en strömbrytare till varje mottagare, så att de kan startas individuellt för att bindas eller programmeras. Om du ska använda "P" till lysdioder måste du tänka på att de klarar max 8 mAh vardera. Brukar inte vara något problem, men värt att ha i åtanke.

Ett annat alternativ är väl att använda en Rx43d-32, med 3 st "H" och 4 "P". Till dessa på "P" ansluter du: Servo + HLBT + E2KSM + ett externt ESC, typ MC600.

Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 30 juni 2014 kl. 21:36:31
Jag kommer i morgon att sätta upp 2 mottagare enl. ovan i min testutrustning med angivet antal kopplade utgångar med rätt komponenter, för att se om det fungerar. Betr. ditt svar, kan/skall en ESC anslutas till en servoutgång, på så sätt sparar man ju en utgång jämfört med ADD1 som anslutes till 2 utgångar.
Hälsningar
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 2 juli 2014 kl. 19:39:10
Hej.
Nu har jag kopplat upp och testat det sista förslaget vid sidan om, allt ser ut att fungera med 2 mottagare utan konflikter. Nu gäller det "bara" att försöka få in de 2 mottagarna samt skarva ca 20 kablar till mottagarna, koppla in 18 LED, 10 förkopplingsmotstånd till dito samt 2 strömbrytare och laddkontakt. Får se om det går att genomföra, om inte annat har jag lärt mig väldigt mycket under resans gång. Att programmera om Deltangmottagarna är ett kapitel för sig, väldigt omständígt att man måste gå ur programmeringen efter varje genomläst/omprogrammerad rad, och göra en ny uppstart för programmering av nästa rad. Finns det kanske en enklare lösning på detta?
Återkommer med besked hur det går, gör nu ett break på ca 1 månad.
Hälsningar
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 22 november 2014 kl. 09:50:08
Hej igen!
Vill lämna lite mer info om statusen idag på mitt byggande.
Försöker ladda upp bilder hit via Photobucket, men får det inte att funka. Har det skett någon ändring i sättet att göra detta sedan januari?
Hälsningar
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 22 november 2014 kl. 15:51:16
Hej.

Här kommer lite fler bilder, det var ju bara att läsa informationen om bildöverföring ordentligt.
Trucken är nu färdig och samtliga funktioner jag önskade finns med. Hade dock önskat ännu större utväxling (mindre vridhastighet på okrotationen), skall ev. försöka ställa ner hastigheten i RC enheten. Om jag lyckas med konststycket, kommer jag att lägga in en Youtube länk på körningen längre fram.
Bästa 1:87-hälsningar
Tore


Trucken monterad utan containeroket på plats
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5728_zps1eb8205e.jpg&hash=8efcc8e85eb7fd0f176382893aba6f342a0bcd37)

Bommen i nedre läget
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5722_zpsd8822f19.jpg&hash=a4c09339bfb07fc94851d6622b31b9892de8e9e0)

Bommen i övre läget
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5727_zpsf7dec25f.jpg&hash=78d41025bc3fb922415dc3919518632393a0a22e)

Foto underifrån. MJ-slirskydd på styrhjul o yttre drivhjul för att undvika plasthjul mot marken, vilket gav dålig styrning resp. drivning. 2 st Deltang mottagare bakom tejpen, där nedanför motstånd för samtliga LED:s. 90 mAh Lipon (skulle helst varit min 3 x större kapacitet, men fick ej plats) till höger om styrservot, vilket har fått kortare hävarm mot förlängda länkarmen för att orka styra. Tvinnade kabelskarvar i de okrymta krympslangarna för lättare utbyte av komponenter. 1 brytare för ena mottagaren med motorer, en för den andra mottagaren med LEDbelysningarna.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5705_zpsb1d0372e.jpg&hash=fe831fbffdaaa59705e2683669692b1f3b048917)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5670_zpsbb0a2269.jpg&hash=be483c32602e029a0986b544a1238d70c2e08828)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5680_zps530cbcc0.jpg&hash=5b62d0a398b89910babaa64cba6654d62388cab5)

Truckens styrning på bakre hjulen
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5683_zpsbbd2e582.jpg&hash=3c7aa9d30515200674c2356a19313ac5814b9696)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5702_zps3d8bd334.jpg&hash=17f71b4db7eb58baefb2cbdb27dfc2c626fa57c5)

Styrhjulen har försetts med kullager för att rulla lättare vid det stora utslaget
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5697_zpsfb035cfd.jpg&hash=89744d45988b6eeae9b80d2e747e6a3573ab7ddc)

Allt på plats innan bottenplattan skruvas fast
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5718_zps7493a487.jpg&hash=a21e64aa3441f4e3f28c497a948d9d1769effa21)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5729_zps59391e2f.jpg&hash=4c7bb2980c625059f1b37bd3327ecd997d4f1290)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5732_zpseeb8481c.jpg&hash=9f551b5280f6385e2a528a51ad45c0b85f4768fa)

Oket o container på plats, bom helt utskjuten, lyft helt uppe
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5738_zpsacef91e2.jpg&hash=d9ad128bc45165eeb78d7981ae478b6dcf4518ce)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5740_zpsbc8d818b.jpg&hash=108eed5f54afbf9f1db374849caaf4a7898f175c)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5741_zpse51f7c40.jpg&hash=fc524d52bdf4aad9ee671aa7a19be46ccec3ce9a)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5744_zps41b8f743.jpg&hash=2d848f5522136c5dc16c11f80923e4e4b99eb7eb)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5742_zpsfd854d46.jpg&hash=0911fedf7efda8691db9a86e6e302b9f615b72d2)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5745_zps739f0e24.jpg&hash=6913e02e99a964f4da686113bc8aa91149846212)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5752_zps0ad69abf.jpg&hash=361c07b29fd0ea9e0af2cab5e0f7a0c3defdccc4)

Container fastklämd mellan fjädrande okgavlar, vriden helt vänster
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5761_zps953d2c11.jpg&hash=41088135e1fb2f0ae39b5fef75045a50abaa4935)

Dito vriden helt höger
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5751_zps9f991909.jpg&hash=447bd5ea67a39878ef559d32c30bbd8df350460e)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5762_zpsdb5b0867.jpg&hash=e87c0a4a7b7bcf92508189ad15cddf5b38f03371)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2FIMG_5765_zpsfffab23c.jpg&hash=2e526b737f44a097844e12387950854359842f47)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23170838_zps62ebefc4.jpg&hash=4430d0b6851929e1f67c8907a5b90d028a8d6f25)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23170849_zps953b7cb4.jpg&hash=e378a931ab35b6a713b658427ebf7c338ec73532)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23170902_zpsccdaa26d.jpg&hash=765bf7eed3c71c3c5eeba246b8bfa145d2be61f4)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23170947_zps3526600d.jpg&hash=3935335e3cc7e852665ecd390bdcd7a7a8fdb4a6)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171019_zpsd97db6ea.jpg&hash=812deb147c293650807e9efb0379e5465b11f15c)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171114_zpsd0b3267d.jpg&hash=5bbfae482336ba932b4f1d2e2756096871bbe602)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171158_zps0bc371a2.jpg&hash=2ec78c10ca3314080d7e59ac256ddcc9a719a37b)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171141_zps1b94cb30.jpg&hash=684e2904eff6038b13fccf8e729000ce3cf0c14a)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171314_zps0f953ee6.jpg&hash=5d19dd70ba6d1a7d04539d67d9c4529c92abb906)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171335_zps13d9588c.jpg&hash=e4888bb084c86822a561897dc42d0f517be271dc)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171358_zps32e4cb46.jpg&hash=1f1d964c190caafe2466ab81dcfceee6d64a7a8f)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171414_zps7f3a001b.jpg&hash=2d2ebb1895d2606b37c973bf02498f025f1ee1cc)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1061.photobucket.com%2Falbums%2Ft476%2Ftsautomationab%2F2014-07-23171427_zpsdcdac95b.jpg&hash=92b6e6640530b5c240b87cfa62bdc32b4c05cafa)
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Actros861 skrivet 22 november 2014 kl. 16:34:32
Helsike vad mycket bilder  :D <tumb>
Vill gärna se film, har samma truck och blir ju lite sugen på att göra samma sen när resten av järnvägen kommer upp  :)
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 22 november 2014 kl. 16:38:07
Riktigt häftig! Bra gjort! <happy> <happy>

Jag vill också se film! Eller ännu hellre, se den live vid tillfälle!
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 22 november 2014 kl. 21:13:30
Hej igen.
Bifogar länkar till Youtube på mina filmningar med mobilen, första gången i mitt liv jag gjort detta, hoppas det fungerar.
Inte så rasande lätt att hålla mobilen och samtidigt ratta via RC styrningens stickor och brytare. Vid senare tillfälle ska jag försöka filma med systemkameran på stativ i stället.
Återkommer längre fram med synpunkter och erfarenheter från byggnationen.
Hälsningar
Tore
http://youtu.be/wuTc_DDEEfI
http://youtu.be/Xe9sARHHSk4
http://youtu.be/fkxC6FFkyLU
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 23 november 2014 kl. 15:15:51
Erfarenheter från byggnationen som jag skulle ta hänsyn till vid en nybyggnad av motsvarande maskin.

Då maskinen är bred blir den svår att styra med genomgående drivaxel, vilket innebär att svängradien blir betydligt större än önskat. Differentialväxel är knappast möjlig i skala 1:87, så mitt förslag är separata drivmotorer för vänster resp. höger sida, som får hastighetsstyrning ihop med servons styrutslag, om detta går att lösa tekniskt ihop med RC-sändare/mottagare.

Platsbehov i chassit för drivmotorer och elektronik, innebär att original ballast-stålkulor hart tagits bort, och ersatts med ca 20 gr blykulor inlimmade i bakre kåpan över styrningen, samt ca 10 gr balanseringsvikter mellan bakre styrhjulen. Detta för att att maskinen ej skall tippa framåt med containern långt ut, samt att jag behöver vikt över styrhjulen för att kunna styra. Maximalt styrutslag är nu ca 30 grader i stället för 45.

Styraxeln flyttad fram ca 1 mm, för att hjulen skall gå fritt från stänkskyddskåpan vid svängning, hjulen fasade något på utsidan av samma skäl.

Spår har tagits upp mellan 2 hål i servohävarmen, för att möjliggöra att länkarmspinnen glider i detta vid stort hjulutslag.

Smörj in med vaselin där axlar går in i lager, växelhus mm, innan snabblim appliceras på förbindning mellan axel o hylsor mm, för att hindra att limmet tränger in på fel ställen, förutom metoden med plastfilm nämnd ovan.

Arbetsbelysningen, SMD-LED med 0.1 mm emaljerade koppartrådar på vänster sida upptill på bommen har lagt av, förmodligen pga att tråden kommit i kläm när bommens ytterdel köres ut/in. Vid nyinstallation borde här vara plattkabel i stället, liksom motorkablarna, för att få en säkrare o snyggare installation. Finns 10 trådig dekoderkabel som är 6 mm bred.

Valet av 2 st RC-mottagare var toppen, sparade mycket plats jmf med andra alternativ. De två Deltangmottagarna jag hade problem att binda i somras, var felaktiga och jag fick nya direkt från David Theunissen på flyelectric.

Tanken är att jag skall ha Kalmartrucken vid omlastningsterminalen framtill på min MJ-anläggning http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0.
På samma ställe och även längre bak på anläggningen går min Faller Car bana enkelriktat i en rundslinga delvis i terrängen.

Vill någon ha mer info hör gärna av er.

Bästa 1:87-hälsningar
Tore Svensson


Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 23 november 2014 kl. 15:23:13
Även länkadress till FC delen.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13181.0
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: Lumbago skrivet 24 november 2014 kl. 17:13:28
Kul med film. Återigen, ett helt fantastiskt bygge!

Inte så förvånande att den har problem att svänga tvärt, men det borde gå att förbättra. Jag ser att slirskydden sitter på ytterhjulen. Det borde väl bli mindre "diffverkan" om du flyttar dem till de inre hjulen?

Du har väl testat att köra på något strävare underlag? Parkettgolv känns inte optimalt.  :)

Annars vore nog andra däck, helt i gummi, att föredra. Kan tyvärr vara svårt att hitta rätt storlek nånstans.

Separata motorer till vardera drivhjul vore en elegant lösning, och ska inte vara något större problem att mixa i sändaren. Det lär gå åt en till kanal dock.

Emaljerad koppartråd är bra men jag har samma erfarenhet: man ska inte använda dem till rörliga delar, då går de till slut sönder.

Det ser ut som du har mycket tjocka kablar inne i trucken. Det går kanske att "rensa upp" och byta ut dem till just emaljerad kopptråd? Inget kul jobb men det kanske går att få in ett större lipo där.
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 24 november 2014 kl. 22:37:25
Hej.
Egentligen tycker jag inte om att jobba med emaljerad koppartråd så tunn som  0.1 mm, typ de som sitter på SME-LED-arna. Känns för tunt för mina klumpiga fingrar o dåliga syn. Har både 0.15,0.2 o 0.3 mm liggande, så det kan ev. bli ett alternativ om jag bygger en ny truck. Känner inte för att ändra befintlig, så jag får tills vidare leva med kort batteritid. Kommer att flytta in slirskydden på drivaxeln, och se vad det gör i svängradie. Får även här leva med ett antal extra backningar för att komma på plats.
Vi hörs.
Tore
Titel: SV: Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.
Skrivet av: tsa skrivet 17 januari 2016 kl. 18:21:46
Hej igen alla efter ett långt uppehåll.
Kommer tyvärr mycket annat emellan.

Känner mig nu redo att bygga ytterligare en likadan containerlastare Kibri 11752. Skall försöka åtgärda de barnsjukdomar jag hade på maskin nr 1.

Kommer att köra med separata drivmotorer för vänster resp. höger sida. Förses med raka 6 mm planetväxeldrivmotorer 1:700, med vinkeldrev 1:1. Detta dels för att kunna få mindre svängradie och dels för att sänka åkhastigeten till ca hälften.

Vidare kommer jag att flytta driften för ok-vridningen från bommens ytterände (med vridaxel ner till oket, med mycket glapp) ner till invändigt i okets långbalk, för att få utväxling ca 1:15500 i stället för som tidigare 1:2016, försedd med rak planetväxeldrivmotor 1:136 inv. i okets långbalk, från denna ut på sidan med  direktverkande snäckhjuls- o kugghjulsdrift, 1:32 + 1:3.6 för att reducera glappet.
Bommens lyfthastighet kommer att minskas till hälften.
Lyftokets fjädrande fastklämningsanordning av lång container, vilken idag öppnas manuellt med en hävarm, kommer att förses med snäckväxelmotor 1:2016 med hävarm och rulle, vilken slår ett halvt varv som en excenter för att öppna fastklämningen av containern.
Både denna motor med växel samt snäck/kugghjuls utväxlingen nämnd ovan på ok-vridningen, kommer inte att vara skalenliga, utan kommer att ligga utanför okets långbalk. Men vad gör man om man vill ha funktionerna?

Med nämnda ändringar har jag nu 6 st motordrifter jämfört med tidigare 4 st. Vänster o höger drivmotor kommer att "stridsvagnsköras" ihop med styrservot för bakhjulen. Hade på prototypen 2 st Deltang Rx43d- xx-v5 och Turnigy 9xR mode 1 + Orange Rx.
Har någon på forumet erfarenhet av den nyare Deltang Rx-47-4-Car, med fler on/off utgångar. Kan denna vara tillräcklig med ett antal ADD kort, eller jag skall bibehålla den tidigare versionen. Räcker ovannämnda sändare eller jag behöver fler kanaler?

Efter dessa ändringar bör jag kunna lasta o lossa containrar helt fjärrstyrt.

Ha inte för stora förväntningar att jag skall jobba snabbt, allt tar sin tid. När jag väl kommer igång kommer jag att lägga ut förändringarna i bygger med bildet på forumet.

Kommer även att parallellt (eller strax efteråt) ge mig på Kibri containergaffeltruck 11751, med körning, styrning, gaffellyftning, gaffeltiltning, fastklämning av container samt all sorts LED-belysning.

Vi får se om jag klarar av detta.
Bästa Containerhanterings-hälsniongar
Tore