RcLastbilar.se

Media => Showroom => Ämnet startat av: Ricardo skrivet 19 september 2012 kl. 21:44:42

Titel: En liten film på en Aeromax
Skrivet av: Ricardo skrivet 19 september 2012 kl. 21:44:42
Hittade lite filmsnuttar när jag provkörde Aeromaxen som jag gjorde till en liten film...
Provkör Aeromaxen (http://www.youtube.com/watch?v=FdeNFdgNRlk#)
Motorn är en Speedpassion 1000kv/V och växellådan är bestyckad med snedskurna metalldrev.


Har jag placerat tråden på fel ställe så får admin flytta den...
Titel: SV: En liten film på en Aeromax
Skrivet av: MrLinds skrivet 19 september 2012 kl. 23:03:07
Hmm vad det dom snedskurna dreven som lätt så mycket eller va det ljudmodul i bilen?

Om det var dreven ska inte snedskuret göra så det blir tystare?

Bilen är häftig då du gjort daycabin på den <tumb>
Titel: SV: En liten film på en Aeromax
Skrivet av: Ricardo skrivet 19 september 2012 kl. 23:19:20
He he, nä det är ingen ljudmodul i dragaren...  :)
Man tycker ju att snedskurna dreven borde minska ljudet men metallen i kombinationen med resonanslådan(plastkåporna) är nog boven i dramat.
Nu finns ju det aluminiumhus som bör dämpa ljudet om man vill det...
I dagsläget är skorstenarna väck till förmån för en sidepipe och scanians stänkskärmar täcker bakhjulen.
Titel: SV: En liten film på en Aeromax
Skrivet av: Gunnar skrivet 20 september 2012 kl. 09:17:15
Normalt sett är det absolut så att snedskurna drev ska gå tystare. Det är en av huvudorsakerna till att de används i bilväxellådor. En nackdel med snedskurna drev är att de resulterar i en axiell kraft (utöver "vridmomentet", som ju är radiellt) som lagren måste kunna ta hand om. I en del racerbilar (vet inte om det är så i F1) har de rakskurna drev (exvis Hewland-lådor) för att verkningsgraden är något lite högre, antar jag.