Hittade lite filmsnuttar när jag provkörde Aeromaxen som jag gjorde till en liten film...
Provkör Aeromaxen (http://www.youtube.com/watch?v=FdeNFdgNRlk#)
Motorn är en Speedpassion 1000kv/V och växellådan är bestyckad med snedskurna metalldrev.
Har jag placerat tråden på fel ställe så får admin flytta den...
Hmm vad det dom snedskurna dreven som lätt så mycket eller va det ljudmodul i bilen?
Om det var dreven ska inte snedskuret göra så det blir tystare?
Bilen är häftig då du gjort daycabin på den <tumb>
He he, nä det är ingen ljudmodul i dragaren... :)
Man tycker ju att snedskurna dreven borde minska ljudet men metallen i kombinationen med resonanslådan(plastkåporna) är nog boven i dramat.
Nu finns ju det aluminiumhus som bör dämpa ljudet om man vill det...
I dagsläget är skorstenarna väck till förmån för en sidepipe och scanians stänkskärmar täcker bakhjulen.
Normalt sett är det absolut så att snedskurna drev ska gå tystare. Det är en av huvudorsakerna till att de används i bilväxellådor. En nackdel med snedskurna drev är att de resulterar i en axiell kraft (utöver "vridmomentet", som ju är radiellt) som lagren måste kunna ta hand om. I en del racerbilar (vet inte om det är så i F1) har de rakskurna drev (exvis Hewland-lådor) för att verkningsgraden är något lite högre, antar jag.