RcLastbilar.se

Anläggning 1:14-1:16 => Övriga => Ämnet startat av: Wikström skrivet 23 augusti 2020 kl. 02:24:53

Titel: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 23 augusti 2020 kl. 02:24:53
Hej.
Är ny här på forumet och tanken är alltså att det ska byggas en modell av en Ponsse Elefant I skala 1:12
Är erfaren modellbyggare men tidigare så har det mest handlat om byggen i trä. Många flygplan och någon båt har det blivit. Den erfarenhet jag har av att jobba med metall handlar främst om skruvning i fullstora maskiner och lite grovsvetsning så jag räknar med att behöva lära mig en del nytt.

Har jobbat ett tag med en ritning och de flesta huvuddelarna börjar ta form i klassiskt 2D cad.
Matreal till bygget blir:
Aluminium för de flesta delar som ska fräsas.
Mässing för hydraulcylindrar.
Plåt för ram.
stål för drev och axlar
Förmodligen plast och glasfiber för huvar och andra formgivande detaljer. 
Har köpt billigast möjliga ventilpaket med 7 ventiler och pump för att kunna provköra mina egenhändigt tillverkade cylindrar. Om det blir detta paket som slutligen ska sitta i maskinen återstår att se. Får först se hur dessa billiga kinagrejer fungerar och senare får vi se hur mycket skoj ekonomin tillåter när bygget börjar bli klart.

Har byggt mig ett nytt hobbyrum i garaget och handlat liten svarv och fräs som skall invigas med detta projekt.
Har tänkt så att jag börjar med de delar som jag tror är svårast ( cylindrar, kran, boggilådor, midja, fördelningslåda mm ) och så hoppas jag att allt annat löser sig efterhand 8)

Tanken är att ni ska kunna följa hela bygget här.
Är normalt inte så mycket för att skriva långa texter så det blir nog mest i form av bilder och bildtext.
Har kommit en bit påväg med kran och grip så här kommer de första bilderna.

(https://www.bildtagg.se/file/53m4yvngfd9lughfymwe8vze)
Gjort några test med tillverkning av cylindrar och börjar bli nöjd med hur det fungerar. hur hållbarheten med tätningar och sådant blir i längden kan bara tiden utvisa.

(https://www.bildtagg.se/file/ps62dct1g2uiupyb3qtsipl4)
Klar lyftcylinder.

(https://www.bildtagg.se/file/4e5krazv45fm3wqdc375zusj)
Bommar i Aluminium lödda.

(https://www.bildtagg.se/file/tva2gogsg0extonqflhkw8u3)
Utskjut med justerbara glidklossar i plast verkar fungera bra.

(https://www.bildtagg.se/file/5tkbe7d1pjxekscvyljzzics)
Kran ihopmonterad.
Endast enkelt utskjut i detta läge. Tankar finns på ett dubbelt utskjut med bomkedja men det blir väldigt komplicerat och får vänta tills vidare.

(https://www.bildtagg.se/file/rbvpkobrqfvpikeadw9ky19)
Kran provkörd (utom kransvängen som inte är klar). Verkar fungera ok. Krävs en del intrimning i radion för att få en mjukare gång men det bör vara möjligt att göra.
Behöver en ny radio med ca 15 kanaler för att klara alla funktioner men en gammal Hitec optic 6 duger för provkörning av enskilda funktioner.

Så det var allt för denna gång.
Hoppas någon är intresserad att följa återstående del av bygget.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Peteruqh skrivet 23 augusti 2020 kl. 07:39:23
Ser ju kanonbra ut! Ska bli kul att följa!
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Ellis skrivet 23 augusti 2020 kl. 20:03:58
Häftigt!  <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Pocket skrivet 23 augusti 2020 kl. 20:25:27
Kul! Ska bli kul att se hur det utvecklar sig!
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 24 augusti 2020 kl. 11:10:12
Mycket intressant, alltid velat byggt skogsmaskin men det är så mycket jobb!

Detta ser mycket lovande ut, ska bli kul att följa!  <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 7 september 2020 kl. 04:11:52
Kul att någon är intresserad.
Jo det blir väldigt mycket jobb med att bygga skogsmaskin då det är många rörliga delar / mycket hydraulik och få delar som går köpa färdiga.

En sak som faktiskt finns att köpa men som jag ändå valt att göra själv är gripen.
Kikade på de gripar jag hittat på nätet men var inte riktigt nöjd med hur de ser ut. Ser inte ut som ponsses gripar som jag tror är samma som hsp gripen.
De är dessutom rätt dyra så jag valde att försöka göra den själv istället.

(https://www.bildtagg.se/file/bx455ovhsbka7ylg61txulpz)

ena gripklon ihopskruvad inför lödning.


(https://www.bildtagg.se/file/8v1a33on0mbryittlxuuj2v3)

Ena gripklon klar och fräst delarna till den andra.


(https://www.bildtagg.se/file/o614qj916lfior7hfp5sg2x)

Stommen till gripen fräses i en del.


(https://www.bildtagg.se/file/rom1j7njskhocxylv6i5n8x)

Grip ihopmonterad på prov och färdig gripcylinder.

Gripen har nu också tvärjärn lödda mellan klospetsarna och är provkörd. Verkar fungera alldeles utmärkt.
Själva stommen är lite större och klumpigare jämfört med verkligheten pga svårt att göra cylindern tillräckligt liten och att slangkopplen kräver betydligt mer plats än på fullskalaversionen.
Är ändå rätt nöjd med hur den ser ut.

Funderat lite på rotator och där är det nog bara att köpa färdigt då jag inte vet hur jag skulle kunna göra en sådan.
Tyvärr finns nog ingen som är runtomsvängande med slanggenomföringar genom rotatorn utan slangarna till gripen måste gå direkt till gripen och hindrar därför rotationen. Om ni har sett en sådan rotator med slanggenomföringar till grip så tippsa gärna.

Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 7 september 2020 kl. 12:31:18
Snyggt!!  <tumb>

Räcker det egentligen inte med en sådan utan kontinuerlig rotation för ändamålet? Tänkte att man kanske klarar sig med typ 180 grader på en skogsmaskin.

Eller en nerväxlad elmotor?
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 20 september 2020 kl. 16:20:12
Jo givetvis fungerar det på en modell att ha bara ca 180 grader rotation på rotator men när man sitter i en skogsmaskin dagligen så vill man gärna att alla funktioner ska vara så verklighetstrogna som möjligt. Verkar dock som jag får nöja mig med en enklare typ av rotator.
Har funderat ett tag på detta och tror det skulle gå göra en elektrisk rotator med slanggenomföringar och kontinuerlig rotation men den skulle nog bli allt för klumpig.

Har sedan senaste inlägget jobbat med kransvängen och här kommer lite bilder på detta.


(https://www.bildtagg.se/file/8sdto2xgwncex2d1hmkl2a)

Provat nya kugghjulsfräsen för att fräsa kuggar på kolvstången. går bra men tar mycket tid och det billiga frässtålet skulle nog inte hålla länge om man fräser i stål.
Kolvstängerna är lagrade med en plastbussning i sidan på kranfundamentet för att ta upp sidokrafterna från kuggväxeln.
Sitter också en plastbussning i anslutning till kolven för att avlasta oringen och styra kolven i cylinderröret.
Haft det lite kämpigt att få till cylinderrören. Gjorde först en fast fläns på röret som skulle skruvas i kranfundamentet men precisionen på flänsen blev för dålig och det blev brytningar mellan kuggstången, bussningarna och cylinderröret.
Som det nu ser ut så är flänsarna lösa på röret och rören kläms fast mot en oring så att de blir lite flexibla och följer eventuella sidorörelser på kolven.
Detta blev lite mer komplicerat men är mycket nöjd med resultatet.


(https://www.bildtagg.se/file/5s0o9nnagvvgoo8wpytadn)

Rören provmonterade


(https://www.bildtagg.se/file/jllm4nu1jmgvlgli1fmlz44)

Kransvängen klar och provkörd. fungerar bra och med fyra svängcylindrar känns den stark nog redan vid låga tryck.
Hoppas kunna köra på ca 25-30 bar tryck. Hydrauliken ska klara 50 bar men det billiga hydraulpaketet verkar trivas bäst vid låga tryck.
Går inte alls lika mjukt i krypfart när man höjer trycket.

Ska nu börja jobba med midjeleden och axlar.






Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 20 september 2020 kl. 19:25:03
Aha, då förstår jag att du helst vill ha det som det är i verkligheten!  <tumb>

Ser ju riktigt bra ut såhär långt!  <hands>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 11 oktober 2020 kl. 23:42:31
Har sedan senast jobbat med midjans styr och vrid led där den yttre delen har en ganska komplicerad form villket tagit många timmar att fixa i fräsen.
Har också hunnit gräva för inkoppling av bredband här hemma.


(https://www.bildtagg.se/file/meidneyxikf34c3osgfbq94)

Ett av många moment vid fräsning av midjeleden.


(https://www.bildtagg.se/file/1glrauqs3dm6epuz1b7z14g)

Midjeledens alla delar.


(https://www.bildtagg.se/file/gt48ckswq7w64mfwqz06owbj)

Ihopmonterad. sett framifrån. Den runda delen ska skruvas på insidan av framramens bakre vägg och syns alltså inte utifrån.
Den ska också fungera som fäste för fördelningslådan, därav de många gängade hålen.
Delarnas mått är knappast exakt som på förebilden men tycker att det rent utseendemässigt ser ganska skalariktigt ut.

Har vid konstruktionen mest tittat på den något mindre Ponsse Buffalo maskinen och dess uppbyggnad då det är en sådan jag själv kör så det är lätt att ta de mått och bilder man behöver. Har sedan jämfört med bilder på Elefanten och justerat storlek och utseende för att bättre passa den maskinen.
Tanken var från början att jag skulle bygga just en Buffalo men i skala 1:12 blir Elefanten ca 8 cm längre och 2-3 cm bredare villket ger betydligt större utrymmen för hydraulik, motorer, radio mm. Kommer nog att bli trångt så det räcker ändå.


(https://www.bildtagg.se/file/l8r5zspcft3kwpcvyyvtuufm)

Bakifrån. Fästen för styrcylindrar och stabbcylindrar/midjelås samt själva styrleden. Bakre delen av styrleden blir integrerad i bakramen och görs i plåt.
Hoppas kunna göra ett fungerande midjelås men vet inte riktigt hur jag ska fixa hydrauliken till detta. Hydraulventilen vid körning ska vara öppen men trycklös för att tillåta att cylindrarna rör sig då midjeleden vrids och stängd när maskinen står still så att cylindrarna blir stumma och håller midjan stel.

Har en tanke att kunna T-a in en extra ventil parallellt med returledningen för att få en kontinuerlig tillförsel av olja men nästan inget tryck till stabbcylindrarna. Vet inte om detta fungerar men det är den enda lösning jag kommit på hittills.

Börjat jobba på fram och bakaxel.

Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Peteruqh skrivet 14 oktober 2020 kl. 16:31:00
Riktigt fint hantverk! <wow> Blir det expandertappar till styrcylindrarna?  8)
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 15 oktober 2020 kl. 08:45:14
Riktigt intressant bygge, jag kommer följa detta noga <hands>

Jag kanske inte borde skriva något om detta då jag inte riktigt vet hur ett midjelås fungerar [conf]
Jag tänker att man kan lösa det på ett enkelt sätt med två enkelverkande hydraulcylindrar som är kopplade över en ventil. När maskinen körs och man vill ha vridrörlighet i midjan är ventilen öppen och de två cylindrarna kommunicerar med varandra, när den ena trycks ihop skjuts den andra ut av oljan från den första. När maskinen står still stängs flödet mellan cylindrarna av en ventil och midjan blir låst då oljan inte kan strömma mellan cylindrarna. Midjelåset ska alltså inte kopplas till hydraulpump och övrig hydraulik.

/Anders
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 16 oktober 2020 kl. 03:56:27
Hade själv den tanken angående ventil till midjelåset men tror tyvärr inte att det fungerar med dessa miniatyrventiler då de inte har den funktionen att helt enkelt öppna/stänga en kanal.
Är ingen expert på hydraulik men vid öppen ventil kopplas tryck och retur till var sin sida på cylindern.
vid stängd ventil kopplas cylindern bort medan tryck och retur kopplas ihop.
Tror alltså inte detta fungerar utan en annan typ av ventil med just denna av/på funktion.

Är dessutom tveksam till ett sådant slutet system utan tillförsel av ny olja, då minsta lilla läckage leder till luft i systemet och dålig funktion.

Är som sagt ingen expert på hydraulik men tror jag tänkt rätt här.
Kommer dock troligen använda enkelverkande cylindrar för att kunna göra dem enklare och kompaktare så där har vi tänkt lika.
Förmodligen blir det till att testa och se vad som fungerar.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Gunnar skrivet 16 oktober 2020 kl. 12:04:23

"vid stängd ventil kopplas cylindern bort medan tryck och retur kopplas ihop"
Nej, där tror jag du har fel... Vid stängd ventil är alla portar stängda, annars kan du ju inte få något tryck till ventilen bredvid. Det är ju därför man måste ha någon form av tryckbegränsningsventil. Hydraulsystemen i riktiga maskiner (inte modeller alltså) har andra lösningar, exempelvis en s.k. rundpumpningsventil som stänger rundpumpningen så fort en "arbetsventil" aktiveras. Denna funktion kan naturligtvis vara inbyggd i ventilen på en stor maskin, men jag gissar att det blir för svårt i de små ventiler vi använder.
Man kanske skulle kunna tänka ut någon form av kolvstångslåsning som automatiskt låser kolvstängerna när man inte svänger. Sådana lösningar finns iallafall i tryckluftcylindrar för olika specialfall. De släpper då "bromsen" automatiskt när man aktiverar ventilen. Hmmm, jag inser att kanske inte är så enkelt eftersom hydraulik inte bär sig åt riktigt likadant som tryckluft...

Lycka till med projektet, även jag följer det med intresse <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 16 oktober 2020 kl. 15:25:39
Men om du har dubbelverkande cylindrar borde inte dom inte vara stumma när ventilen är i stängt läge?

På min rotortilt så var jag rädd att tilt cylindrarna skulle ge efter när jag la på tryck med skopan mot backen men det var inte ett problem. Men kanske förstått fel vad du är ute efter. :)

Fina bitar du gjort i manuell fräs!  <tumb>

Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Gunnar skrivet 16 oktober 2020 kl. 20:59:54
Jag håller med G-Crawler <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 17 oktober 2020 kl. 04:32:30
Jo även enkelverkande cylindrar är stumma när ventilen är stängd om man som i detta fall har två cylindrar som verkar mot varandra. skillnaden mot rotortilten är väl att vid öppen ventil så skall inte midjelåscylindrarna röra sig ut eller in av oljetrycket utan istället vara i såkallat flytläge och kunna röra sig fritt när midjan vrids. Därav min tanke att koppla in en ventil via ett T på returledningen där trycket är nära 0.

Angående rundpumpningssystem eller inte så finns tydligen båda typerna ( sökt lite på youtube där finns tydliga exempel på både rundpumpningssystem och andra typer som kanske kallas konstanttryckssystem? )
Såg tidigare bara hur mitt ventilpaket fungerade och tänkte att då är det säkert likadant med de flesta andra men så är det tydligen inte.

Min ventil är av typen rundpumpningssystem där systemet är i stort sett helt trycklöst när ingen ventil används och tryckbegränsaren är i detta läge helt utan funktion då olja går rakt genom ventilpaketet och tillbaka till tank..
Endast när en eller flera ventiler aktiveras så stängs returledningen från ventilen och olja som inte går till cylindrarna tvingas till retur via tryckreduseraren och därvid uppnås rätt arbetstryck.

Detta syns ju tydligt om man har en manometer i systemet/på tryckregulatorn men det går också ganska tydligt höra på pumpen. Om den hörs gå lätt när ingen funktion används men går betydligt tyngre när en funktion körs (= högre tryck ) så är det troligen ett rundpumpningssystem.
Om pumpen hörs gå lika tungt hela tiden eller tom går lättare när en funktion körs så är det nog någon form av konstanttryckssystem.

Blev lite långrandigt där men hoppas det gick begripa vad jag menade.
Kul att ni är intresserade och har Ideer. Fortsätt gärna med det.


Till sist ett par bilder som visar det jag beskrivit.

(https://www.bildtagg.se/file/wiajbnme73l0x2ylp9kn4t)
Ingen funktion används. pumpen går lätt och nästan inget tryck i systemet.


(https://www.bildtagg.se/file/mc42k4zs1jotckzfz3hfnsq7)
1 eller flera funktioner körs. pumpen hörs gå tyngre och trycket stiger till ca 25 bar när cylindern körs i ändläge eller mot stopp



Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 18 oktober 2020 kl. 15:45:55
"vid stängd ventil kopplas cylindern bort medan tryck och retur kopplas ihop"
Här håller jag med Gunnar. Vid stängd ventil är alla portar stängda. Hade du kopplat tryck till retur skulle ingen övrig funktion i ventilpaketet kunna användas.
Jag hade kopplat trycksidan till retur via en tryckbegränsare för att inte riskera för högt tryck.
Vill du kunna påverka midjans vridning med hydraultryck eller vill du bara kunna låsa den?
Är det bara låsfunktionen du är ute efter så kan du nog använda en av de ventilerna du har men då med tryck och returkanalerna kopplade till retur.
Vill du kunna vrida midjan hydrauliskt går det åt två ventiler där exemplet ovan kopplas in med två T mellan ventil och cylindrar som en separat flytlägesventil.
Jag tror jag har tänkt rätt men lämnar inga garantier  [meet]
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 18 oktober 2020 kl. 19:15:46
När det gäller midjelåset så är vi inne på samma spår som jag skrev tidigare. koppla in en ventil med tryck och retur kanaler kopplade via 2 T-koppel till returledningen där är vi helt överrens och kan bara hoppas att det fungerar. tryckbegränsare finns redan som det syns på bilderna och är instäld på 25 bar ( manometern sitter på tryckbegränsaren ).

Vad gäller funktionen på ventilpaketet så verkar det inte som du läst tillräckligt noga det jag skrev tidigare. När ingen funktion används så går oljan rakt genom ventilpaketet, In på trycksidan och ut på retursidan utan att något tryck byggs upp.

Så fort en funktion aktiveras så stängs returledningen så att tryck byggs upp till cylindrarna.
Detta är inget jag tror utan rena fakta.

Har i nuläget hela systemet monterat lätt åtkomligt på en platta så att det lätt går att se oljans väg genom de genomskinliga returslangarna.
Om man tar lös ventilpaketet från slangarna och blåser in på trycksidan så blåser det också ut på retursidan nästan helt utan motstånd.
Hur era ventilpaket fungerar vet jag ju inte då det som jag skrev tidigare verkar finnas två helt olika typer av ventilpaket.
Ett som det jag beskriver ( rundpumpningssystem ) och ett som du beskriver ( konstanttryckssystem )
Hoppas alla blev nöjda med den förklaringen.
 
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 18 oktober 2020 kl. 21:20:42
Det var nog en mix av att jag inte läste riktigt noga och att jag blandade in mitt eget hydraulsystem.
Jag har valt en lite annorlunda lösning på mitt system. För att spara ström så har jag mixat pumpmotorn med ventilerna så pumpen bara går när någon ventil påverkas. Det efterliknar ett stängt centersystem med variabel pump. Mina ventiler är hembyggda med hjälp av Gunnars instruktioner, det var därför jag höll med honom om ventilfunktionen.
Hur dina ventiler är konstruerade vet jag ju inte mer om än det du har skrivit och jag tyckte bara det lät lite underligt med tryck och retur ihopkopplade.
Hur som helst är modellhydraulik riktigt intressant och kul. Det vore också intressant att se om du har något filmklipp från provkörning av kran och grip.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 20 oktober 2020 kl. 01:22:30
Ok.
Bygga egna ventiler lät väldigt ambitiöst. Själv har jag bara köpt billigast möjliga för att kunna provköra cylindrar mm och lära mig hur det fungerar.
Har förstått att dessa rundpumpningssystem är vanliga bland enklare maskiner med kugghjulspump typ trädgårdstraktor, åkgräsklippare, snöslungor mm.

Jo om man har ett konstanttryckssystem så känns det ju som en vettig lösning att mixa pumpen med ventilerna för att slippa både onödig strömförbrukning, värmeutveckling och slitage som blir av att konstant pressa olja genom tryckbegränsaren när ingen funktion används.

Har själv funderat på en sådan lösning. har sett att det finns färdiga enheter att köpa som mixar upp till 3 ventiler med pumpen men då jag behöver minst 7 ventiler så vet jag inte om det fungerar.
Hur har du gjort? Köpt en sån färdig mixenhet eller går det mixa direkt i radion? Kanske finns någon annan som vet också?

Är inte riktigt nöjd med hur ventilpaketet uppför sig vid högre belastning/tryck så om resten av bygget blir bra så blir det nog att investera i ett dyrare ventilpaket, då troligen av konstanttryckstyp eller stängt centersystem som du kallade det och då blir det ju mer aktuellt för mig också med ventil-pump mixning.

jo filmklipp finns. Har bara inte orkat sätta mig in i hur jag kan få in dem på denna sida. Mina datorkunskaper är lite begränsade så allt sådant tar lite för lång tid men ska försöka fixa det nån gång.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Gunnar skrivet 20 oktober 2020 kl. 09:45:42
Filmklipp...
Kopiera bara länken... https://......... till videon du vill vi ska titta på, och klistra in den var du vill i din text. Vi som vill se den behöver bara klicka på den då så öppnas den i en ny flik.

Nu ska jag fundera på ventilpaket ett tag för det tål att diskutera... jag är inte nöjd med hur mina fungerar.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 20 oktober 2020 kl. 10:01:21
Mixra kan du göra i radion om man har en radio med så pass många mixrar, oftast är de flesta radios med många mixrar rätt dyra som jag förstått det, kanske har kommit nån ny dock.
Servonaut har en radio som ser trevlig ut, vet dock inte hur många mixande kanaler den har. Du lär ju behöva ett gäng till denna maskin.  :)
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 22 oktober 2020 kl. 16:40:28
Mixar gör jag också i radion. Jag har en Graupner MC-20. Jag är osäker på hur många fria mixar den har men den klarar minst tre för så många har jag hittills kopplat in.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 23 oktober 2020 kl. 12:08:40
På min graupner mc-19 hade jag 3 mixbara kanaler, det räckte precis till grävaren, bom, sticka och bryt.

Till din skotare skulle jag rekommendera en radio med 3D joysticks så du får fler funktioner på spakarna utan att behöva flytta händerna, men det kanske du redan planerat för.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 25 oktober 2020 kl. 23:23:34
Tack för radio tipsen.
Har kikat runt lite och de som verkar mest intressant är nog Graupner mc-28 och servonaut HS16.
Båda finns med 3D spakar. båda har 16 kanaler och 12-16 fria mixar.
De är ju inte direkt billiga men långt ifrån de dyraste alternativen.

Har nu byggt mig en fördelningslåda.
Kugghjulen är standarddrev med modul 1 kuggar som jag köpt och svarvat ner för att passa i lådan.
Blir något liknande i boggielådorna.

(https://www.bildtagg.se/file/w4otsrmljfscb1fq7dvqpch)

Alla delar klara.


(https://www.bildtagg.se/file/gfx5ar0wiod30186txucu1qo)

Fördelningslådan monterad på midjeledens främre fläns.

Har även fått hem en 2 stegs växellåda av denna typ som jag hoppas kunna använda.
(https://www.bildtagg.se/file/8och66vi1aeyrnzf4lp5e1n)

Utväxlingen är Högväxel 1:16
                      Lågväxel 1:64
Om jag räknat rätt bör detta ge en total utväxling på maskinen på ca 1:100 och 1:400 så några höga hastigheter blir det inte tal om.
Finns också plats i fördelningslådan att finjustera utväxlingen om det behövs.

Nästa steg blir fram/bak axel och boggielådor.

Ni som byggt era egna ventilpaket, detta vore intressant att se. Finns det upplagt någonstans på detta forum?
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 27 oktober 2020 kl. 18:19:11
Här kommer några bilder på mina ventiler.
På första bilden ser man överdelen av ventilerna. Kanalerna i den runda delen vrids av servot för att styra hydrauloljan mellan fyra hål i den undre delen.
Jag behöver 5 ventiler men byggde 6 i fall något moment under tillverkningen skulle gå snett.
(https://i.imgur.com/QQdYTlh.jpg)
Ventilerna är byggda som moduler med en startventil som har anslutning för hydraulpump. Resten har urtag för O-ringar så man kan bygga på önskat antal ventiler och paketet spänns ihop med muttrar på två stänger med gängor i ändarna. Ventilpaketet avslutas med en slut del som även innehåller övertrycksventilen och ett uttag för manometer.
Jag bygger i skala 1:8 så ventilerna är ganska stora, anslutningarna är för 6/4mm slang.
(https://i.imgur.com/0Bwy3Rj.jpg)
Sista bilden är från testriggen då jag provkörde hydrauliken för första gången. Ventilen var en prototyp och jag använde en lös övertrycksventil som också var en prototyp. Systemet testades för 40bar som är det tyck jag har tänkt använda och det fungerade mycket bra.
(https://i.imgur.com/lEghFFg.jpg)
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: flightace skrivet 27 oktober 2020 kl. 20:13:10
Härligt bygge,,håller på(sanning med modifikation för det har stått stilla i flera år) men en elephant i skala 1/10,kom annat i mellan och intresset svalna,men jag har iaf en cool kran och visa upp för besökare,
Kommer följa det här med stort intresse,rotator och kransvängen har skapat huvudbry för min det,och jag snöade in på en elmotor i var hjul,inte så bra kanske,ska ju orka nått och få plats,
Mvh Toni
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 31 oktober 2020 kl. 17:36:19
Stiligt med bygget av ventilerna. Jo känner igen principen. I teorin är det ju ganska enkelt men ändå rätt många moment och mycket noggrannhet som krävs vid bygget.

Jo har sett ditt början till bygge av 1:10 elefanten. Kranen såg riktigt fin ut. När det gäller resten så skrev du väl något om, ska se ut som en elefant på långt håll i dimma och motljus.
Hoppas på att mitt bygge ska bli lite mera skala än så men vissa delar blir lite kantigare och klumpigare än på originalet.
Jo såg lösningen med en motor till varje hjul. Själv siktar jag på en mer traditionell drivlina med en vanlig 540 elmotor, 2 stegs växellåda samt axlar och drev.
Med utväxling på ca 1:400 på lågväxel tycker jag att vridmomentet i den lilla motorn bör räcka men om det verkligen fungerar får vi se. Problemet för mig blir nog stora förluster i drivlinans många drev och lager. Krävs många drev bara för att leda kraften ut till hjulaxlarna i boggielådan. Fått hem dreven, tror det var 36 st. och 72 kullager.

Efter alla diskussioner om olika ventilpaket och dess funktion blev jag nyfiken och bestämde mig för att ta isär mitt för att se om jag kan räkna ut hur det fungerar. Är ju inte heller nöjd med hur det fungerar så tänkte se om det finns något man kan göra åt detta.

(https://www.bildtagg.se/file/ogxyeyufobb7iivrpcau9lx)
(https://www.bildtagg.se/file/ld82bij3pmcd27r38tjblz3)

Insidan delvis i plast brukar jag inte se som ett gott tecken. Se att det finns ett extra hål vid varje ventil. Som jag förstår det så leds returoljan i rundpumpningssystemet (Open center system) via denna kanal till baksidan på ventiltallriken där det finns en ventil till.

(https://www.bildtagg.se/file/s6yn1jcmtvspppoa4u30mszo)

( Här syns det som jag i brist på bättre namn kallar rundpumpningsventilen )
Denna bakre ventil stänger returen för rundpumpningen när ventilen aktiveras så tryck byggs upp endast när en eller flera funktioner är aktiva.
Detta känns ju som en ganska enkel och bra lösning för att avlasta pumpmotorn och spara ström men tyvärr är nog precisionen i detta ventilpaket för dålig. Jag gissar att det är detta som orsakat mina problem med ryckig gång vid krypkörning. ( extra tydligt vid hög belastning och vid körning av flera funktioner samtidigt)

Tror att rundpumpningsventilen på några ventiler stänger lite för sent så när den vanliga ventilen öppnar så släpps fortfarande lite av oljan till retur via rundpumpningsventilen vilket leder till  ojämnt tryck och ryckiga rörelser.
Som ni ser är spåret för rundpumpningsventilen bara på ena halvan av ventiltallriken och därför tänkte jag prova att vrida om ventilen 180 grader och på så sätt permanent stänga rundpumpningsventilen och skapa ett helt vanligt konstanttryckssystem ( closed center system )

Detta går enkelt att göra utifrån. Bara att lossa servot och vrida ventilen 180 grader.
Har nu skruvat ihop och provkört och kan direkt se att rörelserna blir betydligt mjukare än tidigare  <tumb>
Finns ju inga tätningar så hoppas bara att det inte läcker.
Tyvärr inte helt perfekt än.
Då flera av cylindrarna ( grip, kransväng ) är mycket små 10x22 och 10x32 mm invändigt så behövs ju mycket små flöden och rörelserna blir därför lätt för snabba. kanske behövs ett ventilpaket med bättre precision eller kanske räcker det med bättre servon.

Alltså inte helt bra än men känns fullt användbart nu även vid högre belastning, och så har man ju lärt sig en del så det är positivt.
ska försöka lägga ut filmklipp på körning före och efter denna operation så får ni se skillnaden.




Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 3 november 2020 kl. 09:12:31
Är rätt dålig på hydraulik men kan dela med mig av hur min grävmaskin funkade.
Den hade tysk hydraulik och den var väldigt finkänslig om man ville, även med billiga servon, så personligen tror jag att mycket handlar om höga toleranser och fina ytor invärtes i paketet.

Sen en annan tanke jag fick runt din maskin, tror du att en pump klarar att försörja de funktioner du har? Tänkte speciellt när du troligen kommer köra rätt många samtidigt.
Tyckte min grävare hade lite problem när man körde 3 funktioner samtidigt, men det kanske blir så i så pass små system.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 5 november 2020 kl. 04:05:34
Jo antagligen är det precisionen i själva ventilerna som behövs för de mjukare rörelserna/små oljeflödena.
Vet du vad ditt ventilpaket heter?
Har kikat lite på Leimbach och magom.

Är en bra ide att köra med flera pumpar/ventilpaket om det bara finns plats för det  <tumb>. Även om det totala flödet räcker till med 1 pump så vill ju oftast den funktion som går lättast röra sig först/snabbast. När sedan den funktionen stängs av eller går mot ändläge så blir det ett ryck och en plötslig hastighetsökning på de andra funktionerna som körs samtidigt.
Har märkt detta väldigt tydligt på mitt lilla ventilpaket men det förekommer också på fullstora maskiner.
På mindre skördare är det inte ovanligt att nästan allt tillgängligt flöde går åt bara till att köra matarvalssarna villket gör att tyngre funktioner tex lyft inte går att köra alls medan lättare funktioner som kransväng och utskjut går använda men något begränsat.
Många kraftfullare skördare kommer runt detta problem genom att ha just flera pumpar/ventilpaket.

Är nu klar med fram/bakaxel alltså själva diffhuset och lagringen för boggieinfästningen.

(https://www.bildtagg.se/file/af95lthfl8m3yexfgabvpss4)

Ena halvan av diffhuset. Diffen kommer från Traxxas slash. Har en sådan så det var lätt att plocka isär och ta mått för ritningen utan att behöva beställa prylarna först. Ingen diffspärr tyvärr.
Funderade på någon lösning för diffspärr men det blev för komplicerat och trångt. Bakramen är bara 40x50 mm invändigt.


(https://www.bildtagg.se/file/ripfsb9rqoiusxebzlhznn)

Axelns alla delar. De stora lagren är fästen för boggielådorna, Hoppas de är stadiga nog. hittade inga riktiga svängkrans lager i denna storlek och dubbla koniska lager blir allt för klumpigt. Gjorde en prototyp till infästningen redan innan jag började med bygget för att se att det fungerade och tycker att den känns ganska stadig.


(https://www.bildtagg.se/file/ryglcafyssdws6x1ho1r4r9)

Ihopmonterad på prov. Går lätt och bra utan större glapp.
Båda axlarna är klara utom själva utgående axeln som får göras senare för att anpassas mot ingående axel på boggien.

Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 8 november 2020 kl. 12:48:38
Ja precis, det är nog det som gör störst skillnad.

Mitt ventilblock tror jag kom från Jung Fluidtechnik och det är dom som verkar tillhanda hålla med pumpar och ventilpaket till både Fumotec och Premacon.

https://shop.premacon.com/product_info.php?products_id=587 (https://shop.premacon.com/product_info.php?products_id=587)

Ok, jag förstår att det kan bli svårt att få plats.

Ja precis, det var så jag upplevde det på min, men som du säger så det märks också ibland på 1:1 grävmaskiner när man råkar ge lite för mycket flöde till nån funktion och speciellt på minigrävare, har man kört en 14ton eller större ett tag och sen hoppar in i en typ 1.8 ton, då tar det en stund innan man lär sig det mindre hydraulsystemet.

Men måste ändå säga att det går ju ändå att köra riktigt mjukt med rc hydraulik om man är försiktig och har bra hydraulkomponenter, skulle jag bygga något nytt skulle jag absolut inte snåla på hydrauliken.

Mycket fina delar du gör med dina manuella maskiner, följer detta med stort intresse!  <tumb> <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 28 november 2020 kl. 04:31:53
Jo svarvning och fräsning går väldigt bra. Hade ju aldrig jobbat med sådana maskiner innan jag började med detta projekt så visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig.
Hade i början ritat vissa delar med stora toleranser/marginaler men såg snart att detta inte var nödvändigt då precisionen blir mycket bra.
Är glad att jag la ca 2000 kr extra för att få digital mätning på fräsen. Utan detta hade vissa detaljer varit mycket svårt.

Jobbat lite på att få bättre precision/centrering på svarvchucken innan det blev dags att svarva drev och axlar.
Tidigare var arbetsstycket ocentrerat med ca 0.15 mm. Har efter några timmars jobb fått ner det till ca 0.015 mm om man jobbar nära chucken.

Provar länka till filmer på provkörning av kran här.
https://www.youtube.com/watch?v=xS29t3oYEoM (https://www.youtube.com/watch?v=xS29t3oYEoM)

Provkörning av grip
https://www.youtube.com/watch?v=cLynt-enO-0 (https://www.youtube.com/watch?v=cLynt-enO-0)

Hade ingen bra film på hur det såg ut innan ombyggnationen av ventilpaketet. detta är filmat som den är nu. Intrimmad efter bästa förmåga.
Tvivlar på att det går få mycket bättre med detta ventilpaket.
Svårt att köra mjukt och fint särskilt kransvängen som är mycket känslig. Svängcylinderns slaglängd är 32 mm. på dessa 32 mm vrids kranen nästan 360 grader. Kranen är ca 70 cm lång så spetsen rör sig alltså i extremfallet över 4 m när kolven rör sig 32 mm. 70x2x3,14=439,6 )
Alltså behövs mycket små flöden, något detta ventilpaket tydligen inte klarar.

Har därför gjort en prototyp till en egen hydraulventil med mindre kanaler och annan utformning på den vridbara delen för att få mindre flöde/grad som servot vrids. Håller på att provköra och tycker det ser lovande ut. Återkommer med bilder på detta.

Klar med en boggilåda jobbar på nästa.

(https://www.bildtagg.se/file/ruhl7n2gk62n0kmli48mbl3g)

Urfräsning av den yttre halvan.


(https://www.bildtagg.se/file/myimt1msgcfvh4djmfemz5t)

Boggilådans delar.


(https://www.bildtagg.se/file/sunwcv5jpdyj7efo9v468sg)

(https://www.bildtagg.se/file/xjpnzifm1kptlg1egw9vsxi)

Boggilådans insida.
Valde att göra lagren synliga på insidan för att kunna göra lådan så tunn som möjligt.

Hade tyvärr ingen bild på en ihopmonterad boggilåda men den är klar och provkörd.
Kärvade lite i början men efter någon minuts inkörning kopplad till skruvdragaren så går den lätt och fint.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 28 november 2020 kl. 10:23:23
Snyggt!

Jo jag fick mixtra lite på min kines svarv också, men fick till sist till den riktigt bra.
Vart köpte du svarv och fräs ifrån?

Låter som pumpen går på väldigt höga varv, eller låter den bara
väldigt mycket? :)



Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 29 november 2020 kl. 21:48:33
Först en fråga.
Måste man göra något speciellt för att kunna koppla in flera olika fartreglage till samma mottagare? Med deras olika Bec kretsar blir det kanske problem?
Klippa strömkabeln från alla utom 1?

Svarv och fräs är köpt på Globaltools pga låga priser och mycket att välja bland.
De flesta tillbehör typ rundmatningsbord, pinfräsar, svarvstål mm har jag köpt på verktygsboden och Duab.

Svarv ED400FD Holzmann.
Fräs GT Premium 200SL-DIG.

Tyvärr är låter pumpen bara väldigt mycket. Provat köra den på mellan 20-40%. Vet inte exakt vad inställningen var när jag filmade.
Kommer troligen ändå att köra med 2 mindre pumpar istället för en stor så det blir nog nya pumpar som förhoppningsvis är tystare.


Kommer troligen beställa en Servonaut Hs 16 3D radio snart. Tycker den verkar mer flexibel och med fler möjligheter än graupner mc 28 som jag också kollat på. Bland annat ska man ( som jag förstår det ) kunna utöka till fler kanaler via en multiswitch enhet utan att behöva installera några extra brytare. Brytarfunktioner verkar det finnas gott om då alla knappar kan ges 3 olika funktioner.
Någon som har erfarenhet av detta på en servonaut Hs16 eller Hs12? Är menyer och inställningar enkla eller är det krångligt?
Kan ju bli användbart då jag lär behöva en hel del kanaler.

Funktioner jag kommer att behöva

1 Kran sväng
2 kran lyft
3 kran vippa ( yttre bom )
4 kran utskjut
5 rotator
6 grip

7 styrning
8 körning fram back
9 hög/låg växel
10 midjelås
11 Hydraulpump 1
12 hydraulpump 2
13 Arbetsbelysning

Övriga funktioner som skulle vara kul att ha om utrymme och ork räcker.

14 tilltbar hytt
15 öppningsbar huv
16 Breddningsbar lastgrind/stöttor
17 Skjutbar lastgrind
18 Hel/halvljus
19 Fällbar stege
20 Ljud. Motorljud med tomgång och arbetsvarv
21 Ljud. Backvarning.

Verkar jag ha glömt något?

Kommer knappast att få med alla dessa extra funktioner men hoppas klara åtminstone stege, hytt och huv.
Dessa funktioner är hydrauliska på originalet men gissar att styrning via servo blir enklare.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: flightace skrivet 1 december 2020 kl. 14:53:37
Riktigt kul och se kranen in action!! man blir sugen på och ta tag i sitt egna bygge!!
Boggie lådorna gillar jag skarpt,jag var inne på liknande funktion och även kedjedrift,tror att om jag gör om det som jag har nu med en motor i var hjul så blir det kedja,svårt och växla av tyngden från maskin i motoraxlarna som det är nu så tror inte det kommer hålla och göra det stabilare är svårt utan att det drar iväg i storlek,det var en stor stoppkloss i mitt bygge,det och svängmekaniken till kranen var att jag tappa lusten lite,,så tack för din draghjälp,inspirerande verkligen!!
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Peteruqh skrivet 2 december 2020 kl. 19:00:51
Citat från: Wikström skrivet 29 november 2020 kl. 21:48:33


Verkar jag ha glömt något?


Roterande o nevilerande hytt o grön färg?
Förlåt! Kunde inte låta bli... :)

Riktigt fint bygge! Ser fram emot att få se det på någon träff i framtiden.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: flightace skrivet 2 december 2020 kl. 23:24:38
För och koppla flera esc till en mottagare behövs som du mycket riktigt sa en av kablarna plockas bort,,sen bra och veta är att du kan binda mer än en mottagare till en sändare på samma gång,tex på min bruder john deere traktor har jag en mottagare och på mitt jooskin släp till den en mottagare med egen strömförsörjning för tippmotorn av ett esc och 3 cells acce,
Det enda man behöver är att sätta bägge mottagarna i bindmode samtidigt,,
Väldigt behändigt om man vill slippa dra massa synliga kablar,mottagare idag e så små och relativt billiga så man kan ju överleva det ekonomiskt.
Så nu när jag då kopplar vagnen till traktorn behöver jag alltså inte pilla med ström till tippen,,bara backa intill och koppla.


Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 7 december 2020 kl. 02:37:54
Tack för tipps om esc och mottagare.
Är alltid kul om man kan inspirera andra.
Funderade själv på kedja i boggin men helst ska man nog då ha en kedja till varje hjulaxel och då blir boggin ganska tjock.
Kanske går det med en kedja till hela boggin om man har brytrullar som bryter kedjan tvärt runt ingående drev.

Har inget emot gröna maskiner men då vi i alla år kört kombimaskin ( kombinerad skördare/skotare ) så har de gröna inget alternativ och ponsse blir det självklara valet. Ponsse är den enda av de stora tillverkarna som har den maskintypen.
Därför blir modellen också en ponsse.

(https://www.bildtagg.se/file/7z5ptyglofdag4fzfej0y5m)

Boggilådor och axel ihopmonterad.
Känns gå bra när man drar runt den men nog blir det en del friktionsförluster med så många drev och lager.

Skrev tidigare att jag gjort en prototyp till hydraulventil.
Då de flesta av mina cylindrar bara behöver en liten del ( 20-50 % ? ) av det flöde som mitt köpta ventilpaket kan ge för att få lämplig max hastighet så tänkte jag försöka göra en ventil som ger mindre flöde/grad som servot vrids för att bättre kunna utnyttja servots hela rörelse för bättre precision när ventilen öppnas.
Lite bilder på prototypen.

(https://www.bildtagg.se/file/n1xdqypjodczeyewvjmdf8f2)

En skiss på hur formen på kanalerna i ventilens vridbara del påverkar hur mycket servot måste vridas för att få samma flöde.
bilderna till vänster ska föreställa någon typ av standardventil och de till höger är den ventil jag gjort.
Tänkte att man på detta sätt kunde göra stommen på alla ventiler likadana men göra den vridbara delen i 2-3 olika varianter för att bättre anpassa max flödet till den enskilda funktionens behov.
Hoppas det blev någorlunda begripligt  [blah]


(https://www.bildtagg.se/file/tjptrvftsxda0pyoxk6zaihy)

Hade hemma fel pinfräsar, fel o-ringar och fel material men ville prova ändå innan jag beställer de grejer jag behöver och såhär blev det.


(https://www.bildtagg.se/file/zg9i8rxbbqcc9h548go1m0pd)

Vridbara delens kanaler.


(https://www.bildtagg.se/file/lz5a2brzwx5tsa5o8r9za31)

Har nu testat lite mer och monterat den till kransvängen som är den känsligaste funktionen på kranen.
Den går betydligt mjukare nu än med den andra ventilen så det känns riktigt bra. har ett litet inre läckage men inget som märks när man kör.

Ska fundera lite på hur man bäst sätter ihop flera ventiler till ett paket som är så litet som möjligt.

Annars så tänkte jag ta en liten paus med boggilådorna och börja jobba med ramen istället för att få lite omväxling.




Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 7 december 2020 kl. 08:04:56
Riktigt fin boggie! :)

Tycker du har bra driv som orkar göra egna ventiler, själv hade jag köpt tyska pga okunskap och bekvämlighet!  [laugh]

Vad har du tänkt använda för däck?
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Gunnar skrivet 9 december 2020 kl. 14:47:23
Det var ju lite tråkigt att du fick samma problem med dina ventiler som jag... dvs svårreglerade.
(https://up.picr.de/40044981pk.jpg)
En av de lösningar jag hade var denna ventilskiva men den var alldeler för krånglig att tillverka. Den smalaste delen av spåret är bara Ø 0,3mm för jag hade tänkt att trådgnista ut dem, men sen fick jag inte till det med precisionen. Så det fick bli den som du hade innan din du kom med det modifierade spåret. God idé, varför kom jag inte på den? Hursomhelst så ska jag kopiera den och samtidigt modifiera den så att den blir "osymmetrisk" så att när skopan på lastaren ska lyftas respektive tiltas upp så ska de bli fullt flöde på en gång men när skopan ska tippas framåt respektive lyftarmarna ner så ska funktionen vara som din variant. Jag ska göra några olika och se om jag får till någon som fungerar som jag vill.

Trevligt att det går framåt för dig <tumb> Annars tycker jag det är lite dålig aktivitet här på forumet... är det bara du som gör något. Men det är inte någon nämnvärd fart på de andra forumen heller... tyvärr.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 13 december 2020 kl. 23:52:36
Obs
Skrev detta inlägg för en vecka sedan men ibland tar det väldigt lång tid innan det blir synligt för andra. Någon som vet vad det kan bero på?

Jo som läget är nu med delvis isolering, nedstängt på sportarenor mm så tycker jag att det borde vara lite extra fart på byggena där ute men så är det kanske inte.
Finns ju rätt mycket fina byggen här på forumet om man bläddrar bakåt lite men som du sa inte så mycket just nu.
Kul om du kan använda mina lösningar på ventilerna. Hoppas det fungerar och meddela gärna när du provat.


Har i veckan mest suttit med cad programmet. Ritat lite detaljer på ramen och skissat på hur jag ska kunna göra mitt ventilpaket lika litet som det jag köpt. Hoppas kunna få in alla 7 ventiler till huvudfunktionerna på ca 100x50x35 mm. Då skulle alla ventiler rymmas på en rad på maskinens bredd.

Har fått hem däcken. De sitter original på Tamiya bruiser och ser ut såhär.

(https://www.bildtagg.se/file/dy7wi5in3gir59syakhlpxx)

Tycker de ser rätt bra ut men ganska hårt gummi och inte särskilt greppiga. Mått är 123x58 mm.

Skurit ut lite delar till ramen och ska börja svetsa i veckan.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 24 december 2020 kl. 12:02:45
Ahh, dom såg ju fina ut i mönstret, men ja dom såg lite "plastiga" ut.

Finns en däck tillverkare i Tyskland om du inte sett redan, finns dessa i 1:10 som har typ samma mått som dom på dina bilder bara aningen smalare. Vet inte pris då man måste maila och be om offert. Men känslan säger att dom har annat gummi och är ju lite kralligare mönster vilket kanske är trevligt.  <tumb>

https://pistor-modellbau.de/produkt/9026-pimo-bkt-460-70-r24-teleskopstapler-traktor/ (https://pistor-modellbau.de/produkt/9026-pimo-bkt-460-70-r24-teleskopstapler-traktor/)

Vet inte om du sett detta bygge som Frank på Fumotec började på för några år sedan, skulle komplettera din skotare bra, dock är denna i 1/8, men hade sett fränt ut ändå att röja i en ung ungskog! :) https://www.modell-baustelle.de/index.php?thread/1399-ponsse-bear/ (https://www.modell-baustelle.de/index.php?thread/1399-ponsse-bear/)
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: flightace skrivet 30 december 2020 kl. 20:08:29
Citat från: Wikström skrivet 13 december 2020 kl. 23:52:36
Obs
Skrev detta inlägg för en vecka sedan men ibland tar det väldigt lång tid innan det blir synligt för andra. Någon som vet vad det kan bero på?



Av nån anledning ska alla inlägg på detta forum granskas av moderator innan det läggs ut,,lite nordkorea stil kan tyckas men dom har la sin anledning till det,udda är det ,inte sett ett enda forum som har det så. [conf]

Jo att hjulen e lite styva i gummit kanske bara är en fördel,maskinen ska ju stå rejält grundad vid arbete och inte stå och gunga på svampiga hjul,greppmässigt tror jag inte man behöver oroa sig för,hur troligt är det att du dyker ner i värsta surhålet och dränker den i lera när den är klar?
iaf jag skulle nog hålla mig borta med en sådan fin och dyrbar maskin,,

PS: bra om man kan få ett svar från en moderator med i frågan,men det blir kanske bortredigerat eller helt bortplockat inlägg? <poke>

Grått nytt hår till alla geniknölsgnuggare  [dance1] [dance1] [dance1]
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Gunnar skrivet 30 december 2020 kl. 22:41:05
@flightace, jag tror inte att något granskas före publicering... det senaste jag bidrog med var den röda ventilskivan lite högre upp i tråden och den syntes direkt efter uppladdningen. Jag har aldrig upplevt någon fördröjning på detta forum. Kan en eventuell fördröjning ligga hos den server man lagrar sina bilder kanske?
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 30 december 2020 kl. 22:46:54
Citat från: flightace skrivet 30 december 2020 kl. 20:08:29
Av nån anledning ska alla inlägg på detta forum granskas av moderator innan det läggs ut,,lite nordkorea stil kan tyckas men dom har la sin anledning till det,udda är det ,inte sett ett enda forum som har det så. [conf]

Jo att hjulen e lite styva i gummit kanske bara är en fördel,maskinen ska ju stå rejält grundad vid arbete och inte stå och gunga på svampiga hjul,greppmässigt tror jag inte man behöver oroa sig för,hur troligt är det att du dyker ner i värsta surhålet och dränker den i lera när den är klar?
iaf jag skulle nog hålla mig borta med en sådan fin och dyrbar maskin,,

PS: bra om man kan få ett svar från en moderator med i frågan,men det blir kanske bortredigerat eller helt bortplockat inlägg? <poke>

Grått nytt hår till alla geniknölsgnuggare  [dance1] [dance1] [dance1]

Hur tänker du nu? Trodde du på fullaste allvar att jag tycker att han ska köra ner sitt bygge i ett lerhål? Jag skrev inget om att han skulle testa sitt bygge i ett lerhål, jag tipsade om ett däck med ett annat mönster/gummiblandning.

Att få ett däck stabilt även fast du har en mjuk gummiblandnig finns det många lösningar på, behöver inte ha hård gummiblandning för att få det stabilt.

Däck+fälg = Hjul

Ser fram emot dina nya framsteg Wikström!  <beer>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: flightace skrivet 31 december 2020 kl. 18:44:07
Tycker de ser rätt bra ut men ganska hårt gummi och inte särskilt greppiga skrev trådskaparen,,inte ens tänkt på ditt inlägg G,,,
När jag postar inlägg står det "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator"
thats all folks,,grått nytt hår som sagt!!
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 31 december 2020 kl. 20:00:32
Citat från: flightace skrivet 31 december 2020 kl. 18:44:07
Tycker de ser rätt bra ut men ganska hårt gummi och inte särskilt greppiga skrev trådskaparen,,inte ens tänkt på ditt inlägg G,,,
När jag postar inlägg står det "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator"
thats all folks,,grått nytt hår som sagt!!

Aha, då misstolkade jag inlägget.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 1 januari 2021 kl. 22:54:25
Försökt lägga ut detta inlägg flera gånger men bara fått felmedelanden. får se hur det går denna gång.

Har ju redan fått hem dessa däck så kommer nog att köra med dem. Storlek och utseende är rätt och det är ju ingen tävlingsbil det handlar om. Ska bara försöka hitta lämpliga foam inlägg i rätt hårdhet.

Riktigt stiligt bygge du länkat till, jo så ser det ut när ett riktigt proffs bygger. Särskilt imponerad av skördaragregatet.  Tyvärr såg det väl ut som det stått still i flera år.

Köpt munstycken och matarhjul till svetsen för att kunna köra 0.6 mm tråd i miggen.
Gjort några små övningssvetsar i 1.2 mm plåt som större delen av ramen ska vara uppbygd av och sedan börjat med bakramen.


(https://www.bildtagg.se/file/uwrmv5lgvg8zkxn2c2vh02zv)

Bakramens huvuddelar utfrästa.



(https://www.bildtagg.se/file/gg8bs7bedx0y606v1n88wwn)

Midjeleden svetsas ihopmonterad för att säkerställa bra passform mot den främre delen.


(https://www.bildtagg.se/file/nvqd4m3ulxjdjpokj3qjd28)

Fäste för bakaxel och ramens överdel som ska skruvas fast.


(https://www.bildtagg.se/file/czrg94dxoydh91bpwzhsm)

Kranfäste svetsat och bakaxeln provmonterad.

Svetsningen går riktigt bra sedan jag provat mig fram till rätt strömmar och trådmatning genom att svetsa några provbitar i liknande vinklar som det ska svetsas på ramen.


Nästa steg blir framramen. Blir spännande när man kan börja se de riktiga formerna på maskinen och inte bara lösa delar.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 18 januari 2021 kl. 00:31:25
Jo jag får också upp "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator" när jag postar inlägg. Sedan dröjer det allt mellan 10 minuter till 10 dagar innan det blir synligt för alla.

Jobbat på med framramen.
Lite bilder kommer här.


(https://www.bildtagg.se/file/am7ui4bit24pu05897g8dsa)

Framramens huvuddelar klara.
Delarna grovkapas ut med vinkelslip för att sedan finjusteras i fräsen eller ibland bara med filen.


(https://www.bildtagg.se/file/x2yij6hftjpfgcu2fgfa832)

Gjort två passbitar i aluminium för infästning av framaxeln mot ramen.
Har axeln monterad när jag punktar fast plåtspanten så att passningen blir den rätta.


(https://www.bildtagg.se/file/x9sbl4zjjgc2c54r3x30rsmk)

Sidoplåtar och några infästningspunkter för bukplåtarna svetsade.


Har fortsatt att testköra och fundera över hydrauliken. Fått hem två mindre pumpar som jag troligen kommer att använda istället för den stora.
Blir till att testa sig fram men tänker mig att göra två delvis separata system på detta sätt:

Pump 1 kopplas till Lyft, kransväng, rotator och grip.

pump 2 kopplas till styrcylindrar, utskjut och vippa. Möjligen kopplas också pumparna ihop via en backventil så att överflödig olja från pump 2 vid behov går till system 1 men olja från pump 1 kan aldrig gå till system 2. Detta för att kunna nyttja båda pumparna till de flesta kranfunktioner men samtidigt undvika att all olja går till utskjut och vippa som är de funktioner som kräver mest flöde men lågt tryck.
Kommer troligen också att göra en ny utskjutcylinder med innerdiameter 8 mm istället för nuvarande 10 mm för att den funktionen ska behöva mindre flöde men högre tryck och på så sätt samspela bättre med övriga funktioner.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 9 februari 2021 kl. 03:50:13
Dags för en uppdatering igen.
Gjort klart fästen för motor/växellåda och hydraulpumparna.
Hade köpt en hydraultank men det kändes lite klumpigt att behöva ytterligare formgivande plåtar utanpå tanken för rätt skalautseende. Har för att bäst utnyttja det lilla utrymme som finns istället svetsat en egen skalariktig olje/diesel tank.
Har parallellt med detta fortsatt jobba på ventilpaketet. En ny prototyp till ventil är klar och hoppas kunna visa upp ett fungerande ventilpaket snart.

(https://www.bildtagg.se/file/hdpcu4m56ztomc0plklml8e7)

Fäste för motor/växellåda


(https://www.bildtagg.se/file/axdbi59v3pd0vqno21fqwf91)

tank + tankatrapp


(https://www.bildtagg.se/file/pht5lq7jtzgy7z95acyt2m4q)

Ramarna ihopmonterade på prov. Även bakre fästet för styrcylindrarna är nytt och syns på bilden.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 9 februari 2021 kl. 07:44:02
Snyggt, ser bra ut!  <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 21 februari 2021 kl. 23:08:07
Ventilpaketet klart och provkört.
Tycker att det fungerar bra men har inte provkört jättemycket än.
Min egen utformning av sliden för bättre precision och krypkörning verkar fungera bra.
Detta märks främst på kransväng och grip där cylindrarna är mycket små. Övriga funktioner med större cylindrar gick ju rätt bra redan tidigare så där märks ingen större skillnad.

Här kommer ett gäng bilder.

(https://www.bildtagg.se/file/dc04p3e5rv3u1djdyq60rx1j)

Så ser upplägget ut på ventilpaketet. Två rader om 3+4 ventiler som ligger lite omlott. Detta för att kunna göra paketet mindre utan att de enskiljda ventilerna blir alltför små. Detta ger också fördelen att det i praktiken blir två separata paket som om man vill kan matas med tryck separat via den övre och den undre kanalen medan de har en gemensam grövre retur i mitten. Behövs inte två separata system så kan man koppla tryck i mitten och separata returer istället.
Paketet mäter 94x35x30 mm + servon och slanganslutningar så det blir totalt ca 102x35x65 mm

(https://www.bildtagg.se/file/oaalu625telqlkq72dcocpbs)

Huvuddelen av ventilpaketet med alla kanaler och bulthål borrade.


(https://www.bildtagg.se/file/x5dzw4a3allg6lzvdxm8atm2)

Så ser själva sliden ut. gjorde dem i delar om 1-2 i varje för att lättare få bra precision och minimalt inre läckage.
Såhär i efterhand hade jag nog valt att göra dem bara 1 och 1 då det var lättare.


(https://www.bildtagg.se/file/c7fjuy45tb4jeg9al15sw1hr)

Denna del är bara till för att kunna vinkla utgångarna 90 grader uppåt då det är för trångt mellan utgångarna för att använda vinklade koppel/anslutningar.


(https://www.bildtagg.se/file/miq5yeqt8bd06oteis79dwi)

Ihopmonterat


(https://www.bildtagg.se/file/39ghmry6dsosbs7xw21n7hr)

Provkört.
Har bara provkört med en pump så här sitter tryck slangen i mitten och returerna på de två andra anslutningarna.
Det lilla jag hunnit provköra så känner jag mig mycket nöjd med resultatet sedan så får vi se om man kanske vill in och finlira med olika utformning på sliden för olika funktioner men det känns som överkurs just nu.


Kommer nog att fortsätta med att göra de två sista boggilådorna nu och kanske börja med fälgarna för att såsmåningom kunna provköra drivlinan.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 22 februari 2021 kl. 06:54:52
Ser ju riktigt fint ut, verkligen kompakt! :)

Använder du DRO till att göra alla dom hålen i mässingsblocket? Eller har du en annan metod?

Vore ju riktigt kul att se den på hjul!  <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Ellis skrivet 22 februari 2021 kl. 17:55:23
Häftigt!  <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 23 februari 2021 kl. 10:28:55
Imponerande ventilpaket du har byggt. Smart och flexibel lösning med ventilerna omlott om man vill använda flera pumpar. Bygger jag något mer ventilpaket kommer jag låna dina idéer <evilgrin>
Jag tillverkade mina slider någon hundradel för lång. Jag satte ihop ventilerna med 800 och 1200 våtslippapper mellan och roterade sliden försiktigt med en skruvdragare till den gick lagom lätt. Jag fettade in sliden noga så den inte skulle skära.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 23 februari 2021 kl. 23:28:18
DRO=digital mätning gissar jag.
Jo jag har digital mätning på fräsen villket underlättar mycket när man ska göra såpass komplicerade saker som detta. Vet inte hur man skulle gjort detta utan digital mätning. Att börja räkna varv och streck när man ska borra 50 hål i ett block blir nog ett evighetsjobb. Dessutom är inte precisionen den bästa i den analoga mätningen då jag har ca 0,15 mm glapp i gängstången för X och Y matning.
Med  digitala mätningen kan man i många fall komma runt detta glapp och få betydligt bättre precision.


Gjorde själv precis tvärtom vid tillverkningen av ventilerna. svarvade sliden några hundradelar för kort. sedan planslipade jag ventilhusen för hand tills passningen blev den rätta. Har en ventil kvar att göra ( till midjelåset ) provar kanske din metod där.

Jo har lagt mycket tid på att få ventilpaketet så kompakt som möjligt. Om inte de sista milimetrarna är så viktiga så får man nog samma flexibilitet på ett lite enklare sätt om man lägger alla ventiler på rad men undviker att borra tryckkanalen ända igenom och matar med en pump från varje sida.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 26 februari 2021 kl. 10:58:16
Okej, misstänkte att så var fallet, går väl att mäta ut manuellt också fast precisionen blir väl inte lika bra och det tar lång tid. En annan metod jag använt några gånger är att 3d printa bultcirklar som en mall man kan använda på det man ska borra, funkar riktigt bra om man inte har tillgång till fräs med digital.  :)

Ser fram mot nya uppdateringar!  <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 29 mars 2021 kl. 03:49:56
Boggilådorna klara. inga bilder på det då de ser likadana ut som de ni redan sett.

Fortsatt att testköra och fundera kring hydrauliken och tror jag bestämt hur jag ska göra.
Blir nog en huvud pump som direkt skickar olja till Lyft, vippa, grip och kransväng.

Oljan går också via en justerbar backventil till andra kretsen med utskjut, rotator och styre. på detta sätt får man två kretsar där trycket kan ställas oberoende av varandra ( krets 1 kommer alltid att ha högre tryck än krets 2 ) och genom att till krets 2 tvinga oljan genom backventilen ( öppningstryck justerbart ca 1-10 bar ) så undviker man att all olja går direkt till de funktioner som går lättast ( utskjut och troligen rotator ) och kan förhoppningsvis få en mjukare gång. I detta system finns också möjligheten att koppla in en liten extra pump till utskjut, rotator och styre.

(https://www.bildtagg.se/file/twlyhsruvarvwdipmvqnq0mm)

så ser blocket ut med backventil och tryckregulator.


(https://www.bildtagg.se/file/rpiwak9yclrdl366f2f1wn23)

Gjort fästen för tank, pump, tryckregulator och ventilpaket. Här syns också delar av hyttinfästningen.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 2 maj 2021 kl. 22:24:08
Fälgarna klara utom navkåporna som ska dölja centrummuttern.
Även klar med midjelåscylindrar och styrcylindrar.
Fortsatt testköra och trimma in hydrauliken och börjar vara ganska nöjd med hur det fungerar. har provkört den nu komplett så som det ska sitta i maskinen med styrcylindrar och midjelås inkopplat. saknas bara rotatorn.
Haft problem med leveransen av denna. beställde i december. Kontaktat postnord och fick då veta att de misslyckats med leveransen? vad nu det ska betyda och de har därför skickat tillbaka till säljaren.
Fått pengarna tillbaka av säljaren och provat beställa igen.

(https://www.bildtagg.se/file/faj54x9gt38am1vam6ewaw0)

Ihopmonterad komplett med axlar, knutar mm.


(https://www.bildtagg.se/file/9idx0j97jhni48o6g7ugl4u0)

Midjelås klart.

Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 27 juli 2021 kl. 21:43:58
Har inte varit så duktig att lägga ut mina framsteg här på senaste tiden men har fortsatt jobba på bra i hobbyrummet så här kommer en drös bilder och en liten filmsnutt.
Jobbat mycket på små detaljer som skalaenliga slanginfästningar/slangskydd på kranen, tappar, skalaenliga (någotsånär) muttrar, bukplåtar och äntligen har grejerna till rotatorn kommit så jag har kunnat göra den klar också. Slutligen så har jag skruvat isär allt, lackat, skruvat ihop igen och hunnit med att provköra hela maskinen.


(https://www.bildtagg.se/file/dhmsmhsvnpcfgvcrj222jme)

Boggilådor mm


(https://www.bildtagg.se/file/y1896xmlsgkm0qpgf0h4g1wr)

Påbörjat ihopmonteringen


(https://www.bildtagg.se/file/u2ll4j0c0ew18dp5vd1ae53)

Blir riktigt stiligt men ser att den grå/svarta färgen döljer mycket av detaljerna på bilderna, troligen lite dåligt ljus också.


(https://www.bildtagg.se/file/77jnnvz89pcgl7f30uf5wfow)

Kran, grip och diverse små detaljer lackade.


(https://www.bildtagg.se/file/k6pkn8wu76nd04hf7587fzt)

Börjat montera hydrauliken.


(https://www.bildtagg.se/file/160fvc001yorjmnes9vhvtho)

Försökt få till en prydlig slangdragning som också går bra att ta isär vid behov.


(https://www.bildtagg.se/file/mclbk04yjdihst8kl5vdfmli)

Gripens stomme med rotatorn monterad.
Rotatorn har jag gjort av en sådan här
(https://www.bildtagg.se/file/mvxxnt6fwa7sbaq998tz7b5u)

Köpt en Pneumatic rotary actuator som jag gjort om till rotator. Tror det är exakt samma grej som man får om man köper en färdig rotator från en hobbybutik men till en bråkdel av priset. Har också kunnat göra den betydligt mer skalaenlig än de andra jag sett.


(https://www.bildtagg.se/file/78tpbuwf4p3fe4aydvq1m1)

Trångt blir det under hytten. Oljekylare, filter och midjelåsets ventil sitter i hyttens vägg och golv.


(https://www.bildtagg.se/file/in7cclqh27mjrad0nsk70j)

Ihopmonterad  :) :) :) :) :)


Och slutligen en filmsnutt med den efterlängtade provkörningen.
Allt verkar gå jättebra :)
Syns på filmen att kransvängen går lite ryckigt men detta beror på att jag glömde lufta just den funktionen vid ihopmonteringen efter målningen.
Har fixat detta så det går bättre nu.

Filmsnutt https://www.youtube.com/watch?v=aCbLPmgPPIM (https://www.youtube.com/watch?v=aCbLPmgPPIM)




Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Gunnar skrivet 28 juli 2021 kl. 08:56:19
Det där har du gjort bra! <tumb> <tumb> <tumb>
Speciellt bra tycker jag du fått hydrauliken att fungera. Mjukt och fint.
Och hur fint den rör sig när du kör "över stock och sten".
Som sagt  <tumb> <tumb> <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 29 juli 2021 kl. 13:27:21
WOW - du har verkligen jobbat hårt <wow>
Jag är mycket imponerad över hur mycket hydraulik du lyckats klämma in i den och hur mjukt och fint den fungerar.
Snyggt jobbat <hands> <hands> <hands>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 29 juli 2021 kl. 20:40:30
Ja det är bara lyfta på hatten! Vilket fint jobb du gjort på denna, riktigt imponerad!  <tumb> <tumb>

Håller med Gunnar, ser ut att gå väldigt fint i terrängen!
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 2 oktober 2021 kl. 23:43:24
Dags för en uppdatering igen.
Kul att ni gillar det ni får se.
Har ju som ni kanske läst tidigare jobbat rätt mycket med hydrauliken och även om den inte fungerar helt perfekt så är jag helt klart nöjd.
De små problem jag fortfarande har med hydrauliken är 2 ventiler som har lite större inre läckage än de övriga. Har valt att använda dessa till grip och styrning där jag tycker det märks minst. Problem nummer 2 är att pumpen är gränsfall för liten och låter mycket. Tyvärr finns inget utrymme för en större pump.
När det gäller den mjuka gången så har jag gjort vad jag kunnat för att både hydraulik och drift ska gå köra så långsamt som möjligt ( fullstora maskiner med vikt på 30 ton rör sig sällan snabbt i dålig terräng ). Med mycket hög utväxling ( över 400:1 ) så blir vridmomentet högt och gången jämn.
Den lilla 540 motorn verkar inte ha några problem att dra de dryga 20 kilona som maskinen väger. Den mesta körningen ni ser på filmen från förra inlägget är på lågväxel med halv gas eller mer alltså går den mycket långsamt med god kontroll av hastighet och vridmoment.

Har sedan senast jobbat mest med bakramen och lastutrymmet som är klart nu. Har också byggt en vacuumformningslåda och börjat forma huvar och kåpor.

(https://www.bildtagg.se/file/7ngbo9skc75j4sp7ww70flm)

Bakramens stomme


(https://www.bildtagg.se/file/jmlj4co4u6761rg4v93xagxl)

Bakramen med fäste för ytterligare en bakramsförlängning och fräst hål för arbetsbelysning.
Skruvskallarna göms senare under mankarna.


(https://www.bildtagg.se/file/rg9335b299krm8au2gna06au)

Lastgrinden står på teleskopiska stolpar och är manuellt höj/sänkbar och breddningsbar


(https://www.bildtagg.se/file/zgw94mep0o6dhtdglmx73g8x)

I nederkant av grinden syns den låtsascylinder som med en låsskruv kan justera bredden på grinden. Den yttersta delen av grinden kan vikas 90 grader bakåt.


(https://www.bildtagg.se/file/ppmv1bwb5maep91ccmret7z)

Stommen till mankarna.


(https://www.bildtagg.se/file/5iszmi16jz5qx5c5jzd8upb3)

Lastutrymmet nästan komplett. Även mankarna är teleskopiska och manuellt breddningsbara.
Här syns också hytt taket med ljusramper. har också städat upp kabeldragningen lite.


Ska nu fortsätta med formning av resterande kåpor och huvar
Någon som provat utskrivbara klistermärken för loggor mm? Hur gick isåfall det och kan ni rekommendera något som fungerar bra?
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Mad Max skrivet 3 oktober 2021 kl. 18:15:14
Otroligt fint och välbyggt bygge   <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 1 november 2021 kl. 03:44:31
Dags att visa upp de senaste framstegen i bygget.
Är mest jobb med utseendet på maskinen kvar nu och har jobbat med kåpor, huvar, målning mm
Tycker inte detta är lika kul som att jobba med de tekniska/mekaniska delarna men det är ju väldigt kul att se resultatet när det är klart.

(https://www.bildtagg.se/file/ymcqbnk75uryiw1dnslba)

Vacuumformning av hyttsidorna


(https://www.bildtagg.se/file/3k44uw87ilz0cxi0e66z0r8)

Större delen av kåporna formade.


(https://www.bildtagg.se/file/gw2byzyss0qjsmsxj1mchwec)

Provmonterat huvarna fram och frontskyddet. De grå delarna är gjorda av 1 mm plast som förstärkts med glasfiber på insidan.
De vita delarna är gjorda av 1,5 mm och har ingen förstärkning utom vid infästningspunkterna.


(https://www.bildtagg.se/file/4byyuhpaq7q7f59poyno5zz2)

Provmonterat igen och dags att maskera för nästa färg. Börjar se ut som en riktig maskin nu.


(https://www.bildtagg.se/file/1nsooyvdlmj34c9d7df4icek)

Klarlackat så nu blänker det riktigt fint


(https://www.bildtagg.se/file/jsy32zjpn31xh9sjfd78hu5f)

Lött ihop mässingrör till skyddsbågen över ljuddämpare och avgasreningen.


(https://www.bildtagg.se/file/e7lvli0jzclnrdf4aa4zgdx5)

Skyddsbågen provmonterad.


(https://www.bildtagg.se/file/dv4dypkd1r4r6wfvgp7io72z)

Nu börjar det se riktigt bra ut  8) Har här bara lagt dit kåporna för att äntligen få se hur det kommer att se ut. saknas ännu lite infästningar för kåporna, sedan blir det att jobba med de små detaljerna som stege, arbetsbelysning mm.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Peteruqh skrivet 1 november 2021 kl. 07:11:22
Riktigt fint bygge  o grymma detaljer!
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 1 november 2021 kl. 07:15:46
Imponerande!  <tumb> <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 22 november 2021 kl. 00:16:37
I vanlig ordning så har rätt mycket hänt sedan förra uppdateringen.
hunnit med att fixa arbetsbelysning, servon för fällning av stege, hytt och frontskydd samt öppning av huv är klart.
Fälgar och nav är klara, klistermärken med Ponsse loggan är utskrivna och allt är ihopmonterat.
Radion är färdigprogramerad så Alltså är bygget i stort sett klart.

Har också hunnit med en första visning av maskinen för grabbarna/gubbarna på Ponsseverkstan.
Varit in med den fullstora maskinen på service och passade då på att hålla en liten maskinvisning också.

Det som ännu återstår att göra är kranstödet, avgaskrök och förarstol och kanske ytterligare någon liten detalj.
Ska få hjälp att 3d printa avgaskrök och förarstol men då jag inte själv ritar i 3d så behöver jag hjälp med detta också så det kan kanske ta ett tag innan det är klart.

Dags för Bilder!!!

(https://www.bildtagg.se/file/pjo3hixskup6s9mhf7jprejc)

vacuumformat en enkel inredning.


(https://www.bildtagg.se/file/jk4zvk8ie31wzh23z6rm2y9)

30 st 3d printade lamphållare för arbetsbelysning. Kommer att använda 23 av dem.


(https://www.bildtagg.se/file/t8w8rdqtw6q3gf1cl8cols6p)

Arbetsbelysning på kranen.


(https://www.bildtagg.se/file/pvq518h1msr4m930fwzz73)

Arbetsbelysningens elektronik sitter under hyttaket.


(https://www.bildtagg.se/file/1cjtlal5m9ci4p5ui1i653s)

Ihopmontering. Är inte helt nöjd med hur huven ser ut framifrån. Tycker den känns lite platt. Besvärligt att få till utseendet på moderna maskiner när det inte finns några platta ytor / raka kanter någonstans.


(https://www.bildtagg.se/file/hvd2h3v2yariti7ixzpg53q9)

Frontskydd och stege monterade. Frontskyddet döljer den del av huven som jag inte är helt nöjd med så i slutänden ser det rätt bra ut ändå.
Stegen sitter direkt på en servoarm på ett miniservo så det blev en enkel lösning. Blev dock tvungen att modifiera servot genom att löda in två resistorer 
/ motstånd i serie med potentiometern för att få servot att röra sig de ca 160 grader som behövs.


(https://www.bildtagg.se/file/s72npxqnmsekc5hfmurrf2qc)

Här saknas ännu avgaskröken. endast antennkabeln sticker upp.


(https://www.bildtagg.se/file/t7u5yhshyoyi6nwjsyuknals)

På plats i vardagsrummet. Fotstegets gula halkskydd gör sig bra mot allt det svarta.


(https://www.bildtagg.se/file/y04d3nwuvi8j75ztxtz3egox)


(https://www.bildtagg.se/file/q1rrmmtki0yqtqqqjone39zb)

Hämtat lite grovtimmer från vedhögen för provkörning dagen innan visningen på ponsseverkstan.


(https://www.bildtagg.se/file/b1vuqdkzv1vm0a3gjg6l9t1y)

Klistermärken med logga på plats.


(https://www.bildtagg.se/file/u4s45m5ca96e93b83nb3b4bz)

Skrivit ut klistermärkena själv och sedan klarlackat dem för att få dem vattentåliga. verkar fungera bra.


(https://www.bildtagg.se/file/un1u6o3ai6aohvrozg2huk3)

Skalaenliga slangskydd tillverkas av ytterhöljet på en kabel som klipps till en spiral. Gjort ett ännu mindre slangskydd av en 4 mm krympslang som klipps på samma sätt.

Är rätt sugen på att visa upp hela maskinen med en filmsnutt också men det får vänta tills den är helt klar.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Johnny skrivet 22 november 2021 kl. 18:33:12
Mycket snygg  [snack]
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Ellis skrivet 22 november 2021 kl. 21:08:17
Riktigt snyggt gjort!!  <hands>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 23 november 2021 kl. 18:14:30
Det vart ju hur snyggt som helst det där, kul att se!

Hur grova är "stockarna" du har lastat?

Har du börjat planera för skördaren?  <evilgrin>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: SWE IROC skrivet 25 november 2021 kl. 21:24:10
Otroligt fint bygge!

Imponerad att du klarade av all hydraulik m,m.  <tumb> :)
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 28 november 2021 kl. 22:29:43
Kul att ni gillar det.
Stockarna på lasset är ca 3-5 cm x 30-50 cm långa.
Givetvis har jag funderat en del kring bygge av en skördare ( Ponsse scorpion ) men inga konkreta planer.
Finns vissa svårigheter främst i skördaragregatet som jag inte hittat någon lösning på.
Att bygga en fungerande kedjesåg med en drivmotor på bara några cm är kanske det största problemet.
Kommer att skissa lite på en del sådana detaljer för att se om det går att lösa.
Är inte intresserad av att bygga något som bara ser ut som en skördare men inte fungerar fullt ut.

Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Peteruqh skrivet 29 november 2021 kl. 20:34:58
Spännande planer! Har sett några tyska aggregat med klinga. Inget vi nyttjar i Sverige i någon större utsträckning, men det finns ju på andra marknader. Kanske iofs är vanligare på fällare/läggar.
Hur som helst så är det bygge oerhört fint!
Passerar du Jönköping så är du välkommen in på den "gröna" verkstaden. 😀
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: flightace skrivet 7 december 2021 kl. 13:14:17
En liten tanke jag haft under dom åren som mitt bygge stått still medans hjärnan snurrat på är dom små grensågarna med sågkedja man ser på tex ali,banggood osv,,finns rätt så små gulliga sådana man kunde använda sig av,men tror även dom allra minsta av kedjorna blir lite off i skala om man inte går upp till 1/8 kanske,,
man har ju sett på tuben folk som byggt skördaraggregat men hur dom byggt dom och med vad för grejjer verkar oftast vara en tysk ingenjörs hemlighet,för det e mest tyskar jag sett som byggt,dom kan dom,,,faktiskt mejlat en för nåt år sen och fick en länk till ett tyskt forum,men eftersom jag och tyska språket inte e kompatibla så tröttna jag på taskiga google översättningar och glömde bort det forumet,
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 1 januari 2022 kl. 20:37:04
Visar gärna upp maskinen för alla intresserade men till den gröna verkstaden i Jönköping har jag drygt 100 mil så det dröjer nog.

som sågsvärd till eventuellt skördaragregat har jag börjat kika på bosch nanoblade. Finns i två längder och tycker att det borde gå använda på något sätt.
Återstår dock svårigheten att få in tillräckligt stora motorer för kap och valsmotorer tillsammans med all hydraulik som krävs. Har också sett nått agregat på youtube men inget som ser bra ut eller fungerar bra. Ser därför skördaren som ett mer långsiktigt projekt nån gång i framtiden.

Har däremot börjat planera för ett annat projekt som troligen startas upp rätt snart och har lite funderingar kring ventilpaket.
Skulle ju spara en del tid om man kunde köpa färdiga ventiler så tar gärna emot tipps om detta. Har förstått att premacon ska vara bra men de är för stora så de ryms helt enkelt inte. Beställt hem en ventil från Magom ( dessa är ca 30-40% mindre än de från premacon )för att testa men är inte helt nöjd med hur den fungerar. Duger nog bra till större cylindrar till grävmaskiner eller som tipp på lastbilar men till de minsta grejerna känns precisionen för dålig.
Någon som testat ventiler från Lesu? den mindre versionen. Är de bra? eller finns det några andra alternativ i samma storlek? Helst ska de ju inte vara allt för dyra heller då jag behöver minst 10-12 st.

Film på ponssen dröjer, då vi haft rätt kallt här en längre tid så har det inte gått köra. Var ut och provade för att ta några bilder i -18 grader men gick knappt få kranen att röra sig då oljan blir för tjock för de tunna slangarna. Särskillt grip och rotator där slangarna är 1 mm gick inte att köra alls.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 23 januari 2022 kl. 22:55:34
Fått hjälp att filma och fota så här kommer bilder och film.
Fick skruva upp varven på pumpen lite för att det skulle gå bra då det fortfarande var lite för kallt ( ca 0 gradigt ) när vi filmade.
Syns kanske att hydrauliken går lite sakta i början innan den blivit varm.
Annars tycker jag det gick bra.
Kommer troligen att lägga upp någon fler film till sommaren för att visa lite mer varierad körning på barmark men annars så räknar jag detta projekt som avslutat och tackar för visat intresse.

Filmsnutt
https://youtu.be/VrbTjUpHRDA (https://youtu.be/VrbTjUpHRDA)

(https://www.bildtagg.se/file/q0hrmtj5tw5gg7308k439yw)

(https://www.bildtagg.se/file/yfs25dvxdda632pzl8hn82od)

(https://www.bildtagg.se/file/2wy80ciu0orwbmpshrbvnto)

(https://www.bildtagg.se/file/n52sgw4naanvdwkga2noah7)
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 24 januari 2022 kl. 18:40:32
Det här får du vara riktigt nöjd med, så snyggt bygge!  <tumb>  <hands>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Rille skrivet 24 januari 2022 kl. 20:32:37
Grymt jobbat! Har följt hela projektet men inte direkt kommenterat nåt.
Kul att se slut resultatet och funktion!
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Gunnar skrivet 25 januari 2022 kl. 09:38:02
Hatten av! Speciellt imponerad över hur fint synkroniserade alla rörelser är  <tumb>. Du placeras i samma kategori som finnen Hemi1966 och hans väghyvlar mm (som du säkert sett på https://www.rctruckandconstruction.com/showthread.php?s=4a4d0f3fa96158401f4ab7a4745507f2&t=13312 )
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Ellis skrivet 25 januari 2022 kl. 20:58:42
Imponerande bygge! Mållös!  [worthy]
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 2 april 2022 kl. 16:33:18
Otroligt imponerande bygge <wow>
Fick du midjelåset att fungera som du ville?
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 12 april 2022 kl. 00:28:05
Midjelåset fungerar ok men ibland blir det luft i systemet ( om man kör så att midjan vrids mycket när pumpen inte går ) och då blir midjelåset inte stumt. då måste man vrida midjelåset i dess ändlägen några gånger samtidigt som man kör pumpen för att lufta systemet.
Tror mig kunna lösa det genom att bygga en midjelåsventil med en inbyggd oljetank på bara någon cm3 för att förhindra att matningsslangen sugs tom när pumpen inte går.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Thomsson skrivet 17 maj 2022 kl. 18:40:21
Fantastiskt <tumb>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 24 juli 2022 kl. 02:05:44
Ny film med lite mer terrängkörning på barmark.

https://youtu.be/B0hAtBWJUl0 (https://youtu.be/B0hAtBWJUl0)

Haft lite problem med min tryckregulator och sprängt några slangar. Vid låga flöden fungerar den bra men vid högre flöden främst när man kör många funktioner samtidigt och kör dem mot stopp
( främst grip stäng och utskjut in körs ofta mot stopp ) då verkar den inte kunna släppa igenom tillräckligt mycket olja= trycket stiger och de klenaste slangarna till grip och rotator går sönder.

Har därför monterat en till tryckregulator parallellt med den första men ställd på något högre tryck så att den fungerar som en säkerhetsventil/övertrycksventil om den första inte räcker till. Inte den snyggaste lösningen kanske men det verkar fungera.
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Gunnar skrivet 24 juli 2022 kl. 08:12:03
5/5  <tumb> Nej du och den är värd 10/10  <tumb>!!!
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Anders skrivet 24 juli 2022 kl. 10:10:27
Mycket snyggt <hands> Jag är imponerad över hur bra du är på att köra kranen på ett så verklighetstroget sätt <wow>
Titel: SV: Ponsse Elefant. skotare
Skrivet av: Wikström skrivet 16 augusti 2022 kl. 00:42:25
Tack för berömmet  [dance].
20000 timmar eller så i liknande fullstora maskiner hjälper ju lite med körningen 8)
Ett tipps som många säkert hört förut (gäller både små och stora maskiner). Ställ ner hastigheten på kranrörelser så att du klarar att köra kranen på ett mjukt och bra sätt även om du drar max utslag på spakarna. Om det känns som kranen går lite för sakta så gör du mindre misstag och sparar troligen tid.
Gäller nog minst lika mycket på dessa miniatyrmaskiner. då precisionen är något sämre behövs större felmarginaler för att körningen ska flyta bra.