Senaste inlägg

#1
RC-Träffar / Tångaträffen Höst 2024
Senaste inlägg av cege - 7 september 2024 kl. 14:11:59
Välkommen till Tångaträffen 2024!
Vi kör helgen 18 oktober - 20 oktober på Tånga Hed i Vårgårda.
Starttid fredag 9:00  Slut Söndag 15:00

Vi har bjudit in från Danmark, Tyskland, Norge och Finland. Vi hoppas att de kommer och har en god helg i Vårgårda.
Det kommer att finnas materiel för gräv och lastmaskiner såsom sand, jord, pellets o.s.v.
Boende:
Bor gör vi på campingen eller i vandrarhemmet. Det finns 2 eller 4 bäddsrum.
Kostnad :
Vandrarhem: 250 SEK /bädd och natt.
Campingen: 250 SEK / ekipage och natt.
Boende bokas via anmälan till Classe@rclastbilar.se
Mat:
Jag har fått pris på lunch och middag fredag & lördag, och lunch Söndag.
Lunch 70 SEK
Middag 90 SEK
Frukost 40 SEK.  lördag och söndag

Träff avgift är 300 SEK

Information om Tånga Hed finner ni här:
http://www.tangahed.se/
Hittar du till Vårgårda hittar du till Tånga Hed.
N 58º 1.498' ;  E12º 49.803'
Anmälan till: classe@rclastbilar.se
Antal deltagare: Namn på alla deltagare
Antal dagar:
Mat:
Boende: vandrarhem och camping

Om ni har någon allergi så meddela gärna det också.
Meddela gärna vad ni tar med er i form av fordon och byggnader.

Välkomna!
Rclastbilar.se
gm Cege
#2
Byggprojekt / SV: Tamiya FH16 Timmerbil med ...
Senaste inlägg av peliasson7 - 29 juli 2024 kl. 12:29:20
Citat från: harlekin skrivet 29 mars 2020 kl. 17:58:26Så jäkla vackert!  <hands> Vad är det för märke på cylindrarna för stödben?

Mvh

Har inte bestämt det riktigt än... Det är ett utkast i cad och sedan får jag bygga något.
#3
Byggprojekt / SV: Tamiya FH16 Timmerbil med ...
Senaste inlägg av peliasson7 - 29 juli 2024 kl. 12:28:07
För att få plats med all elektronik på ett bra sätt byggde jag en mellanvägg i hytten.
Det är ett Beier ljud-ljus fartkontroll system kopplat till ett Kraftwerk Easybus system. Högtalaren monterad i taket på hytten.
För att få kanalerna att räcka till finns det en modul för att dubbla kanalerna med en switch. Det är den som är i röd krympslang, nere till höger, tyvärr har kardborretejepen släppt så den hänger löst just nu. Det ger två modes för radion, ett för körning och ett för stillastående när kranen används.
Överst till höger sitter mottagaren.
I mellanväggen finns två rör monterade för antennspröten, en vertikal och en vågrät.
ESC:er för kranen ligger temporärt i hytten mellan stolarna, men när allt är klart skall de gömmas bättre.

#4
Byggprojekt / SV: Tamiya FH16 Timmerbil med ...
Senaste inlägg av peliasson7 - 29 juli 2024 kl. 12:11:41
Kabeldragning från kran till hytt är temporär just nu med det finns gott om plats för under timmerbädden. Kanske hamnar ESC:er för kranen här med tiden.
#5
Byggprojekt / SV: Tamiya FH16 Timmerbil med ...
Senaste inlägg av peliasson7 - 29 juli 2024 kl. 11:58:06
Hej alla.
Montering av kran på bilen går ganska bra men det är ont om plats för alla ESC:er som behövs för alla kranens funktioner. Just nu är dessa lagda i hytten men kan antagligen läggas under "Golvet" för timmret.
Egen utvecklad montering för kranen då jag behövde flytta kofångaren bak för att få plats med drag.
Det drag som sitter på nu behöver bytas för det är FÖR stort.


#6
Byggprojekt / SV: Tamiya FH16 Timmerbil med ...
Senaste inlägg av peliasson7 - 29 juli 2024 kl. 11:54:40
Hej alla.
Lite uppdatering på detta som stannat av pga att jag körde fast runt stödbenen, flyttar, andra projekt och att jag sedan glömt bort det hela.
Postar några bilder på bygget som det står idag och några beskrivningar på vad som hänt.
Så här ser den ut nu, är körbar och kranen fungerar mycket bättre än jag trodde den skulle göra.
Inga dekaler är påsatta då det kan bli ändringar, infästning för kran är heller inte målad då det kan bli en del ändringar där för stödben.


#7
Grävmaskiner / SV: Huddig 1260 grävlastare
Senaste inlägg av Wikström - 24 juni 2024 kl. 01:19:22
Så var det äntligen dags att visa upp vad som hänt sedan senast.
Har haft fullt upp med de fullstora maskinerna så det är väl en anledning till att bygget gått lite långsamt men största anledningen är nog att jag fick problem med målningen av plastdetaljerna.
Använde samma grundfärg för plast, samma färg och samma klarlack som på tidigare byggen men denna gång ville färgen inte sitta alls.
Minsta lilla stöt så sprack färgen och föll bort i stora flagor. Blev då lite less och bygget blev stående i 6 månader. Misstänker någon form av fel på grundfärgen  [conf]
Kom igång med bygget igen för några veckor sedan och fick börja med att skrapa bort den gamla färgen villket tack o lov var ganska enkelt då det räckte att knacka lite lätt med baksidan på en skruvmejsel så föll det mesta bort. måste sedan putsa och delvis spackla om på nytt.

provade samma grundfärg igen på en provbit med samma resultat, färgen bara föll av.
Köpte ny grundfärg av samma sort och provade igen och nu fungerade det bra så då var det bara att göra om målningen av alla plastdelarna, vänta nervöst några timmar och sedan konstatera att denna gång verkar färgen sitta bra.
Tyvvärr inga bilder på detta elände då jag i ren frustration gjorde klar omslipning och ommålning på bara några dagar utan att tänka på att ta några bilder.
Efter ommålningen ser det nu ganska bra ut och äntligen kan jag gå vidare och göra klart de sista detaljerna.

Ser tyvärr att alla mina gamla bilder inte syns längre så jag provar en annan tjänst för att ladda upp bilder och hoppas det fungerar bättre.



Så såg det ut innan första målningen.




metalldelarna målade i svart. Ingen klarlack på dessa delar




Styrenhet för lyset monterat i hyttens tak.




Kabeldragning och testning av lyset.




Sen kväll och maskinen är klar. Liten kort provkörning inne på golvet  [play]




Närbild framifrån.




Hedersplats på tvbänken tillsammans med några av de andra favoritbyggena  [dance1]


Äntligen kommer här en liten film på första provkörningen utomhus. Om ni tittar noga så ser ni några små rökpuffar kring hytten när jag lastar med frontlastaren i slutet av filmen detta pga att jag bara hann köra i 2 sekunder innan en tätningsbricka i ett koppel till styrcylindrarna sprack och olja sprutade över den bakre drivmotorn så när man körde maskinen kom ibland små eldsflammor och rökpuffar under hytten.

Grävningen fungerar verkligen jättebra och är mycket nöjd med det. Att köra med lastaren fungerar helt ok men här saknas lite vikt på maskinen och vridmoment i motorerna. Är också ovan att köra maskin med de kontrollerna som används när man kör lastaren då jag kopplat gas och styre till vänster spak för att samtidigt kunna köra lastare och skopa med höger spak.
Att köra grävagregatet går bra då det är samma kontroller som på en skogsmaskinkran så även om jag inte är någon grävmskinist och kan utföra några mer krävande arbeten med grävmaskin så går det alldeles utmärkt att gräva en enkel liten grop.



#8
RC-Träffar / SV: Tångaträffen 2024
Senaste inlägg av Peteruqh - 3 juni 2024 kl. 19:57:22
Ett stort tack till alla er som medverkade till att detta blev en lyckad träff!  <tumb>
#9
Grävmaskiner / SV: Cumhur tech - erfarenhete...
Senaste inlägg av Digger - 11 april 2024 kl. 20:51:47
Hej. Den är väldigt detaljerad och superkompakt. Jag köpte den begagnad o h var knappt använd av en kille som bygger andra maskiner och han programmerade Tandem XE som jag köpte ny. Köper du från cumhurtech så kommer den monterad. Det finns en hel del tillbehör att köpa till, tror jag nästan har alla faktiskt. De gör min Volvo och en liten Liebherr 926.

Det är billigare om du kontaktar cumhurtech direkt via deras facebook

https://wuehlbox.com/shop/en/excavator/652-239-cumhurtech-ecr355e-nl-1145.html#/111-scope_of_delivery-without_remote_control
#10
Grävmaskiner / SV: Cumhur tech - erfarenhete...
Senaste inlägg av Peteruqh - 11 april 2024 kl. 20:18:10
Ser riktigt fin ut! Verkar gedigen. Kommer den färdig, eller får man göra en del montering själv?