Vet att många (nästan alla) lastbilsbyggare gör något liknande. Gör om placeringen av styrservot alltså... Har dock inte sett något om det här, bidrar med en bild på hur jag gjort.
Jag gjorde detta då jag bytte styrstag för att få snävare och bättre svängradie. Eftersom jag kör med originalmotor så blev utrymmet lite dåligt för ett standardservo. Skaffade därför lågbyggda servon, som passade utmärkt.
Såhär blev det.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1265.photobucket.com%2Falbums%2Fjj504%2FEllisearl1%2FScania%2FIMG_2390.jpg&hash=b3a2923dd91c637fa7d93953dc25fd7323933f1f)
Placerade alltså styr- och växelservot bredvid varandra framför framaxeln.
Som sagt...servona passar utmärkt med originalmotorn 8)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1265.photobucket.com%2Falbums%2Fjj504%2FEllisearl1%2FScania%2FIMG_2388.jpg&hash=7b9767f5efb050741d4954209dd093e606599c8d)
Släng gärna upp bilder på era lösningar!
Jättebra! :)
Har själv använt standard-servon (du har använt lågprofil ser jag), det går att lösa, bara att sätta dom cirka 10mm under ramhalvorna! <popcorn>
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi191.photobucket.com%2Falbums%2Fz137%2Ftraktor_tempo%2F_MG_7801.jpg&hash=b19b709bcd63cd097ea8f6f0b14e947abcfcfba4)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi191.photobucket.com%2Falbums%2Fz137%2Ftraktor_tempo%2F_MG_7795.jpg&hash=93fa39f4389768a97508494a9951e47d7b1789a8)
Länkade även till tråden i min introduktion :)
Lägger lite klister på denna, tror det kan vara till hjälp för många :)
Glömt lägga upp mina bilder här ju :P
(//i45.tinypic.com/2uzc9b8.jpg%5D)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2F2446yao.jpg&hash=183426a90feb3d50364d6663ed0b753aa81c2896)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi49.tinypic.com%2F2prhbuq.jpg&hash=ba67707305b06362b2278899eae8567982372e7b)
EDIT: nu blev det rätt också...
Vad är det för styrstag som används när man bygger om för bättre vändradie?
Behöver man något mer för ovanstående ombyggnad? :)
Citat från: nalle skrivet 15 januari 2013 kl. 22:09:07
Vad är det för styrstag som används när man bygger om för bättre vändradie?
Behöver man något mer för ovanstående ombyggnad? :)
Här är ett exempel; http://rcmodeltruck.dk/butik/index.php?id_product=164&controller=product&id_lang=19 (http://rcmodeltruck.dk/butik/index.php?id_product=164&controller=product&id_lang=19)
Utöver staget behöver du nåt att fästa servot i....thats it
Någon som skulle vilja länka ett lågbyggt servo ? :) bra pris ! Eller ska man satsa på att byta motor från orginal? <hands>
Kullagergrossisten har ett som jag funderat på.
http://www.kullagergrossisten.se/product/servo-supertech-s136l-2bb--lagprofilservo-
Annars så kan du köpa lågprofilsservo billigare på ebay exempelvis.
Lägger för sakens skull också upp bild på min ombyggnad. Köpte Carsons styrstag, använde standardservon (ännu så länge). Fästet urklippt av stålplåt 0.9mm. Lämnade ca 10mm mellanrum till ramen, provade ut så det gick ett par m.m. fritt från motorn och borrade hål i ramen för bakre fästet, det främre fäster man i befintliga hål. Såg att Eirike93 valt att inte ha bakre fästet tvärs över ramen, eftersom länken till växellådan tar i. Går säkert bra om fästena är stadiga, jag valde istället att räta ut länken - funkar utmärkt.
Det var väl det hela... ganska enkel ombyggnad! [dance1]
Och ett tips... om man borrar och fixar med motorn sittande kvar, så täck lufthålen med tejp - motorn är jäkligt magnetisk och drar gärna åt sig spån :)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.vennberg.se%2Fboardimages%2FIMG_1354.jpg&hash=08dd3a71422e76c4a56471aab12f069026021457)
Mycket bra tråd det här, bra bilder. Jag skall passa på att bygga min R620 "rätt" från början med båda servon där framme.
Jag ser också att ni allihopa har vänt på styrarmarna (knuckles) jämfört med hur det ser ut i bygginstruktionen så att parallellstaget istället hamnar bakom framaxeln. Detta är ju helt rätt för annars blir ju styrvinklarna (ackerman) helt fel. Jag gjorde likadant och bockade till parallellstaget men det blir lite i kortaste laget. Finns det färdigbockade parallellstag att köpa?
Citat från: freco skrivet 8 juli 2016 kl. 21:43:03
Finns det färdigbockade parallellstag att köpa?
Jadå, finns hos de flesta butiker <tumb>
Jag har nu precis tillverkat fästen till mina styrservon och tänkte använda tre servon av samma typ (på samma kanal) för att styra tre av axlarna på bilen (för att slippa långa styrstag mm). Inser nu att jag för att få plats med allt måste vända servona åt olika håll...
Går det att få servon att gå åt olika håll (om de parallellkopplas på samma kanal)? Tänkte man kunde polvända motorn bara, men antar att jag även måste koppla om vridpotten som ger servots vinkel? Nån som vet hur man gör enklast?
Citat från: freco skrivet 5 oktober 2016 kl. 00:56:37
Jag har nu precis tillverkat fästen till mina styrservon och tänkte använda tre servon av samma typ (på samma kanal) för att styra tre av axlarna på bilen (för att slippa långa styrstag mm). Inser nu att jag för att få plats med allt måste vända servona åt olika håll...
Går det att få servon att gå åt olika håll (om de parallellkopplas på samma kanal)? Tänkte man kunde polvända motorn bara, men antar att jag även måste koppla om vridpotten som ger servots vinkel? Nån som vet hur man gör enklast?
Har förmig att de finns adaptrar för att reversera servosignalen.
Annars så kan man ju som si säger polvända motorn, bar komma ihåg att skifta två av kablarna på pentiometern också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad har du för radio, antingen kan du mixa flera kanaler till samma spak och på så sätt köra en kanal åt andra hållet.
Annars finns denna pryl: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45690__Turnigy_8482_Servo_Signal_Reverser.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__45690__Turnigy_8482_Servo_Signal_Reverser.html)
Finns massor på ebay, t ex:
http://www.ebay.com/itm/351468818130
Perfekt! En sån där signalvändare får det nog bli då!
Tack för bra svar!
Så här blev det på min bil.
Aluminium är ett trevligt material att jobba med. Bitarna ser inte så avancerade ut, men med en hel del mätande och provande så tog det ändå några timmar att göra dom.
(https://s14.postimg.org/9k6ap6jal/IMG_5194.jpg) (https://postimg.org/image/9k6ap6jal/)
Här sitter främre styrservo och växlingsservo på plats. Alla servon skall senare bytas ut mot starkare versioner med metalldrev.
(https://s13.postimg.org/oy82lhrmb/IMG_5195.jpg) (https://postimg.org/image/oy82lhrmb/)
Så här ser det ut på ovansidan.
(https://s16.postimg.org/5cq60uzox/IMG_5200.jpg) (https://postimg.org/image/5cq60uzox/)
Här sitter nu styrservot för den andra styrande framaxeln på plats. Notera urtaget för kardanaxeln.
(https://s21.postimg.org/z1c9231sz/IMG_5199.jpg) (https://postimg.org/image/z1c9231sz/)
Än så länge saknas den femte och sista axeln som också skall vara styrande så det servot får ligga och vänta lite.
(https://s22.postimg.org/qu6fhz80t/IMG_5201.jpg) (https://postimg.org/image/qu6fhz80t/)
Ser intressant ut! styrservot för andra axeln går det fritt för axeln när den fjädrar? går det inte att plasera det bakom axeln? Vad skall det bli för lastbil? Med vänlig hälsning Daniel
Jo visst skulle man kunna placera det bakom axeln, men lite enklare med länkaget till styrningen så här. det är 8-10mm mellan axel och servo vilket jag bedömer är tillräckligt för fjädring. Om det tar i så är det enkelt att flytta senare.
Det skall bli en tungdragare med lite längre hjulbas än normalt vilket ger plats för tex en kran bakom hytten med. Vi får se vad det blir till slut...