Huddig 1260 grävlastare

Startat av Wikström, 16 april 2022 kl. 00:11:44

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wikström

Använder en Servonaut HS16S3D radio med Servonaut RX9 mottagare och Servonaut R+7 channel enlargement.
Totalt 16 kanaler och en cTi PS4a switch modul för lyset.

Blev tippsad om denna radio här på forumet när jag byggde ponssen. Då jag tidigare bara använt enklare radioutrustning för modellflyg så har jag inte så mycket att jämföra med men trivs mycket bra med den.
Är nog lite annorlunda att programera men möjligheterna är många.
Själv gillar jag att de skippat de såkallade mixrarna och istället väljer man bara villka knappar/spakar som ska kontrollera villken/villka utgångar.
Också mycket bra att man inte behöver bry sig om hur många mekaniska brytare av olika typer som radion har då de digitala knapparna går programera att fungera som ett flertal olika typer av brytare/sliders mm.
Placeringen av knapparna på radion kunde dock vara bättre då de är svåra att komma åt samtidigt som man använder spakarna.
Den har också inställningar speciellt för hydraulik, ventiler och pumpar men det kanske andra radios har också?

Wikström

Länge sedan senaste uppdateringen.
Som vanligt tappar jag tempot i bygget när det närmar sig slutet.
När allt det mekaniska är klart och maskinen fungerar så är det inte lika intressant längre men har fått tillbaka motivationen och varit ganska duktig de senaste veckorna igen.
Saknas inte så mycket nu, Lite smådetaljer sedan så är det dags att skruva isär maskinen för rengöring, spackling och målning.

Provkört mer och provat gräva på riktigt nu. Grävning fungerar riktigt bra och största begränsningen är nog som vanligt vikten på maskinen. Även att använda frontskopan fungerar ok i löst grus.
Som väntat är den tyvärr lite klen på driften.
Hade varit bra med 540 motor och hög/låg-låda som på förra bygget men det rymdes helt enkelt inte. De små växlade motorerna kopplade direkt till varsin axel fungerar ok men vridmomentet vid låga hastigheter är lite för dåligt så när det går tungt så måste man gasa mer villket leder till en lite ryckigare gång och en lite mer leksaksaktig känsla när man kör.
Fungerar ändå ganska bra då kraften totalt sett ändå finns där, bara det att man måste vara aktiv med gasspaken så fort det tar emot lite.

Film på första riktiga provkörningen utomhus:




Stommen till hytten nästan klar.




Framskärm och början på formen till huven.




Alla lite större vacuumformade delar förstärkta med glasfiber.




De flesta vacuumformade delarna är klara. Saknas en del detaljer på hytten men snart är det dags för målning.

Peteruqh

/Peter

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare