Broshuis SL2 2+5

Startat av Peteruqh, 25 februari 2022 kl. 20:01:50

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peteruqh

I dag kom det ett paket...



Dags att börja bygga en trailer som passar efter Actrosen. Fury Bears Broshuis trailer med 2+5 axlar. Styrning på samtliga axlar. Har packat upp och börjat studera vad som har kommit hittils.









Får nog ägna kvällen åt att kränga däck.  [blah]



Köpte till ett par ramper också. Frästa ur aluminium.



Det som behöver göras för att bli körklar är att installera belysning (och skaffa en Beier modul), dekaler, däck och ställa in styrvinklarna på hjulen.
Kingpin följer inte trailern heller, utan får införskaffas.
Fler bilder kommer!

En liten föraning om hur det kommer att se ut.

/Peter

Ellis

Ja jädrans! Du slår på stort minsann! Lite smått avundsjuk på dig, men det är väl bara att gratulera  [ok]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Det va en rejäl och fin tralla, ser ut att bli mycket tungtransporter framöver.  <tumb>
Mvh // John

cege

Grattis!
Intressant, ska bli kul att se snart!
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Peteruqh

Så här långt känns allt bra. Lite tight att få igenom sprintarna som håller ihop de olika delarna bara. Funderar på att köra igenom en brotsch, för att det ska löpa lite lättare.
Var ute o tog en testrunda i solen. Trailern följer bilen riktigt fint. :)
Den individuella fjädringen av varje hjulpar gör sitt jobb fint också.







Nu är det dags att börja med belysningen. Baklyktor, sidomarkeringar och backljus följer med.
Tror jag kommer att överge IR överföring av ljuset, och köra kabel mellan bil o trailer.
Dels för att det knappt finns plats för IR modulen, och det inte går att ha IR i kingpin.
Det är ju ingen trailer som ska kopplas till o från så ofta, så en kabel borde bli bra.

/Peter

Ellis

Riktigt häftigt! Ska bli intressant att se den irl!
Köpte du den av nån handlare eller direkt från 'Björnen'?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Jag köpte direkt av Furybear. De hade lite kampanj på den första modellen som är svart. Den nya gråa är väl något snyggare, men kände att det blir bra så här.
Det märks att de har besökt Broshuis fabrik. Har jämfört riktiga broschyrer mot modellen, o de är väldigt lika. 😀
/Peter

Mad Max

Jäklar va snyggt Peter  <hands> Ser riktigt fin ut!!
Hoppas du får den redo till Vårgårda.
Grattis  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Tackar! Den är fullt funktionsduglig som den står just nu. Det är belysning p småfix kvar. Nu går det att lasta stora tunga maskiner också...  [blah]
/Peter

Actros861

Fin som tusan den, nästan en sådan jag skulle ha till min MAN :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Peteruqh

Arbetet fortgår sakta... Väntar lite kontakter mm som PostNord har tappat bort.  <megamad>
Håller på att installera de medföljande sidomarkeringsljusen, samt stänklappar. Tyvärr visade sig dekalerna vara riktigt dåliga. De går att skrapa bort med en nagel, så det blir att beställa reflex stripe mm från annat håll.



/Peter

Ellis

Tråkigt med dålig kvalitet på dekalerna! Kanske kunde förvänta sig annat!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

En liten uppdatering.  :)
Det går sakta framåt... Stänkskydd på plats, efter att nya, längre skruvar inhandlats.
Ett lågbord har kommit på plats. Nu ska vi nog klara även de största maskinerna. :)
Tyvärr var lågbordet lackat, o inte eloxerat (tror det heter så) som övriga delar på trailern.
Färgen gjorde att delarna inte passade ihop, så det har slipats en hel del.
Fortfarande lite små fix kvar, innan jag känner mig helt klar.







Hela ekipaget mäter nu 220 cm. Drygt 30m omräknat till 1/1. Inser att jag behöver bli klar med min VTL bil så snart som möjligt.  :D
/Peter

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare