RcLastbilar.se

Anläggning 1:14-1:16 => Grävmaskiner => Ämnet startat av: Wikström skrivet 16 april 2022 kl. 00:11:44

Titel: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 16 april 2022 kl. 00:11:44
Då var det dags att dra igång ett nytt stort projekt.
Denna gång blir det alltså en huddig 1260 i skala 1:12
Har länge funderat på att köpa en modellgrävmaskin av något slag men då bygget av ponssemodellen inte blev direkt billigt så har det inte riktigt varit läge för det.
Nu när det gått några månader sedan förra bygget blev klart så börjar det klia i fingrarna att få komma igång med byggandet igen.
Vill alltså ha mig en grävmaskin men de finns ju att köpa färdiga så det känns inte lika inspirerande att lägga många timmar på att bygga en sådan därför blir det nu en ( åtminstone som modell ) lite mer udda maskin.
Har till skillnad från med ponssen denna gång ingen fullstor maskin att titta på utan det får räcka med bilder för att få till det rätta skala utseendet.

Räknar med att lägga betydligt färre timmar på detta bygge än på ponssen då det är färre delar jag måste tillverka själv ( främst boggilådor och axlar tog många timmar göra )
Har nu köpt axlar och cylindrar från Magom så det spar mycket tid.
Provade också en av deras ventiler men var inte riktigt nöjd med den så ventilpaketet bygger jag själv även denna gång.
Mer information om modellen kommer senare

(https://www.bildtagg.se/file/7akqjcl816m4t178kklrd95)

Urklipp från ritning.

(https://www.bildtagg.se/file/oh5mk8r9fowh6carfsvv9ix5)


(https://www.bildtagg.se/file/qme3xgegjq05c7of2y6iiy)

Fått hem axlar och cylindrar mm.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Peteruqh skrivet 20 april 2022 kl. 21:09:25
Ska bli kul att följa!
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Ellis skrivet 22 april 2022 kl. 08:32:25
Häftigt projekt!  <tumb>
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Digger skrivet 23 april 2022 kl. 15:45:13
Häftigt  :D ser fram emot att följa bygget
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 24 april 2022 kl. 23:09:39
Fortsätter med presentationen av nya byggprojektet.
Tanken är att det ska bli en huddig 1260 i någon form av grundutförande med grävagregat, stödben och frontlastare.
I detta utförande behövs minst 10 hydraulventiler, 9 för styrning av maskinen och 1 för midjelås.
Mängden tillbehör och extra utrustning till en sådan här maskin är nästan obegränsat men kan förhoppningsvis göra plats för ett par extra ventiler om man vill bygga till en rotortilt eller lift med korg senare.

Då denna maskin är betydligt mindre än ponssen men behöver mer hydraulik blir det till att försöka utnyttja utrymmet så effektivt som möjligt men kommer också att behöva snåla in på lite andra funktioner.
Tex blir det ingen riktig drivlina med växellåda.
I stället blir det en växlad 370 motor direkt kopplad till varje axel för att spara utrymme.

Kommit igång lite med bygget så här kommer lite bilder.

(https://www.bildtagg.se/file/fwe0gaaax5szmuwolmiykgtt)

svarvar ur hydraultanken.


(https://www.bildtagg.se/file/xtiy9kamd3mpydhjjcscxl8q)

För att spara utrymme och slippa mycket slangdragning så bygger jag en hydraultank med inbyggt returfilter i locket och kylflänsar runt tanken för att slippa en separat kylare. Locket på tanken är också ett fördelningsblock med flera utgångar för både tryck och returledningar.


(https://www.bildtagg.se/file/rl54fgvp447uzydo7sye6pw7)

Kylfläkten provmonterad.

Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Digger skrivet 24 april 2022 kl. 23:21:54
Är så imponerad av alla som bygger sina egna maskiner. Sann ingenjörskonst. Jobbar du med liknande (CAD, fräs etc) eller är det ren hobby ?  :)
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 25 april 2022 kl. 16:28:54
Spännande, ska bli kul att följa, intressant att se dina lösningar!  <tumb>
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Mad Max skrivet 25 april 2022 kl. 22:04:50
Otroligt häftigt bygge. Ser fram emot att följa detta  <tumb>
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 3 maj 2022 kl. 01:33:08
Nej har inget jobb där man pysslar med svarvning/fräsning mm, är helt självlärd i detta.
Har alltid gillat att bygga och har ända sedan mina första barkbåtar som tävlades med i diket där hemma gillat att bygga mina egna leksaker.
Skillnaden mellan då och nu är mest vilka resurser som finns att tillgå i form av verktyg och maskiner.

Jobbar som skogsmaskinförare med eget företag så har rätt bra koll på hur fullstora maskiner ser ut och fungerar.

Jobbat med att ta fram ett nytt ventilpaket som är betydligt enklare och snabbare att tillverka än det förra.
Detta tillverkas i färre delar och kräver betydligt mindre precision i tillverkningen än tidigare.
De första testerna har fungerat riktigt bra. återstår att se hur det fungerar i längden.

(https://www.bildtagg.se/file/tmmh1wf8h9pgnqqgc3lh7r2p)

I denna ventil ligger den vridbara delen ( rotorn ) nästan flytande i i sitt säte.
Urfräsningen för rotorn är några tiondelar djupare än tjockleken på själva rotorn, På detta sätt tillåts oljetrycket komma in bakom rotorn och pressa den mot blocket med oljekanalerna. Använder också oringens flexibilitet för att pressa rotorn mot ventilblocket.
På detta sätt krävs betydligt mindre precision vid tillverkningen av rotorn då man bara behöver shimsa mellan oringen och rotorn tills ventilen är tät.
Detta fungerar bra i teorin och verkar fungera jättebra i praktiken också åtminstone så länge oringarna är mjuka och fina. Återstår att se hur det fungerar när oringarna tappar lite av sin spänst.
Kanske måste man då shimsa om dem eller byta oringen. Vet bara att just nu fungerar de bättre än de gamla ventilerna där några fungerade väldigt bra och andra lite sämre. dessa nya är mer konsekventa i sin funktion och alla verkar fungera ungefär lika bra.


(https://www.bildtagg.se/file/gk7hw687howkd3el31f206y2)


(https://www.bildtagg.se/file/brrs5u2up8j8q75lyngw5yic)

Ventilen är också något mindre än den gamla.
Väntar med att göra fästen för servon tills jag fått hem servona och kan anpassa måtten efter dem.


(https://www.bildtagg.se/file/xe1w8qtxup0615lmkozc1hf)

Testkör både ventilpaket och pumpenhet.
Har försökt göra pumpenheten så liten och smidig som möjligt där tanken innehåller både kylare och returfilter.
Tanken var att kunna lyfta i och ur all hydraulik som en enhet. Bara lossa tryck och returslangar samt 4 skruvar för att lyfta ur.
Har gjort 3 likadana ventilpaket med 3 ventiler i varje och alla är testade och fungerar men utan servon.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 3 maj 2022 kl. 09:11:05
Precis som du beskriver dina nya ventiler, med balancerat tryck, med olja även på "baksidan" gjorde jag när jag höll på och testade för ett antal år sedan... men när det kom hyfsat oljetryck (15-20bar) så orkade inte de servon jag använder. De servona är specade 2,5kpcm. Jag hoppas att det funkar bättre för dig, och om det gör det får jag nog försöka ta reda på varför mina inte blev bra.

Jag var ute och grävde/lastade i sandhögen igår och får väl erkänna att det största problemet är nog synkroniseringen mellan hjärnan och tummarna hos chauffören och inte själva maskinen...

Innan jag byggde min lastare var även jag väldigt sugen på en Huddig men tyckte det skulle bli för svårt så därför blev det en vanlig hjullastare.

Lycka till med ditt nya bygge, jag kollar varje dag om du (eller någon annan) har postat något.  <tumb>
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 3 maj 2022 kl. 14:30:04
Jo har märkt att ventilerna går tyngre under tryck.
Har testat ansluta ett 2.2 kg servo till alla ventiler och det verkar gå bra upp till ca 20-25 bar.
Återkommer givetvis med hur det fungerar när jag monterat servona permanent.
Något som absolut påverkar hur tungt ventilen går är ju diametern på rotorn, Större går givetvis tyngre när den sätts under tryck.
Hur stora var dina ventiler? Mina är 8,7 mm i diameter.

Jo chauffören påverkar mycket hur bra maskinen går. Är själv heltidsproffs på fullstora maskiner sedan 20 år så det hjälper en hel del även när man ska köra dessa miniatyrer.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 4 maj 2022 kl. 21:06:09
Ja diametern har ju naturligtvis betydelse... mina är 12mm. Om man sedan tar hänsyn till "skaftets" diameter (mina är 6mm) som ju minskar den balancerande ytan så blir ju effekten ännu sämre.
Alltså borde jag testa med mindre diametrar på bägge ställena... Vi får testa detta i nästa projekt.
Hursomhelst blev funktionen på min lastare mycket bättre när jag satte dit mina stryp/back-ventiler på lyft- och tilt-funktionerna.
Vad gäller personen bakom spakarna får jag träna mer  <evilgrin>
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 8 maj 2022 kl. 15:13:38
Jo att en mindre diameter på rotorn är att föredra om man vill ha en ventil som går lätt känns ganska självklart då det ger en mindre area som påverkas av 
tryck och friktion. Med en större diameter så ligger också en stor del av arean längre ut från centrum vilket ger en längre hävarm om man vill vrida runt den.
När det gäller storleken på axeln och den balanserade ytan som du kallade det så är jag inte helt säker.
Har en teori som jag tänker beskriva här men är inte säker hur det fungerar i praktiken.

I teorin så bör den enda delen av rotorns aktiva sida som påverkas av fullt tryck vara den urfrästa kanalen och troligen några tiondels milimeter runt som jag blåmarkerat på bilden. Längre ifrån denna del bör trycket avta till nära 0.
Detta alltså i teorin men tror att det fungerar i praktiken också för om fullt tryck verkade på hela rotorns aktiva sida så skulle man få ett större läckage mellan ventilens tryck och retursida.

(https://www.bildtagg.se/file/54maelcu5xu25bpxp2w24u0u)

Så hur stor bör den balanserade ytan på rotorns baksida vara? Svårt att säga säkert men om man vill ha en ventil som är så tät som möjligt så ska nog
den balanserade ytan vara så stor som möjligt ( alltså liten utgående axel ).
Om man istället vill ha en ventil som går lätt med låg friktion och lite nötning så bör nog den balanserade ytan vara bara lite större än ytan av de frästa kanalerna på rotorns aktiva sida. Detta leder dock troligen till ett större inre läckage.

Alltså är det nog bara att prova sig fram men om denna teori stämmer så kan man nog säga att en ventil som börja läcka mycket vid ökat tryck har en för liten balanserad yta medan en ventil som går väldigt tungt vid ökat tryck har en för stor balanserad yta.
( detta givetvis under förutsättningen att andra delar av ventilen har tillräcklig ytfinhet, räta vinklar mm )
Blev mycket text men hoppas det blev begripligt.
Som jag skrev tidigare är detta min egen teori och inget jag vet säkert stämmer till 100 % men tror att man kan använda sig av den för att prova sig fram till en bättre ventil.

Fått hem servona och jobbar på servoinfästningen på ventilerna.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 16 maj 2022 kl. 00:17:29
Klar med servofästena på ventilerna och provkört lite mer.
Köpt lite dyrare servon denna gång för att se om det märks någon skillnad mot de tower pro ( förmodligen kopior ) som jag använt tidigare.
Inte för att de billiga servona egentligen fungerat dåligt men ville ändå prova ett dyrare servo för att se eventuella skillnader.
De nya servona ( Savöx SH 0257 MG ) ska ha samma vridmoment som de gamla ( 2,2 kg/cm vid 6 volt ) men är något mindre till formatet.

Vid test känns dock de nya servona märkbart starkare. Största skillnaden märks när servoarmen börjar närma sig sitt rätta läge.
Båda servona har bra precision när de är obelastade men vid högre belastning så vill tower pro kopiorna liksom ge upp när de kommer i närheten av sitt rätta läge medan Savöx servona fortsätter med full styrka tills de hittat helt rätt position.
 

(https://www.bildtagg.se/file/8oijeyg5eshwfghcpyiaf)

Testat ventilerna och med de nya servona verkar de fungera ända upp till 40 bar. Provade bara 40 bar en liten stund så jag vet inte om servona tål den högre belastningen i längden eller om de blir överhettade och förstörs men den korta stund jag provade så gick de mjukt och fint.
Vid 25 bar som jag provat betydligt längre så märks inga problem med överbelastning så det verkar fungera bra.

Är hittills mycket nöjd med de nya ventilerna med balanserat tryck men märkte när jag monterade servona att det finns en liten nackdel.
Pga att ventilrotorn inte sitter stumt i sitt säte utan hålls på plats endast av oljetrycket och en oring så krävs att man är lite mer noga när man monterar servot. Om servot hamnar lite fel i sidled så vrids rotorn snett och det blir ett invändigt läckage i ventilen.
Detta verkar inte vara något stort problem men ändå något man måste tänka på vid montering av servot.

Har också provat några av cylindrarna från magom och rent allmänt verkar de fungera ok men en detalj känns lite för dåligt enligt mig.
Det finns ingen plan yta där kopplen skruvas fast så tätningen mellan kopplet och cylindern måste täta mot rörets runda yta vilket gör att många koppel inte går att använda. Helst ska man nog använda raka koppel eller fasta vinklar som man låser fast och tätar med låsvätska. raka koppel fungerar väl ok men fasta vinklar är lite besvärliga då det är svårt att få rätt riktning på vinkeln.


(https://www.bildtagg.se/file/go8icwu40iro254063gfhya5)

Gjort enklast möjliga klokoppling mellan motor och diff.
Provkört motorerna och de verkar gå bra men det skiljer kanske 5 % i varvtal mellan motorerna så kanske måste jag använda 2 fartreglage och mixa dem mot varandra. Svårt at säga hur det är med vridmoment och hastighet när man bara testar utan hjul och utan belastning.






Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 15 juni 2022 kl. 01:21:56
Verkar vara något problem med bilderna de syns bara ibland.
Börjat jobba på bakramen. En relativt enkel konstruktion av typen fyrkantig låda där den största utmaningen nog ligger i att få plats med alla hydraulkomponenter, drivmotor mm utan att det blir helt omöjligt att komma åt och skruva i.
Har därför valt att skruva ihop hela bakramen för att underlätta åtkomst där det är trångt.

(https://www.bildtagg.se/file/jzgrjiwzs7ryl8ybfkhjfn1k)

Bottenplatta i 3 mm plåt för stabilitet och lite extra vikt. Svetsat dubbla plåtar vid alla skruvhål för att kunna försänka vanliga m3 insexskruvar i bottenplattan.


(https://www.bildtagg.se/file/3b7ia1kaceapto9bknc4g8)

Motor, axel och styrcylindrar provmonterade.


(https://www.bildtagg.se/file/yjsixgt8ztkpqq7y78p9tqj)

Övre delen av lådkonstruktionen med fästen för svängcylindrar till grävagregatet.


(https://www.bildtagg.se/file/u41quie1aivz437teyy77fgn)

Stommen till bakramen ihopmonterad.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 15 juni 2022 kl. 01:37:22
Verkar vara något problem med bilderna. De syns när jag förhandsgranskar men inte när jag postat inlägget. Provar igen här.

(https://www.bildtagg.se/file/3b7ia1kaceapto9bknc4g8)

(https://www.bildtagg.se/file/yjsixgt8ztkpqq7y78p9tqj)

(https://www.bildtagg.se/file/u41quie1aivz437teyy77fgn)

Fungerar fortfarande inte. verkar vara helt slumpmässigt villka bilder som syns.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Rille skrivet 15 juni 2022 kl. 12:29:25
Jag såg inte bilderna först, men när jag uppdaterade sidan så kom dem.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 16 juli 2022 kl. 23:40:25
Fräst midjeleden och infästningen för grävagregatet, två av de mer komplicerade delarna.
Provmonterat delar av hydrauliken.

(https://www.bildtagg.se/file/a50gmc9v4ffni2nrno9z6dn)

Midjans konstruktion är relativt enkel då jag av utrymmesskäl rationaliserat bort kardanaxeln och kör med en mindre motor till varje axel.
Är ändå ganska många moment att göra i fräsen. Blev helt ok men den känns lite större och klumpigare i verkligheten än den såg ut i cad programmet.


(https://www.bildtagg.se/file/4idng69e7qr38b7lx6ucnri8)

Provmonterat midjeleden och huvuddelen av hydrauliken. Känns kompakt men ändå relativt lättåtkomligt.


(https://www.bildtagg.se/file/o8syexybyd4tlgtaokrgzrna)

Gävagregatets infästning. Mer nöjd med skalautseendet på denna del än med midjeleden. Hade lite problem med att få till geometrin på svängcylindrarna till grävagregatet men i slutänden blev det helt ok. På originalet kan grävarmen svänga 180 grader villket visade sig mycket svårt att få till. Efter mycket testande i cad programmet så lyckades jag få till 160 grader svängvinkel villket känns helt ok och fullt användbart.

Kommer troligen att börja jobba på delarna till själva grävarmen nu.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 17 juli 2022 kl. 16:34:14
 <tumb> <tumb> <tumb>

Vad gäller bilderna som ibland syns och ibland inte... har ingen aning om varför det blir så men när det drabbar mig (det händer bara i din tråd av någon outgrundlig anledning, kanske den sajten du har bilderna på) så ställ cursern i "bildrutan" och högerklicka. Högst upp i menyn står då "Tanka hem bilden" eller något liknande, gör det så kommer bilden.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 16 augusti 2022 kl. 01:32:00
Semestern är slut och det har blivit dags att uppdatera er om vad som hänt på detta bygge den senaste månaden.
Jobbat på med grävagregatet och kommit en bra bit påväg med stommen.
Denna kran byggs upp på ett annat sätt än ponssekranen från förra bygget. Då lödde jag bommarna villket fungerade ok men det var lite besvärligt och krävde mycket efterbearbetning med fil och slipduk för att få en fin yta.
Nu ska bommarna skruvas och limmas ihop som ni ser på bilderna nedan. Återstår att se vad som fungerar bäst.

(https://www.bildtagg.se/file/8diunqo46tll8p8wgr77z8yx)
Fräst lederna mellan yttre och inre bommen. Notera att bommen är ledad åt två håll så att yttre bommen även kan vikas åt sidan.


(https://www.bildtagg.se/file/o0ouzc5cm0cl2tofppbjuo)
Här syns även den vridbara infästningen för yttre bommens cylinder.


(https://www.bildtagg.se/file/xwddru5urf772o5tb8f4xadx)
Köpte ju de flesta cylindrarna från Magom men då denna bomcylinder är lite speciell så köpte jag bara cylinderhuvet och har gjort övriga delar själv.
Bla är cylinderbotten kompaktare än magoms för att den ska rymmas och kolvstången har en kulled för att klara att vikas ca 20 grader i sidled.

När bommarna ska skruvas permanent så blir det försänkta skruvskallar som kan spacklas över.


(https://www.bildtagg.se/file/n54k2a8jxt0eibe5p29u3x)
Provmonterat grävagregatet på bakramen.
Börjar nästan likna något nu. Maskinen känns betydligt större när den är utsträckt på detta sätt.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 18 augusti 2022 kl. 08:36:14
Imponerande som vanligt!  <tumb>
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 12 september 2022 kl. 00:57:24
Jobbat med mycket plåtarbeten sedan senast. Stommen till framramen är klar.
Plåtarbetena är väl oftast en av de delar i bygget som är lite mindre kul men samtidigt ser det ju väldigt bra ut när det är klart.
Relativt nöjd med hur det börjar se ut men har svårt att få till de riktigt fina detaljerna i plåtarbetena såsom skalaenliga svetsfogar mm.
Då jag inte har någon riktig utrustning för att löda med gas annat än riktigt små saker som tappar o liknande och aluminium som kräver mindre värme så svetsar jag all plåt. Detta fungerar oftast bra då man kan gömma svetsar inuti ramen eller på andra ställen där de inte syns men ibland är detta inte möjligt.
Fästet för lastaren är ett sådant ställe där det borde varit en tydlig utstickande plåtkant i fogen men istället har jag svetsat och slipat ner till en helt plan yta.
Detta ser ju minst lika snyggt och prydligt ut men inte riktigt skalaenligt där man istället hade velat ha en synlig svetsfog.

(https://www.bildtagg.se/file/muo71604ikaybxfuryxt5j4n)

Framramen med monterad framaxel.


(https://www.bildtagg.se/file/rau885fkgowts5yy69qr2mcv)

Provmonterat ramdelarna.
Här syns avsaknaden av synliga svetsfogar på lastarens fäste.


(https://www.bildtagg.se/file/umf7nixfdo6o2eont7891o)

Den nya typen av midjelåsventil med inbyggd acctank ( endast självtryck ) där ventilen matas från acctanken när hydraulpumpen inte är igång.
Tanken matas genom locket via returledning från lastarens ventilpaket. ( anslutningarna är inte borrade än ).
Midjelåset på ponssen hade ingen inbyggd tank och där har det fungerat ok ändå men där sitter det två motverkande cylindrar så när ventilen är öppen och midjan vrids så strömmar oljan mest direkt från en cylinder till den andra och blir på så sätt kvar på rätt ställe och minimalt med luftbubblor bildas i systemet.
Huddigen har istället bara en midjelåscylinder med olika stor volym på + och - sidan så när cylindern rör sig så kommer olja alltid att antingen skickas till retur eller sugas tillbaka från returledningen villket snart leder till mycket luft i systemet så fort inget kontinuerligt flöde finns i returledningen.
För enkelhetens skull och av utrymmesskäl så matas midjelåset dessutom bara från returen på lastarens ventilpaket som långa stunder inte kommer att användas. Tror därför att denna lösning är nödvändig här och hoppas den fungerar bra. Har bara testat en liten stund men verkar som det fungerar.
Har också gjort ett fjärde ventilpaket med tre ventiler så totalt blir det 12 ventiler + midjelåsventilen. Av dessa blir två ventiler för extra funktioner som främst är tänkt för en rotortilt om jag kan få till en som är tillräckligt liten.


(https://www.bildtagg.se/file/zthdhaanu90o461eagdhz3)

Framramen underifrån. Här syns 6 vanliga ventiler och midjelåsventilen. Ser snyggt och prydligt ut nu men lär bli nästan omöjligt trångt när det är dags för slangdragningen. I mellanrummet mellan ventilpaketen hamnar motorn när bottenplattan monteras.


(https://www.bildtagg.se/file/lf893wsdupt205zrenmi6jfq)

Löstagbar plåt som avskiljer hydrauliken i nedre delen från elektroniken i övre delen.
Här syns även midjelåscylindern.

Börjar bli dags att få upp maskinen på hjulen så nästa steg blir nav och fälgar.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 16 oktober 2022 kl. 04:34:51
Nav och fälgar klara.
Har också hunnit med att uppgradera maskinparken i hobbyrummet då jag bytt min minisvarv mot en lite större men rejält mycket kraftigare modell.
Har också varit och visat upp mina modellmaskiner på SFMA:s ( Swedish Fluid Motion Association ) höstmöte.
Hade visning och provkörning av Ponsse modellen och visade också upp det som finns av Huddig maskinen för att lättare kunna visa på konstruktionsdetaljer, ventilpaket, cylindrar mm. Tror det var uppskattat som lite lättare underhållning efter en dag av möten.
Mötet hölls på Luleå Tekniska Universitet så vi fick också möjlighet att se lite av det dom pysslar med där bla självkörande drönare, robotar mm.


(https://www.bildtagg.se/file/qdpnxyy1llczuofms8u2jdvq)

Har flera gånger tidigare haft problem med överbelastning och varmgång på svarven när jag svarvat lite större saker.
Här är det en alu stång på 70x300 mm som ska svarvas ner till 63 mm för att sedan kapas och bli fälgar.
Svarvmotorn gillade inte alls detta och efter att ha avbrutit efter 5 minuter med rykande motor så fick jag ta det mycket försiktigt och att svarva ner stången från 70-63 mm tog totalt sett ca 3 timmar.
Beslutade därför att det var dags att uppgradera. Verkar inte som svarvmotorn har tagit någon större skada av överbelastningen men känns inte som det kommer att fungera i längden.


(https://www.bildtagg.se/file/gr7e5zupm7a6wj0gw67crqdf)

Före


(https://www.bildtagg.se/file/bynfnk51m4l7wdkgis8vg5ad)

Efter.
Nya svarven är också en kinamodell och något av det billigaste i storleksklassen men den lokala säljaren rekommenderade denna istället för andra något dyrare modeller.
Denna har riktig växellåda för både gängskärning och spindel så även om motorn är liten så orkar den enormt mycket mer än den gamla.
Har även digital mätning villket jag uppskattar mycket. Kanske inte riktigt lika viktigt på svarven som på fräsen men helt klart underlättar det ibland.
Då priset var relativt lågt även för en kinamaskin så var jag lite orolig över kvalitén och att jag skulle behöva gå igenom och modifiera mycket innan maskinen blev användbar så som jag hört att många andra brukar göra och jag själv i någon mån behövde göra med den gamla svarven.

När jag fick hem den så blev jag därför positivt överraskad då jag egentligen inte hittar någonting jag behöver åtgärda.
De flesta rörliga delar känns gå bättre med mindre glapp mjukare rörelser samtidigt som det är rejält mycket stadigare än på den mindre maskinen.
Är hittills mycket nöjd med den men visst finns det en viss oro över hur den ska hålla i längden då det är en betydligt mer komplicerad konstruktion med många rörliga delar, Drev, växelväljare mm som troligen tillverkats så billigt det bara går.


(https://www.bildtagg.se/file/n52197rrt0dvsqry20hskxn)

Nav och fälgar klara.


(https://www.bildtagg.se/file/7xesbvuprt4ndd0pnhwg221)

Provkört drivlinan. Ingen hydraulik är inkopplad bara elmotorerna till driften. Då det inte finns någon hög/låg växel så blir det ju svårare att få bra ork och hastighet på maskinen men känns ändå som att hastigheten är rätt så återstår att se om orken räcker till när det är dags att gå lös på grushögarna.

Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Ellis skrivet 16 oktober 2022 kl. 20:17:13
Häftigt!!  <hands>
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 8 januari 2023 kl. 23:27:22
Haft fullt upp med de fullstora maskinerna på senaste tiden så det har inte blivit så mycket tid till modellbygge. Förhandlat nya avtal och beställt en ny skördare så det har blivit mycket funderande och räknande innan besluten blev tagna.
Nu är dock detta avklarat så jag hoppas det blir lite lugnare fram till Oktober då nya maskinen kommer.

Dragit igång med bygget igen de senaste veckorna och gjort klart stommen till lastaren.

(https://www.bildtagg.se/file/lyw0nqwvdpn30djxgmhvncvk)

(https://www.bildtagg.se/file/jvp5v7vrc3n07skytmh82pmd)

Delarna till skopfästet provmonterade

(https://www.bildtagg.se/file/k9w4jm3o90s7nhnpni35b9v0)

Hela maskinen som den ser ut nu.
Nästa steg blir att göra skopor och många hyfsat skalaenliga tappar, blir ca 50 tappar som ska göras och detta ser jag inte fram emot.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 9 januari 2023 kl. 09:19:47
Fränt, kul att se lite mer helhet!  <tumb>

Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Ellis skrivet 9 januari 2023 kl. 19:44:24
Ser riktigt bra ut, kul att följa bygget!
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 12 mars 2023 kl. 22:12:33
Har som vanligt jobbat på ganska bra med bygget men varit dålig på att uppdatera er om vad som blivit gjort. Här kommer några bilder på mina framsteg.

(https://www.bildtagg.se/file/9ww90qhswqlh96u2ggzpn0o8)

(https://www.bildtagg.se/file/266mfecxk0bpgr0ngsrryeet)

två skopor har det blivit, ser väl ok ut men inget märkvärdigt.


(https://www.bildtagg.se/file/eeqw61sxp991duw7eif4mqty)

Skopfäste och länkar. Har också gjort klart de flesta tapparna ( ca 50 st ) villket var lite mindre kul och lite enformigt.

(https://www.bildtagg.se/file/656gbrqb7pvzo91ntdmehxf)

Stödbenen klara. svårt att hitta tydliga bilder på konstruktionen så är lite osäker på hur skalariktiga de egentligen är men tycker det ser ok ut.

(https://www.bildtagg.se/file/k3ssbq41gwc4qb9ivk281wa2)

Bommarna limmade och skruvarna försänkta.

Nästa steg blir nog att sätta ihop maskinen för provkörning innan det blir dags att jobba med hytt och huvar så snart får vi se hur det hela fungerar [play]
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 11 april 2023 kl. 02:52:10
Nu är maskinen ihopmonterad och provkörd. Filmsnutt finns längst ner i inlägget.
Gjort 10 kopplingsblock till hydrauliken då de jag köpt var för stora och har sedan lagt ca 20 timmar bara på att få till slangdragningen.

Hunnit provköra maskinen ganska mycket i samband med intrimmningen av radio och hydraulik. Har också fått visa upp båda maskinerna igen på en lokal skogsdag med något hundratal besökare.
Hittills fungerar den nya typen av ventiler klart bättre än de gamla, främst för att alla 13 ventiler verkar fungera lika bra till skillnad från de gammla där några var mycket bra men andra betydligt sämmre.

Känns också som att det går ännu bättre att kör denna maskinen mjukt och med bättre precision men det beror nog mest på att de flesta cylindrarna är lite större och servona lite bättre än i förra maskinen.

Den nya pumpen är också betydligt tystare än den i ponssen trotts att den är av samma kinamodell så det blir lite trevligare att köra.
 


(https://www.bildtagg.se/file/ac5hzw6ndz51q79qxa4uvtvf)

påbörjat slangdragningen.


(https://www.bildtagg.se/file/y0g42kkp1vjhxuxu2x7xduh9)

drar de flesta slangarna i bommen. 4 slangar skarvas i bommen för att underlätta att dela maskinen.


(https://www.bildtagg.se/file/7z4jomwyptfds9dzow7fi8xi)

Gjort ett nytt lock till hydraultanken. Denna gång med inbyggd tryckregulator.


(https://www.bildtagg.se/file/ql93a0o3vcoreexi1hnuhce)

Pappa provkör  [play]


Filmsnutt
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Ellis skrivet 16 april 2023 kl. 12:41:01
Imponerande bygge!!  [worthy]
Vad har du för radiosystem? Lite nyfiken vad du har för mottagare som förmodligen har ett gäng kanaler men samtidigt borde vara liten...
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 17 april 2023 kl. 00:58:19
Använder en Servonaut HS16S3D radio med Servonaut RX9 mottagare och Servonaut R+7 channel enlargement.
Totalt 16 kanaler och en cTi PS4a switch modul för lyset.

Blev tippsad om denna radio här på forumet när jag byggde ponssen. Då jag tidigare bara använt enklare radioutrustning för modellflyg så har jag inte så mycket att jämföra med men trivs mycket bra med den.
Är nog lite annorlunda att programera men möjligheterna är många.
Själv gillar jag att de skippat de såkallade mixrarna och istället väljer man bara villka knappar/spakar som ska kontrollera villken/villka utgångar.
Också mycket bra att man inte behöver bry sig om hur många mekaniska brytare av olika typer som radion har då de digitala knapparna går programera att fungera som ett flertal olika typer av brytare/sliders mm.
Placeringen av knapparna på radion kunde dock vara bättre då de är svåra att komma åt samtidigt som man använder spakarna.
Den har också inställningar speciellt för hydraulik, ventiler och pumpar men det kanske andra radios har också?
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Wikström skrivet 4 september 2023 kl. 01:01:59
Länge sedan senaste uppdateringen.
Som vanligt tappar jag tempot i bygget när det närmar sig slutet.
När allt det mekaniska är klart och maskinen fungerar så är det inte lika intressant längre men har fått tillbaka motivationen och varit ganska duktig de senaste veckorna igen.
Saknas inte så mycket nu, Lite smådetaljer sedan så är det dags att skruva isär maskinen för rengöring, spackling och målning.

Provkört mer och provat gräva på riktigt nu. Grävning fungerar riktigt bra och största begränsningen är nog som vanligt vikten på maskinen. Även att använda frontskopan fungerar ok i löst grus.
Som väntat är den tyvärr lite klen på driften.
Hade varit bra med 540 motor och hög/låg-låda som på förra bygget men det rymdes helt enkelt inte. De små växlade motorerna kopplade direkt till varsin axel fungerar ok men vridmomentet vid låga hastigheter är lite för dåligt så när det går tungt så måste man gasa mer villket leder till en lite ryckigare gång och en lite mer leksaksaktig känsla när man kör.
Fungerar ändå ganska bra då kraften totalt sett ändå finns där, bara det att man måste vara aktiv med gasspaken så fort det tar emot lite.

Film på första riktiga provkörningen utomhus:


(https://www.bildtagg.se/file/bko0ya1pboramo11my2108sa)

Stommen till hytten nästan klar.


(https://www.bildtagg.se/file/5nlwgxj6p53ooy85bwdkwj)

Framskärm och början på formen till huven.


(https://www.bildtagg.se/file/jt1wmha4zspn5m7xrbb5grn)

Alla lite större vacuumformade delar förstärkta med glasfiber.


(https://www.bildtagg.se/file/2rwmlywvk0yn6kpmf4wu1set)

De flesta vacuumformade delarna är klara. Saknas en del detaljer på hytten men snart är det dags för målning.
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Peteruqh skrivet 4 september 2023 kl. 21:09:14
Fantastiskt fint bygge!   <wow>
Titel: SV: Huddig 1260 grävlastare
Skrivet av: Ellis skrivet 9 september 2023 kl. 22:55:21
Otroligt fint bygge!