Nytt projekt ska påbörjas. Införskaffat mig Tamiyas Volvo FH16 6x4 som så småningom ska bli 8x6 och med krok istället för timmerflak.
Tanken hittills är alltså en tridem med styrande sista löpaxel, drivning då på de två första sista axlarna samt på framaxeln. Bakre upphängning blir "Doktorns" pendel.
Växellådan blir en tvåväxlad låda från Rcmin med en Truckpuller 3 motor. Elektronik från Servonaut.
Har inte helt bestämt mig för vilken lastväxlare jag ska ha, men det lutar nog mot att jag provar Lesu-varianten.
Detta kommer dock inte bli ett prioriterat projekt, det får ta den tid det tar helt enkelt.
(https://i.ibb.co/rMT5pSZ/ED05-EF37-F6-B3-4-FAF-A4-A6-A0-D9-E12721-A1.jpg)
Kul! Ska bli spännande att följa!
Grymt!!! Ska bli kul å följa,den hinner du bygga ihop under pappa ledigheten <tumb>
spännande <tumb>
Grymt Ellis. Ska bli kul att se på Vårgårda ;)
Ska man vara petig så blir axelkonfigurationen 8x6*4 ;)
Lycka till med bygget :)
Citat från: tobbe
Grymt!!! Ska bli kul å följa,den hinner du bygga ihop under pappa ledigheten <tumb>
Eller hur...kommer ju ha hur mycket tid som helst... lol
Citat från: Mad Max
Grymt Ellis. Ska bli kul att se på Vårgårda ;)
Precis...där kommer den säkert vara med <poke>
Kan ju för övrigt säga att Tamiya verkar ha ändrat lite på deras koncept vad det gäller konstruktionen. Lite mer tänk på att ha elektronik dolt i hytten samt att hytten inte längre är tippbar.
Citat från: Actros861
Ska man vara petig så blir axelkonfigurationen 8x6*4 ;)
Sorry <stup>
Det här kommer jag följa. <hands>
Det fick bli lastväxlaren från Lesu...fick dock beskedet att den är restad! Dyker upp om typ 4 veckor. Vågar inte göra för mycket med bilen till dess, innan jag vet den exakta ramlängden.
Vänta som är så roligt! <stup>
Spännande med ett nytt bygge att pilla med!
Men jag undrar vad som är tanken med viktfördelningen på den upphängningen av dom tre bakaxlarna? I mitt sätt att tänka så är den felkonstruerad. För den sista styrande axeln få ju bära 1/3 av totala vikten. Säg att lasten är 10 kilo, då ligger ca 3.3 kilo på sista styrande axeln, vilket ger 1,65 kilo/däck. Samtidigt får dom två drivanda axlarna bära 2/3 av vikten vilket blir 6.6 kilo fördelat på 8 däck. Det ger 0.8 kilo per däck. Alltså ungefär hälften av vad dom styrande hjulen ska bära.
Infästningen i ramen borde flyttas närmare infästningen bryggan som håller själva boggien tycker jag. dom drivande hjulen borde väl ha en belastning på ca 1.1 kilo/däck och dom styrande får då en belastning på 0.6 kilo/däck. Då får man ju ett bättre tryck på drivhjulen i löst material som sand. Jag såg detta när jag kollade bilderna, men jag vet inte om det faktiskt finns en tanke bakom detta? Kommer du ha lyftbar sista axel spelar det ju ingen roll, för då ligger ju all vikt på drivande hjul.
Bara mina funderingar//Robert C
Jag håller med Obelix.
Om man försöker mäta (på bilden) avstånden mellan lederna och antar krafter mm så blir det utan tvekan som Obelix skriver.
Jag har mer än en gång funderat på denna upphänging och jag tror inte "Doktorn" riktigt har insett/förstått momentekvationen som styr detta, eller är det kanske just detta man vill uppnå... nej, det måste vara feltänkt eller helt enkelt "lättare att göra så här".
Men det har kanske inte någon betydelse i modellsammanhang <evilgrin> Jag ska nog försöka leta rätt på hur det ser ut på en fullskalabil...
säger Gunnar :)
Citat från: OBELIX skrivet 6 april 2019 kl. 10:49:18
Spännande med ett nytt bygge att pilla med!
Men jag undrar vad som är tanken med viktfördelningen på den upphängningen av dom tre bakaxlarna? I mitt sätt att tänka så är den felkonstruerad. För den sista styrande axeln få ju bära 1/3 av totala vikten. Säg att lasten är 10 kilo, då ligger ca 3.3 kilo på sista styrande axeln, vilket ger 1,65 kilo/däck. Samtidigt får dom två drivanda axlarna bära 2/3 av vikten vilket blir 6.6 kilo fördelat på 8 däck. Det ger 0.8 kilo per däck. Alltså ungefär hälften av vad dom styrande hjulen ska bära.
Infästningen i ramen borde flyttas närmare infästningen bryggan som håller själva boggien tycker jag. dom drivande hjulen borde väl ha en belastning på ca 1.1 kilo/däck och dom styrande får då en belastning på 0.6 kilo/däck. Då får man ju ett bättre tryck på drivhjulen i löst material som sand. Jag såg detta när jag kollade bilderna, men jag vet inte om det faktiskt finns en tanke bakom detta? Kommer du ha lyftbar sista axel spelar det ju ingen roll, för då ligger ju all vikt på drivande hjul.
Bara mina funderingar//Robert C
Ja det finns en tanke med denna konfiguration. Sista axeln kommer vara lyftbar och i lyft läge så ligger då all vikt på drivande axlar samt som bonus blir hela bilen några mm högre i detta läge.
Håller också på med ett tridem bygge. Som planen är nu kommer jag använda boggin ifrån orginal bil och se om vi kan 3D printa nåt käckt. Kommer inte bära så mycket vikt på sista axeln tänker jag. Detta då jag inte tänker ha drivning på sista axeln och risken att den hänger på den och lyfter drivhjulen vill jag undvika
Det finns ju en klar fördel med detta arrangemang, och det är på ett golv eller matta med bra friktion där däcken får mycket grepp. Och det är att man får bra styregenskaper om man har bra med vikt på den sista axeln. Risken annars är väl att med fulllastad bils så vill den väl gå rakt fram när man svänger.
MVH//Robert C
Hej!! Som många vet så byggde jag en tridem bil med denna upphängning fungerade klockrent!!
Men denna upphängning anser jag är bäst om men ska lasta tungt och tungt blir det med grus byggde utan först med styrande bak o det funkar till det man lastar tungt,skrapade hjulen i skärmarna med denna upphängning kan men lasta hur tungt som helst må vara som Obelix o Gunnar säger men tyckte att den styrande axeln vart bättre med lite tyngd [meet]
Tack för informationen från en som faktiskt VET och har testat det! Mitt inlägg grundar sej bara på teorier och matematik! <tumb>
MVH//Robert C
Citat från: OBELIX skrivet 6 april 2019 kl. 14:25:02
Tack för informationen från en som faktiskt VET och har testat det!
MVH//Robert C
Ja denna upphängning är ju ingen nyhet. Den är väl beprövad och fungerar fint! Ibland får man jämka med förhållanden mellan skalaenlighet och funktion ;)
Precis, det fanns ju en anledning till att jag valde 100 mm breda hjul till min hjullastare. Hade nog tillbringat flera dygn på tuben för att studera modeller av såna i sin rätta miljö. Alla "riktiga" hjullastare grävde ner sen direkt i lösare sand, och det ville jag undvika. Sen blev den rätt häftig med så breda hjul! Ett exempel när skalariktigheten få stryka på foten för funktionens skull!
MVH//Robert C
Matematiskt blir kanske upphängningen fel men i verkligheten funkar den, sen finns det kanske ett bättre sett också, vad vet jag [conf] Jag har den i min T-Scania och jag tror detta var den första bilen i Sverige som fick den för en massa år sedan och den är vältestad ;)
Det spelar inte så stor roll vilken upphängning vi har när det kommer till lösare material. Utan ramflex och framhjulsdrivning så gräver man ner sig, framhjulsdriften gör hur mycket som helst. Har testat även detta på min T-Scania då jag har den möjligheten med Veromas Växellåda :)
Sitter o tittar lite på din löpaxel. Förmodar att den kommer från doktorn? Är det i så fall den smala eller breda varianten? Såg att han hade två...
Citat från: Peteruqh skrivet 12 september 2019 kl. 19:54:19
Sitter o tittar lite på din löpaxel. Förmodar att den kommer från doktorn? Är det i så fall den smala eller breda varianten? Såg att han hade två...
Japp, den kommer från Doktorn. Den jag har är den breda, men den är just för bred! Hjulen sticker ut någon mm för mycket, så jag kommer beställa den smala framöver!
Arbetet går lååååångsamt framåt!
(https://i.ibb.co/vV1YBTQ/3-EA25-A53-D2-FF-4-D79-9140-5-EF05642-E385.jpg) (https://ibb.co/gmyV7fP)
(https://i.ibb.co/QnFCg2V/6-E600371-91-B5-4-B4-F-A0-F1-81-B5-C46-D9-EFE.jpg) (https://ibb.co/4MZYq6L)
Ser riktigt bra ut! Varför stressa? <popcorn>
Vad blir det för elektronik? Kör du på Servonaut?
Citat från: Peteruqh skrivet 4 april 2021 kl. 17:50:26
Ser riktigt bra ut! Varför stressa? <popcorn>
Vad blir det för elektronik? Kör du på Servonaut?
Japp, Servonaut!
Ja varför stressa! [coffe]
Blir ju kanon det där. <tumb>
Har själv har jag knåpat lite på min FH16, lite skalatillbehör kvar att skaffa till den.
Ja varför stressa. ;D
Citat från: SWE IROC skrivet 4 april 2021 kl. 22:04:16
Blir ju kanon det där. <tumb>
Har själv har jag knåpat lite på min FH16, lite skalatillbehör kvar att skaffa till den.
Ja varför stressa. ;D
Å vart finns byggtråden på den!? <poke>
Snyggt Ellis <tumb> Kul med en Volvo.
Nä exakt, varför ska man stressa. Hobby för mig är att man tar fram och bygger när man känner och har tid för det.
Spännande bygge, ska bli kul att se när den är klar <tumb>