har börjat lite lätt med en lastbil från tamiya som jag tänkte göra en grusbil utav. så här kommer några bilder om nån skulle va intresserad utav att se.
jag bockade till rambalkar sen tejpade jag fast dom korta uppe på dom nya och borrade igenom hålen
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2Fa191b693.jpg&hash=ebeca198ee8f2f874ee64083278f19b0b1f09575)
färdig borrat blir säkert mer att borra men nu kan jag få dit axlarna iallafall
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2F042440ba.jpg&hash=5426fc4756960584445f8b5d6b06539de0baaaa4)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2Fd9f9ec17.jpg&hash=b3b09505f901c58f4d818ac5aae5e934fa24acbb)
och så ser den ut för tillfället. satte på hytten för insperation
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2F11ca73aa.jpg&hash=15e1cdabb33d7d7172f835f82406b387e9f93585)
Ser ut som en bra början <tumb>
Vad har du för axelavstånd på den?
Bra att du inte bara satte ett tippflak på standardramen, det ser bara konstigt ut <stup>
4,20 är det har tagit måtten på våran gammla f88 som står här ute.
Jo jag har sätt nån som gjort det på youtube, blir inte så bra.
får se om jag hinner göra något imon på den,
Trevligt med fler grusbilar.
Vad är det för däck du har på? Dom ser grovmönstrade ut.
Ja det är trevligt, det är såna fulda crossforce du vet säkert vilka jag menar, har sätt några som haft det här på forumet på sina bilar, får hoppas dom greppar bra i grusahålan :)
Jag tror 4,20m blir perfekt. Vad är det för hjulbas på Scanian i original?
Hej
Det är lite olika beroende på byggnation
har inte mätt vad det är orginal på den för jag använde bara orginalbalkarna till att få hålen rätt på dom nya.
han med att bocka flaket idag
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2F47384ce4.jpg&hash=e7f927a7b8d8d5bd7a018104b30e34e336597675)
på ett ungefär kommer ju komma högre upp sen
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2F196335d3.jpg&hash=c0a33d32cf5e926aa2af07a4af76071b530c9811)
Sen kommer det massa förstärkningar men hade inget pulver till att löda. så får åka och köpa det sen kan jag börja löda ihop det hela :)
Det här ser snyggt ut!
Vad blir det för lösning på tippninge av flaket?
hej nja jag vet inte riktigt men jag tror att jag gör som tex ampen om du har set hans funktion.
han med att löda dit förstärkningarna idag så nu börjar det likna något.
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2F51007992.jpg&hash=7dfbdc25fa95491507d2846b0551adfe0e3abdce)
Ser jättebra ut! Jag tänkte på det inlägget som kom här om dagen
med hydraulisk tipp som ine als var så svindyrt.
http://www.rclastbilar.se/forum/index.php/topic,134.0.html (http://www.rclastbilar.se/forum/index.php/topic,134.0.html)
tack så mycket:)
ja det kanske skulle vara något.
finns det inte såna elektriska "hydralcylindrar" fast dom kanske inte är nåt att ha
Det finns visstnog, men jag kommer inte ihåg vad dom heter.
Jag återkommer i ärendet.
El-cylindrarna tillverkas av CTI i Tyskland.
Finns bland annat här.
http://www.rcmodeltruck.dk/butik/category.php?id_category=72 (http://www.rcmodeltruck.dk/butik/category.php?id_category=72)
Jag har inte provat de själv, men till att börja med är de ju avsedda för 12V och då trycker de 4,5kg. Så frågan är hur mycket effekt förlust det blir på 7,2 och om de kommer att orka lyfta upp ett fulllastat tippflak ???
Själv kommer jag att använda riktig hydraulik på min, men det är bara för att den redan har det ändå. Cylindrarna jag kommer att sätta på den trycker 18kg/st och ändå tveksam om det kommer fungera. Det krävs betydligt mycket mer kraft än vad man tror i början av lyftet när cylindrarna ligger ner. Det bästa hade varit en teleskåp-cylinder som sitter mer i mitten på flaket och lyfter rakt upp från början. Det finns en hydraulisk men har inte sett någon elektrisk som skulle få plats i ramen på en bil :(
Hm ja då kanske man skulle skrota elcylinder iden. riktig hydraulik hade ju annars varit nåt. men hur bra funkar den här rc hydrauliken är den säker man vill ju inte att dom tex läcker stup ikvarten.
Inga problem med tätheten i hydraulen. Jag har både från Leimbach och Fumotech och båda fungerar lika bra. Största problemet är priset på delarna för de är svindyra :(
Ett alternativ för din del hade kanske varit teleskopcylindern från ScaleArt
http://www.scaleart-shop.de/Hydraulic-Parts/Hydraulic-Sets/Hydraulic-set-three-way-tipper::51.html (http://www.scaleart-shop.de/Hydraulic-Parts/Hydraulic-Sets/Hydraulic-set-three-way-tipper::51.html)
Återigen priset är helt sjukt :(
Det händer att en slang går sönder, men det gör det ju även i verkligheten ;)
Jag hade en läcka i hjullastaren men det var mitt eget fel, slangen låg i ett rejält veck och sprack. Annars har jag inte haft några problem alls :)
ja det hade ju kunnat funka, kostar lite gör den så man kan ju ta och fundera på det. det va med alt man behöver för att få den i funktion, eller ?
jo det är klart att det går sönder och börjar läcka i verkligheten, inte länge sen vi fick ta väck ena hydralcylinder på vår hulastare som läckte, glapp va det med i en tapp men lagat nu :) bara jobb som fattas
Ja det ska vara ett komplett sett <tumb>
:) a då ska jag ta mig en funderare haha
Annars kanske en Bianchi tippspindel kan vara något?
http://www.racingmodellbau.ch/truckzubehoer-kipperspindeln-c-36_38_58.html (http://www.racingmodellbau.ch/truckzubehoer-kipperspindeln-c-36_38_58.html)
Här är min tippspindel
(https://lh4.googleusercontent.com/-YxsQaJ0inGs/T1jzGJ7LrvI/AAAAAAAAAvM/_yMs5I7HKl4/s600/_MG_6142pb.jpg)
http://www.racingmodellbau.ch/bianchi-kipperspindel-teilig-lang-p-438.html (http://www.racingmodellbau.ch/bianchi-kipperspindel-teilig-lang-p-438.html)
Den här vinkelväxeln använder jag:
http://www.racingmodellbau.ch/bianchi-antriebskopf-getr115-p-2334.html (http://www.racingmodellbau.ch/bianchi-antriebskopf-getr115-p-2334.html)
(https://lh4.googleusercontent.com/-a1Wxgw3kP1k/T1j1tIUnOCI/AAAAAAAAAwQ/1Nqzat2pwNw/s800/2011-03-19%252015.45.29.jpg)
Intressant! Hur fungerar en sån där eldriven flerstegscylinder? Antar att axeln som går in i den smalare änden roterar och att den sen är nån form av skruv där inne, men jag förstår inte riktigt hur man får detta att fungera i flera steg...
Den skruvar ut sig tills det tar stopp i första steget och då fortsätter nästa steg skruva ut sig, nackdelen är väl att det inte alltid ser verkligt ut, på en riktig hydraulcylinder är det ju alltid den största delen som sticker upp först, här är det den skruv som har minst friktion för tillfället...
Det är en snäckväxel i den lilla lådan där man sätter fast motorn.
Citat från: Actros861 skrivet 16 september 2012 kl. 09:37:18
...Det krävs betydligt mycket mer kraft än vad man tror i början av lyftet när cylindrarna ligger ner. Det bästa hade varit en teleskåp-cylinder som sitter mer i mitten på flaket och lyfter rakt upp från början.
Det är ju helt rätt som du skriver att det går tungt i början med liggande cylindrar. Ju mer lutning man kan få på de liggande cylindrarna desto bättre, oavsett om det är hyrdaulik eller mekanik.
I fallet med mekanisk drivning (gängstång) tror jag det bästa är om man kan få till ett länkage som gör att skruvens dragande kraft (parallell med ramen) vinklas om så att den trycker rakt upp under flaket (vertikalt). Gäller bara att packa ihop allt så det får plats och inte krockar med drivaxlar och annat. Har sett på några byggen (Carson?) här på forumet att det finns ett länkage mellan skruv och flak, men är inte riktigt säker på att det fungerar just så.
Se enkel skiss i länkad bild: http://postimage.org/image/pvlzl2zoh/ (http://postimage.org/image/pvlzl2zoh/)
ja vi får se hur jag gör när jag kommer dit hade iallafall vairt roligt med riktig hudraulik, men hade tänkt från första början att göra som ampen gjort på sin, men vi får se
han med att göra lite idag, går sakta men säkert haha
fixade en läm till flaket
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2F0b198df6.jpg&hash=ab56e18cb318d9ec51d6b561e36781370c89d9be)
gjorde balkar som flaket ligger på
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2Fb9c8d0b1.jpg&hash=f65671f90ca50160154c5292b5868354a57dd079)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2Fbbf62710.jpg&hash=549cf1bbc8edfb518b37dd8d6a9e39bd1b7d8d20)
Rackarns schysst flak må jag säga ! <hands>
tack, kommer se bättre ut när man har slipat det ordentligt och målat det
snyggt jobbat <hands>
tack :)
har gjort lite mer idag men knappt värt att visa gjorde bara "gångjärnet" längst bak som håller ihop flaket och lastbilen
nu har jag satt dit vxl lådan och fixat skärmar
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2FDSC01807_zps87eb55a7.jpg&hash=6d3af6fd3c3c2599ac9fa6116715431ea2db4a6c)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2FDSC01812_zpsac5d61fb.jpg&hash=b731f9b67568a16f5f7e791d22ca539145b83ebb)
sen har jag börjat med tippfunktionen svarvade en m10 med 1,25mm stigning
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2FDSC01815_zps93dcaf45.jpg&hash=b6fbb0063b72b107d727cba6485e9451118c5960)
Riktigt snygga bakskärmar <tumb>
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2FDSC_0004_zpsa590c8e3.jpg&hash=79eccd01bdf8350d94f9d6a1c9ab4b2c5355ecc7)
Snyggt!
Var hittade du durkaluminiumen? Den jag hittat har alltid varit väldigt tunn, är denna det oxå?
Jag köpte den av dansken. Jo den är ganska tunn men den är lätt att bocka då iallafall :)
stål porr oooooooooo nice
No plastic just real Steel 8)
oooo me like =) real steel is the deal all else you get in a happy meal <evilgrin>
ser bra ut <popcorn>
Tackar :)
Sällar mej till skaran av beröm och säger: Snyggt!! <tumb>
Fick lite ideer till mitt bygge
Tackar så mycket. Det är det som är roligt med forumet att man kanske ger någon idé till någon samtidigt som man kanske tar en idé från nån annan :D
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2FDSC_0015_zps392ea38f.jpg&hash=30a1fec36dc7ad448f8dfdf315b9c5ae57b46e84)
Gjorde en låda i rostfritt tänkte det skulle få plats lite elektronik :)
Ser riktigt bra ut! <tumb>
Tack tack :D Nu letar jag efter små gångjärn så att luckan kan öppnas o stängas
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2FDSC_0017_zps0c7d890b.jpg&hash=5fd6d19778145c225c53e38eaa2d0c1662524a89)
Blev 2 L som lådan ska stå på
stål por så att man får stål fräs [laugh]
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2FDSC_0022_zps13523084.jpg&hash=c290e50cdae406fe600539a180d525fb60fac9bc)
Gjort "tank" Ska få plats med lite elektronik där med
Fasen vad fint det blir! <happy>
fint om bara den stål porr for the win =)
Tackar och bockar kul att nån gillar :)
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1246.photobucket.com%2Falbums%2Fgg611%2Fboffelunde%2FDSC_0025_zps1a9bd7a3.jpg&hash=638ea1ccaca14a8d46a5c067c6bd0431c7f5c2f6)
Tror jag ska ha det så här stället gjorde nåt som ska likna hydraultank fattas tanklock
<hands> <hands> <hands> <hands> <hands> <hands> <hands> [worthy] [worthy] [worthy] [worthy] [worthy] gillar vad jag ser
:) tackar tackar
ja nu blir jag tvungen att skrota mitt alu chassi på min lastbil för stål drar i mig mer =)
Hehe bara ut i verkstan o börja tillverka
Jag rekomenderar att behålla aluchassie!
Det flex som blir med det behövs, blir väldigt stelt annars.
En u profil i aluminium flexar inte mer än någon i stål
Nehe?
Alu brukar vara något hårdare än stål? [conf]
Låt mig bara reda ut "flexet" rent teoretiskt för ordningens skull:
Det där hänger på en materialkonstant som heter elasticitetsmodul och alla vanliga stålsorter har samma Emodul, det spelar ingen roll om det är vanligt "bonnjärn" eller höghållfast stål MEN skillnaden är som följer: Gör försöket med 2 trådar eller plåtremsor som har samma mått men den ena är gjord av mjukt stål (bonnjärn eller mjukglödgat stål) och den andra av exvis pianotråd eller härdat fjäder stål, spänn fast dem över en bordskant exvis och häng en vikt i ytteränden. Så länge den mjuka biten inte böjer sig och blir kvar böjd utan fjädrar tillbaka så kommer bägge bitarna att böja sig exakt lika mycket för samma belastning MEN!!!! den hårda tråden/biten tål en högre belastning/vikt men fjädrar ändå tillbaka, när den mjuka har deformmerats och INTE rätar ut sig igen när vikten tas bort.
Det var det, och så till aluminium kontra stål då: Om måtten på profilerna (av stål resp. aluminium) är exakt lika kommer aluminiumprofilen att böja sig mer för samma belastning. Detta beror på att Emodulen för stål är cirka 3 gånger högre än för aluminium.
När man talar om flexibilitet i dessa sammanhang är nog stål bättre därför att om aluminium ska hålla lika mycket som stålet gör så måste aluminiumprofilen vara grövre och det resulterar i sämre flex.
Rätta mig om jag har fel <tumb>
Citat från: Gunnar skrivet 25 februari 2013 kl. 21:59:22
Låt mig bara reda ut "flexet" rent teoretiskt för ordningens skull:
Det där hänger på en materialkonstant som heter elasticitetsmodul och alla vanliga stålsorter har samma Emodul, det spelar ingen roll om det är vanligt "bonnjärn" eller höghållfast stål MEN skillnaden är som följer: Gör försöket med 2 trådar eller plåtremsor som har samma mått men den ena är gjord av mjukt stål (bonnjärn eller mjukglödgat stål) och den andra av exvis pianotråd eller härdat fjäder stål, spänn fast dem över en bordskant exvis och häng en vikt i ytteränden. Så länge den mjuka biten inte böjer sig och blir kvar böjd utan fjädrar tillbaka så kommer bägge bitarna att böja sig exakt lika mycket för samma belastning MEN!!!! den hårda tråden/biten tål en högre belastning/vikt men fjädrar ändå tillbaka, när den mjuka har deformmerats och INTE rätar ut sig igen när vikten tas bort.
Det var det, och så till aluminium kontra stål då: Om måtten på profilerna (av stål resp. aluminium) är exakt lika kommer aluminiumprofilen att böja sig mer för samma belastning. Detta beror på att Emodulen för stål är cirka 3 gånger högre än för aluminium.
När man talar om flexibilitet i dessa sammanhang är nog stål bättre därför att om aluminium ska hålla lika mycket som stålet gör så måste aluminiumprofilen vara grövre och det resulterar i sämre flex.
Rätta mig om jag har fel <tumb>
Alltid kul att få en riktig utläggning vad som är vad och varför! <happy>
Bland våra modeller har jag aldrig hört någon böja ett aluchassie så bilen blir ramsne. Därför anser jag att alu är bättre i våra modeller, då det är mjukare och man får en mer följsam bil framförallt på ojämnt underlag.
Om jag får lägga mig i lite också så kan jag säga som så att dessa små bilarna bör man ha en del flex i annars kommer inte hjulen vara i marken, och det vet nog alla vad betyder. Utan diffspärr kommer man ingenstans. På T-Scanian är ramen 65cm lång och i 1,5mm alu, lyfter jag ena framhjulet kan jag lyfta den 5cm innan det andra framhjulet lättar från marken.
Håller helt med dig Olof, så länge inte terrängen man kör i är skalaenlig så vill jag inte ha skalaenligt flex heller, nej stålram är inget för mig. Stål är i och för sig tyngre vilket kan vara en fördel i sig men för min del vill jag ha så lätt bil som möjligt, har två stycken stålmonster och de är inte kul att flytta på.
Jo Gunnar har med all säkerhet rätt. Men på våra modeller spelar det nog knappt någon roll vilket material man använder. en smak sak
Men min avsikt var inte annat än att förklara lite om hållfastheten.
Skulle man ha rambalkar av stål på modellerna så skulle godstjocklekarna vara mycket mindre än i de aluminiumprofiler ni använder nu. Men jag tycker absolut att det är bättre och enklare med aluminiumprofiler <happy>
Jo det förstår jag att det va din avsikt. Men det är ju som sagt en smaksak dessa balklar. En del gillar blonda en del gillar brunneter
EDIT, Tog bort det som inte lämpade sig/Actros861