Senaste inlägg

#81
Grävmaskiner / SV: Huddig 1260 grävlastare
Senaste inlägg av Gunnar - 17 juli 2022 kl. 16:34:14
 <tumb> <tumb> <tumb>

Vad gäller bilderna som ibland syns och ibland inte... har ingen aning om varför det blir så men när det drabbar mig (det händer bara i din tråd av någon outgrundlig anledning, kanske den sajten du har bilderna på) så ställ cursern i "bildrutan" och högerklicka. Högst upp i menyn står då "Tanka hem bilden" eller något liknande, gör det så kommer bilden.
#82
Hjullastare / SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
Senaste inlägg av Gunnar - 17 juli 2022 kl. 15:59:27
Utan att förhäva mig... jag tycker också att den blev bra  :)
(@Rille: såg du att jag bockat den i ett antal små bockar som du saknade på den andra skopan  <evilgrin>)

Maskinen ser definitivt mycket potentare ut med bergskopan  <happy>

Jag ska ta med maskinen ut till min verkstad där jag har en naturgrushög
(det har varit ett grustag innan det blev industriområde för sisådär 35-40 år sedan)
och ta några bilder med riktiga massor till skillnad från 0-4sanden jag har här
hemma i trädgården sedan vi lade plattor på garageuppfarten.
#83
Hjullastare / SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
Senaste inlägg av Wikström - 16 juli 2022 kl. 23:55:33
 <hands> Mycket stiligt.
#84
Grävmaskiner / SV: Huddig 1260 grävlastare
Senaste inlägg av Wikström - 16 juli 2022 kl. 23:40:25
Fräst midjeleden och infästningen för grävagregatet, två av de mer komplicerade delarna.
Provmonterat delar av hydrauliken.



Midjans konstruktion är relativt enkel då jag av utrymmesskäl rationaliserat bort kardanaxeln och kör med en mindre motor till varje axel.
Är ändå ganska många moment att göra i fräsen. Blev helt ok men den känns lite större och klumpigare i verkligheten än den såg ut i cad programmet.




Provmonterat midjeleden och huvuddelen av hydrauliken. Känns kompakt men ändå relativt lättåtkomligt.




Gävagregatets infästning. Mer nöjd med skalautseendet på denna del än med midjeleden. Hade lite problem med att få till geometrin på svängcylindrarna till grävagregatet men i slutänden blev det helt ok. På originalet kan grävarmen svänga 180 grader villket visade sig mycket svårt att få till. Efter mycket testande i cad programmet så lyckades jag få till 160 grader svängvinkel villket känns helt ok och fullt användbart.

Kommer troligen att börja jobba på delarna till själva grävarmen nu.
#85
Hjullastare / SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
Senaste inlägg av Anders - 15 juli 2022 kl. 21:39:03
Riktigt snygg skopa <drool>
#86
Hjullastare / SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
Senaste inlägg av Ellis - 14 juli 2022 kl. 22:04:41
WOW!  <hands>
#87
Hjullastare / SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
Senaste inlägg av Rille - 13 juli 2022 kl. 11:50:49
Fin fint!  <tumb>
#88
Hjullastare / SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
Senaste inlägg av Gunnar - 12 juli 2022 kl. 21:57:55
Sådär, då får den vara färdig <tumb>

En jämförelse med den vanliga skopan... Bergskopan väger 1,45kg och den gamla väger 1,3kg


Och några bilder när den sitter på maskinen...  <evilgrin>









Vad som blir nästa steg i detta långtidsprojekt står skrivet i stjärnorna och det har jag inte läst ännu  [conf]

#89
Hjullastare / SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
Senaste inlägg av Gunnar - 10 juli 2022 kl. 21:37:56
Nja, det tog lite längre tid än jag trodde... som vanligt  [vogel] men nu fortsätter det...

Med balken som tänderna sitter på/i...och som vanligt skruvar jag fast detaljen i en aluminiumskrotbit (om den inte går att spänna i skruvstycket direkt förstås)


Fräsning av framkanten


Och fasen


Och så vänder vi biten uppochner för spåren för tänderna och fasen för hårdlodet


Sedan ska det vara en fas på undersidans bakkant också men den gjorde jag på ett enklare sätt (fast detta gjordes senare så jag slapp ta ner fixturen)


Och så här såg det ut då... jag kan ju  inte vrida fräshuvudet fram och tillbaka utan bara i sidled och sedan köra i Y-led... ja, ni förstår


Jag var tvungen att ta till en M3-skruv för att vara säker på att tanden satt fast medan jag hårdlödde och det hade jag inte räknat med  [conf]
Plåtremsan är för att få distansen mellan tanden och den tjocka delen. I spåret som blir när remsan tas bort ska ju själva skopans botten gå in när det monteras ihop.






Men nu gick lödningen bra och jag kan garantera att de tänderna lossnar inte under min livstid oavsett hur mycket jag använder maskinen  <tumb>
Urtagen på de båda yttersta tänderna är för att dessa tänder ska hamna tillräckligt långt isär med avseende på gavlarna... jämför med förebilden lite högre upp i tråden.




Och då kan det hela monteras på själva skopan






Färdigt  <tumb>




Nu återstår att borra hålen i skopans botten för samma skruvar som höll tänderna vid lödningen. I och med alla dessa skruvar så struntar jag i att, som jag tänkt från början, tennlöda/svetsa fast balken. Om jag av någon anledning skulle vilja ta bort balken så är det ju enkelt nu. <tumb>
Det ska för ordningens skull dit några slitplåtar i botten under krokarna också och möjligen något mer som jag inte kommer på just nu...
Utan betydelse men rätt ska vara rätt... tänderna är gjorda av ett mycket bättre stål än det jag trodde först. Det är så kallat kilstål istället vilket tydligt märktes när M3-hålen skulle gängas, jag blev tvungen att borra Ø2,6 istället för 2,5 för att inte riskera att vrida av gängtappen  <evilgrin>

#90
Hjullastare / SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
Senaste inlägg av Gunnar - 7 juli 2022 kl. 19:20:28
Det blev lite avbrott i mitt skopbygge pga att jag fick för mig att renovera köket i huset... [conf]

Så här långt var det dock gånget då, dvs svepet var fixat och skopan ihoplödd med silverlod inför "svetsningen" jag gör med tennlod. Tennlödningen får dock vänta tills framkanten med tänderna är klar och ditsatt.






Nu är det emellertid nutid dvs början av Juli och jag har äntligen börjat med skoptänderna, som finns som cad-bild lite högre upp i tråden.
Men nu börjar som sagt tillverkningen... med skruvstycket och materialstoppet.


Och ämnet innan fräsningen. Måtten är 9x12x40 och det är troligen vanligt maskinstål 1650 som jag hade en bit liggande...


Först skrotning...med en rak 6mm pinnfräs.




Och sedan finfräsning med fullradie 2,5mm dvs diameter 5mm.




Och nu är första tempot på alla 9 tänderna klart. 8 går det åt men jag gör alltid någon mer ifall jag råkar varga någon  lol


Då är det bara att vända biten och fräsa andra sidan...först grov- och sedan finfräsning.






Slutligen får jag vända ytterligare en gång... samma procedur som tidigare, först kontur...






...och radien "ovanpå" för jag gillar ju inte att fila  <fight>


Alla färdiga och ingen varg  <happy> men hade jag bara gjort 8 så hade det nog blivit en med fel på  <whip>





Nu ska framkanten som tänderna sitter på göras av en 5mm tjock plåt med urtag för varje tand, som ska hårdlödas dit. På originalskopan sitter det ju fästen för bytbara tänder men jag har gjort fäste och tand i en bit för det blir alldeles för krångligt annars... det tog för övrigt lite drygt en timme per tand att fräsa dem, dels för att jag körde försiktigt eftersom det i tempo 2 och 3 inte var så mycket att spänna fast på och dels för att det just var tvunget att fräsa med flera uppspänningar.

Kanske är tänderna ditlödda imorgonkväll  :)