Senaste inlägg

Övriga / SV: Skördaraggregat Ponsse H8
Senaste inlägg av Wikström - 3 maj 2026 kl. 00:45:52
Klar med alla 4 rörliga kvistknivar.
Inget som kräver någon märkvärdig precision men mycket formgivning. Små delar med mycket runda former
så jag fick mycket användning av rundmatningsbordet.

Börjar med att fräsa bort mycket överflödigt matreal och borra referenshål.

Mycket matreal som ska bort. skruvat stålbiten i en aluplåt för att kunna borra referenshål för de stora radierna utanför själva delen.

Alla 4 knivar klara. väntar med att slipa dem tills det blir provkörning då de blir otrevliga att hantera när de är vassa.

Senaste inlägg av Wikström - 20 april 2026 kl. 00:51:57
Kul att ni gillar det.
Jo hoppas få till det allmänna utseendet riktigt bra utan att för den skull lägga mycket tid på skalaenliga tappar och liknande.
Har ju fullstora aggregat av liknande modell att kolla på även om mina är lite mindre än detta H8 i verkligheten.
Kör med H6 på en Ponsse Cobra och har även ett H5 på en äldre buffalo dual. H6an är ju väldigt likt H8an bara mindre så har kikat mycket på det och sedan justerat storleken på delarna för att passa mot H8ans verkliga storlek.

Är faktiskt själv förvånad över hur bra sågen går med tanke på hur pass dåligt original bosch maskinerna verkar gå men givet vis vill jag gärna ha upp kapaciteten lite till om det är möjligt med samma storlek på motor och växel och om det går utan att den börjar slita av kedjan eller liknande.
Fungerar dock klart godkänt redan nu.

Har också börjat fundera lite över valet av basmaskin/skördare till aggregatet nu när jag sett att sågen går så pass bra som den gör. Ponsse tillverkar 3 skördare som klarar H8 aggregatet så det blir en av dessa. Scorpion giant, Ergo eller Bear.
Även om Bear är den kraftfullaste av dessa maskiner så lutar det mer åt antingen Scorpionen eller Ergon. Scorpionen för att det nog är ponsses modernaste och mest tekniskt avancerade maskin eller Ergon för att det egentligen är samma maskin som cobran jag själv har, bara försedd med dubbla hydraulpumpar för att klara större aggregat.
Börjat skissa lite på dessa två maskiner för att se vad jag känner mig mest sugen på att göra eller om det dyker upp några detaljer som skulle göra någon av maskinerna betydligt besvärligare att göra än den andra.

Jobbar på med kvistknivarna nu. Troligen kommer bilder nästa helg.

Angående de växlade motorerna så använder jag oftast aliexpress när jag handlar billig elektronik och andra småprylar. för dessa motorer sök bara på geard 370 motor så får du fram flera olika motorer av denna typ.
Senaste inlägg av Peteruqh - 19 april 2026 kl. 19:33:53
Kul att följa dina framsteg! Ser verkligen ut som på riktigt. :)
Senaste inlägg av 802° - 14 april 2026 kl. 16:13:14
Snyggt!
Kapar ju bra, tycker inte du ska vara missnöjd med hastigheten, funktionen finns ju där och det gör ju inget om det tar lite tid att kapa.

Var hittar man de motorer som du ska ha till valsarna?
Senaste inlägg av Wikström - 14 april 2026 kl. 01:00:15
Fortsatt jobba på ganska bra och gjort klart båda upphängningarna för valsmotorerna.

Motorn kläms fast. Detta ser kanske inte riktigt så skalaenligt ut men genom att klämma fast motorn på detta sätt så går det gömma ca 15 mm av den alldeles för stora motor/växellåde kombon i motorfästet och i matarvallsen så den inte sticker ut så mycket på baksidan.

Provmonterat motorn. Använder samma typ av motor/växellåda som jag använde som drivmotorer på huddigen. Borstlös motor hade givetvis varit bättre men verkar vara svårt att hitta en lämplig liten borstlös motor till denna typ av växellåda. Kanske kan jag hitta något passande alternativ senare.

Båda motorupphängningarna klara.
Senaste inlägg av Wikström - 30 mars 2026 kl. 01:09:41
Lagt många timmar på att provköra sågen och slipa kedjor.
Som jag var rädd för så så fungerade original bosch nanoblade kedjan väldigt dåligt och kräver högt tryck på svärdet och helst ska man bryta och bända lite på sågen för att den ska nöta sig igenom.

Provade flera olika slipningar för att se om det fungerar bättre.
provade först för hand med nålfilar och fick till ett bättre men fortfarande långt ifrån bra resultat.
provade sedan med dremel och 1 mm slipstift och det var inte bara enklare utan gav också ett mycket bättre resultat så nu fungerar sågen helt ok.
Fortfarande är kapaciteten betydligt sämre än på originalet och att såga igenom en 45 mm stam tar väl minst dubbelt så lång tid som motsvarande 540 mm stam skulle ta med fullstora maskinen.
Kedjan verkar ändå skära ganska jämnt och bra och kaphastigheten är klart användbar åtminstone på lite klenare stammar.
Motorn verkar inte ha några som helst problem att orka och ska ju aldrig gå någon längre stund kontinuerligt så kanske en annan utväxling eller ett högre KV värde på motorn skulle kunna ge ännu lite högre kapacitet i sågen.
Tills vidare är jag dock nöjd med resultatet och kommer därför att fortsätta med bygget så kanske det går att trimma till sågen ännu lite bättre senare.

Här kommer en filmsnutt på senaste provkörningen. första klippet är med slipade kedjan och andra klippet är med original oslipad kedja.

Skruvat fast både sågenheten och provträdet i bordet för provkörning.

Senaste inlägg av Wikström - 23 mars 2026 kl. 01:34:19
Kul att du frågar, här kommer svar komplett med bilder.
Vore kul att ha så mycket som möjligt av funktionerna hydrauliska men i denna storlek så är det nog bara el som gäller.
Tills vidare blir sågmotorn en surpass 2830 borstlös motor 1300KV och en max effekt på 300w.
Den minsta av Bosch easycut maskinerna som sågsvärdet kommer ifrån har en standard borstad motor på ca 100w och den största nätanslutna maskinen är på ca 500w så det bör bli bra bara jag får till rätt utväxling/varvtal/vridmoment.
Som jag har gjort det nu så är det en utväxling på ca 3:1 och max varvtal på kedjedrevet på ca 5200rpm.

Växellåda

Ihopmonterat.

Klart för att provköra sågen  [play]
Senaste inlägg av 802° - 18 mars 2026 kl. 06:53:14
Coolt bygge!
Vad blir det för motor till sågen? el eller hydraulik?
Senaste inlägg av Wikström - 16 mars 2026 kl. 03:18:39
Gjort klart övre och undre delen av såglådan.
Denna är gjord som en separat enhet för att om det blir nödvändigt enklare kunna ändra eller göra en ny sågenhet utan att behöva göra om hela ramen till aggregatet.

Såglådans 2 huvuddelar.

Kapcylinder och sågsvärd monterat i såglådans övre del.

Hela enheten ihopmonterad.
Hittills ser det väldigt bra ut. Allt passar ihop och ritningarna verkar stämma i verkligheten också.

Ungeffärlig storlek.
Senaste inlägg av Wikström - 2 mars 2026 kl. 02:08:59
Gjort klart svärdsfästet och kedjedrev.
Här kommer bilder på det.

Jobbar med ena halvan av svärdsfästet.

Båda halvorna klara. de är i stort sett spegelvända kopior med skillnaden att ena delen har gängade hål för att dra ihop dem med varandra.

Svärdsfästet klart. Svärdsfästet har ett kullager på varje sida och ska klämmas in mellan den övre och nedre delen av såglådan, till skillnad mot förlagan där lagringen är bara i den övre delen av såglådan och kedjan kan läggas på underifrån så måste man här dela såglådan och svärdsfästet för att byta kedja.
Detta för att kunna göra den övre delen av såglådan med växellåda och motor så kompakt som möjligt.

Kom fram till att enklaste sättet att göra kedjedrevet var att borra hål i en cirkel och sedan svarva ner axeln till ungefär mitten på hålen.

Svarvning av kedjedrev och axel.

Nästa steg är såglåda med växellåda och motor och sedan kommer den första riktigt spännande delen när det är dags att provköra sågenheten.