RcLastbilar.se

Elektronik => Elektronik => Ämnet startat av: Actros861 skrivet 22 juli 2012 kl. 02:53:57

Titel: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 22 juli 2012 kl. 02:53:57
Här ska jag ta några rader som handlar om Servonauts elektronikmoduler.

Servonaut är tysk elektronik till våra lastbilar och tillverkas av Tematik. De har olika moduler till olika ändamål både till sändare och bilarna. Det som sitter i sändarna är jag inte bekant med så jag tar bara upp det som sitter i bilarna. Alla moduler skickar batterispänning på ljusutgångarna utom K40 där det kan ställas in.

Börjar med fartreglagen (ESC) utan farthållare och det enklaste först.

S20 är det enklaste ESC som finns hos Servonaut och fungerar precis som ett vanligt fram/back reglage som sitter i vilken bil som helst. Skillnaden ligger i att det sitter filter som tar bort små justeringar man gör med fingrarna när man kör, detta bidrar till en väldigt mjuk och fin körning. S20 har även strömuttag för broms och backljus 700mAh/utgång. Lämpar sig bra till "landsvägskörning". Batterispänning 7,2-12V, BEC krets på 5V 3A. Priset ligger på 109Euro.

T20 är nästa steg och är likadant som S20 fast det är speciellt utvecklat till offroadkörning. Finns utgångar för ljuse framåt och bromsljus, 700mAh/utgång. Batterispänning 7,2-16,8V, BEC krets på 5V 3A. Pris 159Euro.

M220 är två reglage i ett och är tänkt att användas till bandfordon eller där man har två drivmotorer som ska drivas lika mycket. Utgångar för back och bromsljus, 700mAh/utgång. Batterispänning 7,2-12V, BEC krets på 5V 3A. Pris 199Euro.

MFR är ett litet ESC som endast klarar små motorer upp till 4A. Batterispänning 7,2-12V. Pris 69Euro.

Då går vi över till ESC:erna med farthållare. Med farthållare menas att man för stickan uppåt till den hastighet man vill köra i och släpper, sen håller bilen den hastigheten tills man antingen ökar mera eller bromsar. Man behöver alltså inte hålla på gasen hela tiden för att bilen ska köra. Detta är då lite speciellt tack vare att man alltid ger gas framåt på spaken även när man backar, det innebär att man måste välja "reverse" eller "drive". Det gör man enkelt genom att man håller fullbroms och slår sedan spaken i sidan, vänster för backen och höger för framåt.

E20 är den enklaste av dem med farthållare. På detta finns bara fram och back att välja på, utgångar för broms och backljus. Batterispänning 7,2-12V, BEC krets på 5V 3A. Pris 145Euro.

M20+ är mellanmodellen. På detta finns det fram/back som E20 och via inställningar går det även att få "neutral", det innebär att man får slå spaken i sidled två gånger för att växla mellan fram/back. Detta är bara relevant att ha om man kör med ljudmodul då man kan varva motorn utan att bilen rör sig. M20+ har även belysning för höger, vänster och varningsblinkers, två valfria ljusutgångar parkering är lämpligt att lägga på den ena eller båda om man har väldigt mycket belysning. Broms och backljus finns också precis som på alla de andra, via inställningar kan man kombinera parkering och bromsljus på samma lampa. Batterispänning 7,2-12V, BEC krets på 5V 3A. Pris 198Euro.

K40 är den dyraste av alla ESC:er och har allt som M20+ har plus lite till. Jag är inte bekant med denna alls tyvärr och kan egentligen inte säga så mycket om den. 8 utgångar till belysning, samma som M20+ och två till. Batterispänning 7,2-14,8V, BEC krets på 5V 3A. Pris 419Euro.


Alla ljusutgångar på fartreglage och ljusmoduler ger ut batterispänning utom K40 där det kan ställas in.
Titel: Ljud och andra moduler.
Skrivet av: Actros861 skrivet 22 juli 2012 kl. 04:21:25
Del två tar jag de andra modulerna som finns.

Börjar med ljud som finns i två versioner SMT och SMX.

SMT är en enklare modul med europeiskt och amerikanskt motorljud. Till denna kan man koppla upp hydraulmodulen BMA som går in och "belastar" motorn när hydraulfunktioner används. Den har två olika tutor och backsignal. Kan kopplas ihop med vanliga ESC om man vill ha det. Batterispänning 7,2-12V. Pris 145Euro

SMX är lite mer avancerad än SMT med tre olika motorljud som är MAN rak 6:a, Mercedes V6 och Scania V8. I denna finns också en del inställningar man kan göra mer om det längre ner. Där finns två stycken ingångar som man kan skicka ström rakt in i modulen och på det viset få "Martins-horn". Den andra kan man sätta på en motor tex en hydraulpump då får man en varvtalshöjning på motorljudet. Batterispänning 7,2-12V. Pris 199Euro.

SM+ är en tilläggsmodul som man kan lägga in egna ljudfiler påoch spelas upp via SMT eller SMX. Den kan även synkas med ett servo och på det viset få ljudet av att en dörr stängs samtidigt som den gör det på modellen. Pris 59Euro.

Då går vi över till ljusmodulerna.

ML4 är den modulen man ska ha om man vill få blinkers och de två andra ljusutgångarna på sin modell om man INTE valt M20+ eller K40. Pris 42Euro

MM4 har 4 ljusutgångar där två av dem kan kopplas ihop så man får helljusblink. Denna kan med fördel också kombineras med M20+. Pris 42Euro

BE8 är en modul så man kan få blixt och rotorljus på lastbilen. Denna är färdig att användas med 8 olika förinställda ljusprogram som väljs med bygling. Batterispänning 6-12V. Pris 39Euro.

BE8 PC är samma som BE8 fast man får programera den helt själv med hjälp av datorn och ett program som följer med på cd-skiva. Kabel för 9-pins seriell anslutning följer med, det finns dock USB adapters att köpa till. Fördelen med denna är att man kan få blixtljusen att göra precis som man själv vill, att använda den till rotorljus är bara onödigt då vanliga BE8 klarar detta lika bra och man slipper programmera in det själv. Här är en egen sekvens som jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=v5V7Ners53w&feature=plcp BE8 PC kan också laddas med 4 olika blinkprogram samtidigt, så om man kör den på separat kanal på sändaren kan man alltså välja mellan 4 olika program som man själv gjort. Batterispänning 6-15V. Pris 54Euro.

Om man inte vill ha sladdar mellan bil och trailer så kan man köpa moduler som skickar signalerna trådlöst istället. Då sätter man in en Infra-Röd (IR) sändare under vändskivan och en mottagare i trailern. Det kräver en speciell king-pin med hål i och en liten ändring i vändskivan. Räckvidden ligger på 1,5-2meter med över 180graders spridning.

AIR4 är den man ska ha om man har M20+ eller K40 i bilen. Då får man alla och likadana ljusfunktioner som man har i bilen. Har man användning för det så kan man även styra ett servo med M20+ med K40 får man ytterliggare en funktion och så kan man även stänga av ljuset på trailern utan att man behöver koppla av den. Två servo eller ESC:er kan styras direkt från mottagaren. Pris 43Euro

AIRU passar alla övriga ESC:er. Lite enklare överförings-funktioner än AIR4 men allt ljuse och fortfarande två servo direkt från mottagaren. Pris 59Euro.

AMO är IR-mottagaren som sitter i trailern. Finns egentligen inte så mycket att säga om den mer än att den tar emot det bilen skickar och utför det. Integrerad BEC-krets för att driva servo på 5V, 1A. Om ESC kopplas till AMO MÅSTE pluskabeln klippas av för att inte bränna BEC-kretsen. Pris 85Euro.

Hydraulik.

BMA är ett ESC och servomodul. ESC:en klarar av att driva en motor på max 6A, över detta behövs en extern ESC som fortfarande kan styras från BMA:an via en ESC-utgång. För att driva servona kopplar man helt enkelt in BMA:an mellan mottagaren och servona. Tiden för hydraulpumpsmotorn kan ställas mellan 1-120sekunder det innebär att pumpmotorn stannar efter inställd tid, när man sedan rör spakarna på radion så att servona rör sig startar pumpen automatiskt igen. Pris 79Euro.
Titel: Menyn på M20+
Skrivet av: Actros861 skrivet 22 juli 2012 kl. 04:27:36
Ok då ska vi gå in i menyn i M20+, detta är också en synkronisering med sändaren.
Detta är min egen översättning från danska manualen.

Se till att bilen inte har drivhjulen i marken, och modellen är avstängd.

Nu gäller rörelserna för den spaken du har gas/broms och ljusstyrning på.

1. Slå på sändaren, bilen avstängd.
2. Spaken förs längst ner och längst till vänster, håll kvar där.
3. Slå på modellen och vänta tills den gröna dioden på M20+ har blinkat 3 gånger.
4. Flytta spaken längst upp och längst till höger, och håll kvar tills dioden blinkat en gång.
5. Ställ spaken i mittläge och vänta tills dioden blinkat en gång.

Nu är du i setupmenyn i M20+. Om du inte skall ändra några inställningar kan du lämna menyn genom att ge full gas.
Genom ett kort tryck på bromsen kommer du in i första menypunkten (se tabellen nedanför). M20+ har 10 inställningsmöjligheter.
Med spaken väljs nästa menypunkt. Full gas på spaken så stoppar du programeringen. Med ett kort tryck till höger eller vänster så väljer du inställning.
Kort tryck på bromsen så hoppar du till nästa menypunkt.


Nu under lättar detta om du har belysning kopplat till ljusutgångarna vanliga 6V lampor funkar bra. Lamporna visar nämligen vilken inställning du har aktiverad.


1. Val av lampor eller LED. Till vänster lampor till höger LED. Har endast betydelse om Kombi är valt. Parkeringsljuset blinkar med två olika styrkor

2. Lysvariant. Enkel till vänster kombi till höger. Parkering och halvljus skiftar i förhållande till inställningen.
Ljusmodulen tillåter 2 inställningar av broms, positions och halvljus. Med inställningen Enkel arbetar dom var för sig, med inställningen Kombi används
2 ljusstyrker till bromsljus och halvljus. positionsljuset är härmed på halv styrka av halvljus och bromsljus På detta settet kan man nöja sig med
2 lamper bak till broms/parkerninsljus kombinationen

3. Blinkerssläckning automatisk till vänster manuellt till höger. Vänster blinkers blinkar 2 gånger oavbrutet.

4. Acceleration. Normal till vänster kraftig till höger. parkeringsljuset blinkar 2 eller 3 gånger. Normal betyder långsam acceleraton, kraftig kan du göra en burnout med lastbilen (min egen notis).

5. Bromskraft. Normal till vänster kraftig till höger. Bromsljuset blinkar 2 eller 3 gånger. Normal betyder långsam och kraftig kan du tvärnita.

6. Tomgång. Utan till vänster med till höger. Backljuset blinkar 2 eller 3 gånger. Användning av tomgång är bara förnuftigt att använda ihop med ljudmodul.
Är det valt tomgång står alltid M20+ i "friläge" när man slår på strömmen och kör inte förren man lagt i "drive" eller "reverse"

7. Mottagarövervakning. Normal till vänster utan till höger. Varningsblinkers blinkar 2 eller 3 gånger.

8. Servoinställning. Normal till vänster ombytt till höger. Servot ställs i den position som valts.

9. Motor riktning. Normal till Vänster och ombytt till höger. FÖRSIKTIGT! Motorn startar.

10. Hastighet i backen. 50% till vänster 100% till höger. FÖRSIKTIGT! Motorn snurrar långsamt eller snabbt baklänges.

För att underlätta kör jag mina inställningar här

1. LED.
2. Enkel.
3. Manuellt.
4. Normal.
5. Kraftig.
6. Med.
7. Normal.
8. Normal.
9. Normal.
10. 50%
Titel: Menyn på SMX
Skrivet av: Actros861 skrivet 22 juli 2012 kl. 04:29:11
Inställningarna i SMX görs på följande vis.

1: Koppla bort batteriet
2: Ta bort byglingen som sitter på A ,B och C
3: Slå på SMX:en och vänta 2sekunder tills ljudet av komprimerad luft hörs.

När man tar knappen/spaken till "horn" position väljer man en av 4 inställningar på den funktionen.

När man tar knappen/spaken till "start" position bekräftar man inställningen och går till nästa punkt.

De fem inställningarna är:
1, volym på luftbroms 4 nivåer
2, volym på backsignal 4 nivåer (0 är avstängt)
3, volym på växling 2 nivåer och 2 olika ljud
4, volym på turboljud 4 nivåer (0 är avstängt)
5, val av tuta 4 olika ljud

När man har bekräftat sista menypunkten hörs ljudet av MartinsHorn (sirenen) och alla inställningar är lagrade.

Stäng av SMX:en igen och sett tillbaka byglingen på A och B.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 22 juli 2012 kl. 04:43:11
Då blir det ett par bilder på installationen av IR-sändare i vändskiva.

Först borrar man ett hål i metallplattan som sitter under vändskivan, om man sätter i IR-kingpinen i vändskivan så kan man använda den som guide till var hålet ska vara. Det enklaste är faktiskt att borra rakt igenom hålet i kingpin med ett litet borr och sedan borra upp det till rätt storlek 4mm tror jag det var.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2Fsoages.jpg&hash=f7650e38744545b2fefebc24b0f5d263b6d62ce7)

Man måste ta bort den långa pinnen som håller ihop skivan med plattan undertill och ersätta den med två M3 skruvar och låsmuttrar.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2Fzn50mv.jpg&hash=ff5afcbbd45cb3a1cd2f871ca7b8402b7c6866f4)

Här sitter då sändaren på plats under skivan.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi56.tinypic.com%2F23mn40i.jpg&hash=eb767a80e12ff519f0e631b94c69d1bb223f69b0)

Så här sitter den på plats i chassit igen.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2Fevawbp.jpg&hash=600b4ae4092e79033615bc6e7f1c81644a94cdcb)

Så här ser det sedan ut uppifrån.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi51.tinypic.com%2Fvzislu.jpg&hash=1cd18f5f2bc5a270eace6881299a3ed65731e12a)

Monteringen av mottagaren i kingpin är väldigt enkel, det enda som är "problem" är att man måste borra upp hålet i plattan som kingpin sitter i och att man väljer rätt kingpin. Det finns tre olika att välja på Tamiya, Carson och Wedico, Det som skiljer dem emellan är tjockleken på plattan som kingpin sitter i.

Hoppas denna guide hjälper, och är det något så är det bara att fråga. Jag tog mig friheten att klistra denna så den alltid ligger längst upp och är lätt att hitta :)
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Olof skrivet 22 juli 2012 kl. 07:21:03
Kanoninfo detta, riktigt bra sammsnfattning  :D
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: swerecon skrivet 22 juli 2012 kl. 15:50:04
Wow, du har lagt ner ett jättejobb på förklaringar och instruktioner av servonaut. Mycket värdefullt.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: tåffår skrivet 23 juli 2012 kl. 19:15:11
Bra forklaring av Servonaut Anders...

Vil bare legge til at forgjengeren til K40 het K30, men disse er tilnærmet like, bortsett fra forbedringer + at K40 er laget i 2 mindre biter for lettere å bygges inn i modellen...
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Eirike93 skrivet 17 augusti 2012 kl. 13:17:21
Väldigt bra info, det är en riktig djungel det där! <whip>
Denna info hjälpte mig mycket när min M20+ strulade! <happy>
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: SWE IROC skrivet 17 augusti 2012 kl. 19:12:03
Kan bara hålla med alla föregående, kanon info Actros  :), du har lagt ner ett jättejobb på att plita ihop det här, kommer vara till hjälp för många framöver.  <tumb>

MvH // John
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 18 augusti 2012 kl. 21:01:15
Kul att det uppskattas, tack så mycket  <beer> <popcorn> <drink>
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Mullis skrivet 15 september 2012 kl. 02:52:40
Ljudmodulerna, kan man inte stänga av luftbromsen. Tycker det låter lite konstigt att det finns på en anläggningsmaskin som inte har luftbromsar, ex mitt projekt har ju inte det.

Sen om BE8 och BE8PC, kan man separera på blixt och rotationsljus. Skulle vilja ha blixt när man backar. Kan man ha två rotationsljus på samma utgång på BE8an?

Kommer komma med fler frågor när jag kommer på dem...  <beer> mate!
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 15 september 2012 kl. 17:44:48
Lite osäker på om luftpyset blir avstängd på lägsta volymen med SMX:en, men ganska säker på att det går att stänga av det helt på SMT. Får kolla upp det med SMX:en sen :)

Nej det går tyvärr inte så du får ha två moduler i så fall. Mitt tips är nog ändå att köra med typ Pistenkings rotorljus och blixt på BE8/PC.
Ja det går bra du kan plocka ut 700mAh på en BE8/PC.

Vill du ha blixt när du backar går det bra bara att koppla in konstant ström på modulen (det ska den alltid ha) och sen kopplar du in en sladd från backljuskontakten till "aktiveringsuttaget" på modulen.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: tåffår skrivet 15 september 2012 kl. 18:10:53
Ja, på lavste nivå er luftlyden avslått på SMX

JA det skal gå bra å skjøre 2 rotorblink på rotorblink utgangen på BE8, det har hvertfall jeg gjort..
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 15 september 2012 kl. 18:16:52
Kom på nu att jag kör ju 6st totalt på min BE8, tre på varje sida om BE8:an. Att de inte är kopplade alla på samma sida är för att det skiljer lite i hastighet på dem om man kopplar in dem på var sin sida :)
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Ellis skrivet 20 september 2012 kl. 21:25:00
Kanske dum fråga....kan man avaktivera farthållaren på någon av reglagen, exempelvis M20+?
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: swerecon skrivet 20 september 2012 kl. 21:28:47
Inte på M20+. Dom andra mindre modulerna finns ingen farthållare på. Hur det är med K40 vet jag inte.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 20 september 2012 kl. 22:07:42
E20 och M20+ går det inte att programmera bort på, vet inte säkert hur det är med K40 mycket tveksam att det skulle gå.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Mullis skrivet 22 september 2012 kl. 18:26:41
Låter bra det, Actros. Får prova med en när jag väl köper elen. Glömt bort att det var två utgångar på rotationsljusen på BE8:an...  <stup>
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: MrLinds skrivet 16 oktober 2012 kl. 22:48:30
Nu finns det manualer till några av servonauts enheter under nedladdnigar.

http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?action=downloads;cat=1 (http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?action=downloads;cat=1)
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Rune Gustafsson skrivet 4 januari 2013 kl. 11:03:47
 [coffe] Väldigt bra information. Blir strax lite klokare,...tror jag!  Om jag frågar om installation i te x en bandlastare (Liebherr 634) så ska jag tydligen använda en servonaut M220 Uppenbarligen ska det helst vara en ljudmodul, men vilken om jag vill ha motor 6 cyl med belastnings/varvtalshöjning på hydraulfunktioner. Till sist en fråga : vad ska med en YGE18 till? Ser att andra använder denna enhet.
Tack på förhand för hjälp med detta. Allmän kommentar, vilket bra forum detta är. För mig, ovetande nybörjare är detta guldforum. Även Norska är rätt bra.
Önskar Er alla bra helgdagar.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 5 januari 2013 kl. 05:44:45
Ljud är ju faktiskt väldigt valfritt, jag tycker dock att det blir lite trevligare.

Ska du ha belastningsljud ska du ha SMT, varvtalhöjning SMX.
SMT:en funkar på det viset att motorljudet kommer att låta som det jobbar tyngre när hydrauliken är igång, den funktionen har inte SMX utan där kopplar man i så fall in pumpen direkt på ljudmodulen då får man ett högre tomgångsljud. SMX:ens funktion passar sig bäst ihop med en lastbil där du har tippflak eller kran. För att få belastningsljudet på SMT så måste man också styra pumpen med en BMA.

BMA har även en utgång märkt ESC där kan du koppla in ett fartreglage, tex om du kör med borstlös pumpmotor. Annars så kopplar man BMA:n direkt på pumpmotorn. Nackdelen med BMA tycker jag är att den går från 0-100 direkt och i alla fall till Leimbachs hydraulsystem är det lite olämpligt då det sitter en gummikoppling mellan motorn och pumpen, risken finns att motorn sliter sönder den när den ska varva upp så plötsligt. En andra sak är att även om man ställer ner tiden som pumpen ska gå så går den väldigt mycket ändå, nu är du i och för sig intresserad av bandlastare så då blir det kanske lite bättre. Som på min hjullastare så gick pumpen i princip hela tiden tack vare att även styrningen är hydraulisk.

Nu har jag istället mixat funktionerna i radion och det innebär kortfattat att du kör pumpen lite på tomgång sen ökar varvtalet i takt med att man drar i spakarna, lite svårare att få till i och med programmeringen men jag föredrar det helt klart. Alla mina maskiner har jag på detta viset.

Båda modulerna har 6-cylindriga motorer att välja på.

swerecon, M20+ har inget med hydral-ljudfunktionen att göra ;) Däremot kan du ju lägga M20+ i friläge och sen dra upp gasen lite så står lastbilen och jobbar på högre varv, har man sen pumpen kopplad till SMX:en och slår igång den så höjs varvet ytterligare lite till :)

YGE18 är det fartreglaget som följer med Leimbachs borstlösa pumpmotor, så har du inte den är det inget du behöver bry dig om. Jag rekommenderar dock att köpa den motorn för flödet ökar ganska mycket vilket betyder att du får snabbare rörelser på hydraulfunktionerna.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Rikard skrivet 7 mars 2013 kl. 12:18:08
Någon som vet vad det är för ut spänning på ljus utgångarna på m20+ ? Eller är det 11.1v  man kör med 3s lipo på 11.1v

Och blir det blir med motorn då den jag har är på 7,2v
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Ellis skrivet 7 mars 2013 kl. 12:30:15
Citat från: Rikard skrivet  7 mars 2013 kl. 12:18:08
Någon som vet vad det är för ut spänning på ljus utgångarna på m20+ ? Eller är det 11.1v  man kör med 3s lipo på 11.1v

Och blir det blir med motorn då den jag har är på 7,2v

Kopplar du på 11.1V på M20+ så kommer 11.1V ut i utgångarna. Detsamma gäller för motorn.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Rikard skrivet 7 mars 2013 kl. 12:39:57
Okej, så måste ha en 12volts motor då.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Ellis skrivet 7 mars 2013 kl. 12:42:18
Citat från: Rikard skrivet  7 mars 2013 kl. 12:39:57
Okej, så måste ha en 12volts motor då.
Japp. Eller gå ner en cell å köra med 2sLipo på 7.4V...
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Rikard skrivet 7 mars 2013 kl. 12:50:56
Jag som precis gick från 2s till 3s, får se om det blir ny motor eller köpa 2s till lastbilen.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: krankillen skrivet 7 mars 2013 kl. 19:11:09
ööööööö det är nog bra!!:) tappade dig vid tredje raden..... men det gör inget jag lär mig så småningom  lol
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: krankillen skrivet 10 mars 2013 kl. 07:34:21
nu så! riktig bra tråd!
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Tarzzan skrivet 5 juni 2013 kl. 13:53:27
finns det us - ljud på både smt o smx ?
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 5 juni 2013 kl. 14:02:54
Citat från: Actros861 skrivet 22 juli 2012 kl. 04:21:25
Börjar med ljud som finns i två versioner SMT och SMX.

SMT är en enklare modul med europeiskt och amerikanskt motorljud. Till denna kan man koppla upp hydraulmodulen BMA som går in och "belastar" motorn när hydraulfunktioner används. Den har två olika tutor och backsignal. Kan kopplas ihop med vanliga ESC om man vill ha det. Batterispänning 7,2-12V. Pris 145Euro

SMX är lite mer avancerad än SMT med tre olika motorljud som är MAN rak 6:a, Mercedes V6 och Scania V8. I denna finns också en del inställningar man kan göra mer om det längre ner. Där finns två stycken ingångar som man kan skicka ström rakt in i modulen och på det viset få "Martins-horn". Den andra kan man sätta på en motor tex en hydraulpump då får man en varvtalshöjning på motorljudet. Batterispänning 7,2-12V. Pris 199Euro.

Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Quart skrivet 18 november 2013 kl. 11:44:27
Är på jakt efter Servonaut BE8-PC, hittar den inte hos nån svenskÅF, nån som vet var man kan köpa den eller är på http://www.servonaut.d (http://www.servonaut.d) ni brukar köpa ?
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: swerecon skrivet 18 november 2013 kl. 11:49:30
Vi beställer nog lite var som. Dom flesta beställer nog från Dansken, rcmodeltruck.dk
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Olof skrivet 18 november 2013 kl. 13:02:42
Jag beställer allt från Fetchner eller Der getribedoktor.  <tumb>
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Tarzzan skrivet 5 december 2013 kl. 21:23:38
har en fråga jag har m20+ o smt  det enda ljud jag får e en lång signal när jag börjar gasa inget annat [cranky] vad har jag gjort för fel ?  [play]
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: swerecon skrivet 5 december 2013 kl. 21:52:53
Svårt att säga. Men av erfarenhet, egen och andras brukar det handla om att man kopplat fel någonstans. Isär med allt igen, var noga med att alla kontakter kopplas rätt. Om det är en ljudsignal som från tutan har du garanterat kopplat fel. Själv har jag tuta och start på en tre vägs brytare. Har du ingwt kopplingsschema laddar du ner det från servonauts hemsida. Det kan vara lite klurigt att förstå vilken kabel som skall vart, inte helt tydliga bilder.
På det igen bara  <tumb>
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Tarzzan skrivet 29 mars 2014 kl. 21:01:23
Har en fråga hur kopplar jag om jag vill ha blinkers o position ljus på samma diod
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: swerecon skrivet 30 mars 2014 kl. 07:45:43
Eftersom allt styrs via -sidan på servonaut så måste det finnas en kabel (typ Y) så att båda funktionerna/lyslägena kan sluta strömkretsen. Men att koppla posljus och blinkers i samma lampa vet jag inte om det går, isåfall kommer lampan aldrig slockna när den blinkar om posljuset är på samtidigt. Du kommer få en förändring i ljusstyrkan bara.
GLÖM INTE MOTSTÅND på båda kablarna och tänka på att du måste ha olika motstånd för varje funktion så du får skillnad i ljusstyrkan. Jag brukar annars sätta motstånden på + sidan men det går inte i dethär fallet.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: joppe skrivet 8 juli 2016 kl. 17:16:38
Tjena! Har en fråga angående högtalare till SMT ? hur viktigt är det att det är 4 ohm eller går det med en med 8 ohm? har köpt en begagnad SMT så har ingen manual. MVH Daniel
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: swerecon skrivet 8 juli 2016 kl. 21:16:51
Är ingen fena på detta, men dom förespråkar 4 ohm till 7,2v system och 8 ohm till 12v system.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: joppe skrivet 9 juli 2016 kl. 10:56:14
Tack för svaret Bengt! Då funkar nog inte den jag har till 7,2v MVH Daniel
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Slarvar skrivet 9 juli 2016 kl. 13:04:50
Vet inte om detta han jämföras med vanlig hifi (men det borde det) och då kommer du helt enkelt inte kunna spela lika högt med 8ohms elemet som med ett 4ohms, om dom båda har lika hög känslighet vill säga alltså tex 94db.

Men jag har ingen aning om servonaut och hur det fungerar så detta är bara min gissning från generell högtalarinfo så att säga  :)
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Actros861 skrivet 9 juli 2016 kl. 16:11:52
Jag har för mig att volymen blir ganska mycket lägre om du sätter 8 Ohm till 7,2V, men ljud får du :)
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: joppe skrivet 10 juli 2016 kl. 09:46:45
Tackar ännu en gång! Hittade en lite högtalare ifrån fast monterad mobiltelefon lite lagom stor men den är 8 ohm.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: freco skrivet 10 juli 2016 kl. 20:59:34
Du kan ju alltid testa att koppla in en 8 Ohms högtalare och höra hur det låter. Men koppla inte in en 4 Ohms på en förstärkare som är avsedd för 8 Ohm! (ju lägre impedans, som mäts i Ohm, desto högre ström och därmed också högre belastning på förstärkaren)
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Ukko skrivet 1 december 2016 kl. 22:14:20
Har inte M20+ blivit ersatt med M24?
Nu när man är och kollar lite på vad man skall ha till bilen.
:)
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: swerecon skrivet 2 december 2016 kl. 20:23:51
Japp. Finns säkert ännu kvar på vissa ställen.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Ukko skrivet 16 december 2016 kl. 11:23:57
Vad är det som skiljer SM3 och SM7 åt?
Verkar bara att SM7 har någon form av programmerings alternativ, eller ser jag helt fel?
Ljudet är det samma.
Dvs vad motiverar nästan dubbla priset, förutom storleken?    ;)
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: swerecon skrivet 22 mars 2018 kl. 11:39:41
Någon som sitter på en manual till SMT? Vill inte ha den på tyska [laugh]
Behöver få reda på om det går att komma in i modulen och göra inställningar utan att ha en K40 eller annat fartreglage.
Isåfall, hur gör man??? [banghead]
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: SWE IROC skrivet 24 mars 2018 kl. 16:08:43
Jag har bara SMX på Danska, hade även SMT men den PDFn går inte att öppna av okänd anledning.
Titel: SV: Servonaut-elektronik.
Skrivet av: Ukko skrivet 5 januari 2019 kl. 12:44:17
Det finns en utmärkt anvisning hur man programmerar ljus i ett M20+ kort med bara sändaren.
Men vad jag kan se, så kan man bara göra detta ett programmeringskort i en M24.
Stämmer detta?