RcLastbilar.se

Anläggning 1:14-1:16 => Hjullastare => Ämnet startat av: OBELIX skrivet 22 mars 2017 kl. 16:26:39

Titel: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 22 mars 2017 kl. 16:26:39
Jag har sagt upp garaget då jag inte håller på med bilar längre, sålt alla maskiner för smidesarbeten och satsat mer på mindre arbeten på hobbynivå. Jag har fått det fina erbjudandet att hyra skyddsrummet i källaren och ha som hobbyrum. Det är på 20 kvadrat och där får jag plats med två rejäla arbetsbänkar med alla mina nyinköpta maskiner på! Snart är det färdigt där så jag kan börja jobba på min hjullastare jag länge funderat på.

Fram till nu har det bara varit en evigt hamstrande på grejer, men nu är inköpslistan tom och hela soffan full med grejer till bygget. Köpte en fin radiosändare här på RCLB.se av en medlem, och sen kompletterade den med allt som behövdes för att kunna få den fungerande som jag vill. Förebild finns ingen, men den kommer bli lite större än en Volvo L350 i skala 1:14. Men den kommer inte se naiv ut för det, allt ska finnas med som en riktig hjullastare har.

Det har blivit många timmar på Y.T. för att kolla såna hjullastare, och det har lärt mej mycket hur jag ska bygga den. Det som skiljer den mest från andra är väl att jag inte ska ha lyftarmar på den, utan det blir en bom på samma sätt som CAT har på vissa av sina maskiner. Dels för att få en så smal "kropp" på maskinen som möjligt (80mm) för att få på breda däck som bär bra i sand och annat löst material. Mina däck är 160X100 mm, så totalbredden på den blir 280 mm   Vilket är i närheten av vad en L350 är.

Jaja, nu är jag igång och det känns skönt!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: GöranA skrivet 22 mars 2017 kl. 17:33:38
Kul! Skall följas med stort intresse.  <popcorn>
Alltid roligt med egna konstruktioner.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 22 mars 2017 kl. 21:03:58
Hej, jo jag har ju byggt om eller byggt några terrängbilar under åren, och dessutom knåpat ihop ett gäng nyckelharpor. Så jag har konstruerandet i blodet så att säga. Detta blir en ny utmaning för mej då så mycket är nytt för mej när det gäller radio och elmotorer och sånt. Men jag har lagt upp alla motorer inkopplade och trot om ni vill, men det funkade :)

Göran, Radion funkar kanon och jag tror att jag hittat bra grejer som lirar fint med den. Han den där Conrad gillar nog mej efter allt jag handlat där!

Fyra av motorerna är kopplade till ett reglage, det är ju till driften, sen två elektroniska fartreglage till som ska sköta lyft/tilt på maskinen,. Styrningen kommer ombesörjas av ett servoassisterat servo så att säga. Sen köpte jag tre servon till, två vet jag användningen för, men det andra får väl ligga och mogna tills jag vet vad dom kan användas till! Kanske koppla till armen på stackarn som ska sitta i hytten så han kan vinka eller nåt....

Sen kommer det säkert lite frågor om allt möjligt till er som hållit på med sånt här mycket mer än vad jag gjort! Som tex, hur man vänder rotationen på servon vid behov och hur man mixar två servon till varandra och sånt! Men det kommer mycket senare!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Thomsson skrivet 22 mars 2017 kl. 21:33:07
Robert-Ska du bygga en hjulgående schaktmaskin med blad istället för skopa?
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 22 mars 2017 kl. 21:40:34
Det blir skopa, men jag ska ha snabbfäste för att kunna byta till blad för att kunna flytta massor med!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Thomsson skrivet 22 mars 2017 kl. 22:32:37
Efter lite google förstår jag vad du menar med bom istället för lyftarmar.
Typ CAT 988H antar jag.
Aldrig sett den varianten.
Det ska bli kul att följa bygget.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 22 mars 2017 kl. 22:50:06
Ja precis, Det finns även mindre cattar som har bom. Men än så länge så (tror) jag dom är ensamma om det bland tillverkare. Om jag kunde skulle jag lägga in bilder, men mina bilder är på tok för stora och jag har ingen aning om hur man förminskar dom heller..

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 24 mars 2017 kl. 16:03:23
Första "skarpa" ritningen är klar. Måtten i mm visar att det blir rätt rejäla dimensioner på den.

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 3 maj 2017 kl. 23:20:27
Ibland ska man ha lite tur, företaget jag jobbar på har av ekonomiska skäl lagt ner allt som har med aluminium att göra. Sålt hela lagret och alla maskiner och restbitar till Danmark. Så jag har fått leta på annat håll för att hitta material. Har plåt, U-balk, vinkelprofiler och fyrkantsrör! Men jag har letat som en idiot efter ett lämpligt rör att stoppa in drivmotorerna i helt utan framgång. Idag var jag vid farsans fastighet och såg på hans kärra som ska till tippen i morgon ett alurör som var två meter långt. Tyckte det såg ut att kunna passa bra så jag tog med det hem! Provade med en motor, och växellådan passade med en halv mm:s frigång på insidan! Fyra slitsar i änden och sen en slangklämma runt så sitter motorerna som berget. Slangklämmorna kommer inte att synas då fälgarna är väldigt djupa på insidan... Då kan ni förstå hur glad jag blev!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 24 juli 2017 kl. 15:24:19
Då har jag fått allt klart som ska svarvas! Var hos en god vän i Härjedalen på semester! Så jag tog mad allt dit och jobbade några timmar i hans verkstad. 4 stycken nav, som skruvas fast direkt på axeln på växelmotorn. Skarvhylsorna till Gängstängerna svarvades till för att passa i rören. Två M12 för lyft och tilt och en M6 till midjan. Ändstyckena i andra änden av "kolvarna" svarvades också till. en av M12 kolvarna kommer sitta direkt på motorn, den andra kommer det sitta en kardanknut mellan kolv o motor. Styrkolven kommer också ha en knut mellan kolv-motor. Jag har till lyft o tilt valt motorer med utv. 30:1, det innebär att motorn snurrar med 30 varv/gängvarv som är på 1.5 mm. det blir 300 varv/15 mm rörelse, och den totala rörelsen blir ca 12 cm på varje kolv. Det kanske är för långsamt, men det får framtiden utvisa.

Svarvade dessutom till en "puck" med presspassning som kommer tryckas in i mitten på bakre axeln. Den kommer ju pivotera och ska ha ett hål rakt igenom för axeln som kommer sitta fast i bakdelen på maskinen. Enbart det tunna aluröret ger inte så tillräckligt med lageryta för axeln.

Däremot tror jag att jag får byta motorer till drivningen, för dom jag har köpt är nog för snabba. Dom roterar med ett varv/sekunden! Med 160 mm stora hjul blir det en fart av en halvmeter i sekunden på max.....

Jag svarvade även till delar till ett framtida bygge, som kommer påbörjas när detta börjar närma sej slutstadiet. Men just nu är det fotosäsong och jag far land o rike runt fotar, så byggandet ligger lite på is i sommarvärmen!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 18 augusti 2017 kl. 20:36:52
Vet inte om det är okej att göra så här? Men jag lägger in en länk till en sida där jag visar bygget efterhand:

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/58c8510e8e0e742963006556-rc-hjullastare

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 9 september 2017 kl. 07:28:47
Ni som kör RC hjullastare, Hur har ni installerat radion med spakarna? hade tänkt ha styrning/fart på vänster, och lyft/tilt på höger. Men är det en bra lösning som funkar? Eller ska jag på vanligt RC-manér ha fart på vänster och styrning på höger spak? Visst är det en vanesak som man lär sej efterhand, men ett tips är ju inte fel från dom som redan stått inför samma funderingar.

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: swerecon skrivet 9 september 2017 kl. 14:28:49
Jag har samma som du tänkt dig, med fram/back och styrning på vänster. Personligen tycker jag det känns fullt naturligt och tänker behålla det så. Strunta i vad alla andra tycker och kör som du tycker känns rätt
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 9 september 2017 kl. 15:44:56
Hej, tack för svaret. Då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall. Har ju enspakssystem på trucken på jobbet och det känns riktigt bra, så det var väl mest därför jag ville ha samma på den här skapelsen. Håller på och drar kabel och installerar radio just nu så i morgon kan det nog bli provkörning!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 10 september 2017 kl. 22:24:06
Håller på med lite lyse nu, radioistallation kommer härnäst! Sen är den klar att provköra!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 12 september 2017 kl. 15:38:32
Testar lägga in bilder.

Men som synes så gick det ju som vanligt. Det står ju klart och tydligt att bilden är på 146 kb, och gränsen för bilderna är 150 kb. Blir nog inga bilder från tyvärr.

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 12 september 2017 kl. 15:54:37
Ladda upp dina bilder på picr.de och länka in dem här. Du behöver inte ens regga dig, men om du gör det så blir det lättare att hålla reda på bilderna där. Kostnadfritt är det oxå om du inte vill betala en slant för servicen och att du slipper se någon reklam eller annan skit.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 12 september 2017 kl. 19:55:49
Tack Gunnar. Var inne och kollade där med jag fattade inte ett ord då min tyska är minst sagt bristfällig, försökte översätta med Google translate men det gick också åt helvete...... Jaja, ni får väl se den om nån råkar fota den på Aeroseum i början av April då jag tänkt komma dit och köra med den! Förhoppningsvis är min andra maskin klar då med så jag har nåt att lasta!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 12 september 2017 kl. 20:59:59
Gör så här:
Gå in på picr.de igen
En bit ner finns en klickruta "Bläddra" ingen fil vald
Klicka på "Bläddra" så öppnas ett bibliotek på din egen dator
Leta rätt på den eller de bilder du vill ladda upp (max 10 st i detta läge) Du kan välja dem som vanligt i filhanteraren upp till 10st och ladda upp dem på en gång ELLER klicka på en bild och kvittera och klicka på "Bläddra" igen och välj en ny bild och kvittera.
När dina bilder, eller rättare sagt dina filnamn syns på raden under "Bläddra" så trycker du på knappen längst ner "upload starten" och efter en liten stund ändras fönstret så du ser miniatyrer av dina bilder och i rutan under dem ser du länken eller länkarna (om det var flera bilder).
Kopiera dessa länkar och klistra in dem i ditt inlägg där du vill ha dem.
Förhandsvisa och spara ditt inlägg här på RC-lastbilar så kommer du att se dina bilder här i rätt storlek.
Nu kan du bara stänga ner picr.de för bilderna är sparade där för gott och kommer att synas här så länge länkarna finns kvar och picr.de finns kvar.

Men nu ser jag att du har en bild i ditt inlägg så då har du ju lyckats ladda upp den direkt på RC-lastbilar (vilket de flesta av oss inte gör). Nackdelen med det är ju att vi som tittar på den måste klicka på den för att få se den i fullskala, men det är ju upp till dig att välja.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 12 september 2017 kl. 21:18:53
Okej, synd att man ska vara sån idiot det här med datorer, testar igen med hjälp av dina utförliga instruktioner!

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30343981ka.jpg&hash=57cf732d4a01878a97f739e0811b3f04b3974243)

Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 12 september 2017 kl. 21:20:04
 [dance1] Se på fan! Det funkade ju! Tusen tack Gunnar!

Från en som också gillar gula maskiner....

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 12 september 2017 kl. 21:26:41
En till då....

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30344057mr.jpg&hash=9079b09994a0bf697c80071ad10af9a642651109)
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 22 september 2017 kl. 17:34:59
Fått dit bommen.....

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30430878sb.jpg&hash=96333c2f16c6be894655b94ccbe44c3d22136578)

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 23 september 2017 kl. 20:58:21
Tilt"kolven" är på plats och första delen av mekaniken till skopan. Tror att kraften räcker för jag klarar inte att hålla emot med handen när den jobbar utåt/inåt. Enda nackdelen är att den jobbar något för långsamt för att vara helt skalenlig i rörelsen. Men vem f*n har bråttom!

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30442529fq.jpg&hash=d10d335690e9ef4d25b01657a93ccd1d7574dc98)

Tidsplanen är att ha den klar så jag kan komma ner till Aeroseum i April, och det verkar ju inte vara några problem! (än så länge)

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 30 september 2017 kl. 02:08:30
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30500140to.jpg&hash=47b53121f98e63953f8cfcff5de6daa5b1146166)

80 cm och 12 kilo.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 2 oktober 2017 kl. 09:34:55
(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30522634cd.jpg&hash=8c349324f0efe29326706c28e07ad463d96cf17a)

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30522651mw.jpg&hash=ae24ceda202209fd35f7a9133a36cfcc93c7ae9e)

Börjar likna nåt i alla fall.

MVH// Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: RLundgren skrivet 2 oktober 2017 kl. 19:31:53
Snajjsigt!!

Vad är det för utrymme mellan hytt och motorhuv?
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 3 oktober 2017 kl. 01:02:18
Ja, det ser tomt ut där, men det ser så ut på CAT992 som jag "lånat" väldigt mycket från. Så det fick bli så även på denna skapelse!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 6 oktober 2017 kl. 23:11:29
Jag har letat som en tok efter en tillräckligt stark motor till lyftet, Om det bara varit styrkan som varit viktig så har det väl inte varit nåt problem egentligen. Men jag vill ju inte att det skulle ta en minut för att lyfta bom o skopa till maxhöjd!

Så jag beställde en växelmotor av 540 typ, med 11:1 i utväxling. Den motorn varvade drygt 15000 varv vilket gav 1400 v/min på utgående axel.

I samma beställning så la jag en lågvarvig 540 motor med ett brutalt vrid också. Den varvar 5500 v/min. Grejerna kom hem idag och det första jag gjorde var att ta bort motorn från växellådan och sen kapa axeln på motorn. Sen gick det lätt att knacka ur axeln ur motordrevet för att knacka dit drevet på nya motorn. Resultatet blev en urstark motor med ca 450 v/min på utgående axel vilket ger ca 8-10 sekunder mellan ändlägena på bommen. Jag tillverkade även fästet för motorn och "kolven" i kväll, och i morgon kommer allt monteras i maskinen!

Driv och bom kommer att regleras med ett fartreglage för modellbåtar med borstade elmotorer, det klarar 12 V och 25A så det kommer räcka till. Tilten och styrningen får än så länge nöja sej med dom lite billigare fartreglagen.....

Så om planeringen funkar som den ska så kan jag montera radion i helgen och prova så allt funkar som det ska!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 7 oktober 2017 kl. 16:12:45
Allt mekaniskt klart, monterade dit lyftmotorn och den hade inga problem att hiva upp 4 kilo i luften, och det går rätt fort också. Jag gör bedömningen att 6, kanske 7 kilo ska den lyfta utan större problem. Då hanterar den ca 19 ton i skopan vilket får anses som helt klart godkänt.

Nu är det radioinstallation, övrig el, detaljer, lysen och actionkamera som ska monteras. Men också lite slutmålning ska till!
Några bilder när jag testade aggregatet på bänken!

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30576706lb.jpg&hash=18107285af8bb081cc762c65467dda701b699e28)


(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30576695dj.jpg&hash=9ebe5097a999eaad8d0075986aa236cafa19edd8)

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Thomsson skrivet 7 oktober 2017 kl. 16:24:35
Vackert Robert,du har fått till proportionerna på maskin grymt bra.
Många tummar upp för hela bygget.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 7 oktober 2017 kl. 16:53:43
Tack! Ja den blir rätt bra! Blir väl lite justering här o var sen också. Men all tid på youtube har nog gjort sitt när jag planerat bygget!

Hoppas jag får komma med till Aeroseum i April och skyffla lite grus och kanske lasta några bilar!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Lumbago skrivet 7 oktober 2017 kl. 20:14:57
Kul att följa ditt bygge!  <happy>

Hytten ser lite liten ut, men det betyder väl egentligen bara att maskinen är stoooor.  <happy>
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 7 oktober 2017 kl. 22:43:20
Hej, kul att du tittar in ibland! Ja det är en ganska stor maskin som jag tagit måtten från, 80 cm längd över allt ger i skala 11.2 meter maskin! bredden är tveksam..... Mäter man hjulen så är den i skala 4.2 meter bred. Men skopan är några cm smalare.

Monterade in radion i kväll och kopplade in fart och styrningen, hastigheten blir nog kanon när man lastar och chaktar. Motorerna i hjulen har 200:1 i utväxling så det går att krypköra bra med den.

Styrningen lämnade dock lite att önska vad det gäller farten. Det tar väldigt lång tid att vrida om maskinen så motorbyte är planerat där. Då beställer jag även grejer så jag kan byta motor i tilten till skopan.

Jag tror att det stämmer som nån skrev, att dagens radiosar ger så många mer möjligheter om man bara sätter sej in i hur grejerna funkar! Tror jag har lite koll på min radio faktiskt. Det som jag inte fattar bara är a<tt det är två mottagare med, exakt likadana men bara den ena funkar. Läste nåt om att man måste få sändare/mottagare att hita varandra och börja prata! Ska läsa mer om det senare!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: GöranA skrivet 7 oktober 2017 kl. 22:55:40
Man skall para ihop sändare och mottagare, vill jag minnas, och en av mottagarna är väl aldrig använd.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 7 oktober 2017 kl. 23:45:05
Hej Göran, jo jag läste nåt om det i PDF filen, har inte satt mej in i just det än, men då nästa bygge redan ligger i startgropen så kommer behovet framöver!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 12 oktober 2017 kl. 21:13:01
Monterat dom nya motorerna nu, och det blev stor skillnad! En bild på hur det ser ut med bommen i topp. Skopans kant är 52 cm från backen, och tiltar jag max så är kanten 37 cm över backen.

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30626895ji.jpg&hash=0a4b1b24de5900c22ddb13eac462d6f9d201b90c)
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 13 oktober 2017 kl. 20:39:32
Den rör ju på sej.....

https://www.youtube.com/watch?v=gnCYSizuEnU&feature=youtu.be

Ett test på golvet bara, installationen är provisorisk. Kunde inte låta bli att testa!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 15 oktober 2017 kl. 20:10:44
Jodå, visst rörde den på sej. Men inte så länge! Dom billigare fartreglagen som jag använde till styrning och tilt hade den dåliga stilen att brinna upp när det blev lite tungt! Så innan det blir provkörning på allvar så blir det att beställa nya reglage, det blir samma som jag har till driften och bomlyftet! Dom funkar perfekt och klarar 30 A.

Gör om- gör rätt!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 19 oktober 2017 kl. 12:44:17
Då har jag fått hem dom nya (dyrare) fartreglagen och även monterat dom. Allt funkar perfekt nu och det finns inget som kan hindra mej från att prova den i sandhögen i helgen. Kameran klar, alla batterier laddade och jag har beställt fint väder :D

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 22 oktober 2017 kl. 04:51:46
Var inte helt nöjd med hytten. Så den förpassades till "bra-att-ha-lådan" och en ny tillverkades. Inga rutor i den än, men det kommer. MVH//Robert C

(https://rclastbilar.se/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fup.picr.de%2F30714008bw.jpg&hash=f4a0fdb187da951fbe07f9013bad1c5af66d2cc9)
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 22 oktober 2017 kl. 20:10:17
Som planerat var jag ute idag med maskin och kamera för första provkörningen i "skarpt" läge. Men det blev ett antiklimax :( Det visade sej att nånstans har det gått riktigt fel i beräkningarna. Ren körning gick skapligt, men inte så att kraften i den var imponerande när jag klättrade i grushögen. För klen helt enkelt. Dom relativt små motorerna med utväxling 200:1 verkar inte tycka om när det tar emot. Den väger ju 14 kilo så det är ju lite att dra fram. Men det stora problemet kom när jag skulle trycka in skopan i sandhögen för att fylla den, när jag tryckte in skopan i högen och tiltade upp för att fylla den så tappade den all kraft på driven. Det verkar som om dom större motorerna till tilt/lyft tar all ström när man kör aggregatet så det blir inget kvar till driven. Så nu har jag lite att fundera på för att koma tillrätta med problemet. Jag listar mina funderingar så får dom som har koll gärna komma med input och kommentarer!

1. Byte till växelmotorer av 540 typ för att få mer kraft i driven. Det blir då samma typ av motorer som sitter i aggregatet och då kan eventuellt strömmen fördelas mer lika till motorerna.

2. Har batterierna kapacitet att leverera ström till 6 motorer samtidigt? Det är 10 st R20 på 8000 mA vilket borde räcka till. Men frågan är :Hur mycket kan dom leverera vid maxuttag?

3. Eller borde jag ha två batteripack, ett till driven och sväng, och ett till aggregatet så dom kan jobba oberoende av varandra? Då skulle jag ha full kraft hela vägen även om jag jobbar med aggtregatet samtidigt.

4. Kablarna mellan varje batteri är 0.75 mm2. Är det för klena kablar kanske? Mellan batteri och fartreglage är det 1.5 mm2 kablar och det ska räcka till mer än väl.

Nån som har en fundering kring detta?

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: G-Crawler skrivet 22 oktober 2017 kl. 21:29:19
Hur många volt skickar du till motorerna med dom batterierna?
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 22 oktober 2017 kl. 23:10:14
det är tio st på 1.2 volt vardera, 8000 mA så det blir 12 V. Och det skickas parallellet till alla fyra motorerna.

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 23 oktober 2017 kl. 09:38:33
Jag har läst och funderat...
Du skriver att det är "10 st R20 8000mA", men vilken typ av celler är det. Om de ger 1,2V/cell antyder det NiMH-celler och är de inte väl laddade så går förmågan att lämna tillräckligt hög ström ner rätt brant när ackarna börjar bli urladdade. Likaså om de är gamla. 3 Lipo-celler hade nog varit en betydligt bättre lösning. De klarar mycket högre strömuttag utan att spänningen faller särskilt mycket och de håller hög spänning ända tills de är nästan "slut", vilket man brukar ange till 3,4-3,5V/cell, fulladdade håller de cirka 4,2V/cell.
Det om det... men om cellerna du har är på 8000mA (vilket nog ska vara 8000mAH (milliamperetimmar)) så räcker det säkert att köra fullt realistiskt i minst en halv timme, troligen betydligt mer. Det är ju inte ofta man läser om någon som har ackar över 4-5000mAH och de brukar kunna köra länge mellan laddningarna.
Om allt är rätt kopplat och ackarna riktiga så ska du absolut inte behöva separata ackar till skopa respektive hjul.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 23 oktober 2017 kl. 16:26:01
Hej Gunnar, det stämmer att det är nickelmetallhybrid. Och dom är helt nya också. Ska testa att ladda upp dom fullt tills laddaren säger till att det är fullt! det kan vara så att dom inte var det vid provkörningen om jag tänker efter. Det tog ett tag innan jag begrep hur laddaren jobbade! Drivmotorerna drar 300 mA /st vid arbetsbelastning, tilt/styrning/lyft drar enligt hemsidan 0,7 A, vilket borde bli 700 mA. Det blir värsta fall 300 x4 + 700 x 3 och det ger 3.3 A vid absolut högsta belastning. Det borde man kunna ta ut ur ackpacket tycker jag? Man kör ju sällan alla funktioner samtidigt ju.

Det jag funderar på är hur mycket kan batterierna leverera som max, Den infon har jag inte hittat nånstans. Ett bilbatteri har ju angivet hur mycket det klara att leverera vid tex startögonblicket, och det bruka väl ligga mellan 200 och 400 A. Även om batteriet "bara" är på 70 A så att säga.

Ska se över kablarna först och se om det är nån tjuv där. Rekommenderat är 0.75 kvadrat på full effekt på alla motorer och det är vad jag har sista 20 centimetrarna ut till själva drivmotorerna, Fram dit och till alla till alla andra motorer har jag 1.5 mm2 kablar.

Verkar just nu som det faktiskt beror på att jag inte hade laddat dom rätt.

Tack för synpunkter!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 23 oktober 2017 kl. 22:47:41
Ladda acken så fungerar det nog <tumb> Jag kan inte påstå att jag vet men att ta ut 1C dvs i detta fall 8A kan absolut inte vara några problem så nog räcker det... du tar ju ut mkt mindre. Vad gäller ledningsarean så tål ledaren minst 20A/mm2 (även om man inte får säkra den med det i starkströmssammanhang) så din 0,75 räcker gott, även om det inte är fel att ha grövre.
Jag gissar att acken klarar att ge 50A en kort stund om det skulle bli kortslutning... så en vanlig bilsäkring på 10A mellan acken och din huvudströmbrytare kan ju vara en lämplig försiktighetsåtgärd om något går snett någon gång.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 24 oktober 2017 kl. 19:03:40
Satte i accen i laddaren och tryckte på rätt knappar i rätt ordning denna gång. Laddade med 1A och den slog ifrån efter fem timmar. Så det var nog inte så mycket ström i den trots allt. Eller rätare sagt så var det den ström som tillverkaren hade tryckt i en gång i tiden. Åkte ut och testade i samma grushög och det var stoor skillnad! Sanden var blytung då det regnat mycket idag, men jag tycker den gjorde jobbet bra och klättrade på fint, Tack vare att jag räknat på rörelserna så ser det nästan verkligt ut när den rör sej! Filmlänk kommer så fort den är nedladdad på tuben.

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 24 oktober 2017 kl. 19:26:10
https://www.youtube.com/watch?v=y3wQGnbMEYs&feature=youtu.be

Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 24 oktober 2017 kl. 20:15:07
...och ännu bättre blir det om du laddar ur och upp acken några gånger i följd. En NiMH-acke behöver konditioneras med jämna mellanrum speciellt om den legat oanvänd en tid. Ladda ur den kan du ju göra med en lämplig 12V billampa exvis, om du inte vill/orkar köra slut den i lastaren.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 24 oktober 2017 kl. 20:44:49
Jo, jag har läst det, så det blir nog att köra runt här hemma rätt mycket nu! Så kommer ju snön snart!

Tack för dina synpunkter, dom hjälpte mej att komma på problemet!


MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 28 oktober 2017 kl. 09:02:44
Jag var ute en sväng igår efter jobbet och skyfflade lite sand! Skälen var tre! Att ha kul, att övningsköra så rörelserna sitter på ett bra sätt, och till sist att köra slut på batteriet! Lyckades med två av tre! Fortfarande ström kvar, så det får bli en runda till.....

Nåväl, Då den väger bly så är det inget man plockar upp och ner i källaren bara så där. Speciellt när man har två utslitna höfter som inte funkar som dom ska i trappor. Då vill man inte bära den 14 kilo tunga pjäsen i "onödan" så att säga. Så den står kvar i skuffen på bilen tills batteriet är helt slut. Sen ska den ner i källaren för att få vissa justeringar och förbättringar som jag kommit fram till. Dessa förbättringar har bara med funktion och körbarhet att göra och har prioritet. När dessa är klara så kommer jag att börja med detaljarbetet så som brandsläckarutrustning, skyddsräcken, strålkastare, fartränder, varningsdekaler, lyftöglor, rutor,den femte kanalen till elen som ska styra vridning av snöblad och eventuellt en borste, den sjätte kanalen som ska slå på och av arbetsljus och körljuset osv osv......

Blir en kul vinter det här!

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: flightace skrivet 1 november 2017 kl. 17:03:36
skulle nog som sagts tidigare sikta in mig på en lipo acce eller A123 till och med kanske,men 4x700mAh på driven blir inte mycket hästar(kort gissningsmatte i huvet ca 0,04) det och dra 14 kilo på så inte konstigt att det kanske går segt,och under stall fasen på motorerna(där dom inte orkar dra runt sig själva längre) drar dom betydligt mer,snudd på ren kortslutning där asså!!!
kan du byta till starkare motorer på driven kommer stallströmmen som dränerar accarna minska och användas som riktig drivkraft istället för värme som nu,
Hoppas du hittar en lösning som gör dig nöjd,,ser ju bra ut hittils så med lite tweakande så bliré nog bra som attans,,

EDIT: ska tillägga att du sa R20 viket är storleksformen på vanliga batterier för hushållsbruk vilka inte har speciellt stor möjlighet och leverera höga strömmar,Sub-d celler vilket används inom hobbyn därimot har samma formfaktor och har oftast lödöron och är avsedda för accar som ska leverera högt strömuttag under kort tid,vanligt inom R/C bils hobbyn tex,
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 1 november 2017 kl. 19:48:43
@flightace: förklara vad det är för matematik och "4x700mAh" och hästkrafter du surrar om. Det låter lite flummigt i mina öron.
Obelix skriver ju lite ovanför att det fungerade bra när acken bara blivit laddad någotsånär. 1A under 5 timmar blir teoretiskt 5000mAh, även om acken inte blir riktigt fulladdad av det eftersom laddningscykeln förstås inte är med 100% verkningsgrad, men hyfsat laddad blir den ialla fall.
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: OBELIX skrivet 3 november 2017 kl. 09:20:14
Jag har ingen aning om det där med andra typer av uppladdningsbara batterier och vad dom kallas. R20 stod det på Conrads hemsida och är snäppet större än dom jag använde när jag körde 1:10 som barn. En av anledningarna att jag vill ha den typen av batteri är att då kan jag med batterikasseter bygga ihop vilka accpack som helst för att passa precis som jag vill ha dom i modellen. 8000 mA är dom på och det tycker jag ska räcka när man seriekopplar tio stycken för att få 12 volt som jag kör med. Drivmotorerna kommer bytas igen. Då jag insett att trots 200:1 i ratio så orkar dom inte att dra runt om det tar emot. och då blir det ju som flightace skriver en ren kortslutning om motorn står still. Nu har jag bestämt mej för att köpa större motorer (typ 540) och utväxling 148:1, där kommer jag även att byta själva motorn till en av typen 550 som har 5800 v/min istället för dom 15800 varv som elmotorn varvar som sitter original. Gjorde den operationen på motorn till lyftet och det funkade bra.

Det blir lite pyssel att hitta rätt kombo överallt, men jag vet att när allt är slutjusterat så kommer den att ha massor av kraft i alla lägen.

Sen är jag ju medveten om att körtiden blir ju bara kortare och kortare när jag byter till starkare motorer. Men att tillverka ett extra accpack kostar inte så mycket, så det kommer jag att göra också. Då kan jag ju ladda upp dom hemma innan jag ger mej iväg dit jag vill köra.

MVH//Robert C
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: flightace skrivet 4 november 2017 kl. 14:34:08
Citat från: Gunnar skrivet  1 november 2017 kl. 19:48:43
@flightace: förklara vad det är för matematik och "4x700mAh" och hästkrafter du surrar om. Det låter lite flummigt i mina öron.
Obelix skriver ju lite ovanför att det fungerade bra när acken bara blivit laddad någotsånär. 1A under 5 timmar blir teoretiskt 5000mAh, även om acken inte blir riktigt fulladdad av det eftersom laddningscykeln förstås inte är med 100% verkningsgrad, men hyfsat laddad blir den ialla fall.

Watt går enkelt och räkna om i Hk,4x700= 2,8A på 12 V 2,8x12 =33,6Watt räkna om det i hk så om jag inte är fel ute så blir det runt 0,045hk
Titel: SV: Hjullastare
Skrivet av: Gunnar skrivet 4 november 2017 kl. 19:16:57
Ok <tumb> då förstår jag varifrån siffrorna kommer... nu vill jag bara visa vad detta blir i verkligheten...

OM vi antar att 20W blir verklig mekanisk effekt, dvs som driver maskinen framåt så kan vi använda formeln för mekanisk effekt som lyder P(effekt i W)=F(kraften i Newton)xV(hastigheten i m/s)
Effekten är ju 20W enligt antagandet ovan
Kraften F ska vi ta reda på
Hastigheten får vi anta: Min lastare gör cirka 7km/tim på ettans växel i fullskala. Detta blir 7000(meter)/3600(sekunder) cirka 2m/s. Modellens hastighet ska ju vara skalenlig dvs modellen ska röra sig sin maskinlängd på samma tid som originalet gör sin, alltså i mitt fall (skala 1:13) 2/13=0,15m/s cirka.
Uträkningen blir då 20=Fx0,15 eller F=20/0,15=133 (Newton) eller 13kg. 13kg är rätt mycket... även om det bara skulle vara hälften så är det gissningsvis tillräckligt att trycka skopan in i sandhögen.

Detta stämmer någorlunda i verkligheten också... Jag ställde ner min klump (17kg med motvikt) på källargolvet, kopplade in en amperemeter och hängde en fjädervåg i motvikten. Lågväxel och halvgas 1,8A och 9kg dragkraft (alla fyra hjulen slirar, med spärrade diffar). Fullgas 2,5A och samma 9kg eftersom hjulen förstås slirar nu också. Tillförd effekt från batteriet 20 respektive 28W (Lipo 11V). Jag är övertygad om att maskinen drar betydligt mer om hjulen inte slirar, men jag är också övertygad om att greppet inte är bättre på en grusyta än på ett rent och torrt betonggolv.

Alltså: effekten räcker men utväxlingen kanske inte är optimal