Senaste inlägg

#61
Släp/trailer / SV: Broshuis SL2 2+5
Senaste inlägg av Peteruqh - 13 november 2022 kl. 17:43:50
En liten uppdatering.  :)
Det går sakta framåt... Stänkskydd på plats, efter att nya, längre skruvar inhandlats.
Ett lågbord har kommit på plats. Nu ska vi nog klara även de största maskinerna. :)
Tyvärr var lågbordet lackat, o inte eloxerat (tror det heter så) som övriga delar på trailern.
Färgen gjorde att delarna inte passade ihop, så det har slipats en hel del.
Fortfarande lite små fix kvar, innan jag känner mig helt klar.







Hela ekipaget mäter nu 220 cm. Drygt 30m omräknat till 1/1. Inser att jag behöver bli klar med min VTL bil så snart som möjligt.  :D
#62
Grävmaskiner / SV: Huddig 1260 grävlastare
Senaste inlägg av Ellis - 16 oktober 2022 kl. 20:17:13
Häftigt!!  <hands>
#63
Grävmaskiner / SV: Huddig 1260 grävlastare
Senaste inlägg av Wikström - 16 oktober 2022 kl. 04:34:51
Nav och fälgar klara.
Har också hunnit med att uppgradera maskinparken i hobbyrummet då jag bytt min minisvarv mot en lite större men rejält mycket kraftigare modell.
Har också varit och visat upp mina modellmaskiner på SFMA:s ( Swedish Fluid Motion Association ) höstmöte.
Hade visning och provkörning av Ponsse modellen och visade också upp det som finns av Huddig maskinen för att lättare kunna visa på konstruktionsdetaljer, ventilpaket, cylindrar mm. Tror det var uppskattat som lite lättare underhållning efter en dag av möten.
Mötet hölls på Luleå Tekniska Universitet så vi fick också möjlighet att se lite av det dom pysslar med där bla självkörande drönare, robotar mm.




Har flera gånger tidigare haft problem med överbelastning och varmgång på svarven när jag svarvat lite större saker.
Här är det en alu stång på 70x300 mm som ska svarvas ner till 63 mm för att sedan kapas och bli fälgar.
Svarvmotorn gillade inte alls detta och efter att ha avbrutit efter 5 minuter med rykande motor så fick jag ta det mycket försiktigt och att svarva ner stången från 70-63 mm tog totalt sett ca 3 timmar.
Beslutade därför att det var dags att uppgradera. Verkar inte som svarvmotorn har tagit någon större skada av överbelastningen men känns inte som det kommer att fungera i längden.




Före




Efter.
Nya svarven är också en kinamodell och något av det billigaste i storleksklassen men den lokala säljaren rekommenderade denna istället för andra något dyrare modeller.
Denna har riktig växellåda för både gängskärning och spindel så även om motorn är liten så orkar den enormt mycket mer än den gamla.
Har även digital mätning villket jag uppskattar mycket. Kanske inte riktigt lika viktigt på svarven som på fräsen men helt klart underlättar det ibland.
Då priset var relativt lågt även för en kinamaskin så var jag lite orolig över kvalitén och att jag skulle behöva gå igenom och modifiera mycket innan maskinen blev användbar så som jag hört att många andra brukar göra och jag själv i någon mån behövde göra med den gamla svarven.

När jag fick hem den så blev jag därför positivt överraskad då jag egentligen inte hittar någonting jag behöver åtgärda.
De flesta rörliga delar känns gå bättre med mindre glapp mjukare rörelser samtidigt som det är rejält mycket stadigare än på den mindre maskinen.
Är hittills mycket nöjd med den men visst finns det en viss oro över hur den ska hålla i längden då det är en betydligt mer komplicerad konstruktion med många rörliga delar, Drev, växelväljare mm som troligen tillverkats så billigt det bara går.




Nav och fälgar klara.




Provkört drivlinan. Ingen hydraulik är inkopplad bara elmotorerna till driften. Då det inte finns någon hög/låg växel så blir det ju svårare att få bra ork och hastighet på maskinen men känns ändå som att hastigheten är rätt så återstår att se om orken räcker till när det är dags att gå lös på grushögarna.

#64
Sälj / SV: Grusbil Tamiya Arocs 3348 ...
Senaste inlägg av Pocket - 15 oktober 2022 kl. 16:29:02
Nu är allt i annonsen sålt.
#65
Sälj / SV: Grusbil Tamiya Arocs 3348 ...
Senaste inlägg av Pocket - 3 oktober 2022 kl. 11:21:31
Hej, jag uppdaterar denna. Sänker priset till 7500, och då skickar jag med sändare och mottagare om det behövs.
#66
Elektronik / SV: Mindre blixtljusramp
Senaste inlägg av cege - 26 september 2022 kl. 09:41:55
Hej
Du får svälja, Pistenking är en bra ramp, har den på min lastare.
Annars får du köra elektronik i en Beier.

/Classe
#67
Elektronik / Mindre blixtljusramp
Senaste inlägg av Peteruqh - 25 september 2022 kl. 15:48:14
Jag är på jakt efter en lite mindre blixtljusramp, ca 80mm lång. Det jag hittar är betydligt längre. Helst färdig med elektronik. Pistenking har en kort variant, men där kommer smålänningen i mig fram.  :P Modellbau Nipelt har en ramp, men då utan elektronik...
#68
RC-Träffar / rclastbilars höstträff Tångahe...
Senaste inlägg av cege - 13 september 2022 kl. 21:49:24
rclastbilars höstträff Tångahed 2022.

Helgen 18-20/11 träffas vi på Tångahed Vårgårda!
Beroende på hur många vi blir har jag bokat matsalen med hallen som backup.
Vi behöver veta så snart det går hur många som kommer.
Både för lokalen och för att veta om vi kan servera mat.
Boende finns som vanligt i vandrarhem eller på Campingen.
Jag kommer att uppdatera med priser och mer info snarast.

Kostnad boende :
Vandrarhem: 250 SEK /bädd och natt.
Campingen: 250 SEK / ekipage och natt.

Kostnad mat:
Jag har fått pris på lunch och middag fredag & lördag, och lunch Söndag.
Lunch 70 SEK
Middag 90 SEK
Frukost 40 SEK.  lördag och söndag

Träff avgift är 300 SEK

Anmälan till: classe@rclastbilar.se
Namn:
Boende:
Vilka dagar:
Mat:
Vänta inte med att boka utan anmäl er gärna så snart det går!
Se forumtråd: https://rclastbilar.se/forum/index.php/topic,2087.msg21412.html#msg21412
Välkomna!
Cege
rclastbilar.se

Uppdatering

Nu har vi fått klart hur det med hallen som backup.
Vi börjar i matsalen på fredag dag sedan flyttar vi ut i hallen på fredag kväll.
Vi kommer att få köra i hallen lördag och söndag då vi är flest deltagare.
Jag tackar Patrik och Alice på Tångahed som har pusslat så vi kan vara där lördag och söndag!

Väl mött!

Anmälda:

Rolf Gustavsson
Johannes van Zanten
Classe Franzén
Jocke Gunnarsson
Viktor Gunnarsson
Johan Andersson
Jon Pheiffer
Theo Pheiffer
Milo Pheiffer
Martin Åhman
Ellis
Trond Bogen
Björn T Ålandslid
Henning Taraldsen
Johan Blick
Thomas Helin
Marina Östlund
Johan Johnsson
Kevin
Lasse
Rasmus
Peter Hult
Isac Hult
Mathias Wahlberg
Jimmy Jonasson
Lucas Jonasson
Kenneth Johansson
Jimmy Petersen
Jacob Petersen
Tobbe Persson
Linus Persson
Anders Matsson
Börre Larsen
Arnt-Börre Larsen
Wilhem Wang Larsen
Robin Nielsen
Robin Johnsson
Robert Sandberg
Niklas Ideros
Oeystein Miland
Jonas Eriksson
Johnny Johansson
Michael Holton
Öyvind Berntsen
Robin Berntsen
Christer Fors
Lars Björkström
David Björkström
Tobias Johansson
Kelly Falk
Sebastian Dverstorp
Roger Fredell
#69
Grävmaskiner / SV: Huddig 1260 grävlastare
Senaste inlägg av Wikström - 12 september 2022 kl. 00:57:24
Jobbat med mycket plåtarbeten sedan senast. Stommen till framramen är klar.
Plåtarbetena är väl oftast en av de delar i bygget som är lite mindre kul men samtidigt ser det ju väldigt bra ut när det är klart.
Relativt nöjd med hur det börjar se ut men har svårt att få till de riktigt fina detaljerna i plåtarbetena såsom skalaenliga svetsfogar mm.
Då jag inte har någon riktig utrustning för att löda med gas annat än riktigt små saker som tappar o liknande och aluminium som kräver mindre värme så svetsar jag all plåt. Detta fungerar oftast bra då man kan gömma svetsar inuti ramen eller på andra ställen där de inte syns men ibland är detta inte möjligt.
Fästet för lastaren är ett sådant ställe där det borde varit en tydlig utstickande plåtkant i fogen men istället har jag svetsat och slipat ner till en helt plan yta.
Detta ser ju minst lika snyggt och prydligt ut men inte riktigt skalaenligt där man istället hade velat ha en synlig svetsfog.



Framramen med monterad framaxel.




Provmonterat ramdelarna.
Här syns avsaknaden av synliga svetsfogar på lastarens fäste.




Den nya typen av midjelåsventil med inbyggd acctank ( endast självtryck ) där ventilen matas från acctanken när hydraulpumpen inte är igång.
Tanken matas genom locket via returledning från lastarens ventilpaket. ( anslutningarna är inte borrade än ).
Midjelåset på ponssen hade ingen inbyggd tank och där har det fungerat ok ändå men där sitter det två motverkande cylindrar så när ventilen är öppen och midjan vrids så strömmar oljan mest direkt från en cylinder till den andra och blir på så sätt kvar på rätt ställe och minimalt med luftbubblor bildas i systemet.
Huddigen har istället bara en midjelåscylinder med olika stor volym på + och - sidan så när cylindern rör sig så kommer olja alltid att antingen skickas till retur eller sugas tillbaka från returledningen villket snart leder till mycket luft i systemet så fort inget kontinuerligt flöde finns i returledningen.
För enkelhetens skull och av utrymmesskäl så matas midjelåset dessutom bara från returen på lastarens ventilpaket som långa stunder inte kommer att användas. Tror därför att denna lösning är nödvändig här och hoppas den fungerar bra. Har bara testat en liten stund men verkar som det fungerar.
Har också gjort ett fjärde ventilpaket med tre ventiler så totalt blir det 12 ventiler + midjelåsventilen. Av dessa blir två ventiler för extra funktioner som främst är tänkt för en rotortilt om jag kan få till en som är tillräckligt liten.




Framramen underifrån. Här syns 6 vanliga ventiler och midjelåsventilen. Ser snyggt och prydligt ut nu men lär bli nästan omöjligt trångt när det är dags för slangdragningen. I mellanrummet mellan ventilpaketen hamnar motorn när bottenplattan monteras.




Löstagbar plåt som avskiljer hydrauliken i nedre delen från elektroniken i övre delen.
Här syns även midjelåscylindern.

Börjar bli dags att få upp maskinen på hjulen så nästa steg blir nav och fälgar.
#70
Grävmaskiner / SV: Huddig 1260 grävlastare
Senaste inlägg av G-Crawler - 18 augusti 2022 kl. 08:36:14
Imponerande som vanligt!  <tumb>