Lyftbar axel?

Startat av Thomsson, 25 augusti 2012 kl. 21:41:54

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Snygg lösning Swe Iroc! :)

Jag har funderat en del på det där också!
Vad tror ni om att skippa servo-lösningen och gå på en nerväxlad motor som sköter jobbet genom att skjuta in något in under axeln (typ en slags kil), då kan man använda en pendelupphängning (Tamiyas standard-upphängning säckar ihop, se bild nedan), och man belastar inget mer än den lilla kilen som ska sköta lyften :)
Vad tror ni om det?

Bild för att illustrera varför man inte bara ska lyfta ena axeln på Tamiyas upphängning, den andra axeln klarar inte belastningen;


Men, genom att sätta i en hårdare fjäder i dom främre stötdämparna så hjälper man den axeln att hålla sig nere, nackdelen blir att man tappar tryck på bakre axeln - men det gör kanske inte så mycket heller! :)


Fortsätt strömma idéer, detta är nåt som berör många! :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Det kan nog fungera med en kil. Fast på en dragare är nog risken att det inte finns plats för allt?

En annan fördel med att skippa servo är att man kommer inte att ha behovet av att sakta ner servot, köra det med full hastighet ser bara dumt ut på en boggilyft.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Erik-För att fjädring inte ska säcka ihop har jag fyllt mina främre stötdämpare med en 10-12mm lång rundstav + en kvarts fjäder.